fbpx

תפריט

בונה אתר חדש? מעולה! תוודא שיהיה נגיש!

בעת בניית אתר חדש חשוב לקחת בחשבון שהאתר יהיה נגיש ומותאם לשימוש בקרב אנשים עם מוגבלות.

באוקטובר 2017,  פורסם התקן הישראלי ת"י 5568 המפרט את הקריטריונים הברורים לצורך הנגשת האתר שלכם לאנשים עם מוגבלות. כל אתר אינטרנט צריך להיות נגיש לאנשים עם מוגבלות (מלבד אלה שנמנים בפטורים) ולעמוד בדרישות התקן הישראלי. בעלי עסקים שהאתר שלהם לא נגיש חשופים לתלונות, לתביעות אזרחיות ולתביעות מנהלתיות.

כדי לוודא שהאתר שלכם עומד בדרישות התקן יש לעבור על ההנחיות בצורה מלאה או להתייעץ עם יועץ נגישות לאתר אינטרנט מנוסה המתעסק בתחום הנגישות באינטרנט. חשוב שהיועץ יהיה בקיא בתחום הנגישות ובעל ידע משפטי לצורך הבנת ההנחיות בצורה הטובה ביותר. הבדיקה חייבת להתבצע באמצעות טבלת הנחיות שפורסמה על ידי הנציבות ובה מופיעים כל הקריטריונים  הדרך הטובה ביותר כדי להבטיח שאתה בונה אתר נגיש וידידותי למשתמש היא לעבור על כל רשימת ההנחיות החשובות שמפורסמות בתקן. הקריטריונים הללו בעלי משמעות וחשיבות רבה מבחינת תהליך תכנון ובניית האתר הנגיש והתאמתו לשימוש בקרב אנשים עם מוגבלות פיזית או קוגניטיבית.

להלן פירוט של מספר קריטריונים חשובים ומרכזיים בעת תהליך תכנון, בנייה ובדיקה האם האתר החדש שלכם נגיש בהתאם לדרישות התקן.

וודאו כי כל תוכן המופיע באתר מופיע בצורה נגישה ומותאמת לתוכנה להקראת מסך.

ראשית נסביר מהי תוכנה להקראת מסך ולאחר מכן נצלול להגדרות הקריטריון עצמו.  תוכנה להקראת מסך היא תוכנה המותקנת על גבי המחשב או הטלפון הסלולרי ומקריאה לגולש את כל המידע המוצג במסך המחשב, באתר או במסמך שהוא מציג על גבי המסך. תכונה להקראת מסך הנפוצה ביותר היא תוכנת NVDA אשר אנשים עם לקות ראייה ועיוורים משתמשים בה לצורך הבנת המידע או השירות המוצע באמצעות רשת האינטרנט. התוכנה עוברת על כל המסך מלמעלה עד למטה מצד ימין לשמאל (בהתאם לשפת הכתיבה) ולכן ישנה חשיבות לכתיבה נכונה ומלאה וכמובן תיוג שפת האתר בחלקו העליון של האתר.

הוספת לייבלים מתאימים לטפסים ולשדות בחירה באתר

כל הטפסים הדורשים מהגולש או מהמשתמש באתר להכניס מידע או לסמן שדה, שדה בחירה ועוד מחויבים להיות עם לייבל מתאים שידע להציג את המידע המופיע בסמוך לשדה לתוכנה להקראת מסך. הטפסים חייבים להיות בנויים בצורה מסודרת ומתאימה מבחינה לוגית לקורא המסך ולמשתמש. טופס יצירת קשר באתר הוא חלק בלתי נפרד בניית אתר נגיש שמטרתו לאפשר לגולש לפנות לבעל האתר כדי להתייעץ או לבקש עזרה בנושא העסק או השירותים שבעל האתר מציע.

שמירה על ניגודיות חזותית תקינה בין צבע הטקסט לרקע שלו.

אחד הקריטריונים המרכזיים בתקן הוא שמירה על ניגודיות חזותית בין הצבע של הטקסט עצמו לבין צבע הרקע. הנושא שעומד מאחורי תקן זה שאנשים עם מוגבלות בראייה יוכלו לזהות בצורה ברורה ומיטבית את המידע הכתוב באתר. התקן מחייב יחס ניגודיות של 4.5 בין צבע הטקסט לרקע שלו במסגרת טקסט או תוכן רגיל בתוך האתר ויחס של 3 בין כותרות או טקסט גדול במיוחד (מעל פונט 18). איך בודקים מהו יחס הניגודיות של הצבעים באתר? הנושא הזה טיפה מורכב ודורש ידע מעט ידע טכני ולכן אני ממליץ לכם להשתמש כבר מראש בצבעים מנוגדים כמו שחור ולבן, אדום ולבן, ירוק ולבן, שחור וצהוב וכן הלאה. הניגוד החזותי צריך להישמר גם בעת טקסט על גבי תמונה, כותרת, טקסט על גבי טופס וכן הלאה.

שימוש בפונט ברור, נגיש והכי חשוב קריא

פונט הוא בעצם הגופן שמנהל האתר משתמש בו בעת כתיבת תכנים, כותרת או מידע על גבי התמונות השונות. ישנה חשיבות עליונה שהפונט יהיה נגיש וברור כדי שאדם עם מגבלת ראיה יוכל לקרוא את המידע בצורה מסודרת וברורה ושהמילים לא "יתערבבו" לו. יש להגדיר גופן נגיש כברירת מחדל בעת בניית אתר נגיש ככה שכל תוכן שתעלו לאחר מכן לאתר אוטומטית יקבל את אותו הטקסט ואותו הסגנון בדיוק כדי ליוצר אחידות ונראות שווה בכל עמודי האתר שבניתם.

התאמת האתר לניווט באמצעות המקלדת

לאנשים המשתמשים במקלדת לצורך ניווט באתר חייבת להיות האפשרות להגיע לכל חלקי האתר בצורה מלאה ובהתאם לשביעות רצונם. ניווט באמצעות המקלדת מאפשר לאנשים עם מוגבלות מוטורית שאינם יכולים לאחוז בעכבר לגלוש באתר שלכם בצורה מלאה. נושא זה חשוב במיוחד מכיוון שללא האפשרות של ניווט באמצעות המקלדת לא תאפשרו לאותה אוכלוסייה לגשת לאתר ולצרוך את שירותכם. גם הגולש מפסיד את היכולת לגלוש באתר וגם אתם מפסידים לקוח פוטנציאלי שיכול לרכוש אצלכם או לפנות אליכם לקבל שירות שרלוונטי עבורו.

תיוג כותרות לפי סדר היררכי מתאים

אחד הנושאים החשובים באתר האינטרנט המאפשרים לאנשים המסתייעים בניווט במקלדת (בהמשך לסעיף הקודם) זה תיוג כותרות בהתאם לסדר ההיררכי שלהם. אנשים המסתייעים בניווט במקלדת לעיתים קרובות מעוניינים לדלג בין כותרות לכותרת (בהתאם למידע שמעניין אותם) ולכן תיוג הכותרת חייב להתבצע בצורה מלאה ונכונה. תיוג הכותרות תורם גם לנושא הנגישות באתר וגם לנושא הקידום האורגני אשר בעל משמעות רבה לקידום העסק שלכם בגוגל.

אז המתכנת אמר שהאתר שלכם נגיש, איך אתם בודקים את זה?

לאחר בניית אתר נגיש בהתאם לדרישות התקן יש צורך לבצע בדיקה מעמיקה כי האתר אכן עוד בכל הקריטריונים של תקן הנגישות באינטרנט ת"י 5568. לצורך בדיקה האם האתר החדש שלכם באמת נגיש אני ממליץ לכם לרכוש את שירותיו של יועץ נגישות מוסמך שיוכל לוודא כי אכן בניית האתר שלכם התבצעה בצורה נגישה. אני לא ממליץ להקל ראש בנושא הבדיקה מכיוון שבעל עסק שלא הנגיש את האתר שלו בהתאם לדרישות התקן חשוף לתביעות.

המתכנת התקין לי תוסף נגישות ואומר שהאתר שלי נגיש, זה נכון?

השאלה ששואלים אותי לא מעט פעמים ולכן היה חשוב לי להדגיש את התשובה עליה במאמר הנוכחי. מתכנתים רבים שמסיימים את תהליך בניית האתר מתקינים תוסף נגישות באתר של הלקוח ואומרים לו שהאתר נגיש. נושא זה אינו תקין וחושף את בעלי האתר לתביעות רבות. תוסף הנגישות באתר משפר רק את הפונקציונליות שלו ולא את המבנה שלו ברמת הקוד. עד היום לא נתקלתי בתוסף נגישות שיכול לשנות ערכים בקוד האתר ולהנגיש אותו בצורה מלאה בהתאם לדרישות התקן. לצורך עמידה בדרישות התקן ישנה מחויבות לבצע שינויים בקוד האתר והתאמת המידע המופיע בו לטכנולוגיות המסייעות. לתוסף הנגישות אין גישה לקוד האתר אלא הוא מותקן כשיכבה עליונה לאתר ולכן אין באפשרותו לשנות אותו מבחינה טכנית. לעיתים אני נתקל בתוספי נגישות שונים שמותקנים באתרים חדשים או קיימים אשר מאיטים את קצב האתר ופוגעים בחוויית המשתמש באתר כולו ולכן שימוש בתוסף כזה או אחר אינו מעניק פתרון להנגשת האתר.

לסיכום: חשוב לי לציין כי בניית אתר נגיש בהתאם לדרישות התקנות ישמור עליכם מפני תביעות ותלונות מצד הגולשים או המשתמשים באתר ואף ישפר את הנראות שלכם במנועי החיפוש השונים תוך כדי שיפור חווית המשתמש באופן גורף ורציף לכלל האוכלוסייה.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא משפר את ההתמצאות באתר האינטרנט בעת ניווט באמצעות המקלדת

מהו מנגנון למעקף בלוקים?

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא מסייע לניווט והתמצאות טובה יותר באתר אינטרנט? בהתפתחות המטורפת שאנו חווים בשנים האחרונות בנושא

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת