כתיבת הצהרת נגישות

כתיבת הצהרת נגישות מפורטת באתר האינטרנט בהתאם לדרישות התקן 

תקנות 34, 35 ותקנה 91 הן בעצם התקנות המרכזיות המתייחסות לנושא כתיבת הצהרת נגישות. 

לאחר פרסום תקנות הללו יש לציין כי לכל אתר האינטרנט ישנה חובת פרסום הצהרת נגישות מלאה ומפורטת הכוללת מידע רב אודות התאמות הנגישות שבוצעו במסגרת האתר, ההתאמות הפיזיות שבוצעו במסגרת הארגון, פרטי רכז הנגישות ועוד.

מלבד עמידה בתקנות הנגישות המצוינות מעלה, לפרסום הצהרת נגישות יש מספר מטרות עיקריות, בניהן:

  1. להציג את מטרותיו של הארגון ואת המאמצים הרבים שהארגון משקיע לצורך הנגשת הסביבה הדיגיטלית והפיזית שלו.
  2. להציג לגולשים ולגולשים עם מוגבלות את כל התאמות הנגישות שבוצעו במסגרת הארגון ואתר האינטרנט שלו.
  3. לפרסם פרטי רכז הנגישות במידה ולגולש ישנה שאלה, הערה או מידע שהוא מעוניין לדעת בנושא נגישות האתר או העסק הפיזי.
  4. לפרסם האם ישנם פטורים מסוימים שבהם נמנה בעל האתר בשל מגבלה טכנולוגית, כלכלית או כל פטור אחר.
  5. לציין את התאריך שבו עודכנה הצהרת הנגישות באתר.

החלקים העיקריים בהצהרת הנגישות

כדי לעשות לכם סדר, את הצהרת הנגישות אחלק לארבעה חלקים עיקריים:

  • חלק ראשון: הסבר אודות החברה, מטרותיה והחשיבות הרבה בהנגשת המידע והשירותים שהיא מציעה לאנשים עם מוגבלות.
  • חלק שני: התאמות הנגישות שבוצעו באתר האינטרנט של החברה תוך כדי התאמה לשימוש בטכנולוגיות מסייעות כגון תוכנה להקראת מסך וניווט באמצעות המקלדת. בחלק זה נפרסם את ההתאמות הנגישות שבוצעו באתר, באפליקציה או בשאר הממשקים הקיימים לאותו ארגון. ישנה חשיבות עליונה לשים דגש על התאמה שבוצעו באתר ועל הנושאים שטופלו לצורך התאמתו לתוכנה להקראת מסך. מומלץ להוסיף לאיזה דפדפן או יישום האתר מונגש וזאת על מנת לאפשר לגולש להתחבר באמצעות הדפדפן המתאים ביותר לרמת ההנגשה.
  • חלק שלישי: פרסום הסדרי הנגישות הפיזיים לבית העסק, משרד או כל מקום אחר שבו בעל העסק או מי מטעמו מקבל קהל או מעניק שירות כלשהו. פרסום הסדרי הנגישות מתייחסים למספר פרמטרים, לדוגמה: האם יש חניית נכים בקרבת הסניף, האם קיימת מערכת שמע לכבדי שמיעה, האם ישנם שירותי נכים, האם קיימת רמפה המאפשרת הגעה לסניף באמצעות כיסא גלגלים וכן הלאה.
  • חלק רביעי: פרסום פרטיו של רכז הנגישות כולל אמצעי ההתקשרות מולו. פרטי רכז הנגישות חייבות להיות לעובד מהחברה אשר זמין בטלפון, בנייד או בדואר אלקטרוני וכמובן בקיא בנושא הנגישות באתר ובסניפים. רוב הפניות שמגיעות לרכז הנגישות כוללות שאלות בנושא הנגישות האתר והעסק, בקשות לקבלת מידע אודות מיקום הסניפים ודרכי הגעה ועוד.

חשוב להוסיף כי במידה ולאתר קיים פטור מהתאמות נגישות מסיבות שונות יש לפרט אותן בהצהרת הנגישות. הפירוט חייב לכלול את עצם קיומו של פטור מנגישות ואם ישנם התאמות חלופיות כגון טלפון ישיר למי שאחראי בארגון על תחום הנגישות, רכז הנגישות ודרכי התקשרות עמו או אתר מקביל נגיש המציין את מגוון השירותים שהאתר המקורי מציע.

פרסום התאריך שבו עודכנה הצהרת הנגישות

חשוב לציין את תאריך העדכון של הצהרת הנגישות ובמידה וחלים שינויים במיקום הפיזי של הארגון, שינויי מהותי באתר או ביישום. כל שינוי מהותי שעלול לפגוע בגולש לצרוך את השירות המסוים חייב להיות מפורסם בצורה ברורה ומקיפה הכוללת את האמצעים שנעשו לצורך ביצוע הנגישות באתר.

 בעת כתיבת הצהרת הנגישות יש לכלול שהאתר הונגש ברמת AA בהתאם להוראות WCAG בהתאם לתקנה שפורסמה בתאריך 26.10.2017.

כתיבת הצהרת הנגישות בצורה נגישה

מלבד התוכן שקיים בהצהרה יש לשים דגש על מבנה התוכן עצמו, כלומר שהתוכן יהיה כתוב בצורה נגישה ומותאמת לטכנולוגיות המסייעות. לדוגמה, תיוג נכון של הכותרות המופיעות בהצהרה, מספור הרשימות (במידה ויש), שימוש תקין בקישורים, כתיבה בצורה פשוטה ומובנת לקורא מסך ועוד.

מה לגבי שאר התוכן שמופיע באתר? במידה ויש מספר אנשים אשר מוסיפים את התוכן במסגרת האתר יש להעביר להם הדרכה מסודרת כיצד להנגיש את התוכן עצמו ואיזה תוכן יש להוסיף בהצהרת הנגישות בהתאם לשינויים שהם ביצעו.

זכרו, תהליך ההנגשה מתייחס לאותו יום ספציפי שבו בוצעה ההנגשה. כל מידע, טכנולוגיה או מסמך חייב לעלות בצורה מסודרת ומונגשת לאתר ולא תוקף הנגישות בנושאים החדשים אינו קיים ויש צורך לבצע הנגשה מחדש של אותם נושאים.

חשוב להדגיש כי האחריות שהאתר יהיה מונגש נמצאת על כתפיו של הלקוח ולא על החברה שבונה את האתר.