fbpx

תפריט

חוק הנגישות באינטרנט

באוקטובר 2017 פורסם התקן הישראלי 5568 שהינו חלק מחוק נגישות אתרים המתייחס להנגשת אתרי אינטרנט מתוקף סימן ג' בתקנה 35 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות התאמות נגישות לשירות), התשע"ג – 2013.

במסגרת תקן ישראלי 5568 הוגדרו הקריטריונים הברורים שעל פיהם יש לעבוד בעת הנגשת אתר אינטרנט והתאמתו לטכנולוגיות המסייעות.

את אותם הקריטריונים ניתן למצוא בעת חיפוש של צמד המילים: טופס לבדיקת נגישות אתרי אינטרנט במנועי החיפוש השונים.

קובץ הבדיקה כולל בתוכו יותר מ-40 קריטריונים שונים שיש לוודא את תקינותם במסגרת בדיקה והנגשת אתר האינטרנט. בכל קריטריון יש הגדרה בעברית וקישור להנחיות המקיפות והמלאות ביותר המפורסמות על ידי ארגון התקינה הבינלאומי. הקובץ כולל את כל ההנחיות בשפה העברית וקישור אליהן בשפה האנגלית מה שמרכז את כל נושא החוק לנגישות אתרים במסגרת דרישות התקנות.

מי חייב להנגיש את האתר ולעמוד בדרישות חוק הנגישות באינטרנט?

הכלל הוא שכל אתר אינטרנט המעביר מידע או שירות מסוים לציבור הרחב מחויב לעבור תהליך הנגשה מלא ומקיף בהתאם לדרישות החוק לנגישות באינטרנט. עם זאת, ישנם מקרים כי בעל האתר זכאי להיכלל במסגרת הפטורים השונים הנכללים בתקנות וכי לאחר בדיקה מעמיקה אינו ידרש להנגיש את האתר או לעמוד בדרישות חוק נגישות אתרים. חשוב לי לציין כי מלבד העמידה בדרישות החוק, להנגשת אתר אינטרנט ישנו יתרון רב בקרב אנשים עם מוגבלות והתאמת האתר לטכנולוגיות המסייעות השונות, כלומר אתר שעבר תהליך הנגשה הוא אתר פשוט, נוח וקל יותר לשימוש בקרב כלל האוכלוסייה ולאו דווקא בקרב אנשים עם מוגבלות.

מהם הפטורים הקיימים מהנגשת אתר אינטרנט?

מלשון התקנה קיימים שלושה פטורים מהנגשת אתר אינטרנט.

  1. פטור כלכלי מהנגשת אתר אינטרנט.
  2. פטור טכנולוגי מהנגשת אתר אינטרנט.
  3. פטור מהנגשת אתר אינטרנט בשל נטל כלכלי כבד מדיי.

לכל פטור יש את הקריטריונים ברורים ומפורטים כדי שבעל העסק יוודא כי הוא אכן עומד בהם כדי להיכלל במסגרת הפטור.

פטור כלכלי מהנגשת אתר אינטרנט

הפטור הכלכלי מהנגשת אתר אינטרנט מתייחס בעיקר לעסקים שמחזור עסקאותיהם השנתי הינו מתחת ל-100 אלף ש"ח. את בדיקת המחזור יש לבצע בעזרת ממוצע של שלושת השנים האחרונות. במידה וסכום הממוצע עבר את ה-100 אלף ש"ח הנכם נדרשים לבצע סקר נגישות לאתר ולעמוד בכל דרישות החוק להנגשת אתרי אינטרנט.

במידה ולאחר הבדיקה המקיפה שביצעתם, הבנתם כי הנכם נמנים במסגרת פטור כלכלי זה, עליכם לפרסם את המידע אודות הפטור שהנכם זכאים לו במסגרת הצהרת הנגישות המופיעה באתר. הפרסום צריך לכלול כי הנכם זכאים לפטור מהנגשת אתר אינטרנט בשל פטור כלכלי. במסגרת הצהרת הנגישות אין צורך לרשום את מחזור העסקאות שלכם ואין צורך לשלוח בקשה מיוחדת מהנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בעניין זה.

פטור טכנולוגי מהנגשת האתר אינטרנט

מנוסח הפטור ניתן להבין שרק עסקים אשר בנו את האתר שלכם לפני שנים רבות או שהאתר שלכם בנוי על מערכת סגורה שאינה מאפשרת ביצוע ההתאמות הנדרשות מתוקף חוק הנגישות באינטרנט. הכוונה היא שמבחינה טכנולוגית לא ניתן לבצע את דרישות התקן. לצורך קבלת הפטור הטכנולוגי יש לשלוח בקשה מיוחדת לנציבות לשיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. הבקשה חייבת להיות מאושרת וחתומה על ידי מורשה נגישות ויועץ מקצועי בתחום הנגישות באינטרנט שמתחייבים ומגדירים בצורה מפורשת כי לא ניתן לבצע את ההתאמות הנדרשות במסגרת המערכת הקיימת. במידה והבקשה תאושר על ידי הנציבות ויתקבל לבעל העסק פטור הטכנולוגי מהנגשת אתר אינטרנט, עליו לדעת כי הפטור תקף ל-3 שנים וניתן לחדש  פחות אחת בלבד לעוד 3 שנים. החידוש גם הוא צריך להתבצע בבקשה מנומקת לנציבות. בעל עסק אשר קיבל פטור טכנולוגי מהנגשת אתר עליו לפרסם במסגרת הצהרת הנגישות את חוות הדעת המקצועית שבמסגרתה קיבל את הפטור. במסגרת הצהרת הנגישות עליו גם לרשום מהי האפשרות החלופית והנגישה שהוא מציע לכלל המשתמשים באתר.

פטור מהנגשת אתר אינטרנט בשל נטל כלכלי כבד מדי

פטור זה מתייחס בעיקר לאתרים הבנויים בצורה מורכבת ומסורבלת במיוחד אשר ביצוע ההתאמות הנדרשות עלול לעלות כסף רב לבעל העסק, משמע יגרם לו נטל כלכלי כבד מדיי במידה והוא יבצע את ההתאמות הנדרשות מלשון חוק הנגישות לאתרי אינטרנט. כדי לקבל פטור מהנגשת אתר אינטרנט על ידי הנציבות, על בעל העסק לשלוח בקשה מפורטת הכוללת נימוק והצגת האפשרות החלופית שהוא מציע לאנשים עם מוגבלות. האפשרות החלופית צריכה להיות נגישה ומותאמת בצורה הטובה למשתמשים עם מוגבלות.

מעוניינים לקרוא עוד אודות הפטורים השונים מהנגשת אתר אינטרנט? כנסו למאמר המלא בקישור הבא: פטורים מהנגשת אתר אינטרנט

הנגשתי את האתר בהתאם לדרישות החוק לנגישות באינטרנט, מה עליי לעשות עכשיו?

לאחר הנגשת האתר בהתאם לדרישות החוק יש לוודא כי הכנתם ופרסמתם במסגרת האתר הצהרת נגישות מלאה ותקינה הכוללת את כל ההתאמות שבוצעו באתר ובעסק הפיזי שלכם בשילוב מידע רלוונטי לאנשים עם מוגבלות. במסגרת הצהרת הנגישות יש להוסיף פרטים ישירים של איש קשר המבין את תחום הנגישות שבמידה ועולות שאלות או בקשות בנושא נגישות בקרב המשתמשים השונים במסגרת אתר האינטרנט או העסק.

הכנתי עבורכם מדריך מיוחד המסביר את כל הנושאים שיש לציין במסגרת הצהרת הנגישות באתר שלכם. למעבר למדריך המלא לחצו כאן: מדריך לכתיבת הצהרת נגישות

הנגשת מסמכים וקבצי PDF, זה גם חלק מהחוק להנגשת אתרים?

במסגרת הריבזיה שפורסמה בשנת 2017, צוינה גם התייחסות לנושא הנגשת מסמכים. כל מסמך שהוכן אחרי מועד פרסום התקן (26 אוקטובר 2017) מחויבים לעבור תהליך הנגשה מלא ומקיף לצורך התאמתם לאנשים עם מוגבלות. עם זאת, חשוב להבהיר כי במידה ומשתמש מעוניין לקבל קובץ בתצורה נגישה שהוכן לפני מועד התקן, על בעל העסק לספק לו את המסמך בפרק זמן סביר ולא יאוחר מ-14 יום ממועד ביצוע הבקשה.

גם בנושא זה הכנתי עבורכם מדריך מלא ומקיף בנושא הנגשת מסמכים, למעבר למדריך המשולב סרטון וידאו לחץ כאן: מדריך מקוצר להנגשת מסמכים.
ברצוני לציין כי ניתן לקבל את המדריך בקובץ נגיש ומסודר הכולל תוכן עניינים מפורט על ידי השארת פרטים לקבלת הקובץ במסגרת העמוד של המדריך המקוצר.

במידה והגעתם לעמוד זה, כנראה שחיפשתם מידע אודות החוק לנגישות אתרים משתי סיבות עיקריות:

  1. ברצונכם להנגיש את האתר ולאפשר לאנשים עם מוגבלות לצרוך את המידע והשירותים שאתם מציעים בצורה טובה וברורה.
  2. קיבלתם תלונה ממשתמש שהאתר שלכם לא נגיש עבורו וכי האתר שלכם אינו עומד בדרישות התקן הישראלי להנגשת אתרי אינטרנט.

אני מזמין אתכם לפנות עליי בכל מצב שבו הנכם מעוניינים לדעת עוד אודות נושא הנגשת אתרי אינטרנט או כל מידע אחר שיעזור לכם להנגיש את האתר ולעמוד בדרישות התקן הישראלי.

למשרדנו יש ניסיון רב בהתאמת האתר לדרישות התקן ומתן חוות דעת מקצועיות בנושא מגוונים במסגרת התאמות הנגישות באתרי אינטרנט, אפליקציות, מערכות מתקדמות ועוד.

מידע זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מחליף ייעוץ או עצה משפטית. בכל נושא משפטי אנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין.

מעוניינים בשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות בנושא נגישות האתר?

השאירו פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליכם השעות הקרובות

אין לכם זמן לחכות? חייגו עכשיו: 074-7817111 ואנו נשמח לתת לכם את כל המידע בנושא

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת