fbpx

תפריט

החשיבות הרבה באתר מונגש לתאגידים ציבוריים

אתר מונגש בהתאם תקן הישראלי מאפשר לאנשים עם מוגבלות לצרוך את המידע והשירותים באתר בצורה טובה וברורה יותר.

הנגשת אתר בצורה מלאה ומקיפה היא בעלת חשיבות עליונה בקרב אנשים עם מוגבלות.

ישנן רמות שונות של מוגבלויות אך במאמר הבא אנו נתייחס למוגבלויות הבאות:

  • אנשים עיוורים או עם לקות ראייה חמורה.
  • אנשים קשיים מוטוריים בדרגות שונות.
  • אנשים עם לקויות קוגניטיביות.
  • חירשים או כבדי שמיעה.

לפחות אחד מכל 5 אנשים בעולם יש מוגבלות מסוימת, מה שאומר שהחשיבות באתר מונגש היא הכרחית לכל בעלי האתר ולתאגידים ציבוריים עוד יותר. הרי את רוב השירותים שאותם תאגידים ציבוריים מציעים לציבור הרחב הם הכרחיים וחשובים לאותם אנשים עם מוגבלות.

אתר מונגש הוא הרבה יותר מאתר שהתוכן הקיים בו נגיש מבחינה ויזואלית, כלומר זה שהתוכן הנגיש לא באמת הופך אותו למונגש. יש להתייחס למבנה האתר שיהיה נגיש ופשוט לתפעול כך שרוב האנשים יוכלו להשתמש בו מבלי להזדקק לאדם נוסף שיעזור להם או ילווה אותם לאורך הגלישה באתר. החשיבות הרבה נובעת מכך שברצוננו להנגיש את האתר ולאפשר לאדם להשתמש בו לבד וללא תמיכתו של האחר.

לדוגמה, מישהו עם לקות ראייה שמשתמש בתוכנה להקראת מסך, שהיא בעצם תוכנה המאפשרת למשתמש לנווט באתר ולהבין את התוכן הכתוב בו בצורה עצמאית. מבלי שאדם ישב לידו ויעשה את הניווט באתר עבורו. אין יותר חשוב מעצמאותו של האדם ומהיכולת שלו לצרוך את השירותים שבהם הוא מעוניין בצורה עצמאית.


לגבי איזה תאגידים ציבוריים מתייחס המאמר

המאמר מתייחס למגוון רחב של חברות ועסקים פרטיים וציבוריים, אם זאת החשיבות בקרב תאגידים ציבוריים היא גבוה הרבה יותר.

התאגידים ציבוריים כוללים:

  1. עיריות ומועצות מקומיות.
  2. תאגידים ציבורים כמו למשל תאגידי חשמל, מים, ביוב.
  3. שירותי שמירה, משטרה וכיבוי אש.
  4. חברות ביטוח.
  5. קופות חולים.
  6. בנקים ומרכזים פיננסיים.
  7. מבנים ציבוריים הכוללים משרדים או נותני שירותים רבים.
  8. מרכזי פנאי ציבוריים.
  9. כל חברה ציבורית המעניקה שירות נרחב לציבור.

מדוע חשוב שהאתר של התאגידים הציבוריים יהיה מונגש

בתאגידים ציבוריים גדולים המספקים שירותים ספציפיים לרוב אין מתחרים, כלומר הם היחידים שמציעים את אותן שירות בשוק. משמע, שלאנשים עם מוגבלות אין אלטרנטיבה אחרת בבחירת חברה או עסק אחר והם מחויבים לקבל את השירות מאותו תאגיד ציבורי. מכיוון שהוא האפשרות היחידה שלהם לצרוך את השירות, אותו שירות המופיע באתר או באפליקציה חייב להיות מונגש בצורה הטובה ביותר ומתן דגש על השימוש במערכת בקרב אנשים עם מוגבלות.

אתרים מונגשים הם בדרך כלל אתרים נוחים יותר, מהירים יותר, קלים יותר ונמצאים במיקומים גבוהים יותר במנועי החיפוש.

מרבית אתרי האינטרנט של המגזר הציבורי והאפליקציות הסלולריות שברשותכם אינם עומדים בדרישות הנגישות כלומר אינם מונגשים בהתאם לתקן. האתרים אינם מונגשים עקב חוסר תשומת לב וחוסר ידע של אותן תאגידי ציבוריים בנושא התקן הישראלי לנגישות באינטרנט.

הבעיות הנפוצות כוללות אתרים שלא קל להשתמש או לנווט בהם באמצעות הטלפון נייד או שלא ניתן לנווט בהם באמצעות המקלדת.


שימוש נרחב במסמכים שאינם מונגשים וקבצי PDF

רוב התאגידים הציבוריים והעיריות מספקות מסמכי PDF רבים הניתנים להורדה למחשב כדי לאפשר לגולש או לתושב למלא אותם. כמו למשל טופס חיוב ארנונה, טופס רישום לבית הספר ולצהרון ועוד טפסים רבים אשר בשימוש ברמה היומיות בקרב מאות ואף אלפי אנשים.

טפסי PDF שאינם נגישים ולא ניתנים לקריאה באמצעות תוכנה להקראת מסך או שהם משולבים ניגודיות צבע שאינה תקינה המקשה על קריאת הטקסט והבנת המידע בקרב אנשים עם לקות ראייה.

כל מסמך שעולה לאתר חייב להיות מונגש בהתאם לתקנות הנגישות. מסמך שאינו מונגש מונע מהאדם למלא את פרטיו וכך פוגע ביכולות שלו לקבל את השירות מאותו תאגיד ציבורי.


שימוש בקבצי טקסט סרוקים כמו למשל פרוטוקולי ישיבות או מכתבי המלצה

ישנם הרבה ישיבות או מכתבים שאותן תאגידים או מוסדות ציבוריים סורקים ומעלים לאתר. הם מעלים את האתר כתמונה מה שלא מאפשר לתוכנה להקראת מסך להבין מה כתוב בתמונה ולהציג את אותו מידע למשתמש. ברגע שאותה חברה ציבורית תעלה מסמך סרוק כתמונה היא פוגעת פגיעה קשה במשתמשים בתוכנה להקראת מסך, באנשים עם לקות ראיה ואף באנשים מבוגרים שלא תמיד מבינים את הכתב או המידע המפורסם באותו מסמך. כל מסמך סרוק חייב לעלות גם כתוכן חיי במסגרת האתר. יש לרשום את התוכן בצורה ברורה וקריאה ולהתייחס לכל הדגשים הרלוונטיים בנושא הנגשת מסמכים


פרסום סרטוני וידאו שאינם נגישים במסגרת האתר

ארגונים רבים אוהבים להתהדר ולהפיץ את כל הטוב שהם עושים בסרטוני וידאו יפים ומיוחדים. לרוב, שהם מפיקים את הסרטון לא מתבצעת חשיבה כלל בנושא הנגשת הסרטון לאנשים עם מוגבלות. עניין זה פוגע בצורה חמורה באותם אנשים אשר לא מצליחים להבין או לשמוע את הסרטון בצורה תקינה וכך מונע מהם לצרוך את השירות כפי שכל אדם אחר שאינו עם מוגבלות יכול לצרוך אותו. פרסום סרטוני וידאו חייב להתבצע בצורה נגישה, עם כתוביות ותמלול בהתאם לצורך. ישנה חשיבות להציג את הסרטון בנגן מדיה מתאים העומד בתקנות הנגישות.


עמידה בתקנות הנגישות באינטרנט ברמה AA

במדינת ישראל, התקן הישראלי 5568 נשען על ההנחיות של תקן הנגישות הבינלאומי WCAG 2.1 ברמת נגישות AA.

לצורך ווידוא כי האתר אכן עומד בתקנות הנגישות יש לבצע תהליך הנגשת אתר בצורה קפדנית ומקיפה, פרסם הצהרת נגישות מעודכנת הכוללת כל ההתאמות שבוצעו באתר מבחינת נגישות ואת כל הסדרי הנגישות הפיזיים שיש למבנים או למשרדים של אותם תאגידים ציבוריים.

אני אשמח לעמוד לרשותכם ולהציג בפניכם את כל האפשרויות העומדות בפניכם מבחינת נגישות והפיכת האתר שלכם למונגש בהתאם לתקן.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מדריך להנגשת תכנים באתר Shopify

הנגשת תכנים באתר Shopify

לאחר תקופת הקורונה, בעלי עסקים רבים החליטו לשווק את המוצרים שלהם באמצעות אתרי מכירות אונליין הזמינות בכל זמן ובכל מקום.

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת