fbpx

תפריט

נגישות אתרים למכירת מוצרים

יש לך אתר למכירת מוצרים באינטרנט? שים דגש על נושא נגישות האתר מכיוון שהסיכוי שלך לקבל תביעה או תלונה על אי הנגשת האתר הוא גבוה יותר!

נגישות אתרים? זו לא זכות, אלא חובה!

לאחרונה החלטתי לעשות בדיקה ולהבין מהם סוגי האתרים שקיבלו הכי הרבה תביעות, תלונות מלקוחות או הודעות שהם קיבלו שאומרות שהאתר שלהם אינו עומד בתקנות הנגישות, טוב בטח אתם מבינים כבר את המסקנה שלי מהכותרת אבל בכל זאת חשוב לי לחדד רוב התביעות והתלונות בנושא נגישות אתרים מתייחסות לאתרי אינטרנט מכירתיים המפרסמים מוצרים או שירותים.

הקלות שלהקים אתר מכירות ולפרסם אותו ברשת גורמת לבעלי עסקים רבים לפתח, לבנות או לשכור שירותים של חברות לבניית אתרים ולבנות עבורם אתר מכירות ברשת האינטרנט. במיוחד בתקופת הקורונה שבמהלכה נסגרו כל הקניונים והשווקים ועקב כך גרמה למיליוני אנשים להישאר בבית ולחפש את השירותים של באמצעים הדיגיטליים העומדים לרשותם. האמת, בתקופה זו זיהיתי עלייה ניכרת בתלונות שבעלי אתרי מכירות קיבלו עקב אי נגישות האתרים שלהם, מיותר לציין כי בעת קבלת תביעה או תלונה עבור האתר שלכם יש להתייעץ עם יועץ נגישות מומחה לאתרי אינטרנט ועורך דין (בפן המשפטי) כדי לסיים את זה בצורה הטובה והמהירה ביותר שאפשר.

מה לגבי אנשים עם מוגבלויות? בדיוק בזה אני ארצה להתמקד בהמשך הפוסט.

רוב האנשים עם המוגבלויות מזמינים מוצרים, בגדים, שירותים או כל דבר אחר באמצעות האינטרנט. הרי חשבו על זה כמה קשה לאדם עם כיסא גלגלים להגיע למקום מרוחק בשביל לקנות בגד או מוצר חשמל? האינטרנט היא בהחלט הפלטפורמה המתאימה ביותר שמקלה עליו בצורה משמעותית ברכישת המוצר וכן מעניקה לו את היכולת ליהנות מהרכישה מבלי לצאת מהבית. עד כאן הכל ברור נכון? עם זאת חשוב לזכור כי רוב האתרים למכירת מוצרים אינם עומדים בתקנות הנגישות אתרים משמע אינם נגישים לאנשים עם מוגבלות מה שמונע מאותם אנשים לבצע את ההזמנה תוך כדי תסכול רב שפוגע באורך חייהם בצורה משמעותית. חשבו על זה, הדרך הקלה והמהירה ביותר שהם יכולים לרכוש שירותים היא דרך אתרי מכירות באינטרנט ולכן נושא נגישות האתרים חייבת להיות בראש סדר עדיפויותיהם של בעלי העסקים שמעוניינים למכור אונליין.

אי ביצוע התאמות נגישות לאתר אינטרנט מכירתי בהתאם לתקנות

אתרי מכירות רבים משתמשים בעיצוב מורכב, פונקציונליות שאינה פשוטה מה שמקשה עליהם בצורה משמעותית להנגיש את האתר ולעמוד בסטנדרטים שקובע התקן הישראלי לנגישות באינטרנט בהמלצות התקן הבינלאומי 2.0  WCAG.

תוסף נגישות, האם הוא באמת מנגיש את אתר המכירות שלי?

טוב, בנושא זה ארצה להתעכב מעט מהסיבה שזוהי שאלה שחוזרת על עצמה לא מעט פעמים בקרב לקוחות, מתעניינים ומכרים שלי. אענה בקצרה ואז אפרט – תוסף נגישות לא מנגיש את האתר!

ועכשיו ההסבר: תוסף נגישות מאפשר ביצוע התאמות פונקציונליות לשימוש באתר, כלומר הוא יכול להגדיל ולהקטין את הטקסט (שזה מובנה ברוב הדפדפנים), להדגיש קישורים (שצריכים להיות מודגשים עוד מלכתחילה) לעצור סרטוני וידאו, לשנות את הצבעים באתר ועוד. כל הנושאים האלה מטופלים ברגע שמפתחים ובונים אתר נגיש בהתאם להנחיות, הרי התקן אומר שיש לעמוד בהנחיות וברגע שאנחנו עומדים בהנחיות אין צורך בתוסף או באיזו תוכנה שמנגישה את האתר, לדעתי זהו בעצם סוג של קיצור דרך שאינו מציע פתרון מלא.

דוגמה לדברים שתוסף נגישות אינו יכול לבצע במסגרת האתר:

  • תוסף נגישות אינו יכול לתייג כותרת בהתאם לסדר היררכי, הרי הסדר צריך להיקבע תוך כדי מחשבה והתאמה מלאה למידע המופיע בעמוד ולכן תוסף שהוא טכני אינו יכול לעשות זאת.
  • תוסף נגישות אינו יכול לדעת מה רשום על גבי תמונה, אין לא את היכולת לדעת ולהעביר את המסר לתוכנה להקראת מסך.
  • תוסף נגישות לא יכול לקבוע את הסדר הלוגי של הניווט באמצעות המקלדת, הסדר חייב להתבצע בצורה תקינה ומלאה לכל חלקי האתר. התוסף אינו יודע מהם האלמנטים החשובים שצריכים לקבל פוקוס והוא מציג בעצם רק את מה שהוא "רואה" בדרך ולרוב זה לא עונה על דרישות התקן ופוגע באופן השימוש באתר. באתרי מכירות רבים אני רואה שלא ניתן להגיע למחיר של המוצר (הרי זה מה שהכי מעניין אותנו לפני שאנחנו רוכשים משהו באינטרנט, לא?) אי האפשרות להגיע לשדה המחיר פוגע משמעותית בתהליך הרכישה ומונע מהאדם לדעת את המחיר עבור המוצר או המחיר הכולל עבור הזמנתו.
  • דוגמה בסיסית וחשובה שתוסף נגישות אינו יכול לבצע זה התאמת הטייטל של העמוד בהתאם למידע המופיע בו. טייטל זה מופיע בדרך כלל בתוך הסימנייה והשורה הראשונה המודגשת בכחול במנוע החיפוש בעת ביצוע שאילתה מסוימת. זהו המידע הראשון שהגולש שומע באמצעות התוכנה להקראת מסך והמידע חייב להיות ממוקד ומפורט בהתאם לעמוד שאליו הגולש הגיע.
  • תוסף נגישות היא סוג של תוכנה המותקנת על גבי האתר, כמה פעמים קרה שהתוכנה אינה מעודכנת, אינה זמינה או שיש בעיה טכנית שמונעת מאיתנו להפעיל את השימוש בתוסף? זה קורה הרבה מאוד פעמים ולכן אין להסתמך על תוכנה חיצונית שמותקנת על גבי האתר משמע ההתאמות צריכות להתבצע בקוד ובמבנה האתר ולא להיות תלוי באיזושהי תוכנה חיצונית.

.

מהן הסיבות הנפוצות לקבלת תלונה עקב אי הנגשת אתר?

תביעות בנושא נגישות אתרים מוגשות על ידי אדם עם מוגבלות. לאורך השנים אני מזהה מגוון רחב של תלונות ותביעות, הנפוצות מבניהן:

  • אי פרסום התאמות נגישות פיזית לסניפים שמטרתם לקבל קהל ולתת שירות פרונטלי.
  • אי פרסום הצהרת נגישות תקפה הכוללת את כל המידע הנדרש בתקנות הנגישות.
  • פרסום פרטיו המלאים של רכז הנגישות בחברה כולל אמצעי התקשרות מולו.
  • אי ביצוע התאמות נדרשות לניווט במקלדת בצורה תקינה מה שמונע מאנשים רבים המסתייעים באמצעות המקלדת להגיע לכל חלקי הדף וכך למנוע מהם לצרוך את השירותים המופיעים באתר.
  • אי הנגשת הטפסים המקוונים הנמצאים באתר שלך, כמו למשל טופס יצירת קשר או רישום לאתר.

מהם הצעדים שכדאי לנקוט כדי להקטין את הסיכוי לקבל תביעה בנושא נגישות האתר?

  • פרסם הצהרת נגישות מתאימה ומפורטת בהתאם לדרישות התקן
  • מנה רכז נגישות שפרטיו יופיעו בהצהרת נגישות כדי שאדם עם מוגבלות יוכל לפנות אליו בצורה מהירה וקלה.
  • התייעץ עם יועץ נגישות לאתרי אינטרנט ובדוק האם האתר שלך נגיש.
  • בצע את התיקונים והנגש את האתר שלך בהתאם לתקנות נגישות אתרים.
  • בקש מאנשים עם מוגבלות שאתה מכיר לבדוק את האתר שלך כדי לראות האם הם מצליחים לגלוש ולהזמין מהאתר שלך בצורה תקינה ומלאה.

חשוב לציין כי אין דבר כזה אתר נגיש לכל סוגי המוגבלויות, הרי יש אינספור סוגי מוגבלויות בדרגות שונות ולכן ישנה חשיבות עליונה להנגיש את האתר בהתאם לדרישות התקן הישראלי. ההנגשה חייבת להתבצע על גבי דוח אקסל מסודר הכולל את כל הנחיות התקן.

המידע אודות נגישות אתרים והימנעות מתלונות בנושא הנגשת האתר המופיע במאמר זה הוא רק לידע כללי ואינו כולל ייעוץ או עצה משפטית. בכל נושא משפטי אני יש להתייעץ עם עורך דין.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

האם ניתן להנגיש אתר וויקס

האם ניתן להנגיש אתר וויקס

במערכות הדיגיטליות המתקדמות של ימינו, ההכרח להבטיח נגישות באתרי אינטרנט הינו בעל חשיבות עליונה עבור עסקים, חברות וארגונים המחויבים להגיע

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא משפר את ההתמצאות באתר האינטרנט בעת ניווט באמצעות המקלדת

מהו מנגנון למעקף בלוקים?

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא מסייע לניווט והתמצאות טובה יותר באתר אינטרנט? בהתפתחות המטורפת שאנו חווים בשנים האחרונות בנושא

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת