שימוש בקישורים בצורה שאינה נגישה לקורא מסך

באתרים רבים אנו נחשפים לקישורים שאינם ברורים למשתמש, כלומר המשתמש לא באמת יודע מה מטרת הקישור ומה יקרה אם הוא ילחץ עליו. נושא הקישורים הינו חשוב במיוחד ולכן החלטתי להשקיע ולכתוב לכם פוסט מסודר הממחיש את מטרת הקישורים באתר האינטרנט וכיצד ניתן להשתמש בקישור בצורה שהיא נגישה, ברורה ומובנת ככל שניתן למשתמש המסתייע בקורא מסך.

ראשית חשוב להבין, כי אדם המסתייע בקורא מסך לרוב מנווט באמצעות לחיצה על המקש TAB. לחיצה על המקש TAB מעבירה אותו ישירות לאלמנט הקליקבילי (לדוגמה כפתור או קישור) ומשמיע למשתמש רק את המידע הרשום בכפתור או בקישור שאליו הגיע ומכך ניתן להבין כי הקישור עצמו חייב להכיל מידע מפורט ככל שניתן במסגרת מבנה הקישור והמיקום שלו באתר.

בפוסט הבא אביא לכם כמה טיפים חשובים שיאפשרו לכם להנגיש את הקישור לאנשים המסתייעים באמצעות קורא מסך בעת גלישה וניווט באתר שלכם.

להלן הגורמים העיקריים לשימוש בקישורים בצורה שאינה נגישה לקורא מסך?

  1. מבנה האתר אינו מאפשר שימוש בשם קישור או שם כפתור ייחודי לכל קישור.
  2. קישור ארוך המכיל מידע רב אינו נראה טוב במסגרת אתר האינטרנט.
  3. בעל האתר והמתכנת שבנה לו את האתר אינו מודע כי הקישור אינו נגיש.


גורם מספר 1מבנה האתר אינו מאפשר שימוש בשם קישור או שם כפתור ייחודי לכל קישור – באתרים רבים אני נתקל בטקסט הכולל את צמד המילים "לחץ כאן", "למאמר המלא", "קרא עוד" וכן הלאה, כפי שאתם מבינים אין הבדל בין קישור לקישור משמע המשתמש אינו יודע בדיוק לאיזה מידע לצפות בעת לחיצה על אותו קישור.

פתרון – במידה וישנם מספר קישורים או כפתורים שמבחינת המבנה לא ניתן להוסיף מידע מורחב אודותיהם, יש להשתמש בפקודת aria-label המשויכת לקישור או לכפתור. בפקודה זו ניתן להוסיף את כל המידע בצורה רחבה ומפורטת שתהיה זמינה אך ורק לאדם המסתייע בקורא מסך (המידע המשויך אליה יהיה זמין אך ורק לקורא מסך).

למעבר לפוסט מקיף בנושא חוקי aria ופקודת aria-label לחצו על הקישור הבא: שימוש בחוקי aria בעת הנגשת אתר.


גורם מספר 2 – קישור ארוך המכיל מידע רב שאינו נראה טוב במסגרת אתר האינטרנט- ישנם אתרים רבים ששימוש בקישור ארוך ומפורט נראה אינו אפשרי ואינו נראה טוב מבחינה חזותית.

פתרון – בנושא המצוין מעלה ישנן שתי אפשרויות מרכזיות:

  1. ניתן להשתמש בפקודת aria-label כפי שציינתי בגורם מספר 1.
  2. שינוי מבנה אתר והוספת תיאור מפורט בסמוך לקישור שיסביר בצורה מדויקת מהי מטרתו. חשוב לדעת כי שימוש בתיאור מפורט יתרום גם למשתמש המסתייע בקורא מסך וגם לאדם שאינו מסתייע בקורא מסך להבין מה מטרת הקישור. נושא זה מספר בצורה משמעותית את חווית המשתמש בעת גלישה באתר ואת התאמתו למנועי החיפוש (שיפור הנראות האורגנית שלו בגוגל).

גורם מספר 3 – בעל האתר והמתכנת שבנה לו את האתר אינו מודע כי הקישור אינו נגיש – נושא הנגישות אתרים אינו נושא מוכר בקרב בעלי עסקים ומתכנתים רבים ולכן מטרתי בהכנת פוסט זה ופוסטים נוספים במסגרת האתר היא לעלות את המודעות בנושא נגישות אתרים באינטרנט והתאמתם לאנשים עם מוגבלות. בעת העלאת המודעות בנושא הנגשת האתר והנגשת הקישורים הקיימים בו אדם עם מוגבלות המסתייע בקורא מסך יכול לדעת בצורה מדויקת מה מטרת הקישור ולהחליט האם ברצונו ללחוץ עליו או לא.

פתרון – העלאת המודעות בנושא הנגישות באינטרנט! זהו הפתרון היחיד שיגרום לבעלי האתרים ולמתכנתים לבצע את ההתאמות הנדרשות מבחינת נגישות האתר והקישורים המהווים חלק מרכזי בכל סוגי האתרים.


לסיכום הפוסט – כמעט בכל אתר אינטרנט ישנם עשרות ולעיתים מאות קישורים ולכן ישנה חשיבות עליונה להנגיש את הקישורים בצורה הטובה ביותר למשתמש ולקורא המסך. הנגשת הקישורים בצורה טובה ומפורטת משפרת את חווית המשתמש, מרחיבה את הנראות בגוגל והכי חשוב מנגישה את המידע לאדם המסתייע בקורא מסך לצורך ניווט וגלישה באתר האינטרנט.

שתפו פוסט זה
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

פוסטים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט