fbpx

תפריט

נגישות לאתרים, 7 טיפים לשיפור הנגישות באתר שלכם

אחד הנושאים המרכזיים שבעל עסק חדש מתחיל להתעסק בו זה שיווק העסק, בעצם איך להביא לקוחות חדשים שירצו את השירות שהוא מציע? כל מי שתשאלו אותו מהי הדרך הטובה ביותר לבנות מוניטין ולהיחשף ללקוחות חדשים יגיד להם שקודם כל צריך לבנות אתר אינטרנט שיהיה ממוקד לתחום העיסוק, השירות המוצע וכמובן לקהל היעד הרלוונטי.

קיימים מספר סוגים של אתרים, הנפוצים ביותר הם:

  1. אתר תדמית – באתרים תדמיתיים בעל העסק מציג את העסק שלו, את השירות שהוא מציע או כל מידע אחר שהוא מעוניין לחשוף ללקוחות חדשים או למתעניינים המעוניינים בשירות שלו.
  2. אתר מכירות – באתרי מכירות בעל העסק מציע את המוצרים שלו למכירה מקוונת והגולש יכול לרכוש אותם במשלוח מהיר עד בית הלקוח. אתרי מכירה הם אתרים מורכבים יותר ודורשים התייחסות מעמיקה יותר מבחינת נושא הנגישות לאתרים (על זה נדבר בהמשך המאמר).
  3. אתר קטלוג – אתר קטלוג הוא אתר המשמש כקטלוג בלבד שבו בעל העסק מציג את המוצרים השונים שלו אך במסגרת האתר הם אינם ניתנים לרכישה, סטייל קטלוג שאינו כולל מחירים. אתר קטלוג בעיקר מתאים לחברות המשווקות את המוצרים שלהם לעסקים ושאינם מעוניינים לפרסם מחיר בצורה כזו או אחרת.

לאחר שסקרתי לכם את הסוגים השונים של אתרי האינטרנט, אני אגש לנושא העיקרי שלשמו התכנסו במאמר זה (התכנסות וירטואלית כמובן ) שהוא נושא הנגישות לאתרים.

במסגרת המאמר אני אענה למה זה בעצם נגישות לאתרי אינטרנט? האם כל סוג אתר צריך להיות נגיש? מה חשוף מי שלא מנגיש את האתר שלו? ומהם 7 הטיפים המרכזיים והחשובים ביותר שבאמצעותם תוכלו לשפר את רמת הנגישות באתר שלכם.

מהי בעצם נגישות לאתרים?

נגישות לאתרים זהו מושג רחב הכולל בתוכו המון נושאים וקריטריונים שיש להתייחס אליהם במסגרת אתר האינטרנט.
ברגע שאתם בונים אתר אינטרנט אתם רוצים שקהל גדול ייחשף אליו נכון? אז דבר אחד שאני יכול להבטיח לכם זה שברגע שתיישמו ותבצעו תהליך הנגשה מלא ומקיף אתם תחשפו את השירות שלכם לכלל האוכלוסייה, ללא קשר למוגבלות או לכלים שמסייעים למשתמשים שלכם לגלוש באינטרנט.

בעת יישום תהליכים מיוחדים של נגישות לאתרים אתם מבטיחים שהמבנה של האתר שלכם הינו נגיש לאנשים עם מוגבלות המשתמשים בטכנולוגיות מסייעות, הדוגמה המוכרת ביותר היא משתמש עיוור המסתייע באמצעות תוכנה להקראת מסך. הרי חשבתם על זה פעם איך משתמש עיוור גולש באינטרנט? הרי זה הכלי הכי זמין והכי טוב עבורו שהוא יכול לגלוש בו, לרכוש שירותים, להזמין מוצרים ועוד.. אז אני לא אשאיר אתכם במתח, משתמש עיוור מסתייע בתוכנה להקראת מסך שמטרתה להקריא לו את המידע המופיע על גבי המסך וככה הוא יכול לנווט ולצרוך את המידע בצורה שווה כמשתמש ללא עיוורון. בעת שאתם מנגישים את האתר שלכם אתם מוודאים שהמידע שמופיע בו זמין לתוכנה להקראת מסך וככה המשתמש יכול להיחשף למידע המפורסם. במצב זה ישWIN WIN  לשני הצדדים, מצד אחד המשתמש יכול ליהנות מהשירות שאתם מציעים ומצד שנים אתם חושפים את המידע והשירות שלכם לקהל יעד חדש שלא יכל לרכוש את שירותכם עד כה ( ושלא נדבר על יתרון מובהק מול המתחרים שלכם שלא הנגישו את האתר בצורה מלאה ומדויקת).

בתקן המתייחס לנושא נגישות אתרי אינטרנט ישנה התייחסות לארבעה נושאים מרכזיים:

  1. שהאתר והמידע שבו ניתן לתפיסה מצד המשתמש.
  2. שהאתר הניתן לתפעול על ידי המשתמש.
  3. שהמידע באתר ניתן להבנה על ידי המשתמש.
  4. שהאתר חזק ויציב בעת השימוש בטכנולוגיות מסייעות מסוגים שונים.

האם כל הרכיבים הקיימים באתר חייבים להיות נגישים? התשובה היא חד משמעית כן. כל מידע, תמונה, כפתור או רכיב חייבים להיות נגישים לאנשים עם מוגבלויות. ברגע שאתם מפרסמים את לציבור הרחב אתם חייבים לוודא שגם אדם עם מוגבלות יכול להיחשף לזה.

האם כל אתר אינטרנט צריך להיות נגיש?

בגדול, התשובה היא כן. כל אתר אינטרנט המספק שירות או מוצר לציבור הרחב מחויב להיות נגיש לאנשים עם מוגבלות. כיום קיימים מספר פטורים מהנגשת אתר אינטרנט, למידע נוסף אודות הפטורים השונים כנסו למאמר מקיף שהכנתי בנושא: פטורים מהנגשת אתר אינטרנט.

מדוע חשוב ליישם נגישות לאתר אינטרנט?

נגישות לאתרים הינה חיונית לכל העסקים בכל התחומים. מטרתו של כל בעל עסק (וגם שלך כמובן) שכלל המשתמשים יוכלו לצרוך את השירות או המוצר שהוא מציע. במצבים שהאתר שלך אינו נגיש, המידע, השירות והמוצר שאתה מפרסם בו אינו חשוף ללקוחות עם מוגבלות, כלומר אנשים עם מוגבלות לא יוכלו בכלל לגלוש באתר שלך ולרכוש את שירותיך. דבר נוסף שאני חייב להתייחס אליו במסגרת מאמר זה הוא הסוגיות המשפטיות המורכבות שבעלי עסקים חשופים אליהם כאשר אינם ביצעו נגישות לאתר שלהם. בעל עסק שברשותו אתר אינטרנט שאינו נגיש ואינו עומד בדרישות התקנות חשוף לתביעות ולסוגיות משפטיות מורכבות.

משפט סיכום: בעת שאתם מנגישים את האתר שלכם, אתם חושפים את העסק שלכם לקהל יעד חדש שלא הכיר בו עד כה ואתם מקטין את הסיכוי שמישהו יפנה או יתלונן בכך שהאתר שלכם אינו נגיש.

האם מספיק להתקין תוסף נגישות בשביל לעמוד בתקנות הנגישות לאתרים?

התשובה היא לא. לא מספיק להתקין תוסף נגישות באתר האינטרנט. תוסף נגישות נותן מענה רק על חלק קטן מהקריטריון בתקן המתייחס להנגשת אתרי אינטרנט. ניתן להנגיש אתר אינטרנט באמצעות תוסף נגישות בשילוב התאמות נגישות שיבוצעו ברמת הקוד על ידי מפתח מנוסה שמכיר את עולמות הנגישות ואת אותן טכנולוגיות מסייעות שמשתמשים עם מוגבלות מסתייעים בהם.

לפני שאתם מחליטים ללכת עם חברה להנגשת אתרים, חשוב שתוודאו כיצד התהליך מתבצע וכמה זמן הוא אורך (במידה והם יגידו לכם שתוך מספר דקות האתר יהיה נגיש, תבינו לבד שמדובר בהתקנת תוסף נגישות שאינו מהווה פתרון מלא ומקיף).

מעוניינים לקרוא מאמר שהכנתי המתייחס במיוחד לנושא תוסף נגישות? מוזמנים לקרוא: תוסף נגישות הוא אינו פתרון נגישות לאתרים

טיפים חשובים לשיפור הנגישות באתרי אינטרנט

לחלק שכולכם חיכיתם לו, מהם 7 הטיפים החשובים שבאמצעותם תוכלו לשפר את רמת הנגישות של האתר שלכם.

בחרו את מערכת האתר הנפוצה והנגישה ביותר.

אל תבחרו בפלטפורמה שאינה מוכרת או שפותחה על ידי קבוצה של אנשים שרק לה יש את היכולת לשפר ולבצע את ההתאמות הנדרשות (בשפה המקצועית קוראים לזה "קוד סגור"). בעת שתבחרו במערכת שהינה "קוד סגור" אתם תהיו מחוייבים לבצע את כל ההתאמות בעזרת החברה שבנתה את האתר ולא תהיה לכם שליטה מלאה על האתר שלכם או בבחירת הצוות המתאים ביותר עבורכם לצורך הנגשת האתר.

פלטפורמה שאני אישית מאוד אוהב היא פלטפורמת וורדפרס. פלטפורמה זו פותחה על בסיס קוד פתוח שכל מתכנת עם מעט רקע בבניית אתרים יוכל להתמודד איתה בצורה טובה ומלאה. בעת שאתם בונים אתר על מערכת וורדפרס אתם יכולים להעביר אותו מחברה לחברה, ממתכנת למתכנת וככה אתם לא תלויים בצוות אחד. יתרון משמעותי נוסף הוא שבאתרי וורדפרס מבצעים שידרוגים והתאמות רבות מבחינת נגישות וישנו גם פורום מקיף שניתן לקרוא מידע רב אודות ביצוע התאמות נגישות לאתרים או כל מידע אחר שיאפשר לכם להפוך את האתר והשירות שאתם מציעים לנגיש יותר.

שימוש בטקסט אלטרנטיבי במסגרת התמונות שאתם מעלים לאתר

טקסט אלטרנטיבי הינו חלק מרכזי וחשוב בעת הנגשת אתר אינטרנט. טקסט אלטרנטיבי ניתן ליישום בצורה פשוטה ומהירה במסגרת מערכת הניהול, לדוגמה באתר מבוסס וורדפרס ישנה גלריה שבה ניתן לערוך תמונות, להוסיף תמונות ולהוסיף טקסט אלטרנטיבי מתאים.

השתמשו בכותרות מתאימות ותייגו אותן בהתאם למידע המופיע בהן.

סידור הכותרות הינו חלק מרכזי וחשוב בעת יישום תקנות הנגישות לאתרי אינטרנט. כותרות זו הדרך העיקרית שבה משתמש עם מוגבלות יכול לנווט באתר ולהבין מהו המידע המופיע בו. אנשים עם מוגבלות המנווטים באמצעות המקלדת משתמש במקש H במקלדת המעביר אותם ישירות לכותרת הבאה בתור. תיוג הכותרת מתבצע בצורה פשוטה באמצעות מערכת הניהול של האתר. כל שעליכם לעשות זה ללחוץ על התוכן שאותו אתם רוצים לתייג ולאחר מכן לבחור את התיוג המתאים (ישנה רשימה הכוללת מספר אפשרויות, לדוגמה – כותרת עליונה, כותרת H2 וכן הלאה).

שימו לב שמלבד נושא הנגישות, אתר אינטרנט שהכותרות מסודרות בו בצורה תקינה ייהנה גם מקידום אורגני, חשיפה טובה יותר ומיקום גבוהה יותר במנועי החיפוש.

השתמשו בכותרות עמוד מפורטת וברורות בהתאם למטרת העמוד.

גם נושא זה בעל משמעות רבה מבחינת נגישות האתר ומבחינת הקידום האורגני שלו. כותרת עמוד זוהי הכותרת המוגדרת בקוד העמוד והיא מופיעה בסימנייה מעלה שבדפדפן. כותרת זו היא הכותרת הראשונה שמשתמש עם מוגבלות נחשף אליה בעת הגעה לעמוד שבאתר. כותרת זו גם מפורסמת במסגרת מנוע החיפוש (השורה העליונה ביותר המופיעה בצבע כחול כהה), משתמש שייחשף לשורה הזאת יוכל לדעת האם הוא מעוניין במידע שאתם מפרסמים באתר או שמה המידע פחות רלוונטי לגביו.

אל תשתמשו באימוג'ים או בצבעים לסימון פעולות

אחד הנושאים המרכזיים באתר זה התוכן הכתוב בו, לכן חשוב מאוד ליישם תוכן, תוכן ושוב פעם תוכן. אל תשתמשו באימוגים, פרצופים, אייקונים או כל מידע אחר שאינו זמין לטכנולוגיות מסייעות. זכרו – חשבו פשוט ותציגו את המידע בצורה הטובה והקלה ביותר למשתמש.

השתמשו בצבעים ביחס קונטרסט תקין.

בהרבה אתרים, אנשים משתמשים ביחס קונטרסט (ניגודיות) שאינה תקינה בין צבע הטקסט לצבע הרקע, לדוגמה – טקסט בצבע שחור על רקע אפור כהה, או טקסט בצבע ורוד בהיר על רקע לבן וכן הלאה. כדי שלא אסבך אתכם עם התקן ועם יחס הקונטרסט הרצוי (שעומד על 1:4.5 בטקסט רגיל) אני ממליץ לכם להשתדל ולהשתמש בצבעים מנוגדים, לדוגמה – לבן וכחול, שחור ולבן, ירוק ככה ולבן ועוד.

תעלו לאתר מסמכים וקבצי PDF שעברו הנגשה.

חברות רבות המפרסמות מסמכים וקבצי PDF באתר האינטרנט אינם יודעים כי עליהם לוודא שהם נשמרו בצורה נגישה ובהתאם לדרישות התקן. גם מסמכים צריכים להיות נגישים ובעת שאתם מפרסמים אותם באתר אתם חייבים לבדוק האם הם נגישים. ניתן לבדוק האם הקובץ נגיש באמצעות יועץ נגישות מומחה או שלחילופין תוכלו לדרוש מהחברה שסיפקה לכם את הקובץ שתתחייב בפניכם שהקובץ אכן נגיש.

מודה לכם מאוד שהגעתם עד לסוף המאמר, בהחלט השתדלתי לפרסום בפניכם את המידע לגבי נגישות אתרים בצורה הטובה והמפורטת ביותר.

אני מזמין אתכם לפנות אליי באמצעות הטופס המופיע מטה בכל שאלה, בקשה או הבהרה שתצטרכו בנושא.

אין המידע המופיע בעמוד זה מהווה עצה או ייעוץ משפטי, בכל נושא משפטי יש להיוועץ עם עורך דין.

מעוניינים לקבל פרטים נוספים אודות נגישות לאתרים?

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת