fbpx

תפריט

הנגשת סרטוני וידאו

הנגשת סרטוני ווידאו זהו תהליך מרכזי וחשוב שנועד להבטיח שמשתמשים עם מוגבלויות, כגון  כבדי שמיעה או ליקויי ראייה, יוכלו ליהנות ולהבין את התוכן המופיע בוידאו כפי שמשתמש ללא מוגבלות יכול להבין.

בעת תהליך ההנגשה, אנו מתייחסים לשלוש סוגיות עיקריות: הוספת כתוביות מסונכרנות, הוספת טקסט חלופי והוספת חלופה טקסטואלית מקיפה הכוללת את כל המידע המופיע בוידאו.

חברתנו מציעה שירותים שונים ומגוונים בהנגשת כל סוגי סרטוני הוידאו, החל מסרטונים תדמיתיים, הרצאות, כנסים, פודקאסטים ועוד.

האם ניתן להנגיש וידאו בצורה עצמאית טרם פרסומו באינטרנט?

לפניכם כמה טיפים בסיסיים שיעזרו להנגיש את סרטוני הוידאו שלכם למשתמשים עם מוגבלות:

  1. שימוש בכתוביות המסונכרנות למידע הקולי/קריינות הנשמעת בוידאו – כתוביות הם בעצם מידע כתוב המופיע על גבי הוידאו אשר מעבירות את המידע הנשמע לטקסט שניתן להבחנה ולקריאה.
    לדוגמה, אדם כבד שמיעה או חרש אינו יכול להבין מהו המידע הנשמע בוידאו המוצג בפניו במידה והוא אינו יכלול כתוביות מתאימות. הוספת כתוביות מסונכרנות בעת הנגשת סרטוני הוידאו הינו חלק חשוב ומהותי לכל חברה המספקת מידע בתכני וידאו כגון: הרצאות, כנסים, הופעות, הדרכות ועוד.
    בסרטוני וידאו הכוללים אפקטי קול מיוחדים, יש לספק תיאור של האפקטים במסגרת הכתוביות. ניתן להבחין באפקטי קול הממוקמים בכתוביות שבסרטי וידאו ובסדרות בעת שהם רשומים בסוגריים, לדוגמה (הדלת נטרקת), (רעשי רוח חזקה) ועוד..

  1. שימוש בתיאורי אודיו – בעת שימוש בסרטוני וידאו, יש לוודא כי המידע הכתוב/המוטמע על גבי המסכים שבסרטון כולל קריינות מתאימה שאנשים עיוורים או אנשים לקויי ראייה, יוכלו להבין את הפעולות המופיעות בוידאו.

  2. בעת הכנת הוידאו, הקפידו על ניגודיות צבעים טובה בין הטקסט המופיע עליו לבין צבעי הרקע. השתדלו להשתמש בצבעים בעלי ניגודיות גבוהה כדי להבטיח שכל הצופים יוכלו להבחין בקלות בין אלמנטים המופיעים בקדמת המסך ולאלמנטים המופיעים ברקע.

  3. השתדלו ליישם כתוביות ברורות ומובנות הכולל רקע כהה. שאנו מנגישים סרטוני וידאו עבור לקוחות שלנו, אנו מספקים רקע כהה לכתוביות שהוספנו שבאמצעותו ניתן להבין מהו המידע שכתוב בכתוביות בכל צבע רקע שהוא, גם אם מדובר ברקע בהיר מאוד שדיי דומה לצבע הכתוביות.

הוספת טקסט חלופי לסרטוני וידאו

הוספת כתוביות לסרטון וידאו חובה לעסקים וחברות שמחזור עסקאותיהם מעל 5 מיליון ₪ בשנה (למועד כתיבת המאמר – 02/2023 ).

הוספת כתוביות בוידאו היא דרך יעילה להפוך את התוכן המופיע בוידאו לנגיש יותר לאנשים עם לקות שמיעה, ויכולה גם להועיל לאנשים שעשויים לצפות בסרטון בסביבה רועשת או במקום שבו לא ניתן לשמוע או להפעיל סאונד בפלטפורמה שבה הוידאו מתנגן.

בפניכם מספר שלבים פשוטים להוספת כתוביות לסרטון וידאו:

  1. יצירת תמלול של הדיאלוג המופיע בסרטון. יש לעשות זאת בצורה ידנית על ידי תמלול השמע שבוידאו והקלדה שלו במסמך טקסט. כיום בשוק קיימות מערכות המבצעות זאת בצורה אוטומטית, אך לצערי עד כה לא נמצא תוכנה המספקת את המידע כתוב בצורה תקינה ומלאה ובכל מקרה אנו נדרש לעבור על התוכן ולוודא שהכל אכן תואם למידע שבוידאו.

  2. פורמט הכתוביות צריך להתאים לפלטפורמה שבה אתם משתמשים לצורך הוספת הכתוביות. ישנם כמה פורמטים המתאימים לכתוביות בסרטונים ובנגני וידאו, לדוגמה:srt,ו-.sub. בעת יישום הכתוביות, בחרו את הפורמט המתאים לפלטפורמה שלכם ולמיקום שבו אתם הולכים לפרסם אותו, לדוגמה: ערוץ היוטיוב.

  3. הוספת הכתוביות לוידאו – כאשר סיימתם לתמלל את כל המידע המופיע בוידאו, והכנתם קובץ מסודר המתאים לפלטפורמה, תוכלו להשתמש בתוכנת עריכת וידאו או בכלי כתוביות מקוון שיאפשר לכם להטמיע את הכתוביות על גבי הוידאו. כיום קיימים בשוק מגוון רחב של תוכנות לעריכת וידאו המאפשרים הטמעת כתוביות. אנו אוהבים להטמיע את הכתוביות על גבי פלטפורמת היוטיוב (ישנו כלי מיוחד המאפשר הטמעת כתוביות בוידאו, ניתן לקרוא מדריך מיוחד שהכנתי בנושא: מדריך להוספת כתוביות בסרטוני וידאו ביוטיוב).

  4. בדיקה חוזרת – לאחר הוספה והתאמת הכתוביות למידע הנשמע בוידאו, יש לבצע בדיקה חוזרת ולעבור על כל הוידאו מתחילתו ועד סופו בכדי לוודא שכל המידע המופיע בכתוביות תקין וקצב הופעתם זהה למידע הנשמע.

טקסט חלופי לסרטוני וידאו

אחד הקריטריונים המרכזיים בעת הנגשת סרטוני וידאו למשתמשים עם מוגבלות זה הוספת טקסט חלופי המתאר את מידע המופיע בוידאו.

טקסט חלופי, המכונה גם חלופה טקסטואלית או תיאור חלופי, הוא תיאור של הוידאו המבוסס תוכן חיי הזמין למשתמשים עם מוגבלות בראיה המסתייעים בקורא מסך לצורך גלישה באתרי אינטרנט ובמערכות דיגיטליות שונות. הוספת חלופה טקסטואלית לסרטון וידאו יכולה להפוך אותו לנגיש יותר עבור משתמשים עם לקות ראייה, משתמשים עם בעיות קוגניטיביות או מוגבלות בהבנת המידע המוצג בפניהם.

להלן כמה טיפים ליצירת טקסט חלופי לסרטוני וידאו:

  1. תארו את התוכן המופיע בוידאו: הטקסט החלופי צריכה לתאר את התוכן המופיע בוידאו בצורה תמציתית שתאפשר למשתמש להבין את מטרתו העיקרית של הוידאו. חשוב לספק טקסט מתומצת שיכלול את כל המידע העיקרי והחשוב המופיע בוידאו.

  2. השתדלו להיות ממוקדים ככל שניתן: לפני שניגשים לכתיבת טקסט חלופי לסרטוני וידאו, יש לראות את הוידאו מספר פעמים ולהבין מהם הנושאים המרכזיים והחשובים ביותר העוברי דרכו, כלומר מהם הנושאים הכי חשובים שמבחינתנו כל משתמש חייב לדעת ולא הידע או ההבנה שלו תיפגע לאור מוגבלותו.

  3. תספקו תוכן מדויק התואם למידע שבוידאו : ודא שהטקסט החלופי מייצג במדויק את תוכן הסרטון. הימנע משימוש בתיאורים מסובכים, תיאורים שאינם מדויקים או לא רלוונטיים למידע שבוידאו.

  4. הטמיעו את הטקסט החלופי במסגרת הוידאו – טקסט החלופי חייב להיות משויך לוידאו המתנגן ויש לבחון זאת בעת השימוש בתוכנה להקראת מסך. כלומר, בעת הזנת טקסט חלופי יש לשייך אותו לרכיב הוידאו המתנגן באתר או ברשתות החברתיות וכך לאפשר למשתמש עם מוגבלות המסתייע בקורא מסך להיחשף אליו. הטקסט חייב להיות "טקסט חיי" שניתן לקריאה ולהבחנה בקרב תוכנות להקראת מסך.

שאלות ותשובות בנושא הנגשת סרטוני וידאו

פלטפורמות מדיה חברתית נמצאות בשימוש על ידי מיליוני אנשים מדי יום, ולכן חשוב מאוד לוודא שכל הסרטונים המופצים בפלטפורמות אלו נגישים לכלל המשתמשים.

בדרישות התקנות, ישנה התייחסות ברורה המסבירה כי כל וידאו העולה לרשת החברתית חייב להיות נגיש בהתאם ליכולות הטכנולוגיות של אותה הרשת, לדוגמה במידה וברשת החברתית ישנה אפשרות להוסיף חלופה טקסטואלית או מידע כתוב המציג את מטרת הוידאו, ישנה חובה לפרסם את המידע בסמוך לוידאו.

ישנם מצבים רבים שסרטוני הוידאו המפורסמים ברשתות ללא תוכן או ללא תיאור קצר המסביר מה מטרת הוידאו וכך חושף את בעלי הערוץ או מפרסמי הסרטון לתלונות ולסוגיות משפטיות.

על פי התקנות להלן המקרים שישנה חובה בהנגשת סרטוני וידאו:

  1. כל רשות ציבורית כגון משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, גופים שמתוקצבים מהממשלה ועוד ישנה חובת הנגשה של סרטונים ותכני וידאו שונים.
  2. כל עסק או חברה אשר מחזור העסקאות הממוצע שלהם עולה על 5 מיליון ₪ בשנה.

כמובן ואנו אף ממליצים לכולם לעשות זאת.

באתר היוטיוב ישנו רכיב ייעודי המאפשר הוספת כתוביות לסרטון וידאו.

לאחר העלאת סרטון הוידאו ל- Youtube, ישנו כלי ייעודי המאפשר בצורה פשוטה ומהירה להוסיף כתוביות מתאימות לוידאו שלכם.

בכדי להקל לכם על התהליך, הכנו מדריך קצר וממוקד המציג בצורה מדויקת כיצד לעשות זאת, רוצים לראות את המדריך? חפשו את הקישור שלו במאמר מעלה.

כמובן, הנגשנו עד כה מאות סרטוני וידאו בתחומים שונים ומגוונים.

אנו מבצעים את כל שירותי הנגישות בעולם הדיגיטלי החל מהנגשת סרטוני וידאו, הנגשת מסמכים, הנגשת אתרים אינטרנט, הנגשת אפליקציות ועוד.

הצוות שלנו מתמחה בכל נושא הנגישות באינטרנט, כי זה רק מה שאנחנו עושים בשנים האחרונות.

בכדי שאוכל לענות על שאלה זו, יש לדעת מהי הפלטפורמה שבה אתם הולכים לפרסם את סרטון הוידאו שהנגשתם.

אתן לכם דוגמה, האם אתם הולכים לפרסם את הוידאו באתר האינטרנט שלכם? האם מדובר בנגן של Youtube או שאוליי בנגן ייחודי שבניתם במיוחד לפלטפורמה שלכם?

בכל פרסום יש להתייחס לפלטפורמה שבה אתם מפרסמים ויש לוודא כי אופן הפעלת הוידאו והניווט בו זמין לטכנולוגיות מסייעות. כלומר, מלבד זה שהוידאו עצמו נגיש יש לוודא שאופן התפעול שלו גם נגיש.

נשמע קצת מסובך? צרו עימנו קשר ואנו מבטיחים לתת לכם את כל המידע בצורה הפשוטה והקלה ביותר.

לסיכום: במאמר זה התייחסתי לשלושת הסוגיות העיקריות שיש לשים דגש בעת הנגשה ופרסום של סרטוני וידאו במסגרת אתר אינטרנט, רשתות חברתיות ועוד.

בעת יישום של כל הנושאים שהוזכרו במאמר, אתם יכולים להבטיח כי הוידאו שלכם יהיה זמין ונגיש למשתמשים עם מוגבלות שישמחו לקבל את המידע בצורה המתאימה עבורם.

חברת WEB-A מספקת מגוון רחב של שירותי הנגשת תכנים מכל הסוגים ובכל הפלטפורמות הקיימות היום ברשת האינטרנט. אנו מבטיחים להמשיך ולתת שירות ומידע רחב יותר לכלל הציבור בכדי להפוך את הסביבה הדיגיטלית לנגישה יותר לכלל המשתמשים ללא קשר למוגבלות שלהם.

מידע זה הינו מידע כללי בלבד ואינו משמש כמידע משפטי או עצה משפטית לכל דבר או עניין. בכל נושא משפטי יש להיוועץ עם עורך דין.

מעוניינים במידע נוסף אודות הנגשת סרטוני וידאו?

השאירו פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליכם השעות הקרובות