fbpx

תפריט

איך כותבים הצהרת נגישות

במאמר הבא אני אסביר בקצרה מהי הצהרת נגישות, איך כותבים הצהרת נגישות ומהם הסעיפים המופיעים בתקן שצריכים להיות מפורסמים במסגרת ההצהרה.

מהי בעצם הצהרת נגישות?

בכל אתר אינטרנט צריך להופיע הצהרת נגישות בעמוד ייעודי ונגיש תחת השם: הצהרת נגישות.

ישנם עסקים רבים אשר עושים טעות ולוקחים תבנית של הצהרת נגישות ומפרסמים אותה במסגרת האתר שלהם. עניין זה בעייתי במיוחד ועלול לחשוף אותם לסוגיות משפטיות מורכבות שיהיו כרוכות בהתעסקות רבה ועלויות גבוהות במיוחד.

ההמלצה שלנו היא לא להשתמש בתבנית של הצהרת נגישות או הצהרת נגישות של אתר אינטרנט אחר משתי סיבות עיקריות:

  1. ישנו סיכוי גבוה מאוד שההתאמות שבוצעו באותו אתר או עסק פיזי אינן תואמות לאתר או לעסק שלכם מה שעלול לחשוף אתכם לסוגיות משפטיות עקב פרסום מידע כוזב או הטעיה של המבקר באתר האינטרנט.
  2. שימוש בכל מידע, תוכן או מסמך מרשת האינטרנט שלא אתם הכנתם או שילמתם עבורו עלול לחשוף אתכם לסוגיה משפטית מורכבת עקב הפרת זכויות יוצרים ושימוש במידע ללא רשות.

לאור פניות רבות שהגיעו אלינו לאחרונה בנושא פרסום הצהרות נגישות שאינן תואמות לאתר המפרסם, הכנו פוסט מסודר המסביר מדוע לא כדאי להעתיק הצהרת נגישות מתבנית או מאתר אחר, לפוסט המלא: אל תעתיקו הצהרת נגישות.

שורה תחתונה –  אל תקלו ראש בכתיבת הצהרת נגישות לאתר שלכם ותשתדלו ולעשות זאת בצורה המפורטת, הברורה והמקיפה ביותר.
במידה ואינכם בטוחים שאתם יודעים כיצד להכין את הצהרת הנגישות לאתר שלכם ממליץ לכם להתייעץ עמנו או עם בעל מקצוע המבין את עולמות הנגישות באינטרנט בשיתוף פעולה עם מורשה נגישות שידע להנחות אתכם בצורה מדויקת מה לרשום, איך והיכן לפרסם אותה במסגרת האתר.

מעוניינים במידע נוסף אודות כתיבת הצהרת נגישות המותאמת במיוחד לאתר האינטרנט שלכם?

השאירו פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליכם השעות הקרובות

אין לכם זמן לחכות? חייגו עכשיו: 074-7817111 ואנו נשמח לתת לכם את כל המידע בנושא

החלק עיקרי בהצהרת הנגישות הוא פרסום מידע מפורט אודות כל תהליכי הנגישות שבוצעו באתר ואת הסדרי הנגישות הפיזיים שבוצעו בעסק.

בהמשך המאמר נסביר במה יש להתמקד בעת כתיבת הצהרת נגישות באתר.

לאיזה תקנות יש להתייחס בעת פרסום הצהרת נגישות באתר?

בעת כתיבת הצהרת נגישות יש להתייחס למספר תקנות המופיעות בתקנות לשיווין זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג.

הסעיפים העיקריים שנתמקד בהם במאמר זה הם:

  1. סעיף 34 – פרסום כל התאמות הנגישות הפיזיים שבוצעו בעסק או בארגון.
  2. סעיף 35 – פרסום כל התאמות הנגישות שבוצעו באתר או בשירותי האינטרנט השונים של אותו ארגון.

ישנם עוד מספר סעיפים שנדרשים לקבל התייחסות בהצהרת הנגישות אבל לגביהם נפרט במדריך הבא: מדריך לכתיבת הצהרת נגישות לאתרי אינטרנט

מבנה הצהרת הנגישות המופיעה באתר

המבנה עלול להשתנות מאתר לאתר ומתבסס בעיקר על סוג השירות שמוצע בו, סוג העסק, סוג האתר והאם יש לו סניפים פיזיים או שמדובר רק בנותני שירות ניידים שאין ברשותם מרכז מבקרים.

להלן מבנה לדוגמה לפרסום הצהרת נגישות באתר:

  1. החלק הראשון כולל בעיקר מידע אודות העסק, במה הוא דוגל מבחינת הנגישות לאנשים עם מוגבלות ואיך הוא מציע את השירות שלו לאנשים עם מוגבלות. יש להתייחס לתקנות הנגישות ולציין במפורט את הצעדים שהחברה נקטה בכדי לשפר ולהפיץ את נושא הנגישות בקרב עובדיה או לקוחותיה.

  2. החלק השני מתייחס בעיקר לתקנות הנגישות ולרמת הנגישות הנדרשת בתקן. בישראל רמת התקן הנדרשת היא AA ולכן יש לציין כי באתר בוצעו תהליכי נגישות בהתאם לתקן AA.

  3. לאחר מכן יש להסביר שהאתר עבר תהליך של נגישות שבמסגרתו בוצעו התאמות לאנשים עם מוגבלות. בין ההתאמות יש לוודא את ההתאמת האתר לטכנולוגיות מסייעות כגון תוכנות להקראת מסך ,ניווט במקלדת וכדומה. זה המקום לציין במידה וישנם לבעלי החברה או הארגון פטור מסוים מבחינת הנגשת האתר. בין הפטורים הקיימים: פטורים כלכליים הכולל מחזור עסקאות נמוך מדיי או פטור עקב נטל כלכלי כבד מדי, פטור טכנולוגי ועוד..
    למידע נוסף הכנסו למאמר המלא: פטורים מהנגשת אתר אינטרנט

  4. לאחר שסיימנו את כל נושא הנגישות הדיגיטלית באתר יש להתייחס להסדרי הנגישות הפיזיים של העסק או הארגון. את כל המידע אודות הסדרי הנגישות הפיזיים ניתן לקבל ממורשה הנגישות שביצע את סקר הנגישות במקום שלכם (לצורך קבלת רישיון עסק למשל ישנה חובה באישור ממורשה נגישות) אשר יעביר לנו במסודר את כל הנושאים הפיזיים לצורך פרסום בהצהרה. במידע ואין לכם מורשה נגישות אתם יכולים לפנות אלינו ואנו נדאג להפנות אליכם מישהו שעובד איתנו בהתאם לאזור ותחום העסק שלכם. מלבד הנושא הפיזי יש להתייחס גם להתאמות הנגישות שבוצעו במערכת הטלפוניה או במרכזייה הטלפונית.

  5. בחלק האחרון יש לפרסם את פרטי רכז הנגישות של אותו ארגון. הפרטים חייבים לכלול שם מלא ותפקיד, טלפון נייד (שמקבל הודעות והתכתבויות בוואטסאפ), טלפון ישיר במשרד, מספר פקס, כתובת דואר אלקטרוני וכל מידע חשוב נוסף שיכול לעזור לגולש ליצור קשר עם מי שמתעסק בנושא הנגישות בחברה ושיש לו את המידע והפתרונות המתאימים בהתאם לרצון הגולש.

האם קיימת הצהרת נגישות לדוגמה שניתן להשתמש בה?

אני נתקל במקרים רבים שיועצים מפרסמים הצהרת נגישות לדוגמה באתר שלהם או חברות ששולחות ללקוחות שלהם תבנית להצהרת הנגישות בעת פיתוח האתר או פרסום שלו ברשת האינטרנט.

הצהרת הנגישות שהם שולחים הינה גנרית וכוללת דברים בסיסיים שאמורים להתקיים במסגרת אתר האינטרנט ובמקום הפיזי שבו בעל העסק מקבל קהל. בפועל, המצב באתר הינו שונה לגמרי, כבר אסביר למה.

כפי שציינו מעלה, העתקה או שימוש בהצהרת נגישות שאינה נכתבה במיוחד עבור האתר והעסק שלכם עלול להוות גם בעיה חברתית וגם בעיה משפטית, ואלו הן הסיבות:

סוגיה חברתית:

בעת שימוש בהצהרת נגישות שאינה מותאמת במיוחד לאתר שלכם אתם לא יכולים לדעת בוודאות שכל המידע שמפורסם בה הוא אכן נכון. אתן לכם דוגמה, פרסמתם שהאתר שלכם אכן נגיש ועומד בכל דרישות התקן כולל התאמה לתוכנה להקראת מסך. בפועל, האתר שלכם לא עבר הנגשה והוא לא באמת מותאם בצורה מלאה. אדם עיוור המשתמש בקורא מסך לצורך גלישה לאתר יגיע להצהרת נגישות ויחשוב שהאתר אכן מותאם לו. ברגע שהוא ינסה לגלוש באתר הוא יבין שההפך הוא הנכון מה שיגרום לו לעגמת נפש רבה ואף ימנע ממנו את היכולת לרכוש את השירות או המוצרים שאתם מפרסמים באתר.

סוגיה משפטית:

ברגע שלקחתם תבנית של הצהרת נגישות ממקור כזה או אחר ולא בדקתם מול יועץ להנגשת אתרים שאכן המידע המפורסם בה תואם לחלוטין לאתר האינטרנט ולמקום העסק שלכם שבו אתם חשופים לתלונות רבות מצד משתמש ולסוגיות משפטיות רבות.

נתקלתי במספר מקרים שבהם אנשים העתיקו או השתמשו בתבנית להצהרת נגישות שנשלחה אליהם או שמפורסמת ברשת והם נחשפו לסוגיה משפטית בגין מסירת מידע כוזב, משמע המידע שהם פרסמו אינו תואם למצב בפועל.

ההמלצה היא לרכוש את שירותיו של יועץ נגישות שיספק לכם את כל המידע בצורה מדויקת וברורה ויוודא כי המידע מפורסם באתר במיקום בולט וברור כנדרש בתקנות. גם אם מדובר בעלות כספית, ההשקעה הינה חד פעמית שבהחלט שווה את זה, גם מבחינה חברתית וגם מבחינה משפטית.

שימו לב שבכל פעם שאתם מעדכנים את האתר או משנים את מיקום העסק שלכם אתם צריכים לעדכן את הצהרת הנגישות בהתאם.

היכן מומלץ לשים באתר את הקישור המוביל להצהרת הנגישות

הקישור המוביל להצהרת הנגישות חייב להיות בצורה בולטת וברורה וכמובן שנוכל להגיע אליה באמצעות העכבר והמקלדת. חשוב לזכור שלרוב מי שמחפש את הצהרת הנגישות הוא משתמש שזקוק לעזרה או לסיוע ברכישת שירותים או בהגעה לסניף של העסק ולכן חייבת להיות גישה מהירה וקלה לאותו עמוד המרכז את כל המידע החשוב בנושא הנגישות הדיגיטלית והפיזית.

יש לפרסם את הקישור לעמוד "הצהרת הנגישות" בשני מקומות שונים במסגרת אתר האינטרנט. ניתן לפרסם בתפריט העליון, בתפריט הצדדי (במידה וקיים), בתחתית העמוד או בכל מקום אחר באתר בהתאם לעיצוב ולנראות שלו.

המידע בעמוד זה הינו מידע מקצועי בלבד ואינו מהווה ייעוץ או עצה משפטית, בכל סוגיה משפטית אנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין.

מעוניינים שנכתוב עבורכם הצהרת נגישות מלאה לאתר בהתאם לדרישות התקן?

השאירו פרטים ואנו מבטיחים לחזור בשעות הקרובות

אין לכם זמן לחכות ואתם מעוניינים במידע כאן ועכשיו? חייגו: 053-2711171

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת