הקריטריונים המתייחסים לתוכן בעת טיפול בהנגשת אתר

מטרתו של מאמר זה היא לעשות הפרדה בין הקריטריונים הניתנים לטיפול ולביצוע ברמת התוכן של האתר ולבן הקריטריונים המצריכים ידע תכנותי וטיפול ברמת הקוד של האתר כלומר על ידי מתכנת שבה או מתחזק אותו.

מכיוון שישנם מספר רב של קריטריונים המופיעים תחת קובץ לבדיקת נגישות לתכני אינטרנט מתוקף תקנות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג – 2013 (סימן ג' תקנה 35), אני אציין במאמר הבא רק את הנושאים הרלוונטיים למנהלי האתר המתפעלים אותו באמצעות ממשק הניהול ולכן אין צורך בידע טכני מסוים או בגישה לקוד האתר.

בעת כתיבת המאמר, הדרישה להנגשת האתר מבוצעת בהתאם להנחיות המפורסמות בקובץ הנזכר מעלה המבוסס על תקן ישראלי 5568 ובהתאם להנחיות WCAG 2.0.
במידה ויתבצעו שינויים בדרישות התקן הישראלי אנו נעדכן את מאמר זה כדי שיתאים גם להנחיות החדשות.

ניתן לטפל בכל הקריטריונים הבאים דרך הממשק ניהול של האתר בצורה קלה ומהירה.

מספר קריטריונים המתייחסים ברמת התוכן של האתר ואינם דורשים ידע בתכנות

קריטריון מספר 1.1.1 – תכנים שאינם טקסטואליים

קריטריון זה מתייחס בעיקר לתמונות המועלות ומפורסמות באתר האינטרנט. ישנם תמונות שמטרתן להוות קישור או להעביר מסר מסוים וישנם תמונות שהן למטרות דקורציה בלבד. טרם הטיפול בקריטריון זה חשוב לוודא מהי מטרת התמונה ובהתאם לכך להוסיף לה טקסט אלטרנטיבי מתאים במידת הצורך. כמעט בכל מערכות ההפעלה הקיימות ישנה אפשרות קלה ומהירה להוסיף את הטקסט האלטרנטיבי לתמונה דרך הגלריה. יתכן גם מקרים שישנם תמונות באתר המוטמעות כחלק עיצובי במסגרת מבנה האתר והשליטה בהם תתבצע רק ברמת הקוד. במקרים הללו המידע יסופק במסגרת הדוח והנחייה לטיפול באותן תמונות ספציפיות תועבר ישירות לטיפול המתכנת.

קריטריונים מספר 1.2.1, 1.2.2 , 1.2.3 ו-1.2.5 – בהתייחסות לאודיו ווידאו המפורסמים באתר האינטרנט

מטרתם של הקריטריונים הללו לוודא כי המידע המוצג בסרטון הוידאו או בקובץ האודיו יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות. בגלל שמדובר במספר קריטריונים שמטרתן עיקר הנגשת מידע שאינו כתוב במסגרת האתר, על מפעיל האתר לבצע את ההתאמות הנדרשות בדרישות התקן. ההתאמות תלויות בסוג הסרטון או קובץ אודיו שהועלה לאתר. לדוגמה – סרטון המציג מישהו שמדבר חייב לכלול כתוביות או סרטון המכיל מידע ויזואלי ללא סאונד חייב לכלול קריינות או חלופה טקסטואלית שווה ומפורטת הזמינה לקורא מסך.

קריטריון מספר 1.3.1 – מידע וקשרים.

בקריטריון זה חלק מהדברים מתייחסים לנושא התוכן  באתר וחלקם למבנה שלו. הנושא תלוי בעיקר בסוג מערכת הניהול ובהרשאות הקיימות למשתמש המפעיל אותו.

לדוגמה טיפול בכותרות, רשימות וטבלאות ניתנות לרוב לביצוע בצורה מהירה ברוב מערכות הניהול. כל שעליכם לעשות (במידה ואכן המידע מופיע במסגרת התוכן של האתר ולא המבנה שלו), זה לסמן את צמד המילים או המשפט שברצונכם לתייג ואז ללחוץ על השדה הרלוונטי בסרגל הכלים המופיע מעלה.

קריטריון מספר 1.4.3 – קונטרס.

גם בקריטריון זה נעשה הפרדה בין קונטרס (יחס הצבעים) הקיים בתוכן האתר לבן היחס במבנה שלו, כלומר בנושאים העיצוביים המופיעים בו. במידה ומדובר בתוכן עצמו, למפעיל האתר ישנה גישה מלאה לשנות את צבע הטקסט או הרקע כך שיעמוד ביחס קונטרס מתאים בהתאם לדרישות התקן. בדוח הייעוץ בנושא הנגשת אתר שאני שולח ללקוח אני מסביר למנהל האתר מה ביכולתו לבצע ומה לא.

קריטריון מספר 2.4.2 – כותרת דף.

כותרת הדף זהו בעצם המידע הראשון שהמשתמש נחשף אליו גם בעת החיפוש בגוגל וגם בעת הגעה לעמוד. החשיפה מתבצעת גם בצורה ויזואלית וגם בזמינות המידע לקורא מסך המשמיע

למשתמש את המידע הכתוב בכותרת הדף. במסגרת מערכת הניהול ניתן לערוך את כותרת הדף בכמה לחיצות פשוטות, לרוב זה נמצא תחת page title והחשיבות למתן כותרת מתאימה ומפורטת היא גם בהתייחסות לנגישות וגם בהתייחסות לקידום האורגני של הדף המגביר את חשיפת העמוד במנועי החיפוש השונים.

קריטריון 2.4.4 – מטרת הקישור.

קריטריון זה מתייחס בעיקר למטרת הקישור ולרוב אני מזהה שימוש שאינו נכון במסגרת מבנה האתר, לדוגמה – בבלוג מאמרים שרשום – "למאמר המלא" או "קרא עוד" בנפרד מהתוכן והמשתמש אינו מבין מה מטרת הלחיצה על הקישור. במקרים הנזכרים מעלה הטיפול צריך להיות על ידי המתכנת עם זאת ישנם מקרים שהקישור עצמו בתוכן האתר כתוב בצורה שאינה תקינה או מסורבלת ולעורך תוכן ישנה היכולת לשנות אותו לכתוב את הקישור בצורה מפורטת וברורה למשתמש.

קריטריונים נוספים בנושא כותרות ותוויות.

ישנם מספר קריטריונים נוספים המתייחסים לכותרות ותוויות (קריטריון 2.4.6 וקריטריון 2.4.10) אך הטיפול בהם הוא אינדיבידואלי לכל אתר בהתאם למבנה שלו וליכולת השינוי במסגרת מערכת הניהול.

שתפו פוסט זה
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

פוסטים נוספים בנושא הנגשת אתרים

הנגשת מצגות ודפי מוצר לאנשים עם מוגבלות

הנגשת מצגות ודפי מוצר

בתקופה האחרונה אני מזהה עלייה בביקוש להנגשת מצגות ודפי מוצר עבור חברות שמעוניינות לפרסם את השירותים שהם מציעים כקבצים עצמאיים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט