fbpx

תפריט

אתר נגיש לדוגמא

תן לי אתר נגיש לדוגמא? זוהי בהחלט אחת השאלות הנפוצות ביותר שאני מקבל מלקוחות או מתעניינים שונים שרוצים לדעת אודות נגישות אתרים באינטרנט.

לפני שנענה על השאלה עבורכם בצורה המפורטת והברורה ביותר (ככל שניתן) חשוב להבהיר מספר נושאים בנושא נגישות באינטרנט.

אין דבר כזה – אתר נגיש לכולם!
ישנם אינספור סוגי מוגבלויות ברמות שונות ולא ניתן להתאים או להנגיש אתר בצורה מלאה בהתאם לכולם. אתר נגיש לדוגמא הוא אתר נגיש אשר עומד בתקנות הנגישות בהתאם לדרישות התקן הישראלי ת"י 5568 . דרישות התקן הישראלי כולל מגוון רחב של קריטריונים והנחיות מפורטות שאתר נגיש צריך לעמוד בהן כדי שיוכל להיות נגיש למגוון רב של טכנולוגיות מסייעות ותוכנות להקראת מסך (שהן גם חלק מטכנולוגיות מסייעות אך אני אוהב להפריד אותן לצורך הבהרת המידע בפוסט). אל תאמינו למתכנתים או יועצים שיבטיחו לכם שהאתר שלכם יהיה נגיש ל-100% מהמוגבלויות, כי דבר זה לא יתכן!

  1. מבנה אתר נגיש
    בעת תהליך של הפיכת אתר לאתר נגיש אני מבצע בדיקה מקיפה בהתאם לדרישות התקן. הבדיקה עצמה מתייחסת אך ורק למבנה האתר ולא לתוכן המופיע בו. לצורך ההסבר המבנה מתייחס לחלקים השונים באתר, כמו למשל פוטר (חלק תחתון), הדר (חלק עליון), טופסי יצירת קשר וכן הלאה. המבנה של האתר צריך לעמוד בתקנות הנגישות כדי שלאותן טכנולוגיות מסייעות תהיינה האפשרות לקרוא ולגרום לגולש להבין את המידע והשירותים המופיעים באתר. בעת התייחסות לאתר נגיש כדוגמא לאתר מותאם לטכנולוגיות מסייעות, חשוב להבין שהמבנה והסדר של האלמנטים הקיימים בו מופיעים בצורה היררכית וברורה. השלב הראשון בהנגשת אתר זה לבדוק את מבנה האתר, להכין דוח ליקויים מפורט ולבצע את כל התיקונים הנדרשים.

  2. תוכן אתר כתוב בצורה נגישה
    לאחר שעברנו על כל מבנה האתר והפכנו אותו לאתר נגיש לדוגמא, אנו בודקים את התוכן הקיים בו. התוכן שקיים בתוך האתר עצמו חייב לעבור תהליך הנגשה ולהופיע בצורה נגישה, בצבעים נגישים ובסדר היררכי מתאים (בתוך התוכן עצמו). לדוגמא באתר של מכירת מוצרים, כל דף מוצר שאנו מפרסמים חייב להיכתב בצורה נגישה.

    דוגמאות לנושאים שיש לטפל במסגרת כתיבת תוכן נגיש:
    1. כל כותרת המופיעה בתוך התוכן עצמו חייבת לקבל תיוג מתאים בהתייחסות מלאה לכותרת המופיעה במבנה האתר. אין להוסיף כותרת או כותרות כחלק מרכזי בתוכן המוצר מבלי לתייג את אותה כותרת בסדר היררכי מתאים. אי תיוג כותרת נכונה במסגרת התוכן הופכת את האתר ללא נגיש ולא מותאם לאנשים עם מגבלת ראייה או לאנשים עם מגבלה מוטורית שאינם יכולים להשתמש באמצעות העכבר לצורך ניווט באתר האינטרנט.
    2. הפונט (הגופן) שמשתמשים בו במסגרת כתיבת התוכן באתר חייב להיות פונט נגיש וברור. יש לבחור כפונט דיפולטיבי (ברירת מחדל) שהוא נגיש וברור. אין להשתמש בפונט דקים מדיי, צמודים או שאינם קריאים לאנשים עם מגבלת ראיה. לצפייה ברשימת פונטים נגישים, מוזמנים לעבור לעמוד הבאה: פונט נגיש.
    3. צבע הטקסט חייב להיות ברור ובניגוד חזותי מתאים לרקע שעל גביו הוא נמצא. ניגוד חזותי חייב להישמר בצורה מלאה על גבי האתר גם בתוכן וגם בתמונות המפורסמות בו.
    4. משתמשים ברשימה? תתייגו את הסעיפים כרשימה. לא מעט פעמים נתקלתי באתרים רבים אשר מכניסים רשימה לאתר שלהם אך לא מתייגים את הסעיפים כרשימה אלא מוספים את התו * בחלק הקדמי של הסעיף. נושא זה אינו תקין מכיוון שאותו אדם המשתמש בטכנולוגיה מסייעת לא יודע שמדובר ברשימה ולא מתאפשרת לו האופציה לדלג מסעיף לסעיף בהתאם למידע שהוא מחפש באתר. כל רשימה, טבלה, פסקה חייב לקבל תיוג מתאים שיהיה נגיש עבור אנשים עם מוגבלות המסתייעים בטכנולוגיות מסייעות.

  3. כתיבת הצהרת נגישות בהתאם להנחיות
    כתבתי על נוצא הצהרת הנגישות כבר כמה פעמים במסגרת פוסטים רבים. הצהרת נגישות זהו חלק חשוב ביצירת אתר נגיש לצורך כך יש להתייחס להצהרת הנגישות בכובד ראש. הכנת הצהרת נגישות חייבת להתבצע בצורה מפורטת בהתאם לדרישות התקן הישראלי ולכלול במסגרתה את חזון החברה מבחינת הפנייה לאנשים עם מוגבלות, כל הנושאים הדיגיטליים שבוצעו באתר (לצורך התאמתו לאנשים עם מוגבלות) כל התאמות הנגישות הפיזיות שבוצעו בסניפים, את פרטי רכז הנגישות (במקרה והחברה צריכה לפרסם את פרטיו) ועוד. למידע נוסף אודות כתיבת הצהרת נגישות מוזמנים לעבור לפוסט המלא בעמוד הבא: כתיבת הצהרת נגישות.

לאתר שעברנו על כל הנושאים ווידאנו כי אנו אכן עומדים בכל הדרישות ניתן להגיד כי האתר שלנו נגיש ויכול להוות דוגמא לאתרים אחרים.

וחוזרים לשאלה שלשמה הכנתי את כל הפוסט הארוך והמקיף הזה. כל אתר בנוי בצורה אחרת וכולל תוכן ייחודי לו ולכן חשוב לבצע את הבדיקה האם האתר נגיש בצורה מדויקת ולא להסתמך על אתרים אחרים שעברו תהליך הנגשה. יכול להיות שמה שאותו אתר נגיש שראינו בו כאתר לדוגמא עשה לא בדיוק מתאים לנו ואף עלול לפגוע בנו מבחינת המבנה והנגישות שלו. אין אתר לדוגמא שיכול להתאים באופן ברור לכלל האתרים ולכן אני נמנע מלפרסם אתרים שעברו תהליך הנגשה, כי נושא זה יכול רק לבלבל ואף לגרום לבעלי אתרים לחשוב שהאתר שלהם נגיש שבפועל הוא לא.

מעוניינים לדעת עוד אודות הנגשת אתרים? נגישות באינטרנט או לראות דוגמאות לאתרים שעברו תהליך הנגשה?
מוזמנים לפנות אליי ואני אתן לכם את כל המידע בצורה המפורטת ביותר.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת