fbpx

תפריט

איך להימנע מתביעות בנושא נגישות באינטרנט

בתקופה האחרונה אני מזהה עליה ניכרת בכמות התלונות והתביעות שבעלי עסקים מקבלים עקב כך שהאתר שלהם לא נגיש לאנשים עם מוגבלות.

החלטתי לפרט מהן התביעות האפשריות ומה ביכולתכם לבצע כדי למזער את הסיכוי שמישהו יפנה או יתבצע אתכם בנושא הנגישות באינטרנט.

התביעות בנושא הנגישות באינטרנט מתחלקות לשלוש סוגיות שונות:

  1. אי פרסום הצהרת נגישות מלאה ומפורטת באתר האינטרנט.
  2. אי פרסום התאמות הנגישות שבוצעו במסגרת האתר והעסק הפיזי.
  3. אי עמידה בתקן הנגישות באינטרנט, תקן ישראלי 5568.

בהמשך אני אתייחס לכל סוגיה בנפרד ואסביר מהם הנושאים שעליכם לטפל ועם מי עליכם להתייעץ במסגרת הטיפול בה.

חשוב לי להבהיר, כי בכל סוגיה או תביעה משפטית, יש להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום הנגישות באינטרנט כדי שיוכל להתנהל בצורה הטובה ומקצועית ביותר מול התובע. במקביל, אני ממליץ להתייעץ עם יועץ נגישות לאתרי אינטרנט המכיר את הנושאים בצורה הטובה ביותר כדי להנחות אתכם מהם הצעדים הנכונים ביותר לעשות מבחינה מקצועית באתר האינטרנט שלכם.

להימנע מתביעה בגין פרסום הצהרת נגישות באתר האינטרנט.

כל בעל אתר אינטרנט צריך לפרסם הצהרת נגישות מלאה המכילה את כל המידע הרלוונטי למשתמש בנושא נגישות האתר והעסק הפיזי שלו. הצהרת הנגישות חייבת להיות כתובה בצורה נגישה ומותאמת לטכנולוגיות המסייעות כגון קורא מסך ולכלול מידע רב אודות נושאי הנגישות וההתאמות שבוצעו במסגרת האתר, המידע הכתוב בו והמקום הפיזי שבו בעל העסק מציע את שירותיו לקהל הרחב.

בסוף הצהרת הנגישות יש לפרסם את פרטי רכז הנגישות בארגון או את מי שאחראי על נושא הנגישות שאיתו ניתן להתייעץ במידה ואדם עם מוגבלות רוצה לדעת מידע נוסף או לשאול שאלה לצורך קבלת מענה מהיר ויעיל. יש להשתמש בטלפון ישיר, מייל ישיר ובכל אמצעי אחר המאפשר למשתמש לפנות בצורה מהירה ישירות לרכז הנגישות.

בסוף ההצהרה יש לציין את תאריך העדכון של הצהרת הנגישות בצורה בולטת וברורה.

כיד שתוכלו לכתוב הצהרת נגישות מלאה ומקיפה הכנו מדריך מקיף הנותן לכם את כל הכלים והמידע הרלוונטי שחייב להופיע בכל הצהרת נגישות המפורסמת באתר.

לחץ בקישור הבא לצורך מעבר למדריך לכתיבת הצהרת נגישות.

להימנע מתביעת נגישות לאתרי אינטרנט בגין אי פרסום התאמות הנגישות.

התאמות הנגישות באתר האינטרנט הן חלק בלתי נפרד מהצהרת הנגישות המלאה והמקיפה שהזכרתי בפסקה הקודמת.
התאמות הנגישות שיש לפרסם בהצהרת הנגישות מתחלקות לשני סוגים:

  • התאמות הנגישות שבוצעו באתר האינטרנט.
  • התאמות הנגישות שבוצעו בעסק עצמו, כלומר העסק הפיזי שבו אתם מקבלים קהל.

בנושא התאמות הנגישות באתר האינטרנט יש להתייעץ עם יועץ נגישות לאתרי אינטרנט שידע למנות מהן ההתאמות הקיימות באתר ומהן ההתאמות שעליכם לבצע כדי שתוכלו לפרסם אותם בצורה מלאה ונגישה במסגרת הצהרת הנגישות.

בנושא התאמות הנגישות שבוצעו בעסק עצמו אני ממליץ לכם להתייעץ עם מורשה נגישות השירות ומורשה נגישות מתו'ס שידע לתת לכם את כל הפרטים וההתאמות שבוצעו בעסק עצמו שבו אתם מקבלים קהל.

זכרו – הצהרת הנגישות מיועדות לאנשים עם מוגבלות שמעוניינים ליצור עמכם קשר, להגיע אליכם ולרכוש את שירותכם ולכן כדאי לפרט ככל שניתן את כל ההתאמות שבוצעו בשילוב מידע מלא ומקיף שיעניק להם את היכולת והבטחון המלא ליצור עמכם קשר בהקדם האפשרי. כתיבת הצהרת נגישות באתר תאפשר לקהל עם מוגבלות להגיע אליכם ולרכוש את שירותכם ולכן התרומה פה היא גם לקהל עצמו וגם לבעל העסק אשר נהנה מאוכלוסייה חדשה שלא פנתה אליו עד כה.

מעוניינים לדעת עוד אודות פרסום הסרי נגישות פיזיים? כנסו למאמר בקישור הבא: פרסום הסדרי נגישות פיזיים.

תביעה בגין אי עמידה בתקן הנגישות באינטרנט, תקן ישראלי 5568.

תביעה זו מתייחסת בעיקר לחוסר היכולת להשתמש באתר באמצעות טכנולוגיות מסייעות מכיוון שהאתר עצמו אינו עומד בדרישות התקן.
הכוונה היא שאדם עם מוגבלות המסתייע בעזרת טכנולוגיות מסייעות כגון קורא מסך וניווט במקלדת אינו יכול לצרוך את המידע או השירות שאתם מציעים במסגרת אתר האינטרנט ולכן הוא החליט לפנות אליכם באמצעות מכתב תלונה או תביעה בעזרת עורך דין המתעסק בתחום הנגישות באינטרנט. 

חשוב לי להדגיש כי תביעת נגישות לאתרי אינטרנט מהסוג הזה היא תביעה מורכבת יותר מאשר התביעות שהצגתי מקודם מכיוון שפה אכן מדובר בתהליך שהוא מורכב יותר מפרסום הצהרת נגישות או פרסום התאמות נגישות בהתאם לדרישות התקן. תהליך ההנגשה המלאה וביצוע ההתאמות הנדרשות בהתאם לדרישות התקן הישראלי 5568, כולל ביצוע סקר נגישות מקיף לאתר שבו ניתן לדעת מהן אי ההתאמות הקיימות באתר, תיקון ההתאמות על ידי מתכנת בקוד האתר ואישור כי ההתאמות בוצעו בהתאם לדרישות התקן. התהליך יכול לקחת בין שבועות לחודשים. זמן התהליך הוא נגזרת של כמות התבניות הייחודיות שיש לכם באתר, מספר אי ההתאמות שנמצאו ומהירות עבודתו של המתכנת בהתאם לממצאים שהועלו בסקר נגישות לאתר.

חשוב לי להדגיש, כי במאמר זה פרסמתי והסברתי את שלושת הסיבות העיקריות לקבלת תביעה עקב אי הנגשת אתר אינטרנט מתוקף תקנה 34,35 בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013 ומתוקף תקן ישראלי 5568.

אני אדגיש ואומר, אין האמור במאמר זה מהווה ייעוץ או עצה משפטית ולכן בכל מצב משפטי אני ממליץ לכם להתייעץ עם עורך שידע להנחות אתכם מהי הדרך הנכונה ביותר לטפל בתביעה מסוג זה.

בכל שאלה או בקשה בנושא פרסום הצהרת הנגישות ועמידה בדרישות התקן הישראלי 5568 אתם מוזמנים לפנות אליי בכל שלב, מבטיח לתת לכם את כל המידע בצורה הטובה והברורה ביותר והכי חשוב בהתאם לסוג האתר שלכם ולשירות שאתם מציעים בו.