fbpx

תפריט

מהו תוסף נגישות?

פעמים רבות נתקלנו בלקוחות או מתעניינים חדשים שטוענים שהאתר שלהם נגיש. לאחר שיחת היכרות ארוכה ומסודרת הם טוענים שהם ביצעו הנגשה לאתר באמצעות התקנת תוסף נגישות שמותקן על גבי האתר ומבצע את התאמות הנדרשות בהתאם לדרישות התקן.

אז לפני שנמשיך במאמר ונסביר לכם כיצד תוסף נגישות פועל ומהם היתרונות והחסרונות שלנו, הכנתי וידאו קצר המסביר בדיוק את ההבדלים בין הנגשת אתר באמצעות תוסף נגישות לבין הנגשת אתר ברמת הקוד.

חשוב להבהיר כי הוידאו והמאמר נכתבו מניסיון אישי שלנו וכי כל המידע פורסם לאחר בדיקות מעמיקות שביצענו במגוון רחב של תוספי נגישות הקיימים היום בשוק.

מהו תוסף נגישות?

אז קודם כל בואו נספר לכם מה זה בעצם תוסף נגישות וכיצד הוא עובד?

תוסף נגישות הוא בעצם סוג של "תוכנה" המותקנת על גבי האתר שלכם ורצה ברקע בכל עמודי האתר. התוסף נראה כאייקון שמופיע עליו כיסא גלגלים. בעת לחיצה על התוסף נפתחת רשימת התאמות שניתן לבצע באתר.

התוסף כולל מגוון פרמטרים חשובים שמעניקים אפשרות טובה יותר לאנשים עם מוגבלות לצפות באתר ולצרוך את השירותים שבו.

הפרמטרים שמופיעים בתוסף מאפשרים שינויים באתר הנצפה בדפדפן שאמורים לעזור לאנשים עם מוגבלויות לנווט בקלות, להשאיר הודעה לבעל האתר ואף לרכוש מוצר הניתן למכירה בקטלוג המוצרים שמופיע באתר. בעת לחיצה על האייקון המתאים השינוי יתבצע בין רגע באתר.

האפשרויות הפונקציונליות הקיימות ברוב תוספי הנגישות

כפתור בתפריט התוסף תחת השם ניגוד חזותי

לחיצה על אייקון זה תהפוך את צבעי האתר למנוגדים (לרוב שחור וצהוב) וכך תאפשר לאנשים עם לקות ראיה לצפות בטקסט.
עד פה הכל נשמע מבטיח והגיוני אך בפועל המצב הוא לא כזה ברור.
קחו למשל דוגמה שישנה תמונה מרכזית באתר המעבירה מסר חשוב לגולשים בו. התמונה מבוססת על גוונים כהים והטקסט שנמצא בה בצבע ניטרלי, הרי גם באמצעות התוסף הכי טוב שיש הוא לא ידע לזהות מה שבאמת רשום בתמונה ואיך מבצעים הנגשה נכונה לתמונה כזו.

כפתור הגדלה/הקטנה של הטקסט באתר

בעת לחיצה על אייקון זה כל הטקסט שמופיע באתר גדל בצורה משמעותית על מנת לאפשר לאנשים עם בעיות ראיה לקרוא את הכתוב.

אז בואו נגלה לכם סוד, גם פה זה לא באמת עובד.

ברגע שהטקסט בנוי בצורה שאינה נכונה ובאזורים בדף שאינם מתאפשרים להגדלה מבלי לפגוע בתכנים אחרים שנמצאים לצידם, בתהליך ההגדלה הגולש מאבד מידע חשוב המופיע באתר, חווה בעיית נווט ואינו מצליח לצרוך את השירות שלשמה הוא הגיע לאתר. נושא הגדלת הטקסט הינו מהותי מבחינת תקנות הנגישות אך חשוב לציין שבמידה ותהליך הגדלת הטקסט אינו מתבצע כראוי בהתאם למבנה האתר, נעשה יותר נזק מאשר תועלת.

כפתור הדגשה של כותרות המופיעות באתר

כפתור הדגשה של הכותרות? עד פה נשמע מעולה! אבל חשוב לזכור שבמידה ובאתר הכותרות עצמן לא הוגדרו ככותרות ולא תויגו בהתאם לסדר ההיררכי המתאים הגולש שישתמש בפונקציה זו אינו יכול להשתמש בכפתור זה בצורה מלאה ובמידה וילחץ עליה הוא אף עלול לראות רק את חלק הכותרות או לראות אותן בסדר מבלבל שעלול לגרום למשתמש אי נוחות רבה בעת גלישה או ניווט באתר באמצעות המקלדת. כפי שציינתי מעלה, התוסף מאפשר כן חווית משתמש טובה יותר ואף עושה דברים שהם בהחלט יכולים לתרום למשתמש בעת גלישה באתר, עם זאת חשוב לזכור שבמידה וברמת הקוד האתר לא מותאם ולא בנוי בצורה היררכית ומסודרת לא משנה איזה תוסף תתקינו הוא לא יעבוד בצורה תקינה ומלאה כפי שציפיתם. ההתאמות בקוד חייבות להתבצע בצורה מלאה ובהתאם לתקנות הנגישות באינטרנט.

אז אני חושב שדיי הבנו את עניין תוסף הנגישות ומדוע התקנת תוסף זה אינו פוטרת אתכם מהנגשת האתר בצורה טובה, ממוקדת, ונכונה בהתייחס לחוויית המשתמש ולשירותים שאתם מספקים.

השאלה היא האם אתם כבעלי אתר מסתפקים בלהתקין תוסף ולדעת שהאתר שלכם לא באמת נגיש ושאתם מונעים מאנשים עם מוגבלות לגלוש ולנווט בו בקלות? האם התקנת התוסף היא רק כדי להגיד הנה האתר שלי נגיש אך לא לקחת שום אחריות מעבר לזה.

שורה תחתונה – התקנת תוסף נגישות באתר אינטרנט המבוסס וורדפרס או כל פלטפורמה אחרת אינו מנגיש את האתר שלכם לאנשים עם מוגבלויות. הרי תחשבו, איך תוכנה אחת אוניברסלית (שזה בעצם תוסף הנגישות) יכולה להתאים לכל סוגי האתרים הקיימים, מורכבים או פשוטים ולכל סוגי התבניות הקיימות.

תהליך הנגשת אתר הינו הרבה יותר מורכב מרק התקנת תוסף סטנדרטי. התהליך כולל ייעוץ ראשוני ואפיון מתאים למבנה האתר, לתכנים שמופיעים בו ולקהל הגולשים שאליו האתר פונה, יצירת דוח תיקונים ותיקון קוד האתר בהתאם לתקנות הנגישות ובסופו של דבר יצירת הצהרת נגישות ורישום פרטי יצירת הקשר של רכז הנגישות האחראי על נושא הנגישות של האתר.

זה נכון שתהליך מלא של הנגשת אתר הינו מורכב יותר, יקר יותר ואורך יותר זמן מהתקנת תוסף נגישות לעומת זאת זכרו תמיד כי ישנים למעלה ממיליון וחצי אנשים עם מוגבלות כלשהי שבאמצעות הנגשה נכונה יכולה לצרוך את השירותים שלכם.

צוות Web-A מבצע הנגשת אתרים משלב האיפיון ועד השלב הסופי של כתיבת הצהרת הנגישות.
אנו מתאימים את תהליך העבודה בהתאם לנושא האתר, מבנה האתר והתקציב שבעל האתר מוכן להשקיע בנושא הנגישות.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת