fbpx

תפריט

הנגשת מסמכים

הנגשת מסמכים הינו חלק חשוב ומהותי המחויב על ידי חברות, עסקים וכל נותן שירות המעביר מידע כתוב במסגרת מסמך או קובץ על גבי תשתית האינטרנט. כל מסמך המכיל תוכן המפורסם ברשת האינטרנט, צריך להיות נגיש לאנשים עם מוגבלות תוך כדי עמידה בדרישות התקן הישראלי. בעת שאתם מנגישים את המסמכים שברשותכם, אתם מאפשרים למשתמש עם מוגבלות להבין את המידע שבמסמך בצורה המתאימה ביותר עבורו.

משתמשים עם מוגבלות הכוללת לקות ראייה, לקות שמיעה, לקויות למידה ועוד, יוכלו להבין את המידע המופיע במסמך נגיש בצורה טובה וברורה יותר. אותם משתמשים פותחים את המסמך בעזרת הטכנולוגיות המסייעות המתאימות להם ולמוגבלות שלהם.


להלן מספר טכנולוגיות מסייעות הנפוצות ביותר בקרב אנשים עם מוגבלות:

  1. תוכנה להקראת מסך או בשמם המוכר "קורא מסך".
  2. תוכנות הממירות טקסט לדיבור.
  3. צגי ברייל מיוחדים הממירים את מידע הכתוב לכתב ברייל.
  4. עכברים ומקלדות מיוחדות המאפשרות ניווט מלא במסמך

מהם ההיבטים החשובים בעת הנגשת מסמכים

התאמת קובץ מעוצב לטכנולוגיות מסייעות – ישנם מקרים רבים שחברות ורשויות ציבוריות משתמשות בקבצים מעוצבים (לדוגמה פלייר, באנר, פרסום וכו") להעביר מסר לכלל האוכלוסייה. לרוב, כל הקבצים הללו אינם נגישים ואינם ניתנים לקריאה על ידי טכנולוגיות מסייעות כגון קורא מסך. בעת הנגשת המסמך, אנו מוסיפים לו תגיות מתאימות שדרכן המשתמש יוכל לנווט ולהבין את המידע הכתוב במסמך. תיוג המסמך בצורה מתאימה הינו חלק חשוב ומהותי להתאמתו לדרישות התקן.

הנגשת תמונות במסגרת מסמך או מצגת – בעת השימוש בתמונות או מידע ויזואלי כגון גרפים, ישנה חובה להשתמש בתיאורי טקסט חלופיים ALT TEXT לכל התמונות המעבירות מסר למשתמש. היתרון המשמעותי בהנגשת התמונות באמצעות תיאורי טקסט חלופיים זה שמשתמשים עיוורים או עם לקות ראיה חמורה, יוכלו לדעת מה מטרת התמונה. במקרה זה, אתם שומרים על הנראות הוויזואלית של המסמך תוך כדי שימוש בתמונות ומצד שני מנגישים את המידע גם למשתמשים עם מוגבלות.

שימוש בתוכן פשוט ומובן למשתמש – היבט נוסף וחשוב בעת הנגשת מסמך הוא כתיבת התוכן שבמסמך בצורה קלה להבנה ונוחה לניווט. הדבר עשוי לכלול שימוש בשפה פשוטה יותר במסגרת המסמך, שימוש בכותרות ראשיות וכותרות משנה בצורה סמנטית מתאימה, מתן כלי ניווט קלים לשימוש כגון תוכן עניינים, שימוש ותיוג המידע שבמסמך כרשימה ועוד. כל ההתאמות הללו עוזרות ומסייעות לאנשים עם לקויות למידה או לקויות קוגניטיביות להבין ולקרוא את המידע המופיע במסמך.

כיצד אנו מנגישים מסמכים למשתמשים עם מוגבלות

תהליך הנגשת המסמכים כולל מספר שלבים מרכזיים שמטרתם להבטיח עמידה של המסמך בדרישות התקן ושאנשים עם מוגבלות יוכלו לקרוא ולנווט בהם.

להלן השלבים שאנו מבצעים בעת הנגשת מסמכים:

  1. השלב הראשון כולל מעבר מקיף על המסמך שמטרתו לקבוע את רמת הנגישות שלו. אנו מבצעים את הבדיקה בצורה ידנית באמצעות תוכנה ייעודית לכך בשילוב תוכנה להקראת מסך.

  2. בדיקת הגופן (הפונט) שכותב המסמך השתמש בו. במידה וכותב המסמך השתמש בגופן שאינו נגיש, אנו מתריעים על כך מראש לצורך היערכות הלקוח בשינוי נראות המסמך.

  3. טיפול בכל המידע המופיע במסמך כולל הטמעת תגיות מתאימות, אנו עוברים שורה שורה ומוודאים שהמידע המופיע בה אכן כולל תגית מתאימה ושמשתמש המסתייע בטכנולוגיות מסייעות אכן יכול להבין מה המידע הכתוב במסמך. התהליך כולל תיוג של כותרות ראשיות וכותרות משנה, פסקאות, רשימות ממוספרות ורשימות תבליטים, טבלאות ועוד.

  4. הוספת טקסט חלופי לכל התמונות, התרשימים וכל תוכן ויזואלי אחר המופיע במסמך. אנו בוחנים את התמונה המופיעה במסמך, ומוסיפים לה טקסט אלטרנטיבי פשוט וברור. במסגרת שלב זה, אנו מוודאים שאדם עם מוגבלות המסתייע בקורא מסך יוכל להבין בצורה מדויקת מהו המידע המופיע בתמונה.

  5. שמירת הקובץ בתצורה נגישה הכוללת את כל התגיות שהוספנו בעת תהליך ההנגשה.

הנגשת מסמכים באופן עצמאי

ניתן להנגיש מסמכים בצורה עצמאית בזמן שאתם יוצרים את המסמך  /עורכים אותו בתוכנת אופיס לדוגמה: וורד, פאוור פוינט, אקסל ועוד…
במידה וקיבלתם קובץ שהוא כבר בתצורה PDF סוגיית הנגישות הופכת למורכבת יותר ודורשת תוכנה מתאימה, זמן ומיומנות רבה באבחון התגיות והטמעה שלהם כך שתהיה תקינה וזמינה לקורא מסך.

לצורך הנגשת מסמכים בצורה עצמאית, הכנתי מדריך מקוצר שיאפשר לכם לעבור על המסמך שלכם ולוודא שהוא אכן נגיש ועומד בדרישות התקן. המדריך כולל מידע מדויק וצילומי מסך הממחישים את תהליך ההנגשה בצורה קלה ופשוטה. אני מזמין אתכם לצפות במדריך המקוצר בקישור הבא: מדריך מקוצר להנגשת מסמכים.

הדרכה להנגשת מסמכים

חברתנו מציעה הדרכות מיוחדות להנגשת מסמכים במגוון הפלטפורמות הקיימות בשוק. ההדרכות שלנו משלבות המידע תיאורטי ותרגול מעשי שבו אנו עוברים יחד על כל דרישות התקן, מסבירים כל קריטריון וקריטריון ומציגים לכם על המסך כיצד לבצע אותו. במסגרת ההדרכה להנגשת מסמכים אנו מאפשרים לכם להתנסות בצורה עצמאית על המסמכים שלכם בהתאם לרמת המורכבות שלכם. ההדרכה מבוצעת על ידי מומחים לנגישות מסמכים שהנגישו למעלה מעשרות אלפי מסמכים ברמות מורכבות שונה.

למידע נוסף אודות הדרכה הייחודית שלנו, לחצו בקישור הבא: הדרכה להנגשת מסמכים ותוכן

מי מחויב להנגיש מסמכים בהתאם לדרישות התקן

הכלל הוא פשוט: כל מסמך שהוכן מיום 26/10/2017 מחוייב להיות נגיש ולעמוד בכל דרישות התקן.

המסמכים שצריכים להיות נגישים גם אם הוכנו לפני תאריך זה הם: 

  1. מסמכים או טפסים מסוימים שנועדו למילוי במחשב לצורך קבלת שירות כזה או אחר.
  2. מסמך הכולל בו מידע או הסבר אודות טופס שנועד למילוי על ידי המחשב יהיה נגיש אם הוכן אחרי 26 באוקטובר 2015.
 

היום, ישנה דרישה להנגשת מסמכים המוצגים וניתנים להורדה דרך אתר אינטרנט ברמה סבירה בעת הכנת המסמך ובהתאם ליכולות התוכנה שמפיקה אותו.

פטור זמני מהנגשת מסמכים המופיעים באזור האישי של המשתמש

פטור זה מאפשר אי ביצוע התאמות נגישות למסמכים שונים (PDF,DOCS וכן הלאה) אשר מופיעים באזור אישי בלבד. 

הכוונה היא רק שמדובר במסמכים המוצגים בתוך אזור אישי המכילים מידע אישי למקבל השירות והמידע הניתן בכניסה המחייבת הזדהות (באמצעות שם משתמש וסיסמא).

דוגמה לאתרים שיש בהם אזורים אישיים המצריכים הזדהות אישית: אתרי בנקים, חברות סלולר, חברות ביטוח, מוסדות ציבור וכן הלאה.

הפטור הזמני מהנגשת מסמכים באזור האישי היה עד לתאריך 31/12/2021, כלומר שמתאריך זה גם קבצים הנמצאים באזור אישי מחויבים להיות נגישים.

לפי תקנה 35, במידה וישנו אדם עם מוגבלות שאינו מצליח לצרוך את המסמך או את השירות שהאתר מציע והוא ביקש בקשה פרטנית לצורך הנגשת המסמך או העמוד, בעלי האתר חייבים להעניק פתרון חלופי או לבצע הסבר מפורט באמצעים השונים כגון מייל או טלפון תוך 14 יום ממועד הבקשה. 

כמו כן, חשוב להוסיף כי מתוקף תקנה 29 כמפורט בפרק טז, עומדות לרשום האדם עם מוגבלות האפשרות לבקש התאמת נגישות למסמך מסוים שאין ביכולתו לקרוא או להבין עקב אי התאמת הנגישות.

לסיכום – אנו בחברת WEB-A נשמח לעמוד לרשותכם בכל תהליך הנגשת המסמך שברשותכם. אנו מנגישים מסמכים מכל הסוגים: מסמכי WORD,  מסמכי PDF, מסמכי אקסל, מצגות, תרשימים ועוד.

ליוונו מאות חברות ציבוריות ורשויות מקומיות בהנגשת מסמכים מסוגים שונים ומגוונים, כגון: חוברות לתושב, טפסי הרשמה, דוחות כספיים, מצגות משקיעים, חוברות הדרכה לשימוש במוצרים, פליירים פרסומיים ועוד.

מידע זה הינו מידע כללי בלבד ואינו משמש כמידע משפטי או עצה משפטית לכל דבר או עניין. בכל נושא משפטי יש להיוועץ עם עורך דין.

מעוניינים במידע נוסף אודות הנגשת מסמכים?

השאירו פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליכם השעות הקרובות