fbpx

תפריט

טיפים חשובים להנגשת האתר שלכם לאנשים עיוורים

הנגשת אתר אינטרנט הוא בעצם תהליך שמטרתו העיקרית להתאים את המבנה האתר שלכם לאנשים עם מוגבלויות. אנשים עיוורים, המשתמשים באתר האינטרנט לצורך קריאת מידע, צריכת שירותים ורכישת מוצרים משתמשים בטכנולוגיות מסייעות כמו תוכנה להקראת מסך וניווט במקלדת.

  • התוכנה להקראת מסך תאפשר להם להבין את המידע שמופיע באתר האינטרנט
  • באמצעות ניווט במקלדת הם יוכלו לנווט בקלות בין האלמנטים החשובים, התפריטים והקישורים השונים הנמצאים באתר.

במאמר הבא אפרט מספר טיפים חשובים שיש ליישם באתר האינטרנט שלכם כדי להנגיש אותו ככל שניתן לגולשים עיוורים המשתמשים בטכנולוגיות מסייעות באתרי אינטרנט.

להלן הטיפים להנגשת אתר אינטרנט לעיוורים:

  • השתמש במידע קל ופשוט בצורה ברורה ומובנת.
  • בדוק את טופס יצירת קשר ושכל השדות בו נגישים לאנשים עם מוגבלות.
  • השתמש בגופנים נגישים וגדולים ככל שניתן (מבלי לפגוע בנראות האתר).
  • אל תאפשר פתיחת קישורים בחלונות חדשים.
  • אל תשתמשו במילים "לחץ כאן או "קרא עוד" כקישור באתר.
  • הוסף תיאור מתאים לכל תמונה או אלמנט ויזואלי שאינו משמש כרקע.

השתמש במידע קל פשוט באתר בצורה ברורה ומובנת

כל התוכן המפורסם באתר צריך להיות נגיש וברור לכלל המשתמשים. נגיש וברור הכוונה שהוא לא צריך להיות עמוס מדיי, מפוזר או מסודר בצורה שאינה היררכית. לרוב אני נתקל באתרים גדולים, מלאים בתוכן שאינו מסודר ומפוזר בתפריט בצד, בחלק העליון ואז בתחתון מה שמקשה על אדם עיוור וכל משתמש להבין מה קורה באתר לנווט מאזור לאזור. תוכן מפוזר שאינו כתוב בצורה ברורה הופך את האתר לבלתי נגיש ופוגע בחוויית המשתמש בצורה משמעותית.

בדוק שטופס יצירת הקשר וכל השדות בו נגישים לאנשים עם מוגבלות

טופס יצירת הקשר הוא אחד החלקים החשובים באתר. כל משתמש שרוצה לפנות לבעל האתר יכנס לטופס יצירת הקשר, ישאיר את פרטיו ויבקש שיחזרו אליו לגבי שאלה או בקשה שיש לו בנושא השירות המפורסם באתר. טופס יצירת הקשר חייב להיות נגיש במלואו ולאפשר לאנשים עם מוגבלות לפנות בצורה מהירה וקלה. השדות בטופס צריכות לשמור את המידע של אותו משתמש (במידה והוא הכניס את המידע בטפסים קודמים), לכלול לייבלים מתאימים ובמידה ויש שדה בחירה נפתח לאפשר לגולש להגיע לכל חלק וחלק בשדה הנפתח באמצעות המקלדת. טופס יצירת קשר שעבר תהליך של נגישות יאפשר למשתמש לפנות אליכם בצורה קלה ומהירה יותר.

השתמש בגופנים נגישים וגדולים יותר ככל שניתן

כאשר אנשים עיוורים עם שרידי ראייה או אנשים עם לקות ראייה חמורה משתמשים באתר האינטרנט מנסים להבין את מה שכתוב באתר. ברגע שאתם משתמשים בגופן שהוא נגיש בצורה גדולה וברורה אתם מאפשרים לכם להבין מעט את המידע המופיע באתר ולנווט יותר בקלות בין כותרת לכותרת, פסקה או האזורים השונים המופיעים באתר. חשוב להבין ששימוש בפונט נגיש באתר מאפשר גם לאנשים מבוגרים לדעת ולהבין את המידע שקיים באתר ולשפר את חווית המשתמש לכלל המשתמשים באתר.

אל תאפשר פתיחת קישורים בחלונות חדשים

הרבה בעלי אתרים עושים את הטעות הזו, ברגע ששמים קישור הם פותחים את העמוד הבא בדף חדש. חשבו על זה, ברגע שאדם עיוור הגיע לקישור מסוים שנראה לו מעניין הוא לוחץ עליו ואז הוא עובר לעמוד אחר לגמרי, מה קורה אם הוא רוצה לחזור לעמוד הקודם? אם זה היה נפתח באותו חלון פשוט הוא היה צריך לנווט חזור לעמוד הקודם, בדף חדש אין לו אפשרות כזו והוא צריך לחפש את הדף שממנו הוא הגיע. מה שהופך את הנושא ללא נגיש ובעייתי לאנשים עיוורים.

אל תשתמש במילים לחץ כאן או קרא עוד כקישור באתר

ברגע שאני מבצע הנגשת אתר, בין הדברים הראשונים שאני בודק זה את הקישורים הקיימים באתר. הדבר שהכי צורם ומפריע לי בקישור המופיע באתר הוא צמד המילים: "קרא עוד" או "לחץ כאן". אתם חושבים שאדם עיוור שמצליח לנווט לקישור הזה וישמע רק את המילים "קרא עוד" ידע על מה מדובר? אז אני מבטיח לכם שלא. כאחד ששמע מאות אלפי דפים באמצעות תוכנה להקראת מסך וביצע מספר רב של בדיקות נגישות לאתר אינטרנט, אני אומר לכם חד וחלק אי אפשר באמת להבין במה מדובר ומה מטרת הקישור. הקישור חייב להיות בצורה מפורטת ומוסברת יותר כדי להעביר לגולש את המידע המלא אודות הדף שהוא הולך לעבור אליו וכך לתת לו להחליט האם מתאים לו לעבור לאותו עמוד או לא. הנגשת קישורים הוא חלק חשוב ובלתי נפרד מהנגשת אתר ומהתאמת האתר לתוכנה להקראת מסך.

הוסף תיאור מתאים לכל תמונה או אלמנט ויזואלי שאינו משמש כרקע

בעלי אתרים ומעצבים גרפיים מאוד אוהבים להשתמש בתמונות, אלמנטים ויזואליים, אייקונים ועוד. המטרה שלשמה הם משתמשים באלמנטים אלו היא הנראות של האתר, כלומר שהאתר יראה מושך יותר, מעוצב יותר ויתאים יותר לקהל היעד המשתמש באתר. שימוש באלמנטים ויזואליים לא מאפשרים לתוכנה להקראת מסך להעביר את המסר המופיע בתמונה אם בעל האתר לא הכניס טקסט אלטרנטיבי מפורט לאותה תמונה. טקסט אלטרנטיבי הוא חלק חשוב בעת הנגשת אתר לאנשים עם מוגבלות והוא מאפשר לתוכנה להקראת מסך לקורא לגולש את המידע המופיע בתמונה ולהעביר לגולש את המסר. הוספת הטקסט האלטרנטיבי לוקח בדיוק מספר שניות וניתן לעשות את  זה דרך מערכת הניהול בצורה קלה ופשוטה לכל מנהל אתר או כותב תוכן.
חשבתם על זה פעם, כל התמונות וכל האלמנטים הגרפיים השונים אינם נגישים לאנשים עם לקות ראייה והם אינם יכולים להבין מה מופיע שם. בחוק שיווין זכויות לאנשים עם מוגבלות מצוין בצורה ברורה שיש לבצע את ההתאמות בצורה שווה ככל שניתן למשתמשים השונים כלומר יש להתאים את המידע לכולם ברמה הטובה ביותר.

במידה ותיישמו את כל הטיפים המצוינים במאמר זה באתר שלכם תהפכו את האתר שלכם ליותר נגיש לאנשים עם מוגבלות ותשפרו את חווית המשתמש בצורה ניכרת ומתאימה לכלל האוכלוסייה.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת