כלי אוטומטי להנגשת קבצי PDF או הנגשה ידנית

לאחרונה אני נתקל בשאלה שחוזרת על עצמה בקרב לקוחות ומתעניינים רבים ששואלים אותי האם קיים כלי אוטומטי כלשהו שיכול לבצע הנגשה של קבצי PDF כדי שיהיו נגישים בצורה מלאה ויעמדו בדרישות התקן הישראלי והאם כדאי להנגיש באמצעות הכלי הזה או שמה עדיף להנגיש בצורה הידנית, המסורתית והבטוחה.

הגורם המרכזי לשאלה שנזכרה מעלה הוא בעצם עקב העלייה המשמעותית בקרב מתלוננים ותובעים שטוענים שקבצי ה-PDF שמועלים לרשת אינם נגישים ומכך נמנע מהם את היכולת לקרוא אותך, לנווט בהם ולהבין את המידע הכתוב בהם.

בתקנה 35 א(ג)(1) לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות

לשירות), תשע"ג ניתן לראות בבירור כי כל מסמך PDF שהוכן מתאריך 26 לאוקטובר

2017 ואילך שהועלה לאתר האינטרנט חייב להיות נגיש.

להלן התקנה כפי שרשומה בתקנות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות:

35א(ג)(1) מסמך שהוכן מיום וק בחשוון התשע"ח (26 באוקטובר 2017) ואילך, כגון מסמך pdf, והועלה לאתר אינטרנט או ליישום של חייב, יהיה נגיש לפי הוראות תקן נגישות אינטרנט הדנות במסמכים וכל עוד אין תקן בעניין, התאמות הנגישות במסמך ייעשו בהתאם לאפשרויות הנגישות הסבירות שניתנו לביצוע במסגרת התוכנה שבה נוצר או נערך המסמך;

 אז לפני שאצלול לתשובה השאלה שהזכרתי בפסקה הראשונה, חשוב לי להבהיר כמה נושאים חשובים ומרכזיים שיש לקחת בחשבון בעת תהליך של הנגשת קבצי PDF.

מהו בעצם תהליך של הנגשת קבצי PDF?

במסגרת תהליך של הנגשת קבצי PDF אנחנו בעצם מבצעים את ההתאמות הנדרשות לקובץ כדי שהוא יהיה נגיש וזמין לטכנולוגיות המסייעות השונות כגון קורא מסך ולאנשים עם מוגבלות מוטורית המסתייעים באמצעות מקשי המקלדת לצורך ניווט וקריאה במסגרת המסמך. ההתאמות מבוצעות במגוון נושאים אך ההתאמה המרכזית מתבצעת על ידי שימוש בתגיות בהתאם למידע המופיע במסגרת המסמך. השימוש בתגיות במסגרת מסמך PDF מתבצע בהתאם למשמעות שלהן ולמבנה שלהן במסגרת התוכן המופיע במסמך. תהליך של התאמת התגיות הרלוונטיות דורש מיומנות רבה בזיהוי המידע הכתוב במסגרת המסמך ותיוגו בהתאם לחשיבות שלו, המיקום שלו במסמך והמידע הכתוב בו.

האם הנגשת PDF גורמת לשינוי כלשהו בנראות של המסמך?

התשובה היא לא.
כל הנגשת המסמך מתבצעת בעצם "מאחורי הקלעים" ולמשתמש שאינו מסתייע באמצעות טכנולוגיות מסייעות אין אפשרות לדעת כי המסמך אכן עבר תהליך הנגשה.

חשוב להבין שלעיתים קרובות ביצוע שינויים במסגרת מסמכי PDF הוא בעייתי מאוד מכיוון שלרוב מדובר בנתונים כספיים, תקנונים, חוזים משפטיים ועוד, מכך ניתן להבין כי כל שינוי הכי קטן עלול לגרום נזק רב לחברה שמפרסמת אותו בכך שמהות והמידע במסמך עלול להשתנות ועלול להציג מידע שגוי למשתמש.

מה קורה במצב שהמסמך PDF נשמר בצורה שהיא לא נגישה בכלל, האם בכל מקרה ניתן להנגיש אותו בצורה מלאה?

במקרים רבים אני נתקל בקבצי PDF מסורבלים ומורכבים במיוחד המכילים טבלאות, גרפים, אלמנטים ויזואליים ועוד נושאים רבים שנשמרו מקובץ המקור (שעוד היה קובץ וורד בעבר) בצורה שאינה נכונה גם מבחינת היררכיית המידע והמבנה שלהם וגם מבחינת נגישות.

הדוגמה הכי נפוצה ושניתן לראות אותה במסגרת כמעט כל מסמך היא טבלה אשר בנויה בצורה שאינה תקינה כלל.

דוגמה למספר נושאים שאינם תקינים במסגרת טבלאות שונות ומגוונות:

  1. שימוש בתאים ריקים במסגרת הטבלה.
  2. שימוש בתגים ממוזגים במסגרת כותרות הטבלה והתוכן שבה.
  3. שימוש בשורות שלמות שלא כצורך שאינן מכילות מידע כלל או מכילות מידע נקודתי בתא אחד בלבד במסגרת כל השורה.
  4. שימוש בקיצורים שאינם מובנים וברורים.

לכן תהליך ההנגשה מתבצעת בצורה הטובה ביותר בהתאם למבנה הקובץ וליכולת התוכנה שבאמצעותה אנו מנגישים את הקובץ PDF.

מהם האפשרויות העומדות לרשות החברה בעת הנגשת קובץ PDF?

  • הנגשת המסמך בצורה ידנית.
  • הנגשת המסמך בצורה אוטומטית באמצעות כלי אוטומטי להנגשת קבצי PDF.

כמו שכולם מבינים ויודעים, לכל אפשרות יש יתרונות וחסרונות ולכן אני פה כדי לעשות לכם סדר.

הנגשת מסמך PDF בצורה ידנית

תהליך הנגשת המסמך בצורה ידנית הוא התהליך הטוב והנכון ביותר עבור החברה שמזמינה את השירות ועבור משתמש המסתייע באמצעות טכנולוגיות מסייעות. בעת הנגשת מסמך בצורה ידנית, בודק המסמך אשר מבין את מהות המסמך (מבין את התוכן והמידע הכתוב בו) יודע בדיוק מה מטרה של כל שורה, כל פסקה וכל כותרת במסגרת המסמך משמע הוא יודע בדיוק איך לתייג ולסדר את התיוג במסגרת המסמך.

יתרון נוסף ומרכזי בעת הנגשת קבצי PDF בצורה ידנית הוא האפשרות לעבור ולבדוק את הקובץ עם טכנולוגיה מסייעת ולדעת האם המסמך אכן ברור למשתמש והאם ניתן לנווט בו בצורה ברורה ותקינה בהתאם לתוכן ולמבנה שלו. בדיקה ידנית היא חשובה במיוחד בעת הנגשת מסמכי PDF שונים ומגוונים ובמיוחד במצבים שבהם מדובר בקובץ הבנוי בצורה שאינה נגישה כבר מלכתחילה ולא ניתן להנגיש אותו בצורה מלאה. תהליך זה מאפשר לבודק לדעת האם הוא באמת מבין את מה שכתוב והאם עליו לסדר או לשנות את סדר התיוג של המידע במסמך כדי שיהיה ברור יותר למשתמש.

עד לפה ברור לנו שזו הדרך הנכונה והמתאימה ביותר עבורנו, אז מה החיסרון המרכזי אתם שואלים, החיסרון המרכזי הוא ברור – זמן, זמן ושוב פעם זמן.

תהליך ידני של הנגשת קובץ או מסמך לוקח המון זמן. מעבר על תגית תגית והתאמה המבנה שלה למידע ולמסמך אורך זמן רב במיוחד שמדובר במסמכים ארוכים ומורכבים המכילים אלפים ולעיתים קרובות עשרות אלפים של תגיות מסוגים שונים.

חוץ מהזמן הרב שכרוך בהנגשת מסמך נדרשת גם מיומנות בעת הבדיקה של הקובץ והבנה בהפעלת טכנולוגיות מסייעות שונות לצורך קריאת המסמך והבנת המידע הכתוב בו.

מכיוון שההנגשה הידנית אורכת זמן רב ודורשת מיומנות רבה, התהליך כרוך בתשלום לא קטן עבור כל עמוד המופיע במסמך. התשלום בהנגשת מסמך מסוים הוא בהתאם לכמות העמודים שבמסמך וברמת המורכבות שלהם.

הנגשת מסמך בצורה אוטומטית באמצעות כלי אוטומטי להנגשת קבצי PDF

הטכנולוגיות של היום מנסות להקל עלינו ולהפוך את חיינו לקלים יותר. גם בנושא הנגשת מסמכי PDF חברות רבות פיתחו וממשיכות לפתח מערכות מתקדמות שבאמצעותן ניתן יהיה להנגיש את המסמכים שלנו.

היתרון במקרה זה הוא ברור – הנגשה מהירה מאוד שאינה כרוכה בכוח אדם. הכלי האוטומטי עובר על המסמך ומזהה את המידע הכתוב בו וכך מתייג אותו.
לאחרונה פנתה אליי חברה כדי שאבדוק עבורם את הקובץ שיוצא אחרי תהליך ההנגשה ולוודא האם התהליך אכן מתבצע בצורה תקינה.

התוצאות של הבדיקה שלי הראו כי חלק מהדברים אכן תויגו בצורה תקינה וחלק לא. כל הנושאים הקשורים במבנה של המסמך אכן תויגו נכון מכיוון שלאותה תוכנה יש יכולת לוודא כי מדובר במבנה ובתיוג מתאים. בנושאים הקשורים להבנה, חשיבה ומיומנות בקריאת המידע התוכנה לא הצליחה לתייג בהתאם ואף לעיתים קרובות תייגה בצורה שאינה נכונה וגרמה לי לעבור על המסמך ולתייג את המידע שוב פעם ולוודא כי אכן התיוג החדש נשמר ותקין.

חסרון נוסף בשימוש בכלי אוטומטי להנגשת קבצי PDF הוא אי ביצוע בדיקה של המסמך לאחר שעבר תהליך הנגשה. רק אדם מיומן המכיר את הטכנולוגיות המסייעות ומשתמש בהם יוכל לוודא כי ניתן לשמוע ולהבין את המידע המופיע במסמך. שום תוכנה אין לה את היכולת "ההבנתית" כי לדעת האם המידע מובן וברור למשתמש.

המסקנות לגבי הנגשת מסמך בצורה ידנית או באמצעות כלי אוטומטי להנגשת קבצי PDF

המסקנות שלי מהבדיקה שביצעתי במסגרת קובץ שעבר תהליך הנגשה מכלי אוטומטי הן:

  1. כלי אוטומטי אכן יכול לקצר את תהליכי ההנגשה עם זאת בכל מקרה צריך לעבור לאחר מכן על כל הקובץ ולוודא כי אכן הוא מתויג בצורה תקינה.
  2. רוב ההתאמות הנכונות שבוצעו במסגרת הקובץ התייחסו בעיקר למבנה ולא לתוכן הכתוב בו.
  3. לכלי האוטומטי ישנו קושי רב להתמודד עם טבלה לדוגמה שאינה בנויה בצורה תקינה לעומת זאת שהמשתמש יכול כן לתייג ולסדר את התיוג ככה שהמשתמש יוכל להבין מה כתוב בה (גם אם זה לא מושלם לגמרי).
  4. הכלי אינו יכול לבצע בדיקה סופית באמצעות טכנולוגיית מסייעות ולוודא כי המידע הכתוב אכן ברור למשתמש וניתן לשמוע אותו בצורה ברורה באמצעות התוכנה להקראת מסך.

לסיכום: צריך להבין מה מכיל הקובץ ומהי רמת המורכבות של המידע המופיע בו.

במידה ומדובר בקובץ ארוך מאוד המכיל המון פרמטרים ניתן לשלב הנגשה באמצעות כלי אוטומטי ומעבר מלא ומקיף באמצעות יועץ נגישות מיומן המכיר את עולם הנגשת המסמכים. היועץ יעבור שוב פעם על כל התגיות ויוודא כי אכן הכלי האוטומטי תייג אותן כראוי וכמובן יבצע בדיקה באמצעות הטכנולוגיות המסייעות הנפוצות כדי לוודא שהמידע ברור ומובן.

במידה ומדובר בקובץ יחסית, אני חושב שהכי נכון לשכור את שירותיו של יועץ נגישות להנגשת מסמכים שיעבור על המסמך וינגיש אותו עבורכם.

חשוב לזכור שגם התהליך האוטומטי וגם הבדיקה והמעבר של היעוץ נגישות על המסמך כרוכים בתשלום ולכן לא בטוח שישתלם לכם לבצע את שני התהליכים יחד.

לאור השנים ולאחר בדיקות רבות בקרב העולמות הנגישות באינטרנט אני מבין כי אין תחליף לבדיקה ידנית של איש מקצוע מכיוון שהוא ממש מבין את המידע שכתוב במסמך ומתאים אותו לצרכיי המשתמש המסתייע בטכנולוגיות מסייעות.

כמובן שאנחנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה ובכל תהליך שתבחרו.

מחפשים אחר הנגשת קבצי PDF בצורה אוטומטית או בצורה ידנית?

השאירו פרטים ואנו מבטיחים לחזור בשעות הקרובות

אין לכם זמן לחכות ואתם מעוניינים במידע כאן ועכשיו? חייגו: 053-2711171

שתפו פוסט זה
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

פוסטים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מידע חשוב והכרחי בנושא הנגשת תכני וידאו

הנגשת תכני וידאו

הנגשת סרטונים ותכני וידאו הרביזיה שפורסמה בנושא הנגשת אתרים ומידע ברשת האינטרנט התייחסה גם לנושא הנגשת סרטונים ותכני וידאו שונים.

חנות וירטואלית נגישה

חנות וירטואלית נגישה

הקהל שקונה באינטרנט הוא קהל קצת שונה מזה שהולך ואוהב לטייל בחנות בקניון או במתחם הקניות הקרוב לביתו. חלק ניכר

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט