fbpx

תפריט

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות

בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים, עובדים ומשחקים.

נושא נגישות האפליקציות קיבל תאוצה וחשיפה רבה בקרב בעלי עסקים, חברות פיתוח, משתמשי קצה ועוד.

המונח "אפליקציות נגישות" מתייחס לכלים דיגיטליים אשר מעוצבים בצורה מחשבתית מסוימת שמטרתה להפוך את האפליקציות ואת היישומים לידידותיים למשתמש ללא קשר ליכולות הפיזיות או הקוגניטיביות שלהם. 

בפוסט זה אשתדל לספק לכם את כל המידע המרכזי והחשוב ביותר בנושא תוך כדי פירוט אודות עמידה בחוק, תהליך ההנגשה ואופן התאמת המידע לכלל המשתמשים.

הצורך הרב באפליקציה נגישה

היום, יותר מ-70% מהאוכלוסייה משתמשים בעיקר טלפונים חכמים בעת שהם צורכים מידע, רוכשים שירותים, יוצרים קשר עם המשפחה הקרובה והרחוקה ועוד. אפליקציות נגישות הם היסוד של הנגישות של הדיגיטלית בעת שהן מעצימות את היכולת של משתמשים עם מוגבלות לגשת, לתקשר ולהפיק תועלת עצומה מהיכולות הטכנולוגיות של בעלי העסקים השונים המציעים את שירותם בצורה מקוונת. לדוגמה, משתמש עיוור יכול לנווט באפליקציה שבנייד שלו באמצעות קורא מסך.

 מעבר לעמידה בדרישות חוק הנגישות, אפליקציות נגישות טומנות בחובם פוטנציאל אדיר לשיפור חווית המשתמש וחשיפה גבוה יותר בקרב תוצאות החיפוש.

האם חובה להנגיש אפליקציה?

התשובה היא כן.

מעבר לעניין החברתי החשוב והמשמעותי, ישנו גם עניין משפטי שנכלל במסגרת תקנות הנגישות לאתרי אינטרנט. בתקנות הנגישות ישנה התייחסות ברורה לנושא האפליקציות "יישומים" בכך שישנה חובה להנגיש אותן ככל שניתן בהתייחסות לדרישות התקן הישראלי המציג קריטריונים ברורים לצורך הנגשת אתרי האינטרנט (שימו לב שבמועד כתיבת פוסט זה ההתייחסות מדבר על אתרי אינטרנט ומחייבת ביצוע התאמות נגישות באפליקציה ככל שניתן בהתייחסות לאותם קריטריונים).

בארצות הברית למשל, ישנו ארגון בשם ADA הכולל בתוכו משתמשים עם מוגבלות ותקנים גלובליים כמו הנחיות הנגישות לתוכן אינטרנט (WCAG) שדורשים ממפתחי אפליקציות לתעדף את נושא הנגישות ולעשות את כל שביכולתם כדי שכל יישום או תוכנה שהם מפתחים יהיו נגישים ונוחים לשימוש בקרב המשתמשים. אי הנגשה של אפליקציות יכולות לחשוף את בעלי העסקים לתביעות משפטיות בנושא נגישות, לסוגיות חברתיות מורכבות, לפגיעה במוניטין של בעל העסק, פגיעה בלקוחות החברה ועוד.

איך משפרים את השימוש והניווט באפליקציה

בעת שאנו מבצעים הנגשת אפליקציות לצורך עמידה בכל דרישות החוק, אנו מתייחסים בעיקר לאופן השימוש באפליקציה ומתן יכולת מלאה לנווט בה בעת שימוש במכשיר סלולרי חכם.

בתקן ישראלי 5568 המתייחס לנושא נגישות יישומים (אפליקציות) והנגשת אתרי אינטרנט ישנה התייחסות ל-4 סוגיות והתאמות מרכזיות:

  • המידע המופיע באפליקציה ניתן לתפיסה: המידע חייב להיות מוצג בצורה הניתן לתפיסה ולהבחנה בקרב כלל משתמשים. זה כולל הצעת טקסט חלופי לתמונות, שימוש ברכיבים הניתנים להגדלה וכו".
  • האפליקציה ניתנת לתפעול מבחינה פונקציונלית: אחד הנושאים המרכזים בעולמות הנגישות הדיגיטלית מתמקד בעיקר בנושא הפונקציונליות והתפעול של האפליקציות המותקנות על גבי המכשירים הסלולריים החכמים. משתמשים צריכים להיות מסוגלים לנווט ולקיים אינטראקציה באמצעות הכלים שעומדים לרשותם, עזרים שונים המותקנים אצלם במכשיר ועוד.
  • תוכן מובן וממשק אפליקטיבי ברור למשתמש: ממשק המשתמש חייב להיות ברור ומובן. ההוראות צריכות להיות פשוטות, והממשקים צריכים להיות אינטואיטיביים וברורים.
  • עמידות ויציבות במגוון מערכות הפעלה: זה לא משנה אם יש לכם מכשיר נייד מבוסס אנדרואיד או iOS, ישנה חובה שהאפליקציה תונגש בצורה טובה ביותר ותותאם לכל פלטפורמה ככל שניתן.

איזה שיקולים והתאמות מרכזיות יש לבצע בעת פיתוח וביצוע נגישות לאפליקציות?

בעת שאתם מפתחים אפליקציה או יישום כלשהו, חשוב שתתמקדו ותשימו דגש מהותי על ההתאמות הבאות:

טקסט חלופי לתמונות: הוספת טקסט חלופי מפורט המתאר בדיוק את המידע המופיע על גבי התמונות. המידע חייב להיות זמין למשתמשים המסתייעים בקורא מסך.

ניווט עקבי בין סדר הרכיבים: יש לספק מבנה ניווט עקבי וברור המאפשר למשתמשים לעבור על כל הרכיבים באפליקציה לפי הסדר שלהם ורמת חשיבותם למשתמש.

שימוש בניגודיות צבעים תקינה: בעת שאתם מעצבים לראשונה את מסכי האפליקציה, תשתדלו לשמור על יחס צבע תקין בין צבע התוכן לצבע הרקע. שימוש בצבעים תקינים מאפשרים למשתמשים עם לקות ראיה (כמו למשל אנשים עיוורי צבעים) להבין מהו המידע או השירות המפורסם במסך.

על פי תקן הנגישות, היחס הנדרש הינו  יחס של 1:4.5. איך יודעים האם הצבעים שאנו בוחרים אכן עומד ביחס זה? ישנם כלים רבים היום שניתן להזין בהם את שני מספרי הצבעים והם יגידו להם בצורה מדויקת את היחס והאם זה עומד בדרישות הנגישות.

שילוב בדיקה ידנית בעזרת משתמשים עם מוגבלות: אחד הנושאים החשובים הוא שילוב אנשים אמיתיים שיש להם מוגבלות ועושים שימוש רב בעזרים ייעודים (טכנולוגיות מסייעות). בעת שאנו משלבים משתמשים עם מוגבלות, אנו ממש חווים את השטח ואת החסמים הרבים שעוללים להיגרם להם בעת ניווט במסכי האפליקציה. היעד של המשתמש עם מוגבלות הוא לנסות ולרכוש את השירות מתחילתו ועד סופו בצורה עצמאית וללא סיוע של אנשים אחרים. לצערי, רוב האפליקציות הקיימות בחנויות השונות (אפסטור וגוגל פליי) אינן נגישות ואינן מותאמות בצורה מלאה לדרישות התקן הישראלי המתייחס לנגישות דיגיטלית.

לסיכום נושא נגישות האפליקציות

נושא נגישות אפליקציות הינו נושא חשוב ומורכב שאינו קיבל חשיפה רבה עד כה. המסע המורכב והחשוב לעבר יצירת של אפליקציות ויישומים נגישים אינו רק עניין של התאמה לדרישות החוק אלא הוא מגלם את הרוח החברתית ומתן גישה שווה לתחום הדיגיטלי. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה ומתקדמת, הצורך ביישומים נגישים עולה יותר ויותר ולכן עלינו לוודא כי כל מערכת, כל יישום, כל אפליקציה שאנו מתכננים או מפתחים ללקוחות שלנו צריכה להיות נגישה לכל המשתמש ללא שום קשר למוגבלותם.

חברתנו מספקת שירותים של נגישות אפליקציות, נגישות אתרים וסיוע שוטף למאות עסקים בביצוע התאמות נגישות בכל המרחבים הדיגיטליים שברשותם לצורך הפיכת העולם הדיגיטלי לנגיש, קל ונוח יותר לכלל המשתמשים.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא משפר את ההתמצאות באתר האינטרנט בעת ניווט באמצעות המקלדת

מהו מנגנון למעקף בלוקים?

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא מסייע לניווט והתמצאות טובה יותר באתר אינטרנט? בהתפתחות המטורפת שאנו חווים בשנים האחרונות בנושא

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת