fbpx

תפריט

בדיקת נגישות מסמכים

תהליך של בדיקת נגישות מסמכים הוא תהליך חשוב והכרחי שכל מסמך המופץ לציבור בצורה מודפסת, כתובה או כעמוד אינטרנטי באתר חייב לעבור, כלומר כל מסמך שפורסם חייב להיכתב בהתאם לתקנות הנגישות. במידה ומפיץ המסמך אינו התייחס להנחיות להנגשת מסמכים במסגרת כתיבתו הוא חשוף לתביעה.

לא אני העלתי או פרסמתי את המסמך באתר אלא גורם צד שלישי העלה, האם אני עדיין מחויב להנגיש אותו?

במידה והמסמך פורסם באתר מבלי שבעל האתר או מישהו מטעמו ישנו, ישכתבו או יתאימו אותו עבור הצרכים שלהם, הם אינם מחויבים להנגיש. אם זאת ישנה חובה לפרסם של מי המסמך המקורי כדי שאותו אדם שירצה להתלונן או לשאול שאלות לגביו יוכל לגשת למקור שיצר אותו. עניין נוסף שחשוב לקחת בחשבון, במידה ומדובר באתר כמו בלוג, פורום או כל אתר המרכז מאמרים מכותבים שונים ברחבי הרשת ופרסום המאמר באתר אינו עובר ישירות לידו של בעל האתר או מישהו מטעמו אלא מפורסם באופן עצמאי על ידי הכותב, אין בעל האתר אחראי או צריך להנגיש אותו.

מהם הדברים העיקריים שבודקים בבדיקת נגישות למסמכים?

במהלך בדיקת הנגישות במסמך אנו בודקים מספר דברים, אך העיקריים בניהם:

  • בדיקה שאכן התוכן הקיים במסמך נגיש לתוכנה להקראת מסך בצורה קלה וברורה כמו למשל שאין שימוש בתווים, קיצורים או אימוג'ים מסוימים (שמטרתם להעביר מסר). שימוש בתוכן שאינו נגיש לא מאפשר לתוכנה להקראת מסך להעביר את המסר בצורה ברורה למשתמש וכך מונעת ממנו לצרוך את השירות המופיע במסמך. נושא זה עלול לפגוע בו במשתמש בצורה ישירה בכל מסמך שאינו נכתב בהתאם להנחיות לנגישות מסמכים או עבר בדיקות נגישות מסמכים על ידי גורם מוסמך הבקיא בתקנות ובשימוש בתוכנות להקראת מסך.
  • השלב הבא בבדיקת הנגישות במסמך הוא האם הסדר של המידע המפורסם באתר מופיע בצורה נכונה ומאפשר לגולש לנווט בקלות ובצורה היררכית בהתאם למידע המפורסם. הסדר בתוכן שבמסמך חייב להיות נכון מבחינת ההיררכיה והרצף הכרונולוגי. הרי חשבו על זה, במידה והמסמך אינו נגיש ואינו בנוי בצורה נכונה ולפי סדר מתאים אדם המשתמש באמצעות ניווט במקלדת או באמצעות התוכנה להקראת מסמך אינו יודע בדיוק בכל רגע נתון היכן או נמצא ועלול לפספס מידע חשוב המופיע באתר מכיוון שלא הצליח להגיע אליו. כל מסמך הנכתב חייב לכלול בחלקו העליון את המידע החשוב ביותר והרלוונטי ביותר לשאילתת הגולש או לנושא המסמך ולאחר מכך חשיבות המידע צריכה לרדת בהדרגה. במסמך ארוך במיוחד המכיל מספר רב של עמודים ופסקאות מומלץ להשתמש בתוכן עניינים בחלקו העליון של המסמך וכך לאפשר לאותו משתמש לנווט בקלות ובמהירות בין הנושאים השונים המופיעים במסמך הנגיש מבלי לפספס שום מידע חשוב או קריטי עבורו.
  • השלב האחרון, לאחר שווידאנו שכל השלבים הקודמים אכן הותאמו ובוצעו כהלכה בהתאם להנחיות הוא בדיקה ויזואלית של התוכן. הבדיקה הוויזואלית כוללת בדיקה האם הפונט נגיש, הצבע של הפונט לעומת הרקע שלו עומד בניגוד חזותי מתאים, גודל הטקסט, נראות הכותרות, רשימה ממוספרת ותבליטים ועוד.

בתוך המסמך שלי יש תמונה, האם זה הופך אותו ללא נגיש?

הנושא הבא מתייחס רק למסמכים אשר מפורסמים באתר או ניתנים להורדה ישירות למחשב. ראשית יש להבין האם מטרת התמונה היא להעביר מסר או שמטרתה רק כרקע. במידה ומדובר בתמונה שמטרתה העיקרית להעביר מסך במסגרת המסמך יש להוסיף לאותה תמונה טקסט אלטרנטיבי ALT שמסביר במפורט אודות התמונה ומה המידע שהיא צריכה להעביר לגולש. השימוש בטקסט אלטרנטיבי הינו קריטי לתוכנות להקראת מסך אשר אינן רואות את המידע המפורסם בתמונות או בתכנים ויזואליים ורק במידה וקיים טקסט אלטרנטיבי באותה תמונה הקורא מסך ידע לקרוא ולהעביר את המסר בצורה ברורה למשתמש בתוכנה להקראת מסך. במידה ומדובר בתמונה המשמשת כרקע בלבד ואינה בעל מטרה חשובה במסגרת המסמך או התוכן הרלוונטי, יש להגדיר את התמונה כרקע על ידי כפתור ימיני על התמונה ואז תיאור תמונה ולאחר מכן יש לסמן קבע כתמונת רקע. ברגע שמדובר בתמונה המופיעה באתר עצמו יש לבקש ממתכנת האתר להגדיר אותה כתמונת רקע BACKGROUND ולשים "" במיקום השדה של הטקסט האלטרנטיבי. השארת טקסט אלטרנטיבי ריק יאפשר לתוכנה להקראת מסך לדלג על המידע המופיע בתמונה ולהמשיך הלאה לנושא הבא.

מי מחויב להנגיש את המסמך שלו לאנשים עם מוגבלות?

בתחילת המאמר כתבתי שכל אחד מחוייב להנגיש את המסמך, זה בהחלט נכון בראיה חברתית והתוויית דרך נכונה להכנת מסמכים נגישים, אך בכל זאת חשוב לנו לציין מי הם האנשים המחוייבים בתהליך הנגשת מסמכים:

  • כל אדם אשר מפרסם מידע כזה או אחר ברשת האינטרנט ואותו מידע זמין לציבור.
  • כל בעל עסק או ארגון המפרסם את שירותיו ברשת האינטרנט באמצעות אתר אינטרנט, קובץ להורדה, פרסום ברשתות החברתיות ועוד.
  • כל רשות ציבורית וכל הגופים השונים כמו חברות, עמותות או מלכ"רים מחויבים להנגיש את המסמכים שהם מפרסמים באתר למטרת הקהל הרחב.

יש לי כותב תוכן שמכין עבורי את כל המאמרים, על מי נופלת האחריות במקרה ויש תביעה או תלונה אודות אותו מסמך או המידע המפורסם בו?

מי שאחראי שהתוכן המופיע במסמך יהיה נגיש הוא בעל המסמך או אותו אדם שמספק את שירותיו באמצעות אותו מסמך. במידה והמסמך נכתב עבור אדם מסוים, עסק או ארגון ספציפי אותו ארגון הוא האחראי שהמסמך יהיה נגיש. לכן, אני ממליץ לפני שאתם בוחרים כותב תוכן או איש לכתיבת מאמרים תוודאו אכן שהוא עבר הדרכה להנגשת מסמכים והוא יכול לכתוב את התוכן במסמך בצורה נגישה וברורה לקהל הרחב.

אוקיי, אחרי שעברתי על כל המידע המופיע באתר החלטתי לבצע בדיקת נגישות למסמכים שברשותי, איך הבדיקה מתבצעת?

ראשית חשוב לי לציין שבדיקת התוכן מתבצעת על ידי כותב תוכן מקצועי מהצוות שלנו שעבר הדרכה מקיפה להנגשת מסמכים ותוכן באתרי אינטרנט.  לאחר שהוא עובר על כל התוכן בהתאם לשלבים שרשמתי למעלה הוא משתמש בתוכנה להקראת מסך כדי לוודא שהכל ברור והכל נגיש באמצעות המקלדת.

את הבדיקת נגישות למסמך ניתן לבצע בשתי דרכים עיקריות:

  • תשלום עבור "בנק שעות". במסגרת אותן שעות אנו נבדוק, נתקן ונתאים עבורכם את המסמך בצורה הטובה והנגישה ביותר לאנשים עם מוגבלות.
  • תשלום "פיקס" עבור מסמכים ספציפיים היודעים מראש. אתם תשלחו לנו מראש את כל המסמכים שאתם מעוניינים להנגיש, אנו נעבור עליהם ונכין לכם הצעת מחיר מסודרת ומפורטת.

אני מעוניין לבצע את הנגשת המסמכים לבד, מאיפה מתחילים?

במסגרת השירותים שאנו מציעים ניתן לבצע הדרכה מקיפה בנושא הנגשת מסמכים ותוכן באתר האינטרנט. במסגרת ההדרכה אתם תקבלו את כל המידע החשוב והקריטי בעת הכנת מסמך או תוכן לאתר האינטרנט תוך מתן דגש רב הסדר של התוכן הקיים במסמך, העיצוב שלו וכל המידע המופיע בו. ההדרכה מתבצעת דרך הזום או הסקייפ במסגרתה תוכלו להתנסות לבד, לשאול ולהבין לעומק את נושא הנגישות למסמכים והתאמת המסמך לטכנולוגיות מסייעות שונות.

אם הגעתם עד לסוף המאמר כנראה שבאמת נושא הנגישות מסמכים חשוב לכם. אתם מוזמנים לפנות אליי או לצוות שלי בכל שאלה שיש לכם בנוגע לנגישות מסמכים ותוכן באתרי אינטרנט ואנו נשמח לתת לכם את כל המידע המפורט והחשוב ביותר שעליכם לדעת לפני פרסום מסמך לקהל הרחב.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מדריך להנגשת תכנים באתר Shopify

הנגשת תכנים באתר Shopify

לאחר תקופת הקורונה, בעלי עסקים רבים החליטו לשווק את המוצרים שלהם באמצעות אתרי מכירות אונליין הזמינות בכל זמן ובכל מקום.

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת