fbpx

תפריט

בוחר ספק לשירותי אינטרנט? אל תשכח לבדוק לגבי הנגישות

במאמר הבא אפרט מהם הדברים החשובים שיש לבדוק בנושא נגישות לפני שאתם מתקשרים עם ספק לבנייה או פיתוח אתרים, מערכות אינטרנטית או פיתוח אפליקציות.

אין עסק שאין לו אתר אינטרנט או שאין לו נוכחות דיגיטלית כזו או אחרת ולכן מאמר זה הוא קריטי לכל בעל עסק שרוצה לרכוש שירות אינטרנטי, אתר אינטרנט או כל אפליקציה אחרת. רוב המאמר יתייחס לנושא הנגישות של אותו שירות שאתם מעוניינים לרכוש ואיך תוודאו כי השירות שאתם רוכשים אינו חושף אתכם לתביעות או תלונות של גולשים או משתמשים עם מוגבלות שאינם מצליחים לרכוש אותו בצורה תקינה ומלאה.

כאשר בעלי החברות שוכרים סוכנויות דיגיטליות לבניית אתרי האינטרנט או פיתוח אפליקציות, הם לא באמת מודעים לנושא הנגישות או התאמת המערכת הדיגיטלית לאנשים המסתייעים בטכנולוגיות מסייעות. לכן, אני ממליץ לכל בעל עסק לעבור על הנושאים הבאים ולוודא כי הספק שהוא בוחר אכן פועל על פי תקנות הנגישות באינטרנט ומבין את החשיבות והרציונל שעומד מאחורי זה.

השאלות שאתה צריך "לשאול את עצמך" לפני שאתה בוחר בספק מתאים:

  1. האם הספק שאתה מעוניין לבחור בו אכן מבין את תקנות הנגישות.
  2. מה הרקע המקצועי של אותו ספק ומיהו המתכנת שמבצע את העבודה עבורו.
  3. מי עומד מאחורי הפרויקט ונותן את האחריות עליו.
  4. בקש מהספק התחייבות שלו כי האתר או המערכות שהוא עומדים בדרישות התקן הישראלי.

האם בחוזה צריך להיות אזכור כלשהו לנושא הנגישות?

התשובה היא כן, כן וכן! מה שלא כתוב לא קיים ולכן ההמלצה הכי חשובה שלי במסגרת מאמר זה היא לוודא כי נושא הנגישות אכן מוזכר בהסכם שבינך לבין ספק הנותן השירות. הנושא חייב להיות ברור ומובן ולהשתדל שכמה שפחות דברים יכולים להשתמע מכך, כלומר הסעיף חייב להיות קונקרטי ומדויק.

מה בדיוק צריך לרשום בחוזה?

כמובן שהניסוח של הסעיף משתנה בין הסכם להסכם ומתייחס באופן ישיר לסוג העבודה. לדוגמה, במידה ומדובר באתר אינטרנט על הספק להתחייב כי האתר שהוא בונה עומד בדרישות התקן הישראלי ובהתאם להנחיות הנגישות באינטרנט. מומלץ שהספק ירכוש את שירותיו של יועץ נגישות לאתרים כדי שינפיק עבורו דוח מקיף ומסודר המראה כי כל הקריטריונים נבדקו ואושרו במועד עליית האתר לרשת האינטרנט. גם אם יידרש תשלום נוסף על זה, אני ממליץ לקחת ולרכוש את השירות שתוכלו לדעת בוודאות שאתם עומדים בדרישות התקן הרי לא כל יום בונים אתר ואם אתם כבר בתהליך חשוב שתעשו את זה בצורה הטובה ביותר.

נגיד והאתר שלי אכן נגיש בהתאם לדרישות, האם כל תבנית או מאמר שאני מעלה לאתר הוא גם נגיש?

בוא נחלק את התשובה לשני הנושאים שאוזכרו בה.

תבנית – או בשמה הלועזי  template זהו בעיצוב עיצוב שלם של עמוד ספציפי. לדוגמה דף יצירת קשר, דף מוצר, דף קטגוריות מוצרים וכן הלאה הם עיצובים ייחודיים של תבניות. כל פיתוח נוסף שעושים חייב לעבור בדיקה ואישור של יועץ נגישות לאתרי אינטרנט.

מאמר או תוכן שעולה לאתר – כל תוכן או מאמר שעולה לאתר חייב לעבור תהליך של הנגשה. הנגשת מסמכים או תוכן לאתרי אינטרנט זהו חלק חשוב ומהותי שיש לשים דגש לאורך כל הדרך. מי שמעלה תוכן לאתר אינטרנט צריך לעבור הדרכה מתאימה להנגשת מסמכים ותוכן ולעלות את התוכן בצורה נגישה ככל שניתן. התוכן הוא מרכיב עיקרי וחשוב באתר ולכן יש לשים דגש רב לעלותו בצורה נגישה ומתאימה לטכנולוגיות השונות. לא מעט פעמים, אתרים שעברו תהליך הנגשה מקיפה קיבלו תלונות כי המסמך או התוכן שהם העלו לא נגיש.

אז מה ההמלצה שלך בנושא הזה?

ההמלצה שלי היא להפריד בין המבנה של האתר (השלד שלו) והתוכן שלו.

המבנה חייב לעבור בדיקת נגישות מקיפה ומתאימה תוך כדי הפקת דוח המכיל את כל הקרטריונים הדרושים בהתאם לתקן הישראלי ואילו מי שמעלה את התוכן לאתר חייב לעשות זאת בצורה ברורה, נגישה ומקיפה.

הספק שלי אמר שהאתר נגיש ובכל מקרה קיבלתי תלונה, מה עושים?

אז לאחר ששאלת את השאלות מעלה, מה קורה במצב שבנית אתר או פיתחת אפליקציה וישנה תלונה מגורם שלישי שהיא אינה נגישה או אינה עומדת בתקן?

במקרה כזה הדבר הראשון שיש לעשות זה ליידע את הספק כי ישנו גולש או משתמש במערכת שטוען כי המערכת אינה נגישה ועליו לטפל בנושא הנגישות ולהתאים את המערכת לדרישות התקן. במידה והספק מתעלם מהאחריות, על הלקוח לקחת יועץ נגישות לאתרי אינטרנט ולתת לו לבצע בדיקה מקיפה על גבי דוח מתאים ולוודא האם הגורמים שעליהם התלוננו אכן לא נגישים ומה הפתרון הטוב והמהיר ביותר לביצוע כדי לעמוד בדרישות. לעיתים קרובות, אותם בעלי עסקים מוצאים אנשים מתוך הארגון בעלי ידע ורקע טכני שיכולים לבצע את ההתאמות הנדרשות באתר או במערכת האינטרנטית וכך לענות לדרישותיו של המשתמש שהתלונן.

שימו לב – האחריות על הנגשת האתר היא על בעל האתר ולכן עליו לוודא כי הוא עושה את הבחירה הנכונה והנגישה ביותר עבורו ועבור העסק שלו.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מדריך להנגשת תכנים באתר Shopify

הנגשת תכנים באתר Shopify

לאחר תקופת הקורונה, בעלי עסקים רבים החליטו לשווק את המוצרים שלהם באמצעות אתרי מכירות אונליין הזמינות בכל זמן ובכל מקום.

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת