fbpx

תפריט

מספר דגשים בהנגשת אתר בהתאם לתקן הישראלי 5568

במאמר הבא אסביר ואפרט מהם הדגשים עיקריים שיש לבצע באתר לצורך עמידה ברמת נגישות AA בהתאם לתקן הישראלי 5568

ארגון התקינה הבינלאומי WCAG הציג שלוש רמות להנגשת אתרי אינטרנט.  הרמה הבסיסית ביותר היא A, אחריה רמת AA ורמת הנגישות המחמירה ביותר היא רמת AAA.

בתקן הישראלי 5568 הוגדר כי עלינו להיצמד להנחיות הנגישות ברמת AA, כלומר אנו צריכים לבצע את רמה A ו-AA באופן מלא (רמת נגישות A היא חלק מרמת נגישות AA). חשוב לציין כי בתקן הישראלי ישנם גם תוספות ושינויים קלים בעיקר בנודע לפרסום מדיה מבוססת זמן.

בפוסט הבא אני אסביר בצורה ממוקדת את עיקרי תקן הנגישות לאתרי אינטרנט ברמה A ומהם השינויים החשובים הנדרשים בעת התאמת תהליך ההנגשה לרמה AA.


מספר דגשים בהנגשת אתר ברמה A

  • יש לתת חלופה טקסטואלית בעלת מידע שווה ערך עבור תוכן, תמונה או כל אלמנט ויזואלי אחר המפורסם באתר האינטרנט. אם למשל יש לי כפתור שליחה המופיע פעמיים באותו דף. איך הגולש יודע מה מתבצע בעת לחיצה על אותו כפתור ספציפי? חייבים לתאר בצורה כתובה את מטרת הכפתור, הוידאו, התמונה או כל אלמנט ויזואלי כדי שתהיה אפשרות לגולש ולתוכנה להקראת מסך להבין את הכתוב ולהעביר את המסר בצורה הטובה ביותר למשתמש.
  • שימוש בצורה תקינה בכתוביות מורחבות, כלומר ברגע שיש רעשי רקע צריך לשים סוגריים מרובעות [ ] ובאמצע לכתוב את מה שקורה בסרטון למשל, שמעון יצא עכשיו מהחדר וטרק את הדלת.
  • כל מה שמסתמך על סמן או שינוי חזותי אחד זה בעייתי מבחינת המשתמש. לדוגמה משפט שאחד המילים הוא קישור המופיע בצבע אדום. אם אני עיוור צבעים אני לא אראה את זה ויש סיכוי גבוה שאני לא אבין כי אכן מדובר בקישור. צריך להוסיף צורה נוספת – קו תחתון, בולט , קו נטוי. הרעיון הוא שחייב שיהיו שני אלמנטים שונים כדי שנוכל לזהות שצמד המילים מסמלים משהו אחר מאשר שאר הטקסט המפורסם במאמר.
  • החלטתם להשתמש בסליידר או בסרטון המתנגן בצורה אוטומטית? שימו לב -בכל דבר שמתנגן באופן אוטומטי חייב להיות כפתור בולט המקבל פוקוס ראשון בעת שימוש באמצעות ניווט במקלדת. מומלץ להשתמש בפקודת Tab index = 1 , ככה שהתוכנה ניגשת אליו ראשון ומאפשרת למשתמש לעצור את הוידאו.
  • האם ניתן לנווט, להפעיל או להשתמש בצורה מלאה בכל המידע המופיע באתר באמצעות המקלדת? קחו למשל מפה, שאותה בעצם לא ניתן להנגיש בצורה מלאה (מהסיבה שאותו עיוור לא יכול להזיז אותה או להחליט היכן הוא רוצה שהיא תמוקם). האפשרות היא להוסיף תיאור טקסטואלי הכולל את הכתובת המדויקת והסבר אודות המפה המפורסמת באתר.
  • הנווט במקלדת חייב להתבצע בצורה מסודרת, היררכית וללא תקיעות מיוחדות שעלולות לגרום לנו לאי נוחות ולחסם בעת גלישה באתר. בכל אתר יש לבדוק האם הניווט במקלדת עובד בצורה תקינה וכי הגולש יכול להגיע לכל הדף מבלי שיתקע ב"במלכודות" למיניהן.
  • איסור על שימוש ביותר משלושה הבהובים בשנייה במסגרת אתר אינטרנט. שימוש ניכר בהבהובים עלול לגרום לבעיות בריאותיות רבות כגון אפילפסיה. שימוש באפקטים להחלפת תמונות בסליידרים גם עלול ליצור הבהובים מסוימים, לכן חשוב לוודא שאין הבהוב מיותר בעת לחיצה על הכפתור להחלפת תמונות בסליידר הראשי.
  • ברגע שיש חלקים קבועים כמו כותרת, הדר, פוטר , ואני לא רוצה כל פעם לשמוע באמצעות התוכנה מההתחלה עד הסוף את כל התפריט (במידה והוא ארוך ומסורבל) יש להשתמש בקישור עוגן לאזור התוכן המרכזי וככה התוכנה תתחיל להקריא ישירות משם.
  • הגדרת השפה המדוברת באתר כברירת מחדל. שימוש במאפיין LANG – בכל עמוד.
  • בעת ביצוע קישורים לדפים חיצוניים יש להוסיף הודעה שמסבירה לגולש לאן הוא עובר בעת לחיצה על הקישור. חשוב להוסיף למשל "בעת לחיצה על הקישור תועבר לעמוד בנושא הנגשת אתרים" (למשל).
 

מספר תוספות עיקריות להנגשת אתר ברמת AA בהתאם לתקן הישראלי

  1. האם הגולש יכול להגדיל עד 200% את הטקסט המופיע באתר ולקרוא אותו בצורה ברורה ומבלי להחסיר מידע מהשתמש.
  2. יש להימנע משימוש בתמונות שמכילות עליהן טקסט. מומלץ להוסיף או מידע רלוונטי מעל התמונה שיקרא קודם לתמונה עצמה ויעביר לגולש את המסר. את אותו תוכן יש לתייג ככותרת ולתת אפשרות לקבל פוקוס באמצעות המקלדת.
  3. חייבים להיות שני דרכים לניווט באתר – למשל חיפוש ותפריט אתר, מפת אתר וכפתור. המטרה היא שנוכל להגיע לאותו עמוד ביותר מדרך אחת.
  4. מטרת האתר והתוכן שקיים בו חייב להיות ברור, כותרות מסודרת בהתאם לסדר היררכי, הסברים לתפעול ממשק ושימוש נכון בטפסים שונים ליצירת קשר. כמו למשל בטופס תלונה יש לרשום "נא למלא טופס תלונה אודות הנושאים X Y " ככה אני יודע שהטופס מיועד רק למקרים האלה ולא למקרים אחרים. מיקוד המשתמש למטרתו העיקרית לשמה הוא הגיע לאתר זהו חלק בלתי נפרד מתהליך הנגשת האתר והתאמתו לאנשים עם מוגבלות.
  5. אם אנחנו רוצים להכניס מילה באנגלית באמצע משפט בעברית , אז זה בסדר רק צריך לוודא שזה נקרא בצורה נכונה וברורה. אם זאת במידה ומדובר ב-2 שפות דומות כמו גרמנית וצרפתית יש להימנע ככל שניתן.
  6. הנחיה מלאה לשימוש בטופס יצירת קשר. לדוגמה אם מילאתי מידע בטופס יצירת קשר ושכחתי לכתוב @ בגוף המייל, צריכה להיפתח הערה שרשום בה כי יש להוסיף @ וגם לתת דוגמה לכתיבת מייל תקין – כמו למשל המייל הבא: example@example.com
שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים,

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת