fbpx

תפריט

תביעות נגישות לאתרי אינטרנט

בתקופה האחרונה אנו מזהים עלייה משמעותית בתביעות נגישות אתרים כנגד בעלי עסקים שלא הנגישו את האתר אינטרנט שלהם.

קיימות שלוש הפרות מרכזיות המופיעות באותן תביעות נגישות:

  1. אי הנגשת האתר וחוסר יכולת לנווט באתר ולבצע בו שימוש.
  2. אי פרסום הסדרי נגישות.
  3. אי מינוי רכז נגישות ואי פרסום פרטיו בהצהרת הנגישות.

ראשית חשוב להפריד ולהבין מה ההבדלים בין הטענות ולמה מתייחסת כל טענה. כל טענה קשורה לתקנה אחרת וישנם מצבים שלאותה תקנה שהוצגה בכתב התביעה, אין חובה של פנייה מוקדמת טרם הגשת תובענה ייצוגית.

כעת אני אתמקד בטענה הראשונה שמדבר על אי הנגשת אתר האינטרנט וחוסר היכולת של המשתמש לנווט ולתפעל את האתר.

אי הנגשת אתר אינטרנט וחוסר יכולת לנווט בו או לבצע בו שימוש

לצערי, בעלי אתרים רבים חושבים שבעת שהם התקינו תוסף נגישות בחינם או בתשלום הם הנגישו את האתר וכעת הם לא חשופים לסוגיות משפטיות. לתוסף נגישות יש יכולות מוגבלות ואין לא יכולות  לשלוט על התאמת הניווט באמצעות המקלדת (ללא ביצוע התאמות בקוד האתר) או על אופן השימוש ותפעול שלו. מכך, ניתן להסיק כי עצם התקנת תוסף נגישות אינו פתרון מלא וגם אם יש לכם תוסף כזה באתר, אתם עדיין חשופים לתביעות נגישות.

להלן השאלות העיקריות שחוזרות על עצמן מצד המון בעלי אתרים ואשתדל לתת עליהן את המידע המקיף והמפורט ביותר ביותר:

  • האם התקנת תוסף נגישות אכן מספיקה להנגשת האתר?
  • האם בעת שהתקנתי תוסף נגישות התובע חייב לפנות אליי לפני שהוא מגיש תובענה ייצוגית?
  • איך יכול להיות שהתקנתי תוסף נגישות ועדיין קיבלתי תביעה?

 בעוד שאנשים רבים חושבים שתוסף נגישות הוא הפתרון המהיר, הקל והפשוט ביותר לצורך הנגשת האתר למשתמשים עם מוגבלות ולעמידה בחוק הנגישות. תהליך הנגשת אתר באמצעות תוסף נגישות הוא תהליך פחות מומלץ ופחות איכותי מכמה סיבות עיקריות:

חוסר עמידה בכל דרישות התקן הישראלי 5568 להנגשת אתרי אינטרנט.

תוספי נגישות מטפלים רק בחלקי מהקריטריון המופיעים בתקן (בעיקר בקריטריון המתייחסים לנראות העיצובית של האתר כגון גודל טקסט או ניגודיות צבע) ולא בנושאים פונקציונליים הדורשים התייחסות של משתמש אמיתי שיצטרך לעבור על האתר ולוודא שהכל תקין. הסתמכות על כלים אוטומטים כמו תוספי נגישות אינם מהווים פתרון מלא ועלולים לחשוף אתכם לסוגיות חברתיות ולתביעות משפטיות עקב אי הנגשה של האתר.

פגיעה קשה בחוויית משתמש (בעיקר במובייל).

האייקון הזה של תוספי הנגישות למיניהם, עלול להפריע ולפגוע בחוויית המשתמש. הם עשויים להופיע מעל אלמנטים לחיצים כגון קישורים או תפריטים, לשנות את נראות האתר, להאט אותו ולפגוע בכל תהליך הניווט והצפייה באתר בעת השימוש במכשיר סלולרי (בתצוגת מובייל). שימוש בתוסף זה עלול להוביל לחסמים ותסכול רב בקרב כלל המשתמשים עם מוגבלויות וללא מוגבלויות.

פגיעה באבטחת האתר

בעת שאתם מוסיפים רכיב צד ג' שיותקן על גבי האתר שלכם (כמו למשל תוספי נגישות) זה דורש ממכם לוודא באופן שוטף כי התוספים עודכנו לרמת האבטחה המתקדמת והמעודכנת ביותר. ככל שטכנולוגיות האינטרנט מתפתחות, התוספות חייבות להסתגל לסטנדרטים ולנהלים חדשים. במידה ולא תוודאו כי התוסף שברשותכם עודכן, אתם עלולים לחוות פריצה לאתר שלכם וזליגת המידע של המשתמשים שנרשמו אליו. היו כבר מקרים שתוספי נגישות נפרצו וגרמו נזק רב ללקוחות שלהם ולאתרי האינטרנט שברשותם.

השפעה שלילית על הביצועים של האתר

תוספי נגישות עלולים לפגוע ביכולת של טעינת האתר וכך להשפיע בצורה שלילית על ביצועי האתר.. כדי להתקין תוסף נגישות יש צורך להוסיף סקריפטים מסוימים שאמורים להיטען ברקע של האתר (בעת שהאתר נטען, הקצב שלו איטי יותר עקב ריבוי משימות בו זמנית).טעינת סקריפטים נוספים עלולים להאט את זמני טעינת הדפים, מה שיכול להיות מתסכל עבור כל המשתמשים, כולל משתמשים עם מוגבלויות. דפים בטעינה איטית (בעיקר בעת הגלישה במובייל שהתקשורת לאינטרנט לא תמיד מהירה ויציבה) יכולים גם להשפיע לרעה על דירוג האתר שלך במנועי החיפוש ועל שביעות הרצון הכללית של המשתמשים.

חוסר התאמה לכל סוגי הדפדפנים

ישנם מצבים שרכיבי הנגישות שהתקנתם באתר שלכם לא יהיו תואמים לחלוטין לכל הדפדפנים, המכשירים או הטכנולוגיות המסייעות. משתמשים המסתמכים על טכנולוגיות מסייעות ספציפיות או דפדפני אינטרנט לא סטנדרטיים עלולים להיתקל בבעיות תאימות בעת השימוש באתר שלך, מה שעלול לגרום להם לחוויה בלתי נעימה ומתסכלת עבור חלק מהמשתמשים.

פתרון אחד לכל סוגי האתרים (ובכל הפלטפורמות).

רכיבי נגישות מספקים לעתים קרובות פתרון אחד שמתאים לכולם. למרות שהם עשויים להציע התאמות בסיסיות עבור גודל טקסט, ניגודיות או היבטים בסיסיים אחרים של נגישות האתר, ההתאמות האלה מתבצעות בצורה גנרית שאינה מותאמת לאתר ופלטפורמה שהוא בנוי. לדוגמה, האם זה נראה לכם הגיוני שכל ההתאמות שבוצעו באתר תדמיתי יהיו זהות לאתר מכירתי הכולל תהליך רכישה? בוודאי שלא.

לסיכום, בעלי אתרים רבים מתקינים תוספי נגישות חינמיים או רוכשים תוספי נגישות בתשלום וחושבים שהם פתרו את סוגיית המשפטים, לצערי ההפך הוא הנכון ולעיתים קרובות תוספי נגישות עושים בדיוק ההפך. לא רק שהם עדיין חושפים את בעל האתר לסוגיות חברתיות ותביעות בנושא נגישות האתר, הם גם פוגעים באתר ובחוויית המשתמש לכלל המשתמשים.

ההנגשה המומלצת ביותר היא הנגשת האתר ברמת הקוד. תהליך זה כולל בתוכו בדיקת נגישות מלאה לאתר כל פי הדוח שפורסם מטעם הנציבות וביצוע כל התאמות הנגישות בקוד על ידי מתכנת מנוסה המכיר את דרישות התקן, הטכנולוגיות המסייעות וכל העזרים שבהם עושים שימוש משתמשים עם מוגבלות.

אי פרסום הסדרי נגישות

במידה ולעסק שלכם יש אולם תצוגה, חנות או משרד פיזי שבו אתם מקבלים קהל, אתם מחויבים לפרסם את כל הסדרי הנגישות הקיימים במקום. הסדרי הנגישות חייבים להיות מפורסמים בצורה בולטת וברורה ולכלול מידע מפורט ככל שניתן על התאמות הנגישות שביצעתם במסגרת העסק שלכם. במידה וישנם סוגיות שלא טופלו או מהוות בעיה משמעותית למשתמשים עם מוגבלות לבוא ולבקר אתכם, יש לציין זאת.

דוגמה להסדרי נגישות שיש לפרסם במסגרת אתר אינטרנט:

  1. האם בקרבת מקום ישנה חניית נכים?
  2. האם יש שירותי נכים במקום?
  3. האם הדרך למשרד שלכם נגישה וניתן להגיע אליה ללא שום מכשול?
  4. האם יש לכם מערכת שמע?
  5. האם קיים אצלכם דלפק שירות נגיש?

אלא רק חלק מהתאמות הנגישות ובמידה ואתם רוצים להיות בטוחים שהמקום הפיזי שלכם אכן נגיש למשתמשים עם מוגבלות, אני ממליץ לכם להתייעץ עם יועץ נגישות שזו המומחיות שלו.

את הסדרי הנגישות יש לפרסם בעמוד ייעודי לכך תחת השם "הסדרי נגישות" או במסגרת הצהרת נגישות שכוללת גם את התאמות הנגישות שבוצעו באתר ופרטי רכז הנגישות (שעל זה אני הולך לדבר בפסקה הבאה).

אי מינוי רכז נגישות ואי פרסום פרטיו בהצהרת הנגישות

חברות שיש להן למעלה מ-25 עובדים מחויבים לפרסם את פרטיו של רכז הנגישות. רכז הנגישות חייב לעבור קורס הסמכה מסודר במרכז הלימוד המכשירים רכזי נגישות. ישנם מצבים נוספים שישנה חובה למנות רכז נגישות מטעם החברה (תלוי מספר סניפים, סוג העסק ועוד), ולכן אני ממליץ לכם לבדוק זאת מול יועץ נגישות או אותם מרכזי לימוד שיכולים לספק לכם את המידע המתאים ביותר עבור העסק שלכם.

לסיכום וכדי שלא תהיו חשופים לסוגיות חברתיות ולתביעות נגישות לאתר האינטרנט שלכם, אני ממליץ לכם לעבור על כל 3 ההפרות הללו ולוודא שהאתר אינטרנט שלכם נגיש בצורה מלאה, שפרסמתם את כל הסדרי הנגישות הקיימים במקום הפיזי שבו אתם מקבלים קהל ושמיניתם רכז נגישות מטעמכם שכל פרטיו מפורסמים בצורה נגישה ובמסגרת הצהרת הנגישות המפורסמת אצלכם באתר.

אין המידע הכתוב מהווה ייעוץ או עצה משפטית, בכל סוגיה משפטית אני ממליץ לכם להתייעץ עם עורך דין.