fbpx

תפריט

מה ההבדל בין רמת נגישות AA לרמת נגישות AAA באתר

במאמר הבא אנסה להסביר ולפרט מהם ההבדל בין הנגשת אתר אינטרנט ברמה AA להנגשת אתר ברמת AAA.

לפני שאני ארחיב אודות רמת נגישות AA ו-AAA חשוב להבהיר כי הנחיות התקן הבינלאומי WCAG 2.0 מחולק לשלוש רמות נגישות לאתר האינטרנט, רמה A, AA ו-AAA. החלוקה לשלוש רמות נגישות שונות מאפשרת לבעל העסק או לבעל האתר להתאים את האתר שלו בצורה המיטבית לשירותים שהוא מציע בהתאם לקהל היעד שאליו הוא פונה. 

רמת הנגישות הנמוכה ביותר היא A שבמסגרתה השינוי או התאמת האתר לטכנולוגיות המסייעות השונות היא פחותה יותר כלומר לא הושקע מחשבה או התאמות מיוחדות של המידע ומבנה האתר לאנשים עם מוגבלות המשתמשים בטכנולוגיות המסייעות השונות כגון תוכנה להקראת מסך. חשוב להבין כי ככל שעולים ברמת הנגישות באתר הקריטריונים להצלחה גבוהים יותר ודורשים שינוי מהותי על עיצוב האתר, המבנה שלו והתוכן הקיים בו.

לצורך ההבנה אתן לכם דוגמה: ישנה הנחיה בסיסית ומרכזית שמטרתה שיהיה שינוי ניגוד חזותי בין הצבע של התוכן לרקע שלו.

להלן פירוט ההנחיה בשלוש רמות הנגישות:

רמת נגישות A – אין דרישה מדויקת ליחס הניגודיות של הצבע בין התוכן עצמו לרקע.

רמת נגישות AA – הדרישה היא ביחס של 1:4.5 בין הצבעים, כלומר הצבע של הרקע חייב להיות בניגוד חזותי פי 4.5 מאשר הצבע של התוכן (הקונטרסט בין התוכן לרקע).

רמת נגישות AAA – כדי לעמוד בדרישות התקן יש לבצע יחס ניגודיות של 1:7, כלומר הצבע של התוכן המופיע באתר או בעמוד חייב להיות בניגוד חזותי פי 7 מהרקע. שמירה על יחס ניגודיות כה גבוהה בין הצבעים באתר עלולה לגרום לאתגר לא פשוט ביצירת אתר שהוא גם נגיש בהתאם לתקן AAA וגם בעל נראות יפה הכוללת צבעים מגוונים. לכן לפני תהליך של הנגשת אתרים יש לקחת בחשבון את רמת הנגישות שאנו מעוניינים לבצע באתר וללכת על פיה.

חשוב להבהיר כי התקן הישראלי 5568 המחייב במדינת ישראל דורש הנגשת האתר ברמה AA בהתאם להנחיות הבינלאומיות. ביצוע נגישות באתר בהתאם לתקן AA תעניק לגולשים באתר שלך את היכולת לנווט בקלות ולהשתמש בטכנולוגיות המסייעות שעומדות לרשותם בצורה טובה יותר מאשר אתר שלא עבר או עמד ברמת נגישות AA.

ההבדל בין רמת נגישות AA ל- AAA

רמת נגישות AA נתפסת כרמת הנגישות המקובלת ביותר ברחבי העולם (וגם בישראל) עבור שירותים מקוונים ואתרי אינטרנט בתחומים שונים. אותם אתרים אשר אמורים להיות מותאמים לעבודה עם הטכנולוגיה המסייעת הפועלת על גבי מחשבים שולחניים או טלפונים ניידים.

התאמת האתר לרמת נגישות AAA שהיא הרמה הגבוהה ביותר מספקת תאימות מלאה לגמרי לגולשים באתר בצריכת המידע או השירותים המופיעים בו. בעולם השימוש ברמת נגישות AAA הוא חובה בעיקר לאתרים ממשלתיים, מועצות מקומיות, ארגונים גדולים או חברות גדולות המספקות שירותים לאוכלוסייה רבה.

ההבדל העיקרי בין שתי רמות הנגישות

ההבדל העיקרי בין AA ל- AAA הוא למשתמשים השונים המשתמשים בקוראי המסך בעת ניווט בדף או אתר אינטרנט. ברמת נגישות AA נגיד ואותו משתמש הגיע לקישור שרשום בו לחץ כאן – הוא בעצם ישמע "לחץ  כאן" ועל הגולש להבין לאן הוא אמור לעבור מהטקסט המופיע לפני הקישור, מה שגורם לו להבין או לחזור אחורה מספר פעמים כדי להבין האם אכן מטרתו היא ללחוץ על אותו קישור, לעומת זאת ברמת נגישות AAA הקישור יהיה במקביל לטקסט קריא המקבל פוקוס על ידי התוכנה להקראת מסך ובטקסט רשום בצורה מדויקת "לקריאת המאמר בנושא הנגשת אתרים לחץ כאן" מה שמשפיע רבות על חווית המשתמש בעת שימוש בתוכנה להקראת מסך באתר האינטרנט.

הבדל נוסף בין שתי רמות הנגישות הוא הצורך בהצגת שפת הסימנים בעת צפייה בסרטון ולא רק השימוש בכתוביות. ברמת נגישות AA התקן מחייב הוספת כתוביות על גבי הסרטון וידאו ואילו ברמת נגישות AAA התקן מחייב הצגת המידע הנשמע באמצעות שפת הסימנים מה שמקשה על יצירת הסרטון וגיוס מתורגמן מתאים לשפת הסימנים לצורך העברת כל המידע מהסרטון שלכם למשתמשים חרשים או כבדי שמיעה.

עוד הבדל המקשה רבות על בעלי האתר הוא שברמת נגישות AAA ישנה חובה של שמירת נתוני המשתמש בעת כניסה מחודשת לאותו אתר אינטרנט. מפעיל אתר אינטרנט חייב להשתמש בטכנולוגיות חדישות שידעו לזהות את המשתמש (גם במידה והוא חוזר לאחר זמן רב או שהוא גולש באמצעות דפדפן אחר) ולהציג את הנתונים שלו. בשיטה זו המשתמש אינו צריך לכתוב מחדש את כל הנתונים שלו או להקליד את מספרי הטלפון וכך הפניה או ההתקשרות עם בעלי האתר מהירה וקלה יותר.

כפי שציינתי מעלה, רמת הנגישות הנדרשת לאתרי אינטרנט במדינתנו הקטנה היא AA. יש לבצע את התאמות הנגישות בהתאם לתקן זה. השיקול האם להחמיר ולהנגיש את האתר ברמת תקן גבוהה יותר היא לשיקולכם אם זאת האתגר בהנגשת אתר בתקן AAA הוא לא פשוט ומצריך כלים מיוחדים והוצאות גבוהות יותר אם זאת חווית השימוש באתר בתקן AAA היא טובה ונוחה יותר לקהל רחב יותר המשתמש במגוון טכנולוגיות מסייעות.

לאחר שנים של ניסיון בהנגשת אתרים גם בתקן AA וגם בתקן AAA אשמח לעמוד לרשותכם ולהעביר לכם את כל המידע הרלוונטי לצורך קבלת ההחלטה הנכונה בהתאם לסוג האתר שלכם, הנראות שלו והשירותים שאתם מציעים.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מדריך להנגשת תכנים באתר Shopify

הנגשת תכנים באתר Shopify

לאחר תקופת הקורונה, בעלי עסקים רבים החליטו לשווק את המוצרים שלהם באמצעות אתרי מכירות אונליין הזמינות בכל זמן ובכל מקום.

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת