fbpx

תפריט

מדריך בנושא הפטורים מהנגשת אתר אינטרנט

בשנים האחרונות אנו מזהים עלייה משמעותית בצריכת המידע, השירותים והמוצרים ברשת האינטרנט בקרב כלל האוכלוסייה. עקב כך ניתן לראות בצורה ברורה את העלייה משמעותית בדרישה להנגשת אתרי אינטרנט ולעמידה בדרישות התקן הישראלי 5568, הן בפן האזרחי והן בפן המנהלי.

בכדי להנגיש עבורכם את המידע בצורה קלה ברורה החלטתי להכין מדריך קצר שבאמצעותו אסביר לכם מהם הפטורים הקיימים היום בנושא הנגשת אתר האינטרנט תוך כדי מתן דוגמה בסיסית לכל פטור בכדי להמחיש זאת בצורה הקלה והפשוטה ביותר.
מדריך זה הינו מדריך כללי בלבד המסביר בקצרה את התקנות עצמן. בכל סוגיה או עניין ספציפי בנוגע לאתר או לעסק שלכם, מוזמנים לפנות אליי או ואנסה לסייע ככל שניתן.

חשוב לציין כי כל המידע המופיע במדריך הינו לידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ או עצה משפטית. בכל נושא משפטי כזה או אחר יש להתייעץ עם עורך דין. לקורא המדריך לא תהיה כל טענה או דרישה כלפי כותב המדריך בגין המידע המפורסם בו.

בקצרה, מה כולל התהליך המלא בעת הנגשת אתר אינטרנט.

תהליך הנגשת האתר כולל בתוכו מספר פרמטרים מרכזיים, בניהם:

  1. התאמת האתר לדרישות התקן הישראלי 5568, המאפשר שימוש באתר בקרב אנשים עם מוגבלות המשתמשים בטכנולוגיות מסייעות שונות בעת גלישה ברשת האינטרנט.
  2. התאמת התמונות וכל האלמנטים הוויזואליים המופיעים באתר לצורך הסבר והמחשת המידע בצורה הטובה וברורה ביותר.
  3. כתיבת הצהרת נגישות מקיפה הכוללת בין היתר את התאמות הנגישות המרכזיות שבוצעו במסגרת האתר, את כל התאמות הנגישות שבוצעו במקום הפיזי שבו בעל העסק מקבל קהל ומינוי איש קשר או רכז נגישות (בהתאם לסוג העסק) לצורך קבלת פניות בנושא נגישות.

מהם הפטורים הקיימים?

בין הפטורים השונים ניתן למצוא פטור טכנולוגי, פטר מנטל כלכלי כבד מדיי ופטור מסיבה כלכלית. לרוב, בשל הקידמה ואתרי האינטרנט המבוססים מערכות מתקדמות, קבלת פטור הינו תהליך מעט מורכב הדורש חוות דעת מקצועית ולעיתים קבלת אישור מטעם הנציבות.
הפטור מסיבה כלכלית הינו הפטור היחיד שהוא נגזר ממחזור עסקאותיו של בעל העסק.

באיזו תקנה ניתן למצוא את הפטורים השונים המתייחסים להנגשת אתר אינטרנט?

תקנה 35 בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013 מפרטת מהן ההנחיות שבעל עסק שיש ברשותו אתר או אפליקציה צריך להתייחס אליהן בנושא הנגשת האתר לאנשים עם מוגבלות.

קודם כל יש לבדוק האם האתר שלנו מספק שירות ציבורי.

מנוסח התקנה ניתן להבין כי אתר אינטרנט אשר פונה לכל הציבור או לחלק ממנו מחויב להיות נגיש ומותאם לדרישות התקן. במסגרת החוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ובתוספת הראשונה והשנייה לחוק, ישנה רשימה ארוכה של תחומים, עסקים ומקומות הנותנים שירות לציבור הרחב. חושב להדגיש שהרשימה מכילה תחומים רבים מאוד ולכן רוב הסיכוי הוא שאכן אתם נכללים כנותני שירות לציבור הרחב. במידה וישנם שאלות או סוגיות ספציפיות לגבי העסק שלכם, מוזמנים לפנות אליי ואני מבטיח לברר ולחזור אליכם עם תשובה מפורטת וברורה.

רשימת הפטורים השונים הקיימים מהנגשת אתר אינטרנט

פטור כלכלי מהנגשת אתר אינטרנט

פטור כלכלי מתייחס בעיקר לעסקים בעלי אתרי אינטרנט שמחזור עסקאותיהם השנתי מתחת ל-100 אלף ש"ח.

את בדיקת מחזור העסקאות השנתי יש לבצע 3 שנים אחורה, כלומר בבדיקה חשוב לוודא שאכן לא עברתם בממוצע את מחזור ה-100 אלף ש"ח בכל שנה. במידה ולאחר שביצעתם את הבדיקה וגיליתם כי עברתם את מחזור עסקאות זה, יש לבצע תהליך הנגשה מקיף הכולל ביצוע סקר נגישות לאתר וביצוע ההתאמות הנדרשות בהתאם לדרישות התקן.

במידה והנכם זכאים לפטור כלכלי עקב מחזור עסקאות שאינו חוצה את ה-100 אלף, עליכם לפרסם זאת בהצהרת הנגישות. הפרסום צריך להיות בולט ומובן ובו יש לרשום כי לבעל האתר ישנו פטור מהנגשת האתר מסיבה כלכלית, אין צורך לרשום מחזור עסקאות או לבקש בקשה מיוחדת מהנציבות בנושא זה.

פטור טכנולוגי מהנגשת אתר

פטור טכנולוגי לרוב מתקבל לאתרים ישנים מאוד שלא ניתן מבחינה טכנולוגית להנגיש אותם או לבצע בהם את ההתאמות הנדרשות. הסיבות האפשריות לקבל פטור טכנולוגי הן: אתרים ישנים מאוד או אתרים הבנויים על מערכות סגורות שאפשרות השינוי בהן היא מוגבלת בעיקר לנושא התוכן או לשינויים קלים שאינם מאפשרים לבעל האתר או למתכנת מטעמו לבצע ברמת הקוד.

לצורך קבלת פטור טכנולוגי יש להתייעץ עם מורשה נגישות ויועץ מקצועי בתחום הנגשת אתרי אינטרנט אשר בעל ניסיון רב בבדיקה ובביצוע ההתאמות הנדרשות בהתאם לדרישות התקן. פטור הטכנולוגי חייב להיות מפורט וחתום על ידי מורשה נגישות ואותו יועץ שאישר כי האתר הינו מוגבל וכי לא ניתן לבצע בו הנגשה מלאה. הפטור הטכנולוגי שהתקבל תקף ל-3 שנים וניתן לחידוש לעוד 3 שנים נוספות באישור הנציבות. את החידוש לפטור ניתן לבצע רק פעם אחת תוך כדי שליחת בקשה מפורטת לנציבות. סך הכל בעל פטור טכנולוגי יכול להינתן לתקופה של 6 שנים מקסימום. בעל עסק אשר ברשותו פטור טכנולוגי מהנגשת אתר עליו לפרסם את חוות הדעת המקצועית ואת ההנגשה החלופית שהוא ביצע באתר. כל המידע חייב להופיע בצורה ברורה ומסודרת במסגרת הצהרת הנגישות.

פטור מהנגשת אתר אינטרנט עקב נטל כלכלי כבד מדיי

פטור מהנגשת אתר אינטרנט מנטל כלכלי כבד מדיי מתייחס לאתרים מורכבים מאוד שהנגשתם תעלה סכום גבוה לבעל העסק מה שעלול לגרום לו נזק כלכלי כבד מדי. כאשר העלות הכספית גוברת על התועלת וישנה אפשרות להציע חלופה מקיפה ונגישה לאנשים עם מוגבלות לצורך קבלת השירותים, המידע או המוצרים הניתנים לרכישה דרך האתר. בכדי לקבל פטור מהנגשת אתר האינטרנט עקב נטל כלכלי כבד מדיי יש לשלוח בקשה לפטור מנטל כלכלי כבד מדיי לנציבות. הבקשה חייבת לכלול נימוק והצגת הדרך החלופית למתן השירות האינטרנטי או המידע המפורסם באתר.

לעסקים שמחזור עסקאותיהם הינו בין 300 אלף ₪ ל- מיליון ₪ וברשותם אתר אינטרנט שהופעל לפני תאריך פרסום התקן 26.10.2017, היו זכאים לפטור זמני למשך 3 שנים אשר היה ניתן להערכה בבחינה מחודשת של מחזור העסקאות. חשוב להדגיש כי אתר אשר הופעל לאחר מועד 26.10.2017 חייב לעבור תהליך הנגשה בהתאם לדרישות התקן. לחברות בעלי מחזור של מיליון ₪ אין פטור אוטומטי מהנגשת אתר האינטרנט ועליהן להגיש בקשה מנומקת לנציבות שיוון זכויות לאנשים עם מוגבלות בליווי יועץ מקצועי ומורשה לנגישות השירות.

המידע הכתוב במדריך הינו רלוונטי למועד הפרסום שלו ((12/2021. במידה והנכם מעוניינים בפרטים נוספים או להתעדכן בתקנות האחרונות שפורסמו בעניין זה, אני ממליץ לכם לקרוא את המידע המתייחס לנושא הפטורים מהנגשת אתר אינטרנט המפורסם במסגרת תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות שירות), תשע"ג-2013.