fbpx

תפריט

איך מנגישים קישורים באתר אינטרנט

אחד הדברים החשובים והבסיסיים שבעלי אתרים וכותבי תוכן משתמשים בהם לצורך שיפור חווית המשתמש באתר, יצירת היררכיה ברורה וקידום אתרים אורגני זה השימוש בקישורים בתוך המאמר או התוכן שהם מציעים לגולש. כל קישור המופיע באתר צריך להיות נגיש לאנשים עם מוגבלות, כלומר אותו קישור שאנו מחליטים לפרסם חייב לעבור מספר בדיקות שאכן הוא נגיש לתוכנות להקראת מסך או לאנשים המשתמשים בניווט באמצעות המקלדת. לרוב תהליך הנגשה של קישור זו משימה קלה. יש את כל הכלים והיכולות לשינוי הטקסט בקישור, הנראות שלו, המבנה שלו וכמובן למקום שהוא מפנה.

חשוב לזכור שיש יתרון רב לקישור היפר טקסט אשר מכיל בו תוכן ייחודי ומאפשר לגולש להבין את נושא הקישור ולאן הוא מועבר ברגע שהוא מקליק על הקישור הנגיש. במסגרת המאמר הבא אנו נפרט לכם איך מנגישים קישורים המפורסמים באתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלות ולמשתמשים בטכנולוגיות מסייעות לגלישה ברשת האינטרנט.

הנגשת קישורים לאנשים המשתמשים במקלדת

אנשים עם מוגבלות שאינם יכולים להשתמש בעכבר מחשב משתמשים במקלדת כדי לנווט באתר האינטרנט שלכם. השימוש במקלדת והמעבר בין אלמנט קליקבילי אחד לאחר חייב להתבצע בצורה ברורה ומובנת לגולש, כך שהוא ידע בכל רגע נתון היכן הוא נמצא. הניווט בין האלמנטים או הקישורים השונים שקיימים באתר מתבצע ברוב הדפדפנים על ידי לחיצה על המקש TAB. בעת לחיצה על המקש TAB אתם תעברו ישירות לקישור הבא. חשוב לשים דגש על מיקום הקישורים הנגישים ולהבין כי חוץ מהחשיבה והיישום של הקישור הנגיש יש לסדר את אותם קישורם בסדר היררכי כדי ליצור סדר בעמוד ואפשרות ניווט קלה ומסודרת יותר לגולש. פתיחת הקישור מתבצעת בלחיצה על המקש ENTER המאפשר מעבר מהיר ליעד הקישור הנגיש.

אל תעשה באתר קישור שאינו מפנה לשום מקום או לאותו עמוד

לרוב אני נתקל בהרבה בעלי אתרים שעושים (בטעות לרוב) קישורים ריקים שאינם מפנים לשום מקום או שמפנים לאותו עמוד שבו מופיע הקישור. אני ממליץ לכל בעל אתר לעבור על האתר שלו ולוודא שאכן לא קיימים קישורים ריקים או מפנים ליעד שאינו תקין ועקב כך הם קישורים לא נגישים.

הקישור חייב להיראות שונה משאר התוכן

מבחינה ויזואלית חייבים לבצע התאמות עיצוביות (פשוטות) לקישורים נגישים. ההתאמות הוויזואליות כוללת שינוי צבעו של הקישור והוספת קו תחתון לכל קישור הנמצא בתוכן באתר או בתפריט משני כגון תפריט תחתון. השינוי הוויזואלי המתבקש בקישור נגיש הוא לצורך הצגת הקישור בצורה שונה משאר התוכן הקיים בעמוד כדי לאפשר לאנשים עם מגבלת ראיה להבין שמדובר בקישור.

הקישור צריך להיפתח באותו חלון ולא בחלון חדש

אנשים רבים מבצעים את הקישור שלהם שהוא מצביע על פתיחת היעד באמצעות חלון חדש. הדבר הינו בעייתי עבור אנשים עיוורים או אנשים עם מגבלת ראיה חמורה מכיוון שהוא פותח להם עוד חלון חדש ולא מאפשר לכם לחזור אחורה באמצעות הקישור BACK. החזרה אחורה היא אפשרות קריטית וחשובה עבורכם. חשבו על זה, כמה פעמים לחצתם על קישור והבנת שהגעתם ליעד שאינו מתאים עבורכם ורציתם לחזור לעמוד שממנו הגעת? אם היעד החדש נפתח בחלון חדש לא ניתן לחזור אחורה באמצע

הנגשת קישורים באתר האינטרנט לאנשים המשתמשים בקוראי מסך

תפקידם העיקרי של קוראי המסך הוא לקרוא את התוכן המופיע באתר ולהנגיש אותו בצורת שמע לאנשים עיוורים או ענשים עם לקות ראיה חמורה. קוראי המסך מודיעים למשתמש כי הוא הגיע לאזור שיש בו קישור ומקריאים את המידע המופיע על גבי הקישור. במידה והקישור נגיש וכתוב בצורה נכונה המשתמש ידע בצורה מדויקת לאיזה קישור הוא הגיע ומה הוא צריך לעשות בשלב זה.

לכן חשוב לזכור, בכלל שהקורא מסך אומר בצורה אוטומטית את המילה "קישור" ברגע שהוא מגיע לפרמטר קליקבלי המשמש כקישור לעמוד או מקור חיצוני, אין צורך להשתמש שוב פעם במילה קישור בתוך הטקסט של הקישור או כחלק מהמלל המופיע בקישור שאנחנו מעוניינים להנגיש.

חשוב להבין שהטקסט על הקישור חייב להיות מסודר וברור וכולל מידע מפורט אודות הקישור המופיע בו. אסור להשתמש בטקסט של הקישור במילים : "למאמר המלא לחץ כאן" או "לחת לפרטים נוספים", המילים הללו כלליים מאוד ולא מאפשרים לגולש להבין על מה הוא לוחץ. הרי יש אנשים שמדלגים ישירות מקישור לקישור ולא קוראים או שומעים (באמצעות תוכנה להקראת מסך) את הטקסט המופיע לפני הקישור. מי שמשתמש בצמד מילים כללי בקישורים שמופיעים לו באתר הופך את אותם קישורים ללא נגישים ולא מאפשר לאנשים לגלוש בקלות ובנוחות באתר האינטרנט שלו. מחירים וזמינות לפי אזור (דף זה משתמש באותה תבנית ניווט כמו הדף שאתה מופיעים כעת). " אולי אלטרנטיבה טובה יותר תהיה קישור שאומר בפשטות "מוצרים".

חשוב לציין את המידע החשוב אודות הקישור הנגיש בהתחלת הקישור. המידע הראשוני שאליו נחשף הגולש באתר חייב להיות מובן וברור כך שהוא יודע בדיוק לאיזה קישור הוא הגיע ומה מטרתו. אל תשתמש בטקסט זהה בכל הקישורים המופיעים באתר, לדוגמה יש אנשים שרושמים בכל הקישורים "למאמר המלא לחץ כאן" תחשבו מה זה לנווט מקישור לקישור ולשמוע כל הזמן למאמר המלא לחץ כאן, זה גורם למשתמש חסם רב וקושי בניווט באתר לצורך קריאת התוכן והמידע המופיע בו. במסגרת הקישורים הנגישים תנסה להשתמש במידע ייחודי לכל קישור הכולל טקסט קבוע המשתמשים בו לרוב באתר אינטרנט, כמו למשל "פנה אלינו באמצעות הודעה". הגולש יודע שהוא הגיע לקישור הזה ולחיצה עליו תעביר אותו למקום או לטופס שיכול לפנות בצורה מהירה לבעלי האתר.

לסיכום המאמר בנושא הנגשת קישורים באתר האינטרנט, אני ממליץ להשתמש בקישורים באתר גם מבחינת חוויית המשתמש וגם מבחינת הקידום האורגני, אם זאת חשוב לזכור כי השימוש חייב להתבצע בצורה חכמה, שאינה מעיקה על הגולש בעת שימוש באתר. הקישור צריך להיות מפורט, מודגש (לרוב באמצעות צבע אחר) ועם קו תחתון המסמל בצורה ויזואלית כי אכן קיים קישור המעביר את הגולש למקום אחר באתר או מחוצה לו.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מדריך להנגשת תכנים באתר Shopify

הנגשת תכנים באתר Shopify

לאחר תקופת הקורונה, בעלי עסקים רבים החליטו לשווק את המוצרים שלהם באמצעות אתרי מכירות אונליין הזמינות בכל זמן ובכל מקום.

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת