fbpx

תפריט

המדריך לשיפור הנגישות באפליקציה

נושא האפליקציות השונות המותקנות על גבי טלפוניים ניידים או טאבלטים הפכו לפלטפורמה השימושית ביותר בקרב משתמשי קצה. בין אם מדובר באפליקציה עסקית או חינוכית, היכולת להשתמש באפליקציה ולקבל את המידע, השירותים או רכישת מוצרי מעסק מסוים הינו חשוב והכרחי למשתמש ולכן ישנו צורך לוודא כי אותה אפליקציה שאנחנו מפתחים או משתמשים נגישה לאנשים עם מוגבלות.

האם מחויבים להנגיש אפליקציה?

בישראל ישנה תקנה ברורה המתייחסת לנגישות אתרי אינטרנט. במסגרת תקנה זו, ישנה גם התייחסות לנושא נגישות האפליקציה. בהתאם לאותה תקנה, גם אפליקציה צריכה להיות נגישה בהתייחסות לקריטריונים (ככל שניתן) הרשומים בדרישות התקן הישראלי 5568. חשוב להדגיש שתקן זה מתייחס להתאמות הנגישות הנדרשות באתרי אינטרנט.

שורה תחתונה, כן! יש לוודא שגם האפליקציה שברשותכם נגישה ומותאמת לאנשים עם מוגבלות. החשיבות הינה עליונה גם בפן החברתי וגם בפן העסקי.

מעוניינים לדעת עוד אודות החובה להנגשת אפליקציה? כנסו למאמר המלא בנושא: האם חלה חובה להנגשת אפליקציה

מהן התאמות הנגישות שיש לבצע במסגרת האפליקציה?

במועד כתיבת מדריך זה, התאמות הנגישות שאנו מבצעים במסגרת אפליקציה מבוצעות בהתאם לדרישות התקן הישראלי הקיים (ת"י 5568) ובהתאם למבנה האפליקציה וליכולות הטכנולוגיות של הרכיבים המופיעים בה.

המטרה העיקרית שלנו בהנגשת אפליקציה היא להתאים אותה ככל שניתן לטכנולוגיות המסייעות הנפוצות ביותר בקרב אנשים עם מוגבלות לצורך התמודדות טובה וקלה יותר עם מגוון האתגרים שמשתמש הקצה עלול להתמודד עימם.

מעבר לעמידה בדרישות התקן, אפליקציה נגישה היא נוחה וקלה יותר לכלל המשתמשים ולכן שיפור רמת הנגישות באפליקציה הינו הכרחי וחשוב ללא קשר לקהל היעד או למשתמשי קצה העושים בה שימוש.

כיצד משפרים את רמת הנגישות באפליקציה

יצירת היררכיה ברורה ומסודרת בהתאם למידע המופיע בכל מסך

בשלב הראשוני והמרכזי ביותר בעת תכנון, פיתוח או הנגשת אפליקציה יש לשים לב להיררכיית המידע המופיע בעמוד. כידוע, המידע המרכזי והחשוב ביותר יופיע תמיד למעלה (בחלקו העליון של המסך המופיע במסגרת האפליקציה). חשיבות המידע תרד בהדרגה בהתאם למיקומה במסך.

התפריט העליון והמרכזי המאפשר ניווט תקין ומלא באפליקציה יופיע בחלקו העליון של המסך בכדי לאפשר למשתמשים חווית משתמש נוחה יותר ושיפור ההתמצאות בכל המסכים.

בעלי עסקים רבים (בעיקר ניתן לראות זאת ברשתות הקמעונאיות) אוהבים להעמיס מידע רב כמו מבצעים, תמונות, באנרים קופצים ועוד במסגרת האפליקציה, חשוב לי להדגיש כי כל רכיב נוסף המופיע במסגרת האפליקציה עלול לשבש את אופן הניווט שלה ובהתאמתה לתוכנה להקראת מסך אשר נמצאת לשימוש לרוב בקרב אנשים עם לקות ראיה או עיוורים. זה הרי ידוע שאפליקציות עמוסות במידע ותוכן גורמות למשתמש לנטוש אותן ולא להשתמש בהן יותר. זכרו בעת הסרת האפליקציה ממכשיר הנייד שלו, הסיכוי שאותו משתמש יתקין אותה שוב הוא קלוש (בשונה מאתר אינטרנט שהוא יכול להיחשף אליו בעת גלישה באינטרנט וחיפוש אחר שירותים שונים).

נושא מרכזי נוסף שיש לקחת בחשבון זו התאמת האפליקציה למגוון רחב של מכשירים ניידים בגדלים שונים. עיצוב האפליקציה חייב להיות רספונסיבי לחלוטין ככה שמשתמש שירצה להגדיל את המסך יוכל לעשות זאת ועדיין לצרוך את השירות או המידע בצורה סבירה.

שימוש בתוכן פשוט וברור

תוכן המידע המופיע באפליקציה הינו חלק מרכזי וחשוב לכלל המשתמשים. ההמלצה שלי היא לא לסבך את המשתמש ולספק לו את המידע בצורה הקלה והפשוטה ביותר גם אם זה נראה לנו פשוט מדיי. תוכן פשוט יאפשר למשתמש להתמצאות טוב יותר ולרכוש את השירות המדויק שאותו הוא חיפש. כתיבה נכונה ועקבית הכוללת שמירה על מרווחים מסודרים, שורות ופונט ברור תגרום למשתמש לחזור ולהשתמש באפליקציה.

השתדלו להשתמש בשפה אחת (ככל שניתן) ולא להשתמש בסימנים מסוימים, תווים, אימוג'ים ועוד.

דבר נוסף שחשוב לי להדגיש לכם זה שבעת שימוש בקישורים או כפתורים שונים המאפשרים למשתמש לעבור למקום אחר באפליקציה או מחוצה לה חייבים להיות ברורים במיוחד. המשתמש חייב לדעת לאן הוא עובר בעת לחיצה על כל כפתור ומהו המידע שהוא הולך להיחשף אליו בעת הגעה לקישור מסוים.

עיצוב הרכיבים באופן עקבי ומסודר בכל מסכי האפליקציה

באפליקציה (בדומה לאתרי אינטרנט) ישנם רכיבים או אזורים החוזרים על עצמם בכל מסכי האפליקציה. לדוגמה ההדר (שזה החלק העליון ביותר של האפליקציה שלרוב כולל תפריט או מידע מרכזי וחשוב) והפוטר (שזהו החלק התחתון ביותר באפליקציה שלעיתים כולל קישורים פנימיים וחיצוניים, פרטים ליצירת קשר ועוד). חשוב לשמור על אחידות ועקביות בכל מסכי האפליקציה ככה שהמשתמש יכול לנווט ולהתמצאות בקלות בכל שלב. במקרים שונים שאין שימוש בהדר או בפוטר (כמו למשל במסגרת תהליך מסוים, רכישה וכו"(, יש לאפשר למשתמש בצורה ברורה לחזור אחורה או לתקן את המידע שהוא הכניס במסגרת התהליך. כל ההגדרות הללו חייבות להופיע בצורה מסודרת בשילוב תיאור מתאים שיהיה זמין לקורא מסך.

הנגשת רכיבים מורכבים כגון מנגנוני סינון, סל קניות או רכיבים אינטראקטיביים

לאחרונה אני מזהה עלייה משמעותית באפליקציות המשלבים רכיבים מיוחדים וחדשניים. בעת פיתוח של אותם רכיבים אין חשיבה כלל על נושא נגישות האפליקציה משמע הם עלולים לגרום למשתמש המסתייע באמצעות טכנולוגיות מסייעות סבל רב בעת שימוש בה. אני מבין שיצירת אפליקציה נגישה המשלבת רכיבים אינטראקטיביים מהווה מכשול בשלב התכנון וכמובן בשלב הפיתוח ולכן אני ממלחיץ תמיד לספק גרסה או רכיב אחר שיהיה נגיש יותר והמשתמש יוכל לבחור במה הוא מעוניין ואיך לבצע זאת.

אחד הקריטריונים החשובים והמרכזיים המתייחסים לרכיבים מורכבים כגון תנועתיות או סרטוני וידאו המתנגנים ברקע, זה מתן אפשרות למשתמש לעצור את אותו רכיב, להפעיל כתוביות ולתפעל אותו תוך כדי הבנת המטרות שלו בצורה מלאה וברורה.

מהירות, מהירות ושוב פעם מהירות.

כמה פעמים קרה לכם שניסיתם לעשות קניות ברשת סופרים ופתאום האפליקציה עבדה לאט, הופעלה מחדש או שכל סל הקניות נמחק לכם. האמת, לי זה קרה לא מעט.. ולא רק זה, אפילו היו פעמים שהזמנתי 3 מוצרים מאותו פריט מכיוון שלא ראיתי שהכמות התעדכנה מרוב הלחיצות שלי (כי הטעינה הייתה איטית ולא ראו את זה במסגרת סל הקניות). כולם אומרים לי שאני רגיש לנושא הנגישות בכל עולמות הדיגיטל, אבל בהחלט אפליקציה המתפקדת בצורה מינימלית ומהירה הינו חלק חשוב ובלתי נפרד מחוויית המשתמש. איך אני תמיד אומר, נגישות וחווית משתמש תמיד הולכים יחד!

שימוש בצבעים ברורים וביחס קונטרסט תקין

זה נכון ששימוש ביחס קונטרסט תקין עלול לפגוע בנראות של האפליקציה, בצבעי המותג ועוד. האמת, בכל מקרה שהייתה לי סוגיה של צבעים הצלחתי למצוא פתרון שיאפשר לשמור על נראות האתר וגם על יחס קונטרסט תקין. ישנם משתמשים רבים הסובלים מלקות בראיה ועיוורון צבעים ולכן כדאי לוודא שעשינו את המרב בכך שהצבעים שהשתמשנו באפליקציה יהיו נגישים ויעמדו ביחס קונטרסט תקין כנדרש בדרישות התקן הישראלי.

בדיקת האפליקציה על ידי משתמשים עם מוגבלות

בדיקת נגישות מקיפה של משתמש עם מוגבלות בעת תפעול האפליקציה שברשותכם הינה חלק חשוב ומרכזי שאסור לוותר עליו. אותו משתמש המפעיל את האפליקציה שלכם באמצעות טכנולוגיות מסייעות יכול לספק לכם את המידע הטוב והמדויק ביותר שבאמצעותו תוכלו לשדרג ולשנות את הרכיבים השונים העלולים להוות מכשול עבורם.

זכרו שאנשים עם מוגבלות משתמשים בנייד שלהם לרכישת שירותים, מוצרים או כל מידע הרלוונטי עבורם. הנייד הוא הכלי המשמעותי ביותר עבורם ולכן עלינו לנסות ולהתאים את האפליקציה שלנו בצורה הטובה ביותר.

מדריך זה מציג את הנושאים העיקריים שיש לוודא מבחינת נגישות האפליקציה. עם זאת, חשוב לדעת כי המדריך אינו מחליף ייעוץ נגישות לאפליקציה המתבצע על ידי יועץ מקצועי המכיר את הטכנולוגיות המסייעות השונות ואת הדרישות המופיעות במסגרת התקן הישראלי.

מעוניינים במידע נוסף אודות נגישות האפליקציה? השאירו פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליכם בהקדם האפשרי.

מעוניינים במידע נוסף אודות נגישות האפליקציה?
השאירו פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליכם בהקדם האפשרי.

אין לכם זמן לחכות ואתם מעוניינים במידע כאן ועכשיו? חייגו: 053-2711171