fbpx

תפריט

על מי חלה האחריות להנגשת אתר האינטרנט

לקוחות ומתעניינים רבים שואלים אותי שאלה מאוד פשוטה שלא תמיד המענה עליה מובן וברור, השאלה היא: מי הוא האחראי על הנגשת האתר, הכוונה היא על מי חלה האחריות להנגשת האתר והתאמתו לאנשים עם מוגבלות? האם האחריות חלה על בעל האתר? או שעל הספק שבנה אותו? לכן, החלטתי לכתוב פוסט קצר שיסביר לכם את התשובה אחת ולתמיד ככה שלא יהיו ספקות בנושא.

ראשית חשוב להבין שהכלל הוא שהאחריות על הנגשת אתר או שירותים אחרים המוצעים דרך רשת האינטרנט חלה על בעלי העסק או האדם שמחזיק/מתפעל אותו.

מהכלל ניתן להבין כי קודם כל מי שאחראי על הנגשת האתר הוא בעל העסק, לא משנה אם בעל העסק היה מעורב בהקמת האתר או לא, האם הוא מעורב בפרסום השירותים שבו או לא וכן הלאה. בעל העסק הוא האחראי לוודא כי האתר שלו נגיש וכל מי שמעלה אליו תוכן מעלה אותו בצורה נגישה ומותאמת לטכנולוגיות מסייעות.

בתקופה האחרונה, אני מזהה עלייה משמעותית "בגלגול" האחריות לבעל המקצוע אשר מתחזק עבור בעל העסק את האתר. במידה וחברה חיצונית מתחזקת אתר מסוים, לדוגמה העלאת תכנים, עדכונים, שינויים בעיצוב או טיפול באתר בכל נושא אחר באופן שוטף, היא עלולה למצוא את עצמה אחראית על הנגשתו ואף להיות חשופה גם כן לתביעות ותלונות מצד המשתמשים באתר.

על מי חלה האחריות להנגשת התוכן המפורסם באתר

לאחר פרסום תקנה 35, הועלו שאלות רבות בנושא האחריות של התכנים הנמצאים באתר אינטרנט אשר הוכנו או פורסמו על ידי צד שלישי (צד ג') ולא על ידי בעל האתר או בעל העסק. לצורך הבהרה הרביזיה מציגה תשובה ברורה כי התכנים שלא נערכו או הופקו על ידי בעל האתר ולא משנה מי פרסם אותם באתר האם זה בעל העסק או החברה שיצרה את התכנים, אינם מחייבים את בעל העסק להנגישם עם זאת בעל האתר מחויב לספק את המבנה (התשתית) נגישה, כלומר שמבנה העמוד עצמו שבו מפרסמים את התוכן יהיה נגיש ומותאם לאנשים עם מוגבלות. 

חשוב לציין ולהדגיש שמדובר במסמכים שלבעל העסק אין עליהם שליטה כלל והם לא שייכים לו, לדוגמה במידה ובעל העסק מבקש מחברה חיצונית שתכתוב עבורו תכנים לאתר והתכנים מציגים את השירותים או המידע הספציפי של העסק שלו, האחריות היא על בעל העסק והתכנים לא יחשבו כתכנים שהוכנו על ידי צד שלישי (צד ג').

כיצד ניתן להקטין את הסיכוי לקבל תלונה בנושא הנגשת האתר?

לדעתי את השאלה הזו צריכים לשאול קודם למי שאחראי בהנגשת האתר, אך בגלל החשיבות הרבה של מתן תשובה מהירה לשאלתכם (לא כולם מגיעים עד לפה בקריאת הפוסט), אוסיף את הדגשים שלי שיעזרו לכם להקטין את הסיכוי שתקבלו תביעה או תלונה בנושא נגישות האתר.

  • בעת ביצוע ההתקשרות הראשונית עם החברה שבונה את האתר, בדקו האם האתר שאתם מקבלים בסוף התהליך נגיש. האם אתם מקבלים טופס בדיקה מקיף עם כל הקריטריונים או שמא החברה רק מבטיחה לכם שהוא אכן יהיה נגיש. החברה הבטיחה שהאתר יהיה נגיש? תגבו את זה בהסכם, ברגע שזה רשום בהסכם החברה יודעת שהיא התחייבה לזה ותעשה את כל המאמצים כדי לעמוד בהבטחתה.
  • שכרו את שירותיו של יועץ נגישות מומחה לאתרי אינטרנט שיבדוק את האתר שלכם. יועצי נגישות לאתרי אינטרנט מכירים לעומק את כל הקריטריונים, יודעים כיצד לבדוק אותם ומהי הדרך המתאימה ביותר לטפל בליקויים שנמצאו באתר. ככל שיועץ הנגישות לאתר מנוסה יותר ככה הוא נחשף ליותר אתרים ויותר ליקויים מה שיקל משמעותית על בונה האתר בכך שאותו יועץ יוכל לתת לו פתרונות ומענה מהיר יותר. לפני שאתם בוחרים יועץ נגישות לאתר וודאו כמה אתרים הוא בדק? מי הלקוחות שלו וכמובן מה ההשכלה שלו.
  • וודאו כי מי שמעלה את האתר שלכם עבר הדרכה מקיפה בנושא הנגשת תוכן לאתרי אינטרנט וכי הוא מעלה את כל המידע בצורה מסודרת וברורה בהתאם להנחיות. התוכן הוא חלק מרכזי באתר וגם פה ישנה חשיבות רבה לפרסם אותו בצורה מסודרת ושפה בהירה ככל שניתן. ממליץ לכם לעבור על המדריך המקצועי שהכנתי: הנגשת תוכן לאתרי אינטרנט וודאו כי מנהל האתר שלכם בקיא בנושאים ומיישם אותם בצורה מלאה במסגרת הפרסום באתר.
  • וודאו כי הכנתם הצהרת נגישות מלאה ומקיפה הכוללת את כל המידע החשוב בהתאם להנחיות התקן. הצהרת הנגישות היא חלק מהותי וחשוב באתר המכיל את כל ההתאמות שבוצעו במסגרת האתר והעסק הפיזי לאנשים עם מוגבלות. אדם עם מוגבלות שמעוניין לרכוש שירות מסוים או להגיע למיקום העסק פונה ישירות להצהרת הנגישות ומברר מהן ההתאמות שבוצעו ומהי הדרך המהירה ביותר לפנות לרכז הנגישות בנושאים הללו.

לסיכום: אני ממליץ לכם להיצמד לכלל, בגלל שמדובר באתר האינטרנט של העסק שלכם וודאו כי אתם עומדים בכל הקריטריונים בצורה מלאה. האם המבנה של האתר שלכם נגיש? האם התוכן או המסמכים שאתם מפרסמים בו מופיעים בצורה נגישה? והאם קיימת הצהרת נגישות מלאה ותקינה.

יש לכם שאלות בנושאים שהזכרתי מעלה? תרגישו חופשי לפנות אליי ואני מבטיח לתת לכם את כל המידע בצורה המלאה והמקיפה ביותר.

אין המידע בעמוד זה מהווה עצה או יעוץ משפטי, בכל נושא משפטי אני ממליץ להיוועץ עם עורך דין.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מדריך להנגשת תכנים באתר Shopify

הנגשת תכנים באתר Shopify

לאחר תקופת הקורונה, בעלי עסקים רבים החליטו לשווק את המוצרים שלהם באמצעות אתרי מכירות אונליין הזמינות בכל זמן ובכל מקום.

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת