fbpx

תפריט

נגישות אתרים לאנשים עם מוגבלות

משמעות המושג נגישות אתרים מתייחס בעיקר לעיצוב ופיתוח אתרי אינטרנט נגישים לאנשים עם מוגבלויות שונות ומגוונות. 
בעת טיפול בנושא נגישות האתר אנו מוודאים שהמבנה והתוכן שבו מותאם לשימוש בקרב אנשים עם מוגבלות ראייה, מוגבלות שמיעתית, מוגבלות מוטורית מוגבלות קוגניטיבית ועוד. 

ההמלצה היא להתייחס לנושא נגישות האתר כבר בשלבי האפיון הראשוני ולאחר מכן בשלבי הפיתוח. במידה ומיישמים את התאמות הנגישות הנדרשות כבר בתחילת דרכו של האתר, אנו חוסכים זמן וכסף רב של אנשי פיתוח שיצטרכו לשנות את מבנה האתר בכדי שהוא יהיה תואם לטכנולוגיות המסייעות ולדרישות התקן הישראלי המחייב הנגשת האתר ברמה AA.

במסגרת תהליך מקיף של פיתוח והנגשת אתרים, אנשי הפיתוח חייבים לוודא שהאתרים שלהם תואמים לטכנולוגיות מסייעות כגון תוכנות לזיהוי קול, כלים מיוחדים המאפשרים הגדלה של הטקסט, התאמת הטקסט למגוון פלטפורמות ועוד. לעומת זאת, מעצבי אתרים צריכים לשקול בכובד ראש את השימוש בצבעים השונים (כדי לשמור על יחס קונטרסט תקין), גודל הטקסט, הגדלים של הכותרות והרכיבים שבאתר, שימוש בתמונות ייעודיות בהתאם למטרת העמוד וכל זה כדי לוודא שכל המידע יהיה זמין למשתמשים עם לקות ראייה ועיוורים המסתייעים בתוכנה להקראת מסך

היתרונות בביצוע נגישות אתרים על פי דרישות התקן הם משמעותיים. אתרים נגישים משפרים את המוניטין של החברה, מקדמים הכלה חברתית בכך שמבטיחים שמשתמשים עם מוגבלות יוכלו לגשת לשירותים ולכל המידע המקוון הקיים ברשת האינטרנט, לקרוא אותו לצרוך אותה בצורה שווה כמו משתמשים ללא מוגבלות. הנגשת האתר לאנשים עם מגבלות מרחיבה את קהל היעד של העסק ומאפשרת לאוכלוסייה נוספת (שלא רכשה עד כה באתר החברה שאינו נגיש) לרכוש את שירותי החברה בקלות ובמהירות תוך כדי בהתאמה מלאה לכלים שברשותם.

יתר על כך, נגישות לאתר זה לא רק עניין מוסרי חברתי, אלא זה גם דרישה משפטית במדינות רבות (וגם במדינתנו הקטנה). בישראל ישנו תקן ישראלי 5568 ובו רשומות ההנחיות הברורות שיש לקיים במסגרת אתר כדי שהוא יהיה נגישים לאנשים עם מוגבלויות. אי עמידה בתקנות נגישות אלה עלול לגרום לתלונות רבות מצד משתמשים עם מוגבלות, הליכים אזרחיים, הליכים משפטיים ופגיעה קשה במוניטין החברה שאינה דואגת להנגיש את המרחב הדיגיטלי למשתמשים עם מוגבלות.

איך משפרים את רמת הנגישות באתר האינטרנט בכמה צעדים פשוטים?

ישנן מספר דרכים לשפר את רמת הנגישות באתר שלכם לאנשים עם מוגבלויות. 

להלן כמה דרכים בסיסיות שיישום שלהם יהפוך את האתר שלכם לנגיש הרבה יותר לכלל המשתמשים.

  1. הוספת טקסט אלטרנטיבי בתמונות המעבירות מסר למשתמש שנקרא גם "טקסט חלופי", "חלופה טקסטואלית", "ALT TEXT" הוא תיאור טקסטואלי של המידע המופיע בתמונה.
    תיאור זה הינו זמין לתוכנות להקראת מסך. בעת שאנו מוסיפים טקסט אלטרנטיבי לתמונה, משתמש עם לקות יכול להבין מה מטרת התמונה בכך שהוא יפעיל את התוכנה להקראת מסך בעת הגלישה באתר וניווט לתמונה המופיעה בו.
  2. השתדלו להשתמש בפונטים (גופנים) ברורים וקלים לקריאה: גופנים מחוברים וגופני "כתב יד" או בלועזית Hand Writing עלולים להוות בעיה לקריאה והבנה של המידע בקרב משתמשים עם מוגבלות. השתדלו להשתמש בגופנים ברורים וקלים לקריאה.
  3. שימוש בצבעים ביחס קונטרסט תקין – מעוניינים להשתמש במספר צבעים? בדקו מראש שאותם צבעים יוכלו להופיע באתר כשיש עליהם תוכן לבן / שחור (שזה צבעי התוכן הנפוצים ביותר בקרב אתרי אינטרנט) אל תשתמשו בצבעים דומים כגון כתום על אדום.
  4. יש לכם סרטוני וידאו באתר? ודאו שלכל סרטוני הוידאו הכוללים קריינות יש כתוביות מסונכרנות למידע הנשמע. שימוש בכתוביות הינו חשוב במיוחד בקרב אנשים חרשים שאינם יכולים להבין מהו המידע הנשמע במסגרת הוידאו.
  5. השתדלו להשתמש בכותרות מרכזיות וכותרות משנה בכל העמודים שבאתר. כותרות וכותרות משנה חיוניות לארגון נראות התוכן בעמוד, יצירת סדר היררכי ושיפור אפשרות הניווט בתוכן בעת ניווט באמצעות המקלדת ושימשו בתוכנה להקראת מסך. חוץ מעניין הנגישות, שימוש בכותרות בצורה תקינה במסגרת תוכן באתר אינטרנט ישפר גם את הנראות והקידום של האתר במנועי החיפוש ויאפשר לכם לחשוף את האתר שלכם לקהל משתמשים רב יותר.

מהו יועץ לנגישות אתרים וכיצד הוא יכול לסייע בעת הנגשת האתר.  

יועצים לנגישות אתרים הם בעלי ידע רב בעיצוב ופיתוח אתרים נגישים לאנשים עם מוגבלות. הם יכולים לעזור לחברות ועסקים להבטיח שהאתרים שברשותם נגישים לאנשים עם מוגבלות ועומדים בכל דרישות התקן הישראלי. יועצי הנגישות יכולים לספק מידע רב אודות מצב הנגישות באתר. 

להלן מספר דוגמאות לפתרונות ייחודיים הניתנים על ידי יועצי נגישות לאתרי אינטרנט:

  1. ביצוע בדיקת נגישות מקיפה לאתר האינטרנט על פי דרישות התקן.
  2. ליווי שוטף של החברה בעת הטמעת תכנים ומסמכים חדשים באתר.
  3. הדרכות מיוחדות לאנשי החברה בהתאם לתחום עיסוקם ולמידע שהם מפרסמים באתר.
  4. ליווי וייעוץ בנושא הנגשת סרטוני וידאו ומידע ויזואלי המופיע באתר.
  5. כתיבת הצהרת נגישות מלאה ומפורטת בהתאם לדרישות התקן.

יועצי נגישות לאתרי אינטרנט יכולים לעזור לחברות וארגונים לזהות ולטפל באי התאמות הקיימות באתר, לספק המלצות לייעול ושיפור רמת הנגישות, הנגשת התכנים המפורסמים באתר ועוד .

חברת WEB-A מספקת הדרכות נגישות, ייעוץ ופיתוח התאמות נגישות לכל סוגי האתרים במגוון רחב של פלטפורמות.
אנו מבצעים בדיקת נגישות מלאה לאתר על בסיס דרישות התקן, מבצעים טיפול טכני מקיף באתר ומכינים הצהרת נגישות מלאה ומפורטת בהתאם לממצאים שבאתר ולעסק הפיזי שבו מתקיימת קבלת קהל.