הנגשת אפליקציות

נוכח העידן הטכנולוגי המתקדם, עסקים רבים החלו לשווק את השירותים והמוצרים שלהם באמצעות אפליקציות ממוקדות ומותאמות לסוג העסק ולשירותים השונים שהוא מציע. השימוש באפליקציה בעסק מאפשרת שיווק שירותים, הפצת מידע ושמירה על קשר ישיר מול הלקוח בכל שלב, ולכן כבר משלב פיתוח האפליקציה המותאמת לעסק שלכם ישנה חשיבות עליונה בהנגשתה והתאמתה לאנשים עם מוגבלויות.

לפי דוח בנושא “אנשים עם מוגבלות בשנת 2017”  שפורסם על ידי משרד המשפטים, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ומכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל ניתן לראות כי ישנם 1,412,000 אנשים עם מוגבלות כלשהי.

המסקנה דיי ברורה, בעל עסק שמנגיש את האפליקציה שלו תורם רבות כלל האוכלוסייה גם מבחינה חברתית וגם מבחינה עסקית.

אפליקציה שהיא נגישה יותר היא אפליקציה שמקודמת ומוכרת יותר, נקודה.

הנגשת אפליקציות
הנגשת אפליקציות

למה צריך להנגיש אפליקציות?

מעבר לעמידה בדרישות התקנות, ישנו צורך חברתי חשוב ומהותי להנגשת אפליקציות ולהתאמתן לשימוש בקרב אנשים עם מוגבלות.

בעת אפיון ופיתוח של אפליקציה או בשמה העברי יישומון, יש צורך בביצוע התאמה מקסימלית של הרכיבים הקיימים בה לתקנות הנגישות המופיעות במסגרת תקנה 35 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולדרישות התקן הישראלי.

המטרה העיקרית בהנגשת האפליקציה היא לאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתמש בה בצורה טובה, קלה ומהירה בעת שהם מסתייעים באמצעות טכנולוגיות מסייעות כגון קורא מסך. מלבד החשיבות החברתית הרבה הטמונה בתהליך הנגשת האפליקציה, ישנה חשיבות בנראות ובחשיפה של השירות המוצע דרכה לקהל הרחב. אפליקציה שהיא נגישה, היא תהיה זמינה יותר לקהל רחב יותר כלומר יותר משתמשים יוכלו להיחשף אליה ולצרוך את המידע והשירותים המוצעים דרכה. שיפור רמת הנגישות באפליקציה עולה בקנה אחד עם שיפור המוניטין של בעל העסק והגדלת פוטנציאל המכירות הטמון בכך.

מעבר לחשיבות הרבה בצד החברתי והעסקי, ישנה חשיבות להנגשת האפליקציה גם בפן המשפטי. עסקים גדולים בארץ ובחו”ל מתמודדים עם תביעות רבות בשל רמת נגישות נמוכה של האפליקציה שלהם. התובעים דורשים תיקון מקיף וסעד כספי עבור הנזק שנגרם להם עקב שימוש באפליקציה לא נגישה. סוגיה משפטית לרוב כרוכה בהוצאות רבות שעלולות להגיע לסכומי עתק שעלול לחייב אותם פיתוח אפליקציה חדשה נגישה ונוחה יותר.

כיצד ניתן לשפר את רמת הנגישות באפליקציה?

לפני שנכנס לדיון שמטרתו העיקרית להסביר לכם כיצד ניתן לשפר את רמת הנגישות באפליקציה שלכם, חשוב להגדיר שנגישות אינה זהה לשימושיות, כלומר זה שניתן להשתמש במוצר אינו הופך אותו לנגיש. לצורך ביצוע נגישות לאפליקציה יש צרוך במספר פרמטרים חשובים שצריכים לבצע על מנת לאפשר לאדם עם מוגבלות לנווט ולצרוך את השירות באמצעות טכנולוגיות מסייעות המותקנות במכשיר הסלולרי השלו.

אנשים רבים סבורים כי מילה נרדפת לאפליקציה נגישה היא “אפליקציה ידידותיות למשתמש”. נושא זה נכון בעיקרו. לרוב, פיתוח אפליקציה שהשוקע בו זמן רב של ייעוץ, הכוונה, התאמה מבחינה ויזואלית וכתיבת התוכן בהחלט תהייה נוחה יותר למשתמש שאינו עם מוגבלות כלשהי.
בהגדרה הנתפסת של שימושיות, ההתייחסות היא עד כמה מהיר וקל להשתמש באפליקציה ולצרוך את השירות הרצוי מבית העסק. בנושא הנגישות לאפליקציה לא מדובר על אופן השימוש עצמו, אלא להפוך את התהליך לשמיש יותר על ידי אנשים עם מוגבלויות.

הבנת ההבדל בין שימושיות לבין נגישות הוא חשוב, במיוחד שלרוב שניהם הולכים יד ביד. בעת פיתוח האפליקציה, המפתחים צריכים להתמקד לא רק ביישום תכונות עבור המשתמש הממוצע, אלא להפוך את האפליקציה לקלה יותר ופונקציונלית יותר עבור אנשים עם מוגבלות.

אפליקציה נגישה צריכה להשפיע על הגישה של האדם עם מוגבלות לאפליקציה או לאתר. ישנם מוגבלויות רבות הכוללות לקויות ראייה, שמיעה, פיזית, דיבור, קוגניטיבית ונוירולוגית.
דבר נוסף שכדאי להוסיף זה הנגישות לאנשים מבוגרים. ניתן לראות עלייה חדה באנשים מבוגרים המשתמשים בטלפון סלולרי המכיל מגוון רחב של אפליקציות כמקור מידע או הזמנת שירותים שונים ולכן עצם ביצוע ההנגשה מלכתחילה הופך את האפליקציה לנוחה ונגישה יותר לשימוש בקרב אנשים מבוגרים.

אנו ממליצים לבצע את התאמות הנגישות באפליקציה טרם הפיתוח ולא אחריו. בזמן פיתוח אפליקציה חדשה הרבה יותר קל להתאים את האזורים, התפריטים והתוכן מאשר באפליקציה קיימת.
תהליך נכון של ייעוץ נגישות לאפליקציה בשלב מוקדם יאפשר להם להינות מכל העולמות: אפליקציה נגישה וקלה לשימוש לכל המשתמשים והגדלת פלח השוק שאליו אתם פונים בהשקת המוצרים או השירותים שלכם.

ההמלצה שלנו היא שתמיד כדאי להתחיל וליישם את נושא הנגישות באפליקציה כבר בשלב הפיתוח.

ישנם מספר דגשים חשובים הקשורים לתחום הנגישות שכדאי לשלב עוד בשלב הראשוני בעת הייעוץ, האפיון ופיתוח האפליקציה. יישום דגשים הללו יאפשרו לכם להנגיש את האפליקציה בצורה קלה ומהירה יותר וכמובן לחסוך הרבה כסף בפיתוחים נוספים לאחר השקת האפליקציה.

מה התקן מחייב בנושא הנגשת אפליקציות?

במועד שבו כתבתי מאמר זה אין תקן ספציפי להנגשת אפליקציות ולכן יש להיצמד ככל שניתן לדרישות תקנה 35 לתקנות שיויון זכויות לאנשים עם מוגבלות המפנה לתקן ישראלי שמספרו 5568 המתייחס לביצוע התאמות נגישות באתרי אינטרנט וביישומים (אפליקציות). 

חשוב להדגיש כי האפליקציה צריכה להיות נגישה בשתי מערכות הפעלה שונות, לדוגמה IOS ו- אנדרואיד.

למידע אודות הנגשת אפליקציות והתאמתן לאנשים עם מוגבלות

מה כולל תהליך הייעוץ והליווי בנושא נגישות האפליקציה?

הליווי כולל מספר שלבים עיקריים:

  1. ביצוע בדיקה ראשונית מלאה ומקפה על בסיס הפלטפורמות הנדרשות. הבדיקה מתבצעת באמצעות שימוש בקורא מסך לצורך בדיקת התאמת המידע המופיע באפליקציה למידע הנשמע בעת השימוש בקורא המסך.
  2. הפקת דוח מקיף הכולל התייחסות רחבה ומפורטת המכילה את כל אי ההתאמות שנמצאו במסגרת האפליקציה. הדוח כולל התייחסות פרטנית לכל רכיב ולכל קריטריון בשילוב תיעוד בצילום מסך המונע שיחות רבות בין יועץ הנגישות לאפליקציה לבין המתכנת.
  3. ביצוע שיחה מקוונת המציגה למתכנת את אי ההתאמות ואת אופן הטיפול בהן. במסגרת השיחה, אנו עוברים יחד על כל הדוח ומספקים למתכנת מידע רב אודות אופן היישום והטיפול באותן התאמות תוך מתן דגשים ליישום נכון ותקין בכל מסכי האפליקציה.
  4. לאחר שהמתכנת מבצע את ההתאמות הנדרשות, אנו מבצעים בדיקה חוזרת ומוודאים שהכל אכן תקין וברור. במידה ונתקלים ברכיבים שעדיין אינם נגישים, אנו מעבירים דוח נוסף להתייחסות המתכנת.
  5. בסוף התהליך ולאחר שכל אי ההתאמות טופלו בצורה מקצועית ומסודרת במסגרת האתר, אנו מכינים הצהרת נגישות מלאה הכוללת את כל התאמות הנגישות המרכזיות שבוצעו במסגרת האפליקציה ואת התאמות הנגישות שבוצעו במקום הפיזי של נותן השירות באמצעות האפליקציה. הצהרת הנגישות כוללת את כל המידע בצורה מסודרת וברורה כולל פרטיו של רכז הנגישות מטעם החברה המחזיקה באפליקציה.

יש לי גם אתר אינטרנט מותאם מובייל וגם אפליקציה, האם אני מחוייב להנגיש את שניהם?

שאלה שחוזרת על עצמה הרבה פעמים מלקוחות שיש להם גם אפליקציה וגם אתר מובייל נגיש: האם הם חייבים להנגיש גם את האפליקציה למרות שהנגישו בצורה מלאה ובהתאם לדרישות התקן את אתר האינטרנט שלהם אשר תואם למובייל?

המבחן שאתם צריכים לעשות זה האם כל השירותים הקיימים באפליקציה קיימים בצורה שווה וזהה לחלוטין באתר האינטרנט? במידה והתשובה היא כן מנוסח התקנה ניתן להבין כי אתם לא צריכים לבצע הנגשה גם לאפליקציה אך ישנה חובה לפרסם קישור בצורה נגישה וברורה באפליקציה המפנה את המשתמש לאתר האינטרנט שלכם לצורך קבלת השירות המבוקש.

הכוונה היא לאפשר למשתמש לראות את התוכן ולצרוך את השירות בצורה נגישה באחת מהדרכים: באפליקציה או באתר האינטרנט המותאם למובייל.

האם כל מתכנת יודע לפתח אפליקציה נגישה או לבצע בה התאמות הנגישות?

מתכנת אפליקציות יודע איך ליישם את ההתאמות אך הוא לא יודע כיצד הוא יכול להיחשף אליהן, לזהות אותן ואף לבדוק האם מה שהוא ביצע אכן תואם לדרישות התקנות.

התהליך הנכון והמקיף ביותר כולל שיתוף פעולה של מתכנת מנוסה ויועץ נגישות המומחה בעולמות הדיגיטל הכוללים בתוכם הנגשת אפליקציות, אתרי אינטרנט ומערכות שונות ומגוונות. יועץ הנגישות ידע לספק למתכנת רעיונות יצירתיים ליישום ההתאמות הנדרשות, ידע כיצד לבדוק האם הנושאים שהמתכנת טיפל בהם אכן תקינים והאם נדרשים ממנו ביצוע התאמות נוספות.

במקרים רבים, הצוות שלנו משתמש בשירותיהם של משתמשים עם מוגבלות המבצעים את בדיקת האפליקציה באמצעות המכשיר הנייד שלהם שעליו מותקנות הטכנולוגיות המסייעות המותאמות למוגבלות שלהם.

צוות WEB-A הינו הצוות המומחה בישראל בעולמות הנגישות באינטרנט וכמו כן אנו נשמח לסייע לכם בהנגשת האפליקציה שברשותכם.
כל שעליכם לעשות זה להשאיר את הפרטים שלכם בטופס המצורף ואנו מבטיחים לחזור אליכם בשעות הקרובות.

מעוניין שנחזור אליך בנושא הנגשת אפליקציות?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות

web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת