fbpx

תפריט

נגישות אתרים, המדריך המלא!

מה הכוונה בצמד המילים "נגישות אתרים"? כיצד ניתן להבטיח כי אתר האינטרנט שברשותנו אכן נגיש לאנשים עם מוגבלות ואכן עומד בכל דרישות התקן הישראלי 5568 המתייחס לנושא נגישות אתרי אינטרנט.

בשנים האחרונות נושא נגישות האתרים תפס תאוצה רבה עקב התקנה שפורסמה באוקטובר 2017 אשר מחייבת בעלי אתרים להנגיש את האתר שלהם לאנשים עם מוגבלות.

מאז ועד היום, מתבצעת אכיפה רבה כנגד בעלי עסקים שהאתר שלהם לא נגיש. האכיפה מתבצעת בצורה מנהלתית ואזרחית.

במאמר הבא אנסה לפרט בהרחבה מה זה בעצם נגישות אתרים וכיצד עליכם להתמודד עם הסוגייה הזאת שנמצאת בכותרות בשנים האחרונות.

מהם עקרונות הנגישות אתרים באינטרנט

1.תפיסת המידע– כאשר אני מסתכל על המסך אני צריך להצליח "לתפוס" ו"לקבל" את המידע שמופיע בו.
אני צריך להבין מה בעצם המידע שיש לי על המסך תוך כדי שימוש בחושים שלי ובהתאם לטכנולוגית המסייעות שאני משתמש. העיקרון אומר שיש

  1. תפעול האתר – אופן תפעול האתר חייב להתאפשר בצורה מלאה לאנשים המשתמשים בעכבר ובמקלדת. במצב שבו אני משתמש בטכנולוגיה מסייעת המסתמכת על תפקוד באמצעות מקלדת אני צריך לוודא כי אותו משתמש יכול להגיע לכל אזור, לכל רכיב ולכל מידע הקיים באתר. במצב שישנו מידע או רכיב באתר שאינו זמין למשתמש המסתייע באמצעות טכנולוגיות מסייעות, המשתמש נפגע מהיכולת שלו להבין את המידע מה שעלול לגרום לו נזק רב או אי רכישת השירות המופיע באתר.
  2. הבנת המידע– לפני שאני עושה כל מהלך או לחיצה באתר האם אני יודע מה היעד שלי? האם אני יודע שבעת לחיצה על האייקון של הפייסבוק המופיע בחלקו העליון של האתר אני אעבור לעמוד העסקי של החברה תחת האתר של הרשת החברתית פייסבוק? כל משתמש חייב לדעת לאן פניו מועדות בעת לחיצה על מקש, קישור או כל אייקון אחר.

  1. יציבות המערכת – מיום ליום הטכנולוגיה משתנה ומתעדכנת. נוספים מאות ואף אלפי רכיבים ואפשרויות שונות במסגרת אתרי אינטרנט אשר עלולות לפגוע בנושא נגישות האתר בקרב אנשים עם מוגבלות. עלינו לוודא מעת לעת כי האלמנטים החדשים שנוספו במסגרת האתר אכן נגישים לאנשים עם מוגבלות. עלינו לוודא כי המערכת שלנו יציבה וזמינה לטכנולוגיות המסייעות השונות. הוספתם רכיב או שדרגתם את המערכת שלכם? מעולה! עכשיו תוודאו שהיא נגישה ויציבה לשימוש בקרב אנשים עם מוגבלות

עולם הנגישות אתרים בשלושה נושאים עיקריים:

  1. המבנה של האתר. לדוגמה האם התפריט של האתר זמין ונוח לשימוש? האם בכל עמודי האתר ישנם כותרות המתויגות בהתאם לסדר היררכי מתאים. כל אלה ועוד רבים אחרים רלוונטיים למבנה האתר. בעת ביצוע בדיקת נגישות לאתר אנו מתייחסים בעיקר למבנה האתר אשר לרוב חוזר על עצמו לאורך כל עמודי האתר. מבנה האתר אינו דבר דינמי המשתנה לעיתים קרובות אלא עם האתר בשלבי פיתוח וכן מתבצעים שינויים רבים.
  2. התוכן הקיים באתר. האם התוכן הקיים באתר אכן כתוב בצורה נגישה? האם משתמשים בכל הכלים הרלוונטיים בעת יצירת התוכן? האם בתוכן ישנן פסקאות ברורות משולבות כותרות מפורטת? התוכן הוא הרבה יותר דינמי ומשתנה מאשר מבנה האתר ולכן בעת פרסום תוכן חדש במסגרת אתר אינטרנט יש לוודא שמי שמעלה אותו עושה זאת בצורה נגישה ומותאמת לאנשים עם מוגבלות. שימוש בתוכן נגיש משפר את הבנת המידע הכתוב באתר ותורם רבות לקידום האתר מבחינה אורגנית. במסגרת התוכן כדאי גם להתייחס לכל התמונות וסרטוני וידאו הקיימים באתר. האם התמונות כוללות טקסט אלטרנטיבי מתאים? האם לסרטון הוידאו המפורסם יש כתוביות וחלופה טקסטואלית? כל אלה ועוד רבים רלוונטיים בעיקר לנושא התוכן באתר.
  3. מסמכים הניתנים להורדה ולצפייה במסגרת האתר. כמעט בכל אתר אינטרנט ישנם מסמכים הניתנים להורדה למחשב האישי של המשתמש. לדוגמה תקנון, הסכם, מדריך או כל מסמך אחר. בעת העלאת מסמך לאתר אנו חייבים לוודא כי כל התוכן הקיים בו אכן נגיש ומותאם לטכנולוגיות המסייעות השונות. ישנם מספר רב של קריטריונים שיש להתייחס אליהם בעת הנגשת מסמכים.

להלן הקריטריונים המרכזיים בעת בדיקת נגישות לאתר:

    1. שמות הקובץ ושמות הגיליונות חייב להיות מדויק ומפורט בהתאם למידע המופיע.
    2. שימוש בהיררכיה מסודרת ומתאימה לכותרות המופיעות בעמוד.
    3. האם קיים מרווח שורות קריא ותקין בעת קריאת התוכן הקיים במסמך.
    4. מרווח ברור בן הכותרות הקיימות לתוכן הפסקה.
    5. שימשו בפונטים נגישים וברורים.
    6. האם הקישור שקיים במסמך אכן נגיש וברור למשתמש.
    7. האם קיים טקסט אלטרנטיבי לכל תמונה ואלמנט ויזואלי הקיים במסמך.

במה אנחנו מתמקדים בעת ביצוע תהליך של נגישות אתרים

תהליך נגישות אתרים הינו תהליך מורכב, אך כדי לפשט את נושא הבדיקה אתייחס בצורה מפורטת לשני הנושאים הבאים:

  1. הנגישות ויזואלית של אתר האינטרנט.
  2. נגישות פונקציונלית (תפעולית) באתר האינטרנט.

כעת אסביר מה ההבדל בין שני הנושאים אלו.

נגישות ויזואלית – נושא זה בעצם עונה על הקריטריונים הרשומים בתקן הרלוונטיים לנראות של האתר. לדוגמה האם באתר ישנו יחס קונטרסט תקין בין צבע הטקסט לצבע הרקע, האם התמונות הקיימות בו נגישות, האם הכותרות מסודרות בסדר היררכי תקין וברור למשתמש, האם ניתן להגדיל או להקטין את האתר ועדיין השירות או המידע הכתוב בו זמין למשתמש וכן הלאה.

לדוגמה משתמשים ליקוי ירודה זקוקים לניגודיות גבוהה ומתן אפשרות להגדלת הגופן כדי לקרוא ולהבין את המידע הכתוב בו.

נושא הנגישות הוויזואלית זה בעצם איך האתר נראה מבלי שאני משתמש בו, מבלי שאדם מפעיל קורא מסך כדי להבין מה המידע הקיים בו, משתמש בתפריט, שדה החיפוש או הסינונים הקיימים בו. כל הנושאים הללו הם נושאים פונקציונליים אשר דורשים בדיקה ידנית מסודרת ומקיפה כדי לוודא שאכן התפעול של האתר מתבצע בצורה תקינה ומלאה.

במסגרת הבדיקה אני עובר על נראות האתר, מוודא שכל הצבעים ביחס קונטרסט תקין, מוודא שהתמונות אכן נגישות, סרטוני הוידאו וכל המידע המוצג לי אכן נגיש. הבדיקה מתבצעת בצורה ויזואלית ובאמצעות קורא מסך שנמצא בשימוש בקרב אנשים עיוורים ואנשים עם לקות בראייה. קורא המסך משמיע לי בדיוק את המידע הזמין לו וככה ניתן לבדוק בקלות ובמהירות את הנושאים הרלוונטיים לבדיקה והאם התוכן או האלמנטים הוויזואליים השונים אכן עומדים בדרישות התקן.

נגישות פונקציונלית (תפעולית) – נושא זה עונה על רוב הקריטריונים אשר מטרתם לוודא שאדם עם מוגבלות אכן יוכל להשתמש באתר ובמידע הקיים בו. הכוונה היא שאדם עם מוגבלות המסתייע בטכנולוגיות מסייעות יכול לנווט בקלות באתר, להתמצא בו ולתפעל אותו בצורה הטובה ביותר. ישנם אינספור סוגי מוגבלויות ועלינו לוודא כי אתר האינטרנט שלנו אכן זמין מבחינה תפעולית לאותם משתמשים. לרוב, הקריטריונים המורכבים יותר בעת הבדיקה ובביצוע מבחינה טכנית משתייכים לנושאים אלו. טיפול בנושאים הקשורים לתפעול האתר הינם יותר מסובכים ודרושים מיומנות רבה. לרוב נדרשת עבודת תכנות כזו או אחרת במסגרת קוד האתר כדי לוודא שאופן התפעול בו נגיש ונוח למשתמש.

לאחר שביצענו בדיקה לאתר אנו ממליצים ללקוחות להתחיל ולעבור על הנושאים הקלים יותר לטיפול שלרוב הם חלק מנושא הנגישות הוויזואלית ורק לאחר מכן לגשת לנושאים המורכבים יותר הדורשים ידע בתכנות ובתפעול טכנולוגיות מסייעות.

חשוב להדגיש שאת שני הנושאים הללו כדאי לוודא גם בעת השימוש במובייל שמבנה והנראות של האתר לעיתים קרובות משתנה בהתאם למערכת ההפעלה ולמכשיר הסלולרי שברשות המשתמשים.

במידה והגעתם עד לסוף המאמר כנראה שעברתם על הנושאים המרכזיים והחשובים ביותר בנושא נגישות אתרים. עולם הנגישות הוא עולם מדהים המאפשר לאנשים עם מוגבלות לצרוך את המידע והשירותים השונים הקיימים באתר. נושא זה חשוב גם מבחינה עסקית וגם מבחינה חברתית. הרי חשבו על זה ככה, האינטרנט הוא העולם הזמין והנגיש ביותר לכלל המשתמשים ואנחנו חייבים לוודא שכל משתמש יוכל להשתמש בו בהתאם לצרכיו.

אני יכול להבטיח לכם שני דברים:

  1. אני מבטיח להמשיך ולהשתדל בכל כוחי להנגיש את המרחב הדיגיטלי לכל אדם עם מוגבלות.
  2. אני אחזור לעדכן את המידע בעמוד זה כדי שעולם נגישות האתרים יהיה ברור ומובן לכולם.