fbpx

תפריט

מידע בסיסי אודות הנגשת אתרים

הגישה לאינטרנט באמצעות אתרי אינטרנט וטכנולוגיות המבוססות על גבי תשתיות אינטרנט הפכה להיות חיונית יותר ויותר בעידן הדיגיטלי.

לאינטרנט ישנו פוטנציאל אדיר לאפשר ולהעצים עסקים קטנים וגדולים ברחבי  הארץ ובעולם כולו. השילוב של פרסום נכון ונגיש באינטרנט מאפשר לכל בעל עסק להגיע לקהל לקוחות חדש ללא קשר לגיל, גזע, מין ויכולת פיזית או נפשית.

ההערכה היא שמיליארד אנשים ברחבי העולם חיים עם סוג כלשהו של מוגבלות, פיזית או קוגנטיבית והם עשויים למצוא את עצמם נפרדים ומבודדים מעולם האינטרנט ומאתרים שאינם עברו תהליך מקיף של הנגשת אתרים, ייעוץ והכוונה לצורך התאמת האתר לאנשים עם מוגבלויות.

אתרי אינטרנט מורכבים שאינם בנויים בצורה נכונה וכלים דיגיטליים אחרים אשר יכולים לרוב ליצור חסמים בקרב אנשים עם מוגבלות בכך שימנעו מהם לגשת למידע שלהם הם בעלי השפעה רבה על נוחות המשתמשים והיכולת שלהם לצרוך שירותים דיגיטליים חיוניים. לדוגמה, אתר לחיפוש עבודה אשר אינו עבר תהליך מקיף של הנגשת אתרי אינטרנט יכול למנוע מאנשים עם מוגבלות הזדמנויות תעסוקה זמינות המפורסמות ברשת לכלל האוכלוסייה.

נגישות אתרי אינטרנט פירושה שאנשים עם מוגבלות יכולים לתפוס, להבין, לנווט ולקיים אינטראקציה עם האינטרנט.

בדומה לבניית תשתיות ציבוריות בעולם הפיזי, העולם הווירטואלי צריך להיות מתוכנן כך שיהיה נגיש נוח לניווט והתמצאות באתר האינטרנט לאנשים עם נכות כזו או אחרת. אמנת האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלות מכירה בגישה לטכנולוגיות המידע והתקשורת כזכות אדם שכולם רשאים לצרוך אותה ולהשתמש בה.

אז מה היא בעצם המשמעות של נגישות באינטרנט וכיצד מיישמים זאת היום?

נגישות באינטרנט פירושה שאנשים עם מוגבלות כלשהי כגון: לקות, שמיעה, תנועה, בעיה התפתחותית, למידה ובעיות קוגניטיביות יכולים לתפוס, להבין, לנווט ולקיים אינטראקציה עם אתר האינטרנט בצורה הטובה ביותר. כלומר, בעל העסק מאפשר לאותם אנשים עם מוגבלות לצרוך את שירותי העסק שלו בצורה הטובה ביותר בהנגשה מלאה של המידע הנמצא באתר האינטרנט שלו.

בתאריך 26.10.2017 פורסמה לראשונה תקנת הנגישות לאתרי האינטרנט המחייבת בעלי עסקים להנגיש את האתר שלהם לאנשים עם מוגבלות וליצור סביבה אינטרנטית נגישה ונוחה יותר לשימוש.

חלק מהנושאים החשובים שיש לטפל בעת הנגשת אתרים:

טקסט אלטרנטיבי לתמונות או קישורים– מידע חזותי אינו נגיש לאנשים עם ליקויי ראייה או קשיי קריאה שצריכים להסתמך על תוכניות ייעודיות להקראת מסך כגון תוכנת NVDA. תוכנה להקראת מסך קוראת בקול את הטקסט הנמצא בדף אינטרנט וכך מאפשרת להם להתמצא באתר ולצרוך את השירותים המפורסמים בו. על ידי מתן טקסט חלופי או תמונות כיתוב, המידע החזותי הופך לזמין לא רק לאנשים לקויי ראייה, כמו גם לאנשים הגולשים בחיבור רוחב פס נמוך, שהאינטרנט שלהם הוא איטי ואינם יכולים לטעון את כל העמוד כולל האלמנטים החזותיים שבו.

כתוביות לסרטונים או שיחות הנמצאות באתר – מידע שהוא שמע על וידאו או שיחה קולית אינו זמין לאנשים חרשים או הסובלים מבעיות שמיעה, לכן באתר נגיש יש להעניק פורמט חלופי כתוב, כגון תרגום או תמלול השיחה.

ניווט במקלדת – אנשים שיש להם שליטה מוטורית מוגבלת עשויים לחוות קושי קיצוני בשימוש בעכבר או במשטחי מגע בעת שהאתר אינו נגיש. אם ניתן להשיג את כל הפונקציונליות של אתר באמצעות מקלדת, ניתן לגשת אליו גם באמצעות טכנולוגיות עזר רבות אחרות המדמות את עבודת המקלדת.

ניגודיות צבע הטקסט והרקע שלו – כאשר באתר אינטרנט ישנו ניגודיות צבעונית מספקת בין הטקסט לרקע שלו – טקסט על תמונות, אייקונים וכפתורים, המידע הופך לקריא יותר עבור אנשים עם עיוורון צבעים או לקות ראייה.

קישורים הכוללים תיאור מפורט – קישורים הם גורם מפתח בכדי לקבוע כמה קל לנווט באתר האינטרנט וכמה האתר עצמו נוח ונגיש למשתמש. בין התהליכים הראשונים שאנו בודקים בעת הנגשת אתרי אינטרנט זה האם הקישור המצביע על עמוד מסוים הוא ברור ומובן למשתמש.

כדי לעזור ביצירת סביבה וירטואלית ידידותית ונגישה וקלה לניווט לכולם, ישנם כלים ובדיקות המאפשרות הערכת הבדיקה ותהליך הנגשת האתר או המסמכים הנגישים המפורסמים בו.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת