fbpx

תפריט

נגישות אתרים, על קצה המזלג

נגישות אתרים הפכה למילה מרכזית בקרב בעלי עסקים המשווקים, מוכרים ומציעים את השירותים שלהם באמצעות אתרי אינטרנט. זה נכון שמדובר במושג חדש יחסית שלא כולם מכירים, במיוחד אלה שאינם מכירים את המוגבלויות השונות או שעוסקים בטכנולוגיה ובאמצעים דיגיטליים כאלה או אחרים.

בעלי עסקים רבים נחשפים לראשונה לנושא זה כאשר הם מקבלים תביעה או תלונה ממשתמש עם מוגבלות שניסה לגלוש ולצרוך את שירותיו באמצעות האתר שלהם. עקב חוסר ההיכרות של בעלי עסקים עם נושא נגישות אתרים, נגרם מצב של לחץ, חרדה ואי נוחות בקרב בעלי העסקים. לצורך הפחתת הלחץ הכנתי לכם מאמר המספר בקצרה מהי נגישות אתרים, למי זה מיועד וכמה טיפים שיעזרו לכם להנגיש את המידע והאתר שלכם לאנשים עם מוגבלות.

מהי נגישות אתרים באינטרנט?

נגישות אתרים, נגישות דיגיטלית והנגשת המידע באינטרנט זה בעצם נושא אחד – הנגשת המרחב הדיגיטלי לאנשים עם מוגבלות. כל הנושאים שרשמתי קודם מדברים על שיפור העיצוב, הנגישות והתאמה של הסביבה הדיגיטלית והתוכן שמפורסם בה.

נגישות דיגיטלית מתייחסת לאתרי אינטרנט, אפליקציות, מערכות אינטרנטיות כגון מערכת הזמנות, מערכות מקוונות אחרות ועוד. ההתייחסות היא בהתאמת אותן המערכות כך שהם יוכלו לשמש אנשים עם מוגבלות. אתרים נגישים מעניקים את היכולת למשתמשים עם מוגבלות להבין, לתפוס, לחושש, לנווט ולנהל אינטראקציה בצורה טובה וברורה את כל המידע המוצג להם בצורה מקוונת על גבי רשת האינטרנט.

מלבד אנשים עם מוגבלות, ברגע שמסיימים תהליך של נגישות אתרים אתם בעצם מנגישים את האתר שלכם גם לאוכלוסייה שהיא ללא מוגבלות, כגון:

  • אנשים מבוגרים המשתמשים ברשת האינטרנט.
  • משתמשים עם מוגבלות זמנית כגון מוגבלות פיזית.
  • אנשים עם בעיית ראיה החובשים משקפיים.
  • ילדים אשר גולשים ברשת האינטרנט ולא תמיד מבינים כיצד לתפעל את האתר או השירות המקוון שמוצע להם.

למה חשוב להשקיע בנגישות של המרחב הדיגיטלי?

כל העולם הופך לדיגיטלי, הן מבחירה והן מתקופת הקורונה שגרמה לעסקים רבים "לשנות את עורם" ולהשקיע באתר אינטרנט לצורך שיווק העסק שלכם, מכירת המוצרים שלהם וכן הלאה. האינטרנט הפך לחלק הכרחי מחיינו, מעבודתנו, חינוך ילדינו ולכן חשוב שכל השירותים חיוניים או לא חיוניים יהיו נגישים לכולם.

היופי במרחב הדיגיטלי הוא שיש לו את הכוח לפצות ולהנגיש את המידע בצורה שווה לכלל האוכלוסייה. יש להתייחס לנגישות כחלק בלתי נפרד מהקמת אתר אינטרנט או יצירת אפליקציה חדשה כך שהכל נוצר מתוך מחשבה, הבנה והתאמת המידע לטכנולוגיות המסייעות. הנגשת האתר והמידע יכולה להעניק לכם את היכולת להגיע לקהל רחב יותר ולשפר את הנראות של המותג שלכם ברשת האינטרנט.

מהן ההנחיות לנגישות באתרי אינטרנט?

הנחיות התקן הישראלי נשענות על הנחיות WCAG שהן כוללות מספר עקרונות מוכרים בינלאומיים הקובעים את רמת הנגישות באתר אינטרנט או באפליקציה. ל- WCAG סדרה של קריטריונים מרכזיים וברורים שמטרתם ליצור אחידות בנושא נגישות אתרים ונגישות דיגיטלית. לא מדובר בחוק, אלא בהנחיות ברורות בעלי משקל רב שאנשים רבים עושים בהם שימוש לצורך התאמת האתר שלהם.

נגישות אתרים, מאיפה מתחילים?

ראשית חשוב להבין מה הרציונל שעומד מאחורי נגישות האתר או המערכת הדיגיטלית שלכם. ברגע שתבינו את הרציונל כל תהליך הטמעת הנגישות יהיה קל ומהיר יותר. המטרה העיקרית שלכם בכל נושא הנגישות היא להתאים את המידע והשירותים שאתם מציעים לכלל האוכלוסייה ללא קשר למוגבלות כזו או אחרת. תהליכי נגישות דורשים לרוב תיאום בין צוותים שונים, מנהלים ועובדים שעובדים יחד או לחוד. ישנה חשיבות רבה בשיפור המידע, התקשורת והכלים הדיגיטליים שיהיו נגישים יותר גם ללקוחות וגם לעובדי החברה.

נגישות באתר האינטרנט הוא מרכיב מרכזי בשיווק השירותים או המוצרים שלכם לקהל רחב. חייבת להיות פה חשיבה מקיפה בנושא נגישות ולא רק התקנת תוסף או מערכת אוטומטית שכביכול מנגישה את האתר (דבר שאינו נכון בעת כתיבת מאמר זה). התקן מציג הנחיות ברורות שאומרות איך ניתן להתאים את האתר לאנשים עם מוגבלות, אנשים המסתייעים עם טכנולוגיות מסייעות ולכלל האוכלוסייה.

במה כרוך תהליך הנגשת אתרים?

תהליך הנגשת אתרים כרוך לרוב בביצוע בדיקה מקיפה לאתר תוך התייחסות מקיפה לכל הקריטריונים המופיעים בדרישות התקן. לאחר שביצענו בדיקה מקיפה לאתר, אנו מציינים את כל הליקויים שנמצאו ואת אופן הטיפול בהם. המתכנת עובר על הליקויים ומתקן אותם. לאחר שהמתכנת מסיים את עבודתו אנו עוברים שוב על האתר ומוודאים כי הליקויים תוקנו וכי האתר אכן עומד בדרישות התקן הישראלי.

לאחר שסיימנו לבצע את הבדיקה ואישרנו כי האתר אכן נגיש ועומד בתקן יש צורך בכתיבת הצהרת נגישות מקיפה הכוללת מידע רב אודות העסק, האתר והנושאים שטופלו בו במסגרת תהליך הנגישות. כתיבת הצהרת הנגישות היא חלק מרכזי וחשוב בעל התהליך מכיוון שזהו המקום שאדם עם מוגבלות יכול לקבל את המידע החשוב והמהותי עבורו בנושא נגישות האתר, התאמות הנגישות של העסק, פרטי יצירת קשר עם אחראי הנגישות ועוד.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת