fbpx

תפריט

הנגשת אתרים בחינם, האם זה אפשרי?

האינטרנט מלא במידע אודות תהליכים שונים בהנגשת אתרים, בחינם ובתשלום.

האם קיים דבר כזה הנגשת אתרים בחינם? האם יש כלי חינמי שמעניק את כל הפתרון המלא והמקיף להנגשת האתר שלכם לאנשים עם מוגבלות?
את התשובה אני אתן לכם בסוף המאמר.

בעת חיפוש מהיר ברשת אינטרנט אודות הנגשת אתרים בחינם יעלו אינספור תוספי נגישות, מדריכים או הסברים כיצד ניתן לבצע תהליך הנגשה לאתר שלכם בחינם ולבד, כן קראתם נכון, להנגיש את האתר לבד. את האמת אני קצת סקפטי לגבי כל הכלים החינמיים הקיימים היום ברשת אבל כדי שתהיו בטוחים שאתם בוחרים את הדרך הנכונה עבור האתר שלכם אני אמנה מספר דברים חשובים שאני מבצע בעת תהליך הנגשת אתרים ואתן לכם להחליט לבד האם ניתן למצוא כלי חינמי שיעשה את זה או שתצטרכו לקבל שירות וייעוץ מאיש מקצועי המתמחה בהנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלות.

בדיקה שאני מבצע בעת ביצוע דוח לצורך להנגשת אתר

כאשר אני מקבל אתר אינטרנט לבדיקת נגישות אני מוודא מספר רב של פרמטרים, את הפרמטרים העיקריים בניהם אצרף לכם בשלושה סעיפים מרכזיים:

  • נראות ויזואלית – האם האתר תקין מבחינה ויזואלית לאנשים עם מוגבלות או הנעזרים בטכנולוגיות מסייעות שונות המאפשרות להם לצרוך ולקרוא את המידע באתר בצורה הטובה והברורה ביותר.
  • מבנה האתר – האם האתר בנוי נכון מבחינה לוגית, כלומר האם מבנה האתר תקין וניתן להבין ברמה סבירה את המידע הקיים בו. הבדיקה מתבצעת בצורה רגילה ובאמצעות ניווט במקלדת.
  • שימוש בתוכנה להקראת מסך – האם ניתן לגשת לכל חלקי האתר באמצעות תוכנה להקראת מסך שאנשים עיוורים משתמשים בה לצורך צריכת שירותים שונים ברשת האינטרנט ובאתר שלכם.

אעשה מעט סדר, הדברים העיקריים שאני בודק הם: נראות ויזואלית, אפשרות ניווט במקלדת ואפשרות השמעת המידע הקיים באתר באמצעות תוכנה להקראת מסך.

 

איך בעצם מבצעים את הבדיקה של כל אחד מהשלבים הנזכרים מעלה?

  • הנראות הוויזואלית של האתר – את הנושא הנראות הוויזואלית אני מבצע בכך שאני סורק את כל המידע באתר ורואה האם קיים אלמנט כלשהו שאינו נגיש, צבע, פונט נגיש, תוכן או כל מידע אחר שאינו נגיש לאנשים עם מוגבלות. הבדיקה היא יחסית פשוטה וברורה. ישנם מספר רב של תוספי נגישות שאכן מאפשרים לכם להתאים את האתר בצורה טובה לאנשים עם מוגבלות מהבחינה הוויזואלית שלו, כלומר הנראות שלו בפועל.
  • מבנה האתר – האם מבנה האתר אכן מסודר בהתאם לדרישותיהן של התוכנות השונות המסייעות לאנשים עם מוגבלות לקרוא ולהבין את המידע המופיע באתר? האם כל קובייה, באנר, כותרת, טייטל (ואני יכול עוד להמשיך כמובן) בנוי בצורה הברורה והטובה ביותר? אז פה העניין קצת מתחיל להסתבך.. לא נתקלתי עדיין בתוסף נגישות לאתר שיודע לקרוא את מבנה ולסדר אותו בהתאם לתקן. לצורך בדיקת מבנה האתר יש לבצע מספר בדיקות ידניות מקיפות שעוברות על מבנה האתר בהתאם לחשיבות שלו, כמו למשל בדיקת האזורים השונים, הטפסים הקיימים באתר, טפסי יצירת הקשר ועוד.
  • שימוש בתוכנה להקראת מסך – את הבדיקה הזאת אני הכי אוהב ואת האמת היא הכי מאתגרת. הבדיקה הזאת באמת מאפשרת לי לדעת בצורה ברורה האתר נגיש לאנשים המשתמשים בתוכנה להקראת מסך, כלומר האם הם יכולים להבין את מה שקורה באתר ואת כל המידע החשוב שמופיע בו. 
    איך מתבצעת הבדיקה? אז ככה, מכירים את הכיסוי עיניים שמחלקים בטיסות? לאנשים שיוכלו לעצום עיניים ולנוח? בדיוק כזה יש לי במשרד. כיסוי עיניים בצבע שחור שאני לובש אותו על העיניים ונותן לאצבעות לנווט אותי באתר. התוכנה להקראת מסך מעניקה לי את המידע על ידי השמעת התוכן שמופיע באתר ואני רושם לי נקודות חשובות שאני לא מצליח להבין או לגשת אליהן שהכיסוי עיניים מכסה את עיניי. כן, ממש שם כיסוי עיניים יושב ומנסה להבין מה הולך באתר. לוחץ על המקשים השונים, החיצים או כל מקש שיכול לעזור לי לנווט באתר האינטרנט שנמצא מולי. את האמת בבדיקה הזאת אני ממש מבין כמה מחסומים וכמה קשה לאדם עם מוגבלות בראייה או עיוור לגלוש באתר האינטרנט או לבצע פעולה הכי פשוטה בצורה דיגיטלית, לפעמים זה פשוט מתסכל.
 

אך מה אתם אומרים, האם יש תוסף נגישות, תוכנה או כל כלי שיכול לבצע את הפרמטרים הללו? אז כנראה הבנתם שהתשובה היא לא.


שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא משפר את ההתמצאות באתר האינטרנט בעת ניווט באמצעות המקלדת

מהו מנגנון למעקף בלוקים?

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא מסייע לניווט והתמצאות טובה יותר באתר אינטרנט? בהתפתחות המטורפת שאנו חווים בשנים האחרונות בנושא

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת