fbpx

תפריט

כלים אוטומטים הם לא פתרון לבדיקת נגישות

החלטתם להנגיש את האתר שלכם או קיבלתם תלונה ממישהו שאינו מרוצה מרמת הנגישות שבו והתחלתם לחפש פתרון מהיר ופשוט. מחיפוש קצר ופשוט שביצעתם בגוגל נחשפתם למספר רב של תוכנות אוטומטיות שמאפשרת בדיקת נגישות מהירה באתר או מגוון רחב של תוספי נגישות המעניקים כביכול פתרון קל בביצוע התאמות נגישות באתר שלכם. אז כן, אתם בוודאי מבינים מהכותרת של המאמר ששימוש בכלים אוטומטיים או תוספי נגישות (גם אם הם נראים מקצועיים מאוד) לא יאפשר לכם לעמוד בתקן הנגישות הישראלי 5568 ולהיות מוגנים מתביעות או תלונות של גולשים שטוענים שהאתר שלכם לא נגיש.

זה נכון שקל לחשוב כי הכלים האוטומטיים המפורסמים ברחבי הרשת יתנו לכם פתרון מלא, הרי הושקעה בהם מחשבה רבה בעת הפיתוח והתאמתם לאתרים השונים, אך האמת היא שונה לגמרי. כמות התלונות והפניות המשפטיות שקיבלתי לאחרונה עקב חברות שהשתמשו בכלים הללו וחשבו שהאתר שלהם נגיש היא עצומה.

בדיקת נגישות לאתר חייבת להתבצע בצורה ידנית ומסודרת

בדיקות הנגישות השונות שאני מבצע במסגרת הפרויקטים הרבים נועדו לבדוק עד כמה האתר, השירות או האפליקציה שלכם מותאמים לשימוש בקרב אנשים עם מוגבלות המשתמשים בטכנולוגיות המסייעות הנפוצות בשוק. הבדיקה חייבת לשלב מספר תוכנות ואפשרויות מגוונות שרק אדם יכול לבצע ולבדוק אותם בהתאם לדרישות התקן.

השימוש בכלים אוטומטיים יכולים רק להקל במעט את תהליך בדיקת האתר בכך שהם משווים את הנראות הוויזואלית של האתר בהתאם לתקנות הנגישות המפורסמות על ידי ארגון התקינה הבינלאומי WCAG. השימוש בכלים או בתוספים לרוב מציגים נתונים שאינם מדויקים עקב אי יכולת טכנית.  כלים אלה נוטים להוציא רשימות ארוכות של בעיות המוצגות בפניהם כשגיאות אם זאת במידה ונבדוק אחריהם נראה כי חלק מהשגיאות אינם באמת שגיאות וכי הכלי האוטומטי לא באמת תפס את כל המידע שמופיע באתר. למרות מספר מצומצם של שגיאות שניתן לראות עקב בדיקת האתר באמצעות אותם כלים אוטומטיים, הנושאים העיקריים לא באמת יכולים להיבדק מבחינה טכנית ויש לבצע במקביל לבדיקה האוטומטית גם בדיקה ידנית מקיפה.

מדוע הכלים האוטומטיים ותוספי הנגישות לא מוצאים את כל השגיאות?

כלים אוטומטיים מסתמכים אך ורק על על הקוד באתר ואין באפשרותם "לראות" בצורה מוחשית את המידע המפורסם בו. כלומר, במידה והכלים האוטומטיים יסרקו את קוד האתר ולא ימצאו שגיאה טכנית בו הם יציגו כי כל המידע הקיים באתר תקין ואין שגיאות, אך מצפייה מהירה אנו מבינים כי הנושא אינו נכון כלל וישנם שגיאות נגישות רבות שלא נחשפו ברמת הקוד לאותם כלים אוטומטיים.

קחו למשל את נושא הכותרות המופיעות באתר, האם זה הגיוני שכלי אוטומטי יבין מה הדרך הנכונה מבחינה היררכית לסדר אותן בעמוד באתר? האם יש לו את היכולת להבין לעומק את המידע המפורסם באתר ולאחר מכן לקבוע איזה כותרות והיכן הן צריכות להופיע? אז כמובן שלא.

דוגמה נוספת זה הנושא של טקסט או תוכן המופיע על גבי התמונות. האם תוסף נגישות "יכול לדעת" בצורה מדויקת איזה טקסט מופיע על גבי התמונה? גם בנושא זה אני יכול להגיד לכם שלא.

בדיקה נוספת חשובה היא האפשרות של יצירת קשר באמצעות הטופס המופיע כמעט בכל אתר. טופס יצירת הקשר הוא טופס חשוב והכרחי שבעזרתו אנשים פונים לבעלי האתר בשאלות או בקשות. הבדיקה של אותם טפסים חייבת להתבצע בצורה מסודרת ומקיפה שבמהלכה אני אנסה לשלוח הודעות תוך כדי שימוש בתוכנה להקראת מסך או ניווט במקלדת. נכון, כנראה שאתם מבינים שגם במצב הזה אותם תוספים או כלים אוטומטיים לא יכולים לבדוק.

מה כן כלים אוטומטיים יכולים לבדוק?

כלים אוטומטיים יכולים לבדוק דברים בסיסיים כמו ניגוד חזותי של צבעים, הגדרות קוד לא נכונות, האם קיים טקסט אלטרנטיבי וכן הלאה. הדברים האלה הם רק חלק קטן מתהליך בנייה או מעבר על אתר נגיש התואם להנחיות התקן הישראלי 5568 המחייב הנגשת האתר ברמת AA.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת