fbpx

תפריט

בדיקת נגישות לאתר אינטרנט

תהליך בדיקת הנגישות באתר אינטרנט כוללת רשימה מקיפה והכרחית שעל פיה יועץ הנגישות עובד ומעדכן את דוח הנגישות בהתאם לאי ההתאמות שנמצאו באתר בהתייחסות לדרישות התקן. הבדיקה חייבת להתבצע לפי טבלת אקסל שפורסמה על ידי משרד המשפטים בשיתוף הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.  הבדיקה חייבת להתבצע בצורה מלאה ומעמיקה כדי שהאתר שלכם יהיה נגיש לאנשים המשתמשים בטכנולוגיות מסייעות וכדי שלא תהיו חשופים לתלונה או תביעה עקב הפרת דרישות התקן.

הקריטריונים לעמידה בהצלחה בבדיקת הנגישות לאתר ובכל הקריטריונים המצוינים בתקן כולל בתוכו לרוב שינוי עיצובי ושינוי טכני (ברמת הקוד) באתר הנבדק.

מה כולל תהליך בדיקת הנגישות לאתר אינטרנט

כדי לבצע בדיקה מקיפה בנושא נגישות לאתר אינטרנט, יש לבצע תהליך מקיף הכולל ארבעה שלבים עיקריים:

  1. שימוש באמצעות קורא מסך כדי לחוות את התוכן הקיים באתר האינטרנט באופן דומה לאיך שעיוור חווה אותו. תהליך זה יעזור בזיהוי הנושאים הקריטיים העומדים בפני המשתמש העיוור וטיפול בהתאם לתקנות הנדרשות ולמשתמש הסביר. תפקידו של הקורא מסך להמחיש ולהקריא למשתמש את המידע המופיע באתר וכך לאפשר לו לצרוך או להבין מהו השירות המדובר באותו אתר או מערכת אינטרנטית נגישה.
  2. בדיקה חזותית מקיפה הבודקת את תוכן אתר האינטרנט בנושאים כמו ניגודיות צבע, סידור היררכי של תוכן, כותרות, גודל פונט, סוג פונט נגיש ועוד.
  3. ניווט במקלדת הוא תהליך חשוב לאנשים הסובלים מבעיות מוטוריות שונות ואין באפשרותם להשתמש באמצעות העכבר. תהליך הניווט במקלדת חייב להתבצע בצורה ברורה ומבוקרת תוך כדי בדיקה האם ניתן להגיע כל אזור לפי הסדר ההיררכי שלו והחשיבות שהוא מופיע בדף האינטרנט.
  4. אנו מבצעים כתיבה של דוח מפורט מאוד הכולל את כל הליקויים שנמצאו באתר. באמצעות דוח זה ניתן לשתף למתכנת שבנה עבורכם את האתר מהם הליקויים שנמצאו וכן איך לתקן אותם. הדוח בדיקה שלנו מספק את התקלה שנמצאה, דרכי טיפול בה ואפשרויות חלופיות לטיפול במידה ואין אפשרות טכנולוגיות סבירה במסגרת האתר.
 

הדברים שאנו מוודאים לפני תהליך בדיקת הנגישות לאתר

לפני תהליך הבדיקה וכתיבת דוח הנגישות אנו נבחן אילו כלים ישמשו אותנו למהלך בדיקה, ובאיזו רמת נגישות בעלי האתרים מעוניינים להנגיש.

  • האם נבדוק את האתר בהתאם לרמת נגישות AA המחויבת בישראל או לרמת נגישות גבוהה יותר?
  • על איזה מערכת הפעלה נבחן את האתר? מהי המערכת ההפעלה השימושית ביותר בקרב אנשים עם מוגבלות?
  • באילו טכנולוגיות מסייעות כמו קוראי מסך אשתמש בעת ביצוע הבדיקה? ובאיזו שפה?
  • על אילו דפדפני אתרים יש לבצע את הבדיקה, מהם הדפדפנים הנפוצים ביותר בקרב האוכלוסייה?
  • באילו כלים אוטומטיים ניתן להשתמש בתהליך? האם זה אפשרי מבחינת מבנה האתר ודרישות התקן?

מכיוון שטכנולוגיות מסייעות שונות פועלות בדרכים שונות, קביעת הפרמטרים הנזכרים מעלה תסייע לנו בהשגת תוצאות טובות ועקביות ותקל על בדיקת הנגישות באתר שלכם.

 

בדיקה מהו אתר היעד ומהם השימושים המרכזיים הקיימים בו

במסגרת הדברים שאנו בודקים לפני התחלת תהליך בדיקה מקיף יש לבדוק את האתר ובמה הוא עוסק. בשלב זה אנו נבחן מהם סוגי הדפים שצריך לבדוק ובאיזה טכנולוגיות בונה האתר השתמש בעת פיתוח האתר או התאמתו למנועי החיפוש. הדברים העיקריים שאנו בוחנים הם:

  1. איזה סוג אתר אינטרנט אני בעצם בודק? האם מדובר על אתר אינטרנט עסקי, של ארגון מסוים, חברת כוח אדם אולי? מהו האתר והאם הדרישות שאנו נציין עבורו יהיו בצורה בצורה מורחבת ומפורטת.
  2. אילו סוגים של תוכן הקיימים הם קריטיים למשתמש והאם יש להשקיע זמן וחשיבות רבה בתהליך הנגשתם לאנשים עם מוגבלות?
  3. באילו עמודים או פסקאות המבקרים עלולים להשתמש הכי הרבה, מהם הדפים הנצפים ביותר והיכן המידע החשוב ביותר ממוקם במסגרת האתר.

ביצוע בדיקה בסיסית להנגשת האתר הכוללת חלקים המרכזיים כדי לקבל אינדיקציה לגבי רמת הנגישות הקיימת

ביצוע מקיף של מציאת ליקויים וכתיבת דוח נגישות לאתר אורך זמן ולכן לפני שאנו ניגשים לפרויקט כדאי לבדוק את החלקים המרכזיים שחוזרים על עצמם הכי הרבה במסגרת עמודי האתר. על סמך אותם אלמנטים או אזורים חשובים שזיהיתם במסגרת שלב זה, נדע לבנות את תהליך הבדיקה בצורה נכונה מהדברים החשובים ביותר לחשובים פחות, אך זכרו הכל חשוב ואין "להעלים עין" משום נושא המופיע באתר האינטרנט שלכם. ישנם שלושה סוגים של אלמנטים שניתן לבדוק:

  • דפי אינטרנט סטטיים קבועים המקבלים את החשיפה הרבה ביותר. דוגמאות לכך יכולות לכלול את דף הבית, עמוד יצירת קשר, עמוד גלריית תמונות או הווידאו ודף התוכן ראשי המופיע באתר.
  • ביצוע תהליכים פשוטים אך חשובים לצורך ניווט נכון באתר: בנוסף לבדיקת הדפים עצמם תצטרכו לבדוק האם המשתמש יכול לבצע את המשימה בצורה מלאה ופשוטה כמו למשל ביצוע חיפוש באתר, רכישת מוצר שהוא חושק בו או מילוי טופס יצירת קשר בצורה מהירה וקלה. בשלבים אלו חשוב להשתמש בקורא מסך כדי לנסות לבצע מילוי המשימה על הצד הטוב ביותר.
 

התחלת תהליך בדיקת הנגישות והכנת דוח מקיף

כעת, לאחר שבחרת את הדפים או התבניות המופיעות באתר שעליך לבדוק. ניתן להתחיל ביישום הדוח בהתאם לדרישות הנציבות. יישום הדוח חייב להתבצע בצורה מקיפה וברורה על גבי טופס אקסל מפורט הכולל את כל הליקויים שנמצאו, דרכי טיפול ודוגמאות המכילות צילומי מסך לכל פרמטר ופרמטר שנבדק ושיש לטפל בו.  לאחר הסקירה הראשונית ניתן להשתמש בטכנולוגיות מסייעות כגון קורא מסך, בדיקות ויזואליות וכלי בדיקה שונים כדי לאשר שהאתר אכן עומד בהנחיות של הארגון התקינה הבינלאומי.

חשוב לזכור שגם אם החברה שפיתחה לך את האתר לא התחייבה לגבי רמת נגישות מסוימת בעת פיתוח האתר שלך, אתה עדיין יכול לבצע שינויים שיגדילו את השימושיות הכללית ועקב זאת את הנוכחות הדיגיטלית שלך בצורה הטובה והמהירה ביותר, ככה שהאתר שלך יהיה זמין יותר לקהל רחב יותר.

נגישות לאתר היא השקעה חשובה בתשתית האתר שלך ובקביעת מדיניות נגישות פיזית במסגרת הארגון שלך כלומר יצירת סביבה נגישה הכוללת את הפן הפיזי ואת הפן האינטרנטי. ההנחיות של ה- WCAG המפורטות שמעקב אחריהן, יכולות לספק בסיס יציב להנגשת האתר או התוכן הקיים בו יהפוך את האתר שלך לשימושי יותר לאנשים עם מוגבלות. חשוב להוסיף כי לאחר בדיקת הנגישות באתר האינטרנט ויישום ההנחיות שנמצאו במסגרת דוח הנגישות גם משתמשים שאין להם מוגבלות ייהנו גם מהשינויים בעיצוב המספקים חווית משתמש טובה יותר ומעניקים להם אפשרויות נוספות לניווט באתר הכוללות גישה טובה יותר לתוכן ולאזורים השונים הקיימים בו.

יצירת תכנים דיגיטליים נגישים היא דרישה קריטית וחשובה עבור ארגונים רבים או חברות אשר תומכות או משרתות אנשים עם מוגבלות. עם זאת, לעתים נוצר תוכן באותו ארגון שאנשים רבים אינם יכולים לצפות בהם, ליישם אותם או להגיע אליהם בעזרת טכנולוגיות מסייעות.

כיוון שכך, מעבר לבדיקת הנגישות לאתר חשוב למקם מנגנון בדיקה איכותי שיבטיח שתוכן דיגיטלי יישאר נגיש לאורך כל התהליך ולאחריו. מטרתו של תהליך זה היא למנוע פרסום שאינו נגיש מצד אחד ומצד שני להחדיר את הרצון והצורך הרב ביצירת סביבה דיגיטלית נגישה לכולם.

במקרה של הנגשת מסמכים כמו אקסל, וורד, פאוור פוינט או כל שאר הכלים השימושיים של מיקרוסופט ישנם כלים שבודקים בצורה בסיסית את רמת הנגישות ויכולים לזהות בעיות שצריכות לתקן. עבור אתר אינטרנט נגיש, תהליך בדיקת הנגישות חייב להתבצע בצורה ידנית מה שדורש עבודה רבה יותר.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת