fbpx

תפריט

בדיקת נגישות לסרטוני וידאו

תוכן המפורסם באמצעות סרטוני וידאו יכול לעזור מאוד לגולשים להבין את המידע בצורה אינטראקטיבית, מהנה והכי חשובה ברורה. לעומת זאת, יצירת של סרטוני וידאו שאינם נגישים עלולים להוות מחסומים רבים למספר של גולשים וכך למנוע מהם לצרוך את המידע בצורה המיטבית עבורם. בעת הפקת סרטון המפיקים או בעלי סרטון הוידאו אינם מודעים לתקנות הנגישות וכך עלולים לגרום נזק רב בצריכת המידע שמופיע בסרטון בקרב אנשים עם מוגבלות.


בעת ביצוע בדיקת נגישות לסרטוני הוידאו אני מייחס חשיבות רבה למספר פרמטרים עיקריים:


  1. ראשית חשוב להבין שברשת האינטרנט גולשים אנשים רבים שיש להם מוגבלות. אנשים חרשים או כבדי שמיעה בדרגה חמורה אינם מסוגלים לשמוע את המידע המפורסם בסרטון. לכן בהתאם לתקנות ישנה דרישה לבצע הנגשה מתאימה באמצעות תוכן כתוב בהתאם לסרטון ולפלטפורמה שבו הסרטון מפורסם.

  2. ישנם אנשים רבים שאינם מסוגלים לצפות בצורה רציפה בסרטון שלם ולכן יש צורך להפיק ולערוך את הסרטון בקפידה שיאפשר להם לנווט בו בצורה קלה ומהירה. כל מידע חשוב או אפשרות לניווט בקל בסרטון צריך להיות מפורסם ומתואר בתוכן מילולי שיאפשר לאנשים חרשים וכבדי שמיעה להבין כיצד לבצע זאת. הוספת מידע כתוכן מאפשר גם לאנשים חרשים וגם לאנשים עיוורים המשתמשים באמצעות תוכנה להקראת מסך לנווט בקלות בסרטון ולהבין מהו המידע המפורסם בו.

  3. יש אנשים שעקב מוגבלות מוטורית אינם מסוגלים להפעיל עכבר. לכן, יש לאפשר להם לנווט בקלות בסרטון באמצעות המקלדת בלבד. תהליך הניווט חייב לאפשר להם להגיע לכל חלקי הסרטון באמצעות המקלדת ולקבל פוקוס בכל חלק וחלק. בהמשך לסעיף הקודם, כל חלק המופיע בסרטון "כעוגן" כלומר כמקום מרכזי שיש בו תוכן חשוב וחדש חייב לקבל פוקוס מתאים ולחיצה על המקש "אנטר" תפעיל או תעביר את הגולש לאותו חלק בדיוק.
 

מדוע חשוב לבצע בדיקת נגישות בסרטונים או במידע המועבר באמצעות רשת הוידאו?

בהתאם לתקן הישראלי ישנה חשיבות רבה בהפקת סרטון נגיש לאנשים עם מוגבלות הכולל כתוביות, תמלול ותיאור שמע בהתאם לסוג הסרטון והמידע המועבר בו. חשוב לוודא כי אכן נגן המדיה גם נגיש לאנשים עם מוגבלות ולמשתמשים בטכנולוגיות מסייעות שונות כגון תוכנות להקראת מסך או ניווט במקלדת.

במהלך בדיקת הנגישות, אני מבצע בדיקות רבות. הבדיקה המרכזית היא בדיקה ויזואלית של הסרטון הכוללת בדיקה מקיפה של המידע המפורסם בכתוביות הסרטון.

כתוביות הם בעצם הטקסט המופיע בחלקו התחתון של הסרטון המכיל את המידע המדובר או המושמע בווידאו בצורה טקסטואלית. במסגרת בדיקת הנגישות חשוב לוודא שהפונט שבו אנו משתמשים הוא אכן פונט נגיש וכי המידע מסונכרן בצורה מלאה עם הווידאו המתנגן. למידע נוסף אודות פונט נגיש כנסו למאמר מקיף בנושא: פונט נגיש.

נושא הכתוביות הוא נושא חשוב שמטרתו להבטיח שהסרטון וידאו יהיה נגיש לציבור החירשים וכבדי שמיעה. שילוב תקין של כתוביות גם מסייע לעולים חדשים ללמוד את השפה ולתרגל ולהבין מהו התוכן שמופיע בסרטון בצורה כתובה.

כיום, לרשת המדיה האינטרנטית הנפוצה ביותר בעולם, רשת ה- YOUTUBE ישנה אפשרות לייצר באופן אוטומטי כתוביות לסרטון עבור רוב הסרטונים המפורסמים באמצעות טכנולוגיית זיהוי דיבור. הכתוביות הללו נוצרות על ידי מכונה והם לרוב לא מדויקות כלל, במיוחד בשפה העברית שזיהוי הדיבור שם הוא מורכב יותר מאשר השפה האנגלית.

כפי שציינתי מעלה, בדיקת הנגישות לסרטוני הוידאו כוללת מספר רב של פרמטרים הנשקלים בכובד ראש בהתאם לתקנות הנגישות ולטכנולוגיות המסייעות הנפוצות.


לא יודעים אם הסרטון שלכם נגיש? פנו אליי ותקבלו את כל המידע בצורה מהירה וברורה.


שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים,

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת