fbpx

תפריט

יצירת טופס נגיש באתר אינטרנט

כמעט בכל אתר אינטרנט ישנו טופס מקוון או טופס בסיסי ליצירת קשר, לכן יש לשים דגש הנגשת הטופס לאנשים עם מוגבלות.

בעת הכנת הטופס יש לשים דגש על מספר פרמטרים. הפרמטר החשוב ביותר ביצרת טופס נגיש הוא השדות שמהם הטופס מורכב. אותם שדות זה בעצם המקום שהמשתמש צריך למלא את מהות הפנייה או הפרטים שלו כדי שיוכלו לחזור אליו במידת הצורך.

לכל שדה נגיש המופיע בתוך הטופס צריכה להיות פקודת Input שאומרת שאותו שדה מאפשר הכנסת טקסט או מידע על ידי המשתמש. לאותה פקודתInput  חייב להיות label כדי שהתוכנה להקראת מסך תוכל לקרוא את המידע המופיע בלייבל וגם להסביר למשתמש היכן הוא נמצא ומה עליו למלא. במידה ולא ניתן להשתמש בשדה לייבל אז ניתן להשתמש גם ב-title (במסגרת שימוש בפקודת input ).

יש להשתמש בפקודת Fieldset – במידה ויש יותר משתמש אחד באותו טופס ספציפי. לדוגמה אם המשתמשים שמשאירים פרטים בטופס המקוון צריכים לקבל מספר סידורי מסוים כמו לקוח מספר 1. ניתן גם להשתמש בפקודה זו בעת חלוקת הטופס לאזורים שונים או לנושאים רבים החופפים זה עם זה. את פקודת ה-fieldset – צריך להכניס בשורה הראשונה , לאחר מכן כתת קטגוריה של אותו משתמש ספציפי legand כמו למשל בחירת מין, גובה, משקל וכן הלאה.

פונט נגיש בעת השימוש בטופס מקוון או בכל טופס שהוא יש להשתמש בפונט נגיש המאפשר קריאה נוחה ופשוטה לאנשים עם לקות ראיה. כל אדם החובש משקפיים רואה לעיתים קרובות את הטקסט נמרח על גבי המסך מה שמונע ממנו להבין לעומק מה דורשים ממנו. שימוש בפונט נגיש במהלך הכנת טופס מקוון הוא קריטי והכרחי במיוחד.

בכפתורי רדיו או תיבות בחירה יש לוודא כי לא יהיה יותר משדה או תיבת בחירה אחת באותה שורה, מה שיאפשר למשתמש לזהות בקלות את המידע המופיע ולבחור בפשטות בדיוק את הכפתור בחירה שהוא רצה. חשוב לוודא שאין צפופים או התראות קוליות בעת בחירת השדה בחירה או כפתור הרדיו.

מומלץ לא להשתמש בכפתור reset בטפסים (כפתור המאפס טופס), במיוחד בטפסים שהם ארוכים. אם בכל מקרה אני חייב להשתמש ואין דרך אחרת, מומלץ להרחיק כמה שיותר מהכפתור אישור כדי שאדם עיוור המסתייע באמצעות טכנולוגיות מסייעות לא ילחץ בטעות ולאחר מכן הוא יאלץ למלא את כל שדות הטופס מחדש.

במידה והטופס מורכב מכמה שלבים צריך להסביר לגולש באיזה שלב הוא נמצא באמצעות שימוש בפקודת aria label.

יש לוודא שבאמצעות פוקוס שהוא עובר לכל תיבה הקיימת בטופס, כלומר הוא מתפקס על התיבה ובעת לחיצה נוספת הוא עובר לתיבה או לשדה המופיע בטופס המופיע כהבא בתור.

בכל טופס צריך לציין מהם שדות חובה. שדה החובה הם חלק בלתי נפרד מהנגשת המידע לאנשים עם מוגבלות המסתייעים בטכנולוגיות מסייעות.

בכל מקום שיש תקנון או בחירת מידע חשוב בטופס כלשהו – חייב שיהיה צ'קבוקס שפותח תיבה עם הסבר לקורא מסך. אותה תיבה חייבת לקבל פוקוס ולאפשר לתוכנה להקראת מסך לקרוא את המידע למשתמש.

לא להשתמש בצבע אדום בהודעות שגיאה – אלא יש ממש לרשום באיזו תיבה המידע חסר או באיזו תיבה ישנן שגיאות.

בעת שימוש בתיבה לחיצה <select> שהיא תיבת בחירה, נפתחת אפשרות scroll למטה לבחירת המידע הרלוונטי עבורי, לרוב משתמשים בתיבה מסוג זה בעת בחירת עיר.

ברגע שיש לי כמה נושאים בתוך הקומבו בוקס או dropdown ארוך יש להשתמש ב-optiongroup:label שזו בעצם כותרת בתוך התיבה שנפתחת מטה.

אין ליצור פעולה אוטומטית בעזרת שדה select – כלומר במידה ויש dropdown  למטה ובעת לחיצה על הכפתור הוא מקפיץ אוטומטי לעמוד אחר, יש להשתמש בaria label ולהודיע לגולש שברגע שהוא לוחץ על הבחירה זה מעביר אותה לעמוד אחר בצורה אוטומטית.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת