הנגשת דף נחיתה

בעלי עסקים רבים שואלים אותי האם התקן שמחייב הנגשת אתר אינטרנט מחייב גם הנגשת דפי נחיתה שהם בונים ומפתחים עבורם ועבור הלקוחות שלהם.

לפני שאענה על השאלה בצורה מפורטת וברורה חשוב לי להסביר את נוסח התקן. בסעיף 35ב בתקנות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (התאמות נגישות לשירות) תשע"ג 2013 רשום כך: " חייב יספק התאמות נגישות בשירות אינטרנט, למעט לעניין יישומים (אפליקציות) כמשמעותם בתקנה 35ג ולמדיה מבוססת זמן לפי תקן נגישות אינטרנט בהתאם לקווים המנחים הקבועים בו, ברמה AA  ובכפוף לקבוע בסימן זה."

מלשון התקנות ניתן להבין כי כל אדם המספק שירות באמצעות האינטרנט (למעט אפליקציה שאליה יש התייחסות בתקנה 35ג)  מחויב בהנגשת השירות לאנשים עם מוגבלות. מכך, אנו מסיקים כי גם דף נחיתה מחויב בתהליך הנגשה מלא ומקיף.

לדפי נחיתה יש מגוון שימושים, בין היתר:

  • הצטרפות למועדון חברים.
  • הרשמה לאתר או שירות מסוים.
  • פנייה לקבלת שירות או מידע מסוים בנוגע לפרסום או שירות שבעל העסק מציע.
  • ביצוע הזמנה של מוצר או שירות מסוים.

השימושים שלרוב ניתן למצוא בקרב דפי נחיתה הם דיי זהים לשימושים באתרי אינטרנט, מערכות מקוונות ועוד ולכן ההתייחסות לדפי נחיתה צריכה להיות באופן זהה כמו שלאתר אינטרנט.

איך מתבצעת בדיקת נגישות לדף נחיתה?

בדיקת נגישות לדף נחיתה מתבצע על גבי אותו קובץ אקסל שפורסם על ידי הנציבות (לבדיקת אתרי אינטרנט) שבמסגרתו ישנה התייחסות לדרישות התקן בהתאם להנחיות ארגון התקינה הבינלאומי. בעת ביצוע הנגשת דף הנחיתה יש להיצמד לדרישות התקן וליישם את הקריטריונים הרלוונטיים המתאימים לאותו דף נחיתה (בהתאם למבנה ולתפקוד שלו). בדיקת הנגישות לדף נחיתה מתבצעת על בסיס אותו קובץ אם זאת יש להתייחס לכל קריטריון שונה מכיוון שמספר קריטריונים לא באמת מתאימים או צריכים להיות מיושמים בדף נחיתה הכולל תהליך או שלב בתהליך.

בעת הנגשת דף נחיתה, האם יש להתייחס למבנה שלו, לתוכן שבו או לשניהם?

בדף נחיתה התייחסות היא שונה מאשר אתר אינטרנט, דף נחיתה לרוב משלב תהליך שמתחיל ונגמר באותו הדף, לדוגמה רישום למועדון לקוחות. אדם שמגיע לדף נחיתה מבצע את הרישום ולאחר מכן יוצא מהדף (ולא ממשיך לגלוש בו כמו באתר אינטרנט רגיל) ולכן חשוב שכל התהליך יהיה נוח וברור גם מבחינת המבנה של הדף והתוכן שיש בו. כל הכתיבה והבנייה של דף הנחיתה צריכה להתבצע בצורה מקיפה ומסודרת ובהתאם לדרישות התקן. מכך ניתן להבין כי מלבד המבנה יש להתייחס גם לתוכן המופיע בדף הנחיתה.

מהם הדברים שיש לשים עליהם דגש בעת הנגשת דף נחיתה

הנושאים שיש לשים לגביהם דגש:

  • בדיקת שהניווט באמצעות המקלדת מתבצעת בצורה תקינה ומלאה לכל חלקי הדף.
  • קבלת פוקוס מתאים וברור בעת הגעה לשדה או לאזור מסוים בדף.
  • התאמת השדות וצירוף לייבל מתאים לכל שדה.
  • הוספת תוכן נגיש ומסודרת עם כותרות ברורות ומובנות.
  • בדיקה מנגנון השגיאות של הטופס.
  • בדיקת נראות הדף גם בהגדלה של 200% ובמכשירי טאבלט, סמארטפונים ועוד.

האם התייחסות לכל דף נחיתה צריכה להתבצע בצורה זהה?

בגדול התשובה היא לא. השאלה המרכזית היא מה מטרתו של אותו דף נחיתה. האם מדובר ברישום למועדון חברים באתר מסוים או שמדובר בפעילות כלכלית או משפטית המחייבת את הגולש בצורה מסוימת ברגע שהוא מילא את המידע שלו באותו עמוד. כל הנושאים האלה נשקלים בכובד ראש בעת הנגשת דף נחיתה או התחלת התהליך הנגישות המקיף בהתאם לדרישות התקן ולקריטריונים המצוינים בו.

איך יכול להיות שכל כך הרבה דפי נחיתה הקיימים ברשת אינם נגישים?

מסכים בהחלט, נושא הדפי נחיתה והנגשתם אינו מושרש וברור בקרב חברות לבניית אתרים, מפתחים או בעלי עסקים. אותם בעלי עסקים לא מודעים לנושא שגם דף נחיתה מחויב בתהליך הנגשה ובכך חושף אותם ואת הלקוחות שלהם לתלונות בקרב מבקרים רבים בדף הנחיתה.

אני מייצר הרבה דפי נחיתה למגוון רחב של לקוחות, איך אני יכול לוודא כי כל הדפים נגישים ומותאמים לשימוש בקרב אנשים עם מוגבלות?

את התשובה לשאלה זו אציג במילה אחת: תבנית! אתם מייצרים המון דפי נחיתה? כולם דיי דומים אחד לשני מלבד שינוי של תמונה או מבנה? תצרו לעצמכם תבנית אחת נגישה ותשכפלו אותה. ברגע שהתבנית שאתם משכפלים עברה תהליך הנגשה אתם יכולים להיות רגועים שגם הדף נחיתה החדש שסיפקתם נגיש (בהתייחסות למבנה שלו כמובן) וכל שעליכם לעשות זה להנגיש את המידע שמופיע בו. המידע שמופיע בדף הנחיתה משתנה מעסק לעסק ולכן תהליך הנגשת התוכן חייב להתבצע בצורה אינדיבידואלית בהתאם למידע המופיע בדף ולעסק שמפרסם את שירותיו לקהל הרחב.

לסיכום:

כל דף נחיתה מחויב בתהליך הנגשה מלא. תהליך ההנגשה של דף נחיתה לרוב זול יותר ומתבצע בצורה מהירה יותר (מכיוון שמדובר בתבנית אחת או מקסימום שתיים). ההמלצה שלי היא שאל תקלו ראש בהנגשת דף הנחיתה שלכם ובצעו את כל ההתאמות הנדרשות כדי להנגיש אותו לאנשים עם מוגבלות ולעמוד בדרישות התקן הישראלי.

המידע המופיע במאמר זה הינו לידע כללי בלבד. אין להשתמש במידע זה כייעוץ או עצה משפטית. בכל נושא משפטי יש להיוועץ עם עורך דין.

שתפו פוסט זה
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

פוסטים נוספים בנושא הנגשת אתרים

החובה בהנגשת אתרים ללמידה מרחוק לאנשים עם מוגבלות

הנגשת אתרים ללמידה מרחוק

בחודשים האחרונים אנו נמצאים בשיאה של מגפה הגורמת לאנשים רבים לשבת בבית וללמוד באמצעים טכנולוגיים שונים ובאפליקציות המותאמות ללמידה מרחוק.

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט