fbpx

תפריט

מדריך לבדיקה בסיסית להנגשת האתר

בדיקה בסיסית אך הכרחית שאתם יכולים לבצע לבד כדי לבדוק האם האתר שלכם נגיש

במאמר הבא נסביר לכם מהם הדברים חמשת הדברים הבסיסיים שחייבים להיות באתר האינטרנט שלכם כדי שהשלד שלו יהיה נגיש כלומר הבדיקה שאתם תבצעו תראה לכם מהי רמת הנגישות של האתר שלכם ומהם הדגשים שצריך לטפל בהם באופן מיידי.

נתחיל בסיפור קטן..

איש אחד בשם יוסי החליט ללכת לדירת נופש בצפון איטליה. יוסי מתנייד באמצעות כיסא גלגלים עקב פציעה שעבר בעת שירותו בצבא. ברגע שהגיע לכניסה של דירת הנופש הבין שאין שביל המאפשר לו להגיע לדירה אלא יש רק גרם מדרגות,  כלומר דירת הנופש אינה מתאימה לאנשים עם מוגבלות פיזית. בעת תכנון דירת הנופש לא הייתה מחשבה כלל על אנשים עם מוגבלות מה שגרם ליוסי לעזוב את הדירה באותו היום ולחפש לו מקום לינה אחר.

במצב זה שני האנשים נפגעו בצורה משמעותית, יוסי מצד אחד צריך להתרוצץ במדינה זרה ולחפש מקום שבוא הוא יכול ללון ואילו בעל הדירה הפסיד לקוח פוטנציאלי שכבר הגיע למקום אך לא יכל ליהנות משירותיו ונאלץ לעזוב.

דירת הנופש בצפון איטליה היא בדיוק כמו אתר האינטרנט שלכם. אז נכון שהשקעתם באתר מדהים ביופיו, מבצעים מיוחדים, שירותים שרק אתם יכולים להציע אבל אין באמת גישה לאנשים עם מוגבלות לאתר וככה גם גרמת לכם הפסד כספי מקהל פוטנציאלי אחר וגם גרמתם להם לאי נוחות ואי התמצאות באתר שלכם מה שגרם להם לעזוב את האתר מתוסכלים ומאוכזבים.

מה צריך להיות נגיש לאנשים עם מוגבלות?

אתרי אינטרנט, הנגשת אפליקציות, סרטונים וכל התוכן שאתם מעלים לרשת חייב להיות נגיש לאנשים עם מוגבלות. אנשים עם מוגבלות משתמשים בתוכנות ובאמצעים אחרים כדי לגלוש באינטרנט ולכן האתר שלכם חייב להיות מותאם ככל שניתן לאמצעים הללו.

חשוב לציין שהבדיקה שאנו נציג לכם היא רק בדיקה בסיסית שכל אחד יכול לבצע באתר שלו, היא בהחלט לא מחליפה תהליך מקיף של בדיקה ידנית ע"י מומחה לייעוץ נגישות לאתרי אינטרנט.

נחלק את הבדיקה העצמית לאתר נגיש לשישה שלבים עיקריים:

  1. האם התוכן קריא גם בעת הגדלת גודל הפונט ב200%.
  2. פוקוס נראה לעין בעת לחיצה על המקש TAB.
  3. דילוג לתוכן מרכזי בעת לחיצה אחת על הכפתור TAB.
  4. האם ישנו תפריט ניווט נוסף בכל עמודי האתר.
  5. האם קיים שדה חיפוש להתמצאות קלה ונוחה ביותר בכל עמודי האתר.
  6. האם קיימת הצהרת נגישות מתאימה באתר.

שלב א: האם התוכן באתר קריא גם בהגדלה של 200%

אנשים רבים סובלים מלקות ראיה אשר משפיעה עליהם בעת קריאה של אתר האינטרנט עקב גודל הטקסט המופיע בו. חשוב לבדוק שאכן במידה ומגדילים את הטקסט ב200% ניתן לצפות בכל התוכן שקיים באתר מבלי שהוא "ישבר" או יפגע.

את הבדיקה עושים באמצעות לחיצה על כפתור זכוכית המגדלת הקיים בסרגל הכלים של הדפדפן.

שלב ב: פוקס נראה לעין בעת לחיצה על TAB

בעת לחיצה כפתור TAB במקלדת אנחנו עוברים ישירות לאלמנט קליקבילי אשר ניתן ללחוץ עליו ולעבור לעמוד אחר. בעת המעבר חייב להיות פוקוס הכולל מסגרת למשל על גבי האלמנט שמראה לנו היכן אנחנו נמצאים כרגע בדיוק.

שלב ג:  דילוג לתוכן מרכזי בעת לחיצה אחת על הכפתור TAB במקלדת

במידה ואנשים עם מוגבלות מעוניינים להגיע לתוכן המרכזי והאתר שלכם לא מותאם צריך לתת להם את האפשרות מבלי "להיתקע" בסרגל הכלים או בסליידר המתחלף בחלקו העליון של האתר, הם יכולים להגיע בצורה פשוטה ומהירה במיוחד. נושא זה קיים לרוב בכל תוספי הנגישות הבסיסיים הקיימים ובמידה ולא יש לבצע זאת. נושא זה הנו חשוב במיוחד ומעניק חווית גלישה והתמצאות טובה יותר באתר לאנשים עם מוגבלות.

שלב ד:  תפריט ניווט היררכי ומסודר בכל דפי האתר

לצורך שיפור ההתמצאות ונוחות המשתמש בעת גלישה באתר יש לאפשר תפריט ניווט נוסף בכל עמוד ועמוד כדי לאפשר לגולש לדלג או לחזור למקום ממנו הוא הגיע. אפשרות מעבר לעמוד ראשי, קטגוריה או לעמוד אחר בלחיצת כפתור ברורה וקלה במיוחד.

שלב ה:  בדיקה האם קיים שדה חיפוש להתמצאות קלה ונוחה באתר האינטרנט

אחד הקריטריונים החשובים והמרכזיים באתר אינטרנט הוא אפשרות התמצאות באתר האינטרנט. משתמשים רבים הנכנסים לאתר אינם תמיד מבינים או מוצאים את השירות או המוצר שהם מחפשים. הוספת שדה חיפוש באתר יאפשר להם להתמצא בקלות בכל עמודי האתר ובמקביל יעניק חווית משתמש טובה יותר לכלל המשתמשים. בדקו האם באתר שלכם קיים שדה חיפוש, במידה ולא תבקשו מהמתכנת שבנה לכם את האתר להוסיף את שדה החיפוש במיקום מרכזי שירוץ בכל עמודי האתר.

שלב ו: הצהרת נגישות באתר

כל אתר אינטרנט או אפליקציה חייב לכלול הצהרת נגישות.

הצהרת הנגישות חייבת להופיע בהתאם לתנאים ספציפיים ולחייבת להכיל מידע רב ככל שניתן לגבי הנגשת האתר והתאמתו לאנשים עם מוגבלות.

למעבר למדריך שיסביר לכם כיצד לכתוב הצהרת נגישות לחץ כאן: מדריך לכתיבת הצהרת נגישות לאתר אינטרנט