fbpx

תפריט

שימוש ברכיבים שאינם נגישים במסגרת אתר אינטרנט

המאמר הבא יהיה קצת שונה משאר המאמרים שאני מכין בנושא נגישות באינטרנט מכיוון שבמסגרתו אני אספר לכם מדוע לא להשתמש באלמנטים שאינם נגישים כלומר שאינם ניתנים לשימוש ותפעול על ידי טכנולוגיות מסייעות שונות כגון קורא מסך, ניווט במקלדת ועוד.

ברוב הקריטריונים שבאמצעותם אנו בודקים נגישות באתר אינטרנט ישנה התייחסות לשימוש ברכיבים שאינם נגישים במסגרת האתר כולו או אותו עמוד ספציפי שאנו בודקים.

אלמנטים מיושנים רבים או אלמנטים אשר בנויים בצורה שאינה נגישה ואינה מותאמת לטכנולוגיות המסייעות השונות (לדוגמה שימוש באלמנט מבוסס טכנולוגיה בעייתית שאינה מותאמת למבנה האתר ולטכנולוגיות המסייעות) עלולות לגרום לאי נוחות רב בקרב משתמשים עם מוגבלות וללא מוגבלות.

דוגמה ברורה ופשוטה שאני נתקל בה רבות בעת בדיקת נגישות לאתר אינטרנט זה השימוש בגרסת ReCAPTCHA ישנה אשר אינה נגישה לקורא מסך. ישנם מספר רכיבי ReCAPTCHA שאינם נגישים ואינם מאפשרים למשתמש לפנות באמצעות הטופס המקוון שבו ה- ReCAPTCHA מותקנת או לחילופין לאפשר למשתמש להמשיך הלאה באתר (בשפה המקצועית קוראים לזה "מלכודת מקלדת").

להלן חלק מסוגי ה- ReCAPTCHA שאינם נגישים:

  1. ReCAPTCHA אשר מכריחה את המשתמש לקרוא מידע שכתוב כתמונה ולרשום אותו בשדה הסמוך.
  2. ReCAPTCHA אשר מכריחה את המשתמש לחשב תרגיל (שגם הוא רשום על התמונה) ולרשום את התוצאה שלו בשדה הסמוך.
  3. ReCAPTCHA המשמיעה מידע קולי ומחייבת את המשתמש לרשום מה הוא שמע כדי להמשיך הלאה בתהליך.
  4. שימוש ב ReCAPTCHA המכילה מספר תמונות שמחייבת את המשתמש לבחור תמונות מסוימות שבהן יש אלמנטים מסוימים כגון רמזור, שלטים או כל אלמנטים ויזואלי אחר.

אני בהחלט מבין את הסיבה והחשיבות הרבה שאנשים משתמשים ברכיב ReCAPTCHA במסגרת טופס מקוון עם זאת חשוב להשתמש באחת שהיא נגישה וברורה למשתמש ובמידה והמערכת הקיימת אינה מאפשרת זאת יש לחשוב על פתרון יצירתי אחר שימנע מרובוטים למיניהם לשלוח לכם ספאם באמצעות הטפסים המקוונים.

מלבד ה- ReCAPTCHA ישנם סוגים נוספים של רכיבים שאינם נגישים במסגרת אתרים רבים:

  • שימוש במפות בטכנולוגיות מסוימות שאינן קריאות או נגישות.
  • שימוש בסיורים וירטואליים להמחשת מבנה או תרשים שאינו נגיש.
  • שימוש במנועי חיפוש מיושנים במסגרת האתר עצמו שאינם כוללים לייבלים או כפתור החיפוש אינו נגיש.
  • שימוש ב- I-frame שאינו מאפשר גלישה או ניווט לתוכו.
  • שימוש בטבלאות או גרפים ויזואליים הבנויים בצורה שאינה תקנית ואינה בהתאם לדרישות התקן.
  • יצירת טאבים מסוימים במסגרת העמוד שאינם ניתנים לניווט או לקריאה באמצעות קורא המסך.

כל אותן סוגים שציינתי מעלה ועוד רכיבים רבים שאינם נגישים לטכנולוגיות מסייעות גורמות אי נוחות רבה למשתמשים רבים ולכן ההמלצה שלי היא לא להשתמש בהן כלל. שימוש ברכיבים שאינם נגישים עלול לגרום לאנשים עם מוגבלות קושי רב בצריכת המידע והשירותים שאתם מציעים במסגרת האתר שלכם כמו למשל רכישת מוצר, פנייה מקוונת, יצירת קשר עם בעל האתר ועוד.

עם הטכנולוגיה המתקדמת והחשיבות העליונה בהנגשת האתר והתאמתו לאנשים עם מוגבלות, מפתחים רבים יוצרים רכיבים נגישים או משדרגים רכיבים קיימים כדי שאותם משתמשים עם מוגבלות יוכלו לגשת אליהם בצורה מלאה באמצעות הטכנולוגיות המסייעות השונות.

במסגרת בדיקת נגישות שאני מבצע לאתר האינטרנט אנו מוודאים כי כל הרכיבים הקיימים באתר נגישים וכי הם עומדים בהגדרות התקן הישראלי להנגשת אתרי אינטרנט.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת