fbpx

תפריט

איך מנגישים סרטון וידאו לאנשים עם מוגבלות

שהעולם הוא ויראלי וכולם משתפים מידע באתרי אינטרנט או ברשתות החברתיות השימוש בסרטוני וידאו הוא חשוב והכרחי לכל בעל עסק או בעל אתר שמעוניין להעביר את המסר שלו בצורה ויזואלית שתתפוס לגולש את העין.

עד היום הצגת וידאו באתר האינטרנט מעמידה חסם רב לגולש עם מוגבלות ולא מאפשרת לו להינות מהמידע המופק בסרטון הוידאו בצורה מלאה. סרטון וידאו לרוב נעשה בצורה שאינה מתחשבת באנשים עם מוגבלות או אנשים שיכולות התפיסה שלהם של המידע איטי או חלקי.

סרטון וידאו שהוא אינו נגיש, הוא מונע ממיליוני אנשים עם מוגבלות תחושתית או מוטורית לצפות בסרטון הוידאו שלך. לא רק שזה יוצר הפליה אלא גם מגביל את העסק והשירותים שאתה מציע לקבל מסוים בכך שהוא מונע מאנשים עם מוגבלות לצפות בו ולהבין את המסר שאתה מעוניין להעביר באמצעות סרטון הוידאו.

במאמר הבא נפרט ונסביר איך מפיקים מההתחלה סרטון וידאו שהוא נגיש יותר ואיך מנגישים סרטוני וידאו שכבר קיימים ברשת לאנשים עם מוגבלות.

ראשית, ננסה להבין מה בדיוק צריך סרטון כדי להיות נגיש? סרטון נגיש צריך לשלב מספר פרמטרים חשובים שמטרתם להעביר מסר חשוב ולתת לגולש את האפשרות להרגיש את המידע והתוכן שמופיע בסרטון. הסרטון וידאו צריך להכיל אפשרות קלה להפעלה, העברה קדימה ואחורה, העברה לסרטון אחר (במידה ויש) ועוד. כלומר הסרטון וידאו הנגיש חייב להכיל תפריט שימושי ונוח לתפעול הסרטון וכמובן לאפשר למשתמש להגיע לאותו תפריט או סרגל באמצעות המקלדת תוך כדי מספר מועט של לחיצות.

לאחר שהבנו מהו מטרתו של סרטון וידאו נגיש, אני אציין לכם מספר נושאים חשובים שיש לטפל בהם לצורך הנגשת סרטון וידאו שלכם.

הנושאים החשובים שיש לטפל לצורך הנגשת סרטון וידאו:

  1. שימוש בכתוביות

כתוביות הם מידע כתוב המופיעים על גבי הסרטון. הכתוביות מציגות את המידע הנשמע בסרטון בצורה כתובה וכך מאפשרת לחרשים ולכבדי שמיעה ולהבין את הסרטון ואת המידע הקולי הקיים בו. חשוב להוסיף את הכתוביות בצורה מסונכרנת לשמע לצורך הבנה טובה וברורה של הצופה בסרטון. בכתוביות חשוב להוסיף גם אלמנטים שאינם רק דיבור אלא גם אפקטים קוליים שהם קריטיים להבנת עלילת הסרטון.

ישנם שני סוגים עיקריים של כתוביות.

סוג אחד של כתובית הנמצאת על גבי הסרטון עצמו כחלק בלתי נפרד וכתובית נוספת הנמצאת בקובץ נפרד שהנגן יודע לסנכרן אותה עם הקול בהתאם לזמן שבסרטון. כתוביות מסוג זה וניתן להפסיק את הופעתן בהתאם לדרישות המשתמש, כלומר המשתמש עצמו בוחר האם הוא מעוניין בכתוביות או לא.

חשוב להבין שהוספת כתוביות לסרטון וידאו נגיש לא רק מיועדות לאנשים עם מוגבלות, אלא מתאימות גם לאנשים מבוגרים, כבדי שמיעה וכלל המשתמשים שאינם רוצים לשמוע את הקול בסרטון אלא רק לצפות בו.

איך מוסיפים כתוביות לסרטון נגיש?

לא כל התוכנות שבאמצעותם ניתן ליצור סרטוני וידאו עובדות באותה שיטה וכוללות את אותן האופציות, לכן חשוב לוודא לפני שאתם רוכשים תוכנה מסוימת ליצירת סרטונים שתהיה האפשרות להוספת כתוביות. סרטונים שכבר ערוכים ואתם מעוניינים לעלות אותם ליוטיוב ישנה אפשרות באמצעות הממשק של YOUTUBE להוסיף כתוביות לאחר שהעלתם את הסרטון. זה בעצם מאפשר לכם לשלוט על הכתוביות בסרטונים שאתם מפרסמים.

איך יוצרים את הכתוביות עצמן בצורה נגישה וברורה

ארגונים רבים יוצרים את הכתוביות בצורה עצמאית. במידה ומדובר בסרטון קצר הכולל מעט שמע אכן אופציה זו היא אפשרית אם זאת מומלץ להשתמש בתוכנה ייחודית לזיהוי דיבור שתדע לתמלל לכם את השמע לטקסט וכך התאמת הכתוביות לסרטון הנגיש תתבצע בצורה קלה ומהירה יותר.

 כדי לעשות לכם סדר ולאפשר לכם לעלות סרטונים הכוללים כתוביות, הכנתי במיוחד בשבילכם מדריך מפורט המסביר כיצד ניתן להוסיף כתוביות לסרטון וידאו המפורסם תחת ערוץ היוטיוב שלכם, למעבר למדריך לחץ בקישור הבא: מדריך להוספת כתוביות ביוטיוב Youtube

ישנם כמה רמות של נגישות כתוביות כמו בהנגשת אתרים.

רמת נגישות לכתוביות A, AA, AAA

רמת נגישות A – יש להוסיף כתוביות לסרטון שהוכן מראש.

רמת נגישות AA – יש להוסיף כתוביות לכל הסרטון גם בשידור חי (באמצעות תוכנות תמלול מתאימות).

רמת נגישות AAA – פרשנות המידע הקולי באמצעות שפת סימנים הניתנת לכל תוכן שמע שהוקלט מראש .

הכתוביות הנגישות בסרטון צריכות להתבצע בצורה מדויקת ללא שגיאות, בצורה עקבית ומפורטת וכמובן אחידה לכל הסרטון ובאמצעות פונט נגיש המעביר את המידע בצורה המובנת ביותר.

  1. תיאור קולי של המידע המופיע בסרטון באמצעות שמע

מטרתו של התיאור קולי זה בעצם להשמיע את האלמנטים החזותיים בוידאו כשמע וכך להנגיש את המידע לאנשים עיוורים שאין ביכולתם לראות את סרטון הוידאו.

ישנן שתי דרכים לביצוע תיאור קולי בסרטון וידאו:

הדרך הראשונה היא ביצוע תיאור קולי כלומר תיאור המידע בצורת שמע  באמצעות קריינות בתוך ההפסקות הקיימות בדו השיח של התוכן המקורי. התיאורים צריכים להיות תמציתיים ויכולים להשתלב בזמן המוקצב על מנת להבטיח שיפור הנגישות ביצירה המקורית . תיאור שמע פועל בצורה טובה יותר עבור סרטון שיש בו הפסקות רבות או כמות קטנה של מידע שיש לתאר במסגרתו.

הדרך השנייה והנפוצה ביותר היא הוספת התיאור הקולי ככתוביות מורחבות וכך אנשים המסתייעים באמצעות קורא מסך יכולים לשמוע את המידע הכתוב בהן או אנשים עם לקות ראיה חמורה יכולים לקרוא את המידע בצורה טובה וברורה וכך להבין מהו המידע המופיע בסרטון הוידאו.

  1. תמלול אינטראקטיבי המאפשר למשתמש לנווט בסרטון הנגיש בקלות ובמהירות

תמלול אינטראקטיבי הוא העתק מדויק של המידע המופיע בסרטון בהתאם לזמן. כלומר התמלול האינטראקטיבי מאפשר למשתמשים לחפש את השמע המדובר בווידאו ולהשמיע אותו בכל נקודת זמן בסרטון על ידי לחיצה בתוך התמלול עצמו. התמלול מסונכרן לנגן הוידיאו ומטרתו לספק חוויה אינטראקטיבית, נגישה ונוחה במיוחד.

בעזרת התמלול האינטראקטיבי ניתן פשוט לחפש מילות מפתח שרלוונטיות לנו ולקפץ ישירות לזמן המתאים בסרטון. כך ניתן לנווט בקלות ובמהירות בכל חלקי הסרטון מבלי לצפות בו. לרוב מומלץ להשתמש בתמלול אינטראקטיבי בסרטונים ארוכים שיש בהם מספר נושאים.

ישנם יתרונות רבים לתמלול אינטראקטיבי בסרטון הנגיש שלך. ראשית, זה משפר את מעורבות המשתמשים בסרטון, מסייע להבנת הסרטון ומאפשר לגולש לנווט בקלות לאורך כל הסרטון מבלי לפספס את המידע החשוב לו.

  1. שימוש בנגן וידאו נגיש ופשוט

נגן הוידאו הוא בעצם התוכנה שבאמצעות ניתן לנגן את הוידאו. רוב התוכנות לניגון וידאו נמצאות בשרתים וירטואליים וברגע שאתה מעלה סרטון ליוטיוב או לרשתות החברתיות אתה משתמש ישירות באותו נגן וידאו. ישנה חשיבות רבה לרמת הנגישות של נגן הוידאו.

ראשית נבדוק האם הכפתורים הממוקמים בנגן הוידאו אכן נגישים.

  • כפתור הפעלה בולט וברור שניתן להגיע אליו באמצעות ניווט במקלדת.
  • כפתור עצירה, דילוג ומעבר לסרטון הבא חייב להיות ברור וקיימת אפשרות לקבלת פוקוס באמצעות המקלדת.
  • ניתן להשתיק את הסרטון בצורה מהירה בלחיצת כפתור אחת.
  • ניתן להגדיל את הסרטון הנגיש על גבי כל המסך וכך לאפשר לאנשים עם מוגבלות לצפות במסך גדול ומובן.
  • יש לוודא כי הנגן וידאו אכן תומך בהצגת כתוביות בסרטון (במידה ומדובר ברצועת כתוביות מחוץ לסרטון ולא משהו שמוטמע בו).
  • יש לוודא כי קיים תקציר לסרטון המוצג בסמוך לנגן וכך לאפשר למשתמש לראות בצורה נגישה את המידע או התקציר של הסרטון שהוא הולך לצפות בו.
 
מעוניינים לדעת עוד אודות הנגשת סרטונים? כנסו למאמר מקיף בנושא: הנגשת סרטונים, 9 טיפים שיהפכו את הסרטון שלכם לנגיש.
שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

שימוש בחיפוש והחלפה אוטומטית במסמך, רוצים לדעת איך הוורד יכול לחפש ולהחליף בצורה אוטומטית את כל המידע שתגדירו לו?

חיפוש והחלפה של מידע במסמך

יש לכם תבנית שבה תרצו לחפש בצורה אוטומטית מידע ולהחליפו במידע חדש? הטיפ הבא יפשט לכם את הסוגייה בצורה הטובה ביותר.

איך להגדיל את התצוגה במסמך? קיבלתם מסמך שהתוכן בו קטן מאוד? האפשרות "מרחק מתצוגה" תגדיל לכם אותו בשנייה

הגדלת התצוגה של המסמך

קיבלתם מסמך שהתוכן בו קטן מאוד ולא יודעים איך להגדיל אותו?
בטיפ הבא אני הולך להסביר לכם איך מגדילים את התוכן שבמסמך תוך שניות בודדות.

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת