fbpx

תפריט

החשיבות הרבה בהצמדות לתקנות הנגישות באינטרנט

נגישות אתרים והתאמת האתר לאנשים עם מוגבלות הוא חלק בלתי נפרד מכל אתר אינטרנט שאמור לשרת או לתת מידע לציבור הגולשים. ככל שעולה הדרישה לשימושים השונים ברשת האינטרנט עולה גם הדרישה לנגישות אינטרנטית במגוון תחומים ובמגוון טכנולוגיות.

במילים פשוטות יותר, נגישות באינטרנט מתייחסת בעיקר לתהליך הנגשת האתר ולפרקטיקה המיושמת בו. התאמת האתר בהצמדות לתקנות הנגישות תהווה התאמה מקסימלית לכלל הגולשים ללא קשר למוגבלות שלהם. עם זאת, חשוב להדגיש כי בעלי אתרים רבים ממשיכים להתעלם מהנגשת האתר שלהם, מה שפוגע בעסק שלהם במובנים רבים.

במאמר הבא נפרט מדוע ישנה חשיבות עליונה להיצמד לתקנות הנגישות באינטרנט ומדוע אי התאמת האתר פוגעת בבעל העסק ובשירותים שהוא מציע.

מטרתן של תקנות הנגישות באינטרנט

מטרתן העיקרי של התקנות הללו הוא ליישר קו בין אתרי אינטרנט רבים מבחינת רמת הנגישות שלהן והתאמת האתר בצורה הטובה ביותר לאנשים המסתייעים באמצעות טכנולוגיות מסייעות כמו למשל תוכנה להקראת מסך.

בשנים האחרונות מספר תביעות המשפטיות שהתקבלו עקב אי נגישות באתר האינטרנט של בעלי עסקים רבים עלה בצורה משמעותית בעבר וזאת עקב תקנות הנגישות באינטרנט שפורסמו בחודש אוקטובר 2017. התביעות הופנו לחברות גדולות וקטנות המעניקות שירותים ומידע באמצעות רשת האינטרנט.

לחברות הגדולות יש את היכולת להתמודד עם תביעה מסוג זה ואילו החברות הקטנות נתקלות בקשיים טכנולוגיים וכלכליים בעת התהליך ולאורך הטיפול בתביעה שקיבלו עקב אי הנגשת האתר. הדרך הטובה ביותר להימנע מתביעות בנושא נגישות האתר היא להנגיש את האתר שלך בהתאם לתקן ולפרסם הצהרת נגישות מעודכנת הכוללת את כל המידע וכל הנושאים שטופלו במסגרת האתר.

מה צריך לדעת לפני שניגשים לטפל באתר בהתאם לתקנות הנגישות?

כאשר אתה מנגיש את האתר שלך, עליך לקחת בחשבון את ארבעת העקרונות המנחים שפורסמו על ידי ארגון התקינה הבינלאומי (WCAG). העקרונות הם:

  1. אפשרות הבחנה באלמנטים ובמידע הקיים באתר: המשתמשים חייבים להיות מסוגלים לתפוס את המידע ואת ממשקי המשתמש באתר שלך עם חושיהם, בין אם באופן שמיעתי או חזותי.
  2. אפשרות הפעלת האתר בצורה קלה ונוחה: על המשתמשים להיות מסוגלים לגשת ולשלוט באלמנטים שונים של ממשק המשתמש הקיים באתר. לדוגמה, הם אמורים להיות מסוגלים ללחוץ על כפתורים מסוימים, לפתוח קישורים ולמלא בצורה מהירה את הטפסים המקוונים הקיימים באתר.
  3. המידע באתר חייב להיות מובן: משתמשים צריכים להיות מסוגלים להבין את התוכן ואת האלמנטים התפעוליים של האתר. לדוגמה במידה וקיים קישור האומר: "לחץ כאן כדי לקרוא עוד", כל משתמש אמור להיות מסוגל להבין ולנקוט בפעולה שבה הוא מעוניין. הקישור חייב להיות מפורט ומובן שהגולש ילחץ עליו בהתאם לרצונו והמידע שיתקבל הוא המידע שהוא חיפש בעת כניסה לאתר.
  4. מערכת יציבה: מערכת האתר שלכם חייבת להיות מספיק חזקה ויציבה כדי שמשתמשים רבים יוכלו לצרוך אותה באמצעות טכנולוגיות מסייעות שונות. האתר חייב להיות בנוי בצורה מסודרת מבחינת הקוד והנראות שלו כדי שאותם משתמשים יצליחו להשתמש ולצרוך את השירותים המוצעים בו.
 

בעולם, מחלקים את נושא הנגישות באינטרנט לשלוש רמות:

  • רמה נגישות A : דרישות אלה מורכבות בעיקר מתכונות בסיסיות שצריכות להיות באתר שלכם. אי עמידה בדרישות אלה יהפוך את האתר שלכם ללא נגיש לאנשים עם מוגבלות.
  • רמת נגישות AA: דרישות יותר גבוהות מדרגה A. ביצוע התאמת האתר בהתאם לרמה זו הוא הכרחי לשימוש בקרב אנשים עם מוגבלות והתאמת האתר לטכנולוגיות מסייעות. תקנות הנגישות באינטרנט שפורסמו בישראל הן תואמות לרמת הנגישות AA עם מעט תוספות בנושא מדיה מבוססת זמן.
  • רמה נגישות AAA: זוהי רמת הנגישות הגבוהה ביותר הקיימת היום ברשת האינטרנט. בארצות הברית למשל החובה להנגשת אתרים ברמת נגישות AAA היא כלפי מוסדות ממשלתיים או מוסדות ציבוריים גדולים העמודים בקריטריונים מסוימים שפורסמו על ידי ארגון התקינה הבינלאומי.
 

הנגשת אתרי מכירות הוא צעד חשוב וקריטי במיוחד

העולם הופך לאונליין ולכן חשוב להנגיש את אתרי המכירות שמאפשרים לגולשים לרכוש מוצרים או שירותים בצורה מקוונת.

הנגשת אתרי מכירות מעניקה יתרונות רבים לאתרי מסחר שמעוניינים למכור מוצרים רבים באמצעות רשת האינטרנט.

בין היתרונות ניתן למצוא את הנושאים הבאים:

  • שילוב וביצע התאמות נגישות ישפר את חוויית המשתמש באתר שלך וכך יגדיל את הסיכוי שאותו משתמש ירכוש דרכו.
  • הסבר מפורט משולב תוכן איכותי משפר את הנראות של האתר שלכם בגוגל וגם יגרום למשתמשים רבים יותר להגיע לאתר שלכם ולצפות במוצרים שאתם משווקים דרכו.
  • תמלול והוספת כתוביות מתאימות לסרטונים המופיעים באתר מעניק אפשרות לאנשים חרשים (לדוגמה) לצרוך את המידע בצורה קלה על ידי קריאת התוכן המופיע בסמוך לסרטון או לקובץ השמע המפורסם באתר.
  • בשנים האחרונות אנו מזהים עליה משמעותית בתרומה לקהילה והתאמת המידע לאנשים עם מוגבלות. חברות ובעלי עסקים שמתאימים את האתר שלהם לתקנות הנגישות באינטרנט מצטרפים לאותם עסקים "שאכפת להם" מאנשים עם מוגבלות ומקבלים ציון טוב יותר בקרב האוכלוסייה והגולשים המשתמשים בשירותיהם.
 

כיום, קיימות טכנולוגיות שונות המסייעות לבעלי עסקים לפנות ולשווק את המוצרים שלהם לאנשים עם מוגבלות ולכן הדרישה להתאמת המערכות האינטרנטית לתקנות הנגישות עולה לאורך השנים.

זכרו, מעבר לעמידה בחוק ולהתאמת האתר לתקנות הנגישות, ישנם אנשים עם מוגבלות שלעיתים קרובות אינם מצליחים לצרוך מידע או שירות שונה באתרי אינטרנט רבים המפורסמים ברשת ועקב כך נגרם להם תסכול רב שגורם להם לנטוש את האתר ולא לחזור אליו שוב. לעיתים אף ישנם אתרים של רשויות גדולות (שאין להם תחליף) שאינם נגישים וכך מונעות לגמרי מאותם אנשים לצרוך את שירותיהם ומחייבת אותם להשתמש באדם אחר לצורך עזרה בעת גלישה באתר או הורדת מסמך ספציפי שהם צריכים למלא.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים,

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת