fbpx

תפריט

שימוש בחוקי ARIA בעת הנגשת אתר

חוקי ARIA הם בעצם פקודות המאפשרות לנו להגדיר מחדש את המידע אודות האלמנטים השונים המפורסמים באתר.

במצב שיש בעיה עם הקוד שעליו בנוי האתר או חוסר יכולת לשנות אותו מסיבות כאלה ואחרות ישנה אפשרות להשתמש בחוקי ARIA כדי לאכוף את הכתיבה ולאפשר לקורא מסך קריאה מסודרת ורציפה תוך כדי הסבר מפורט למשתמש.

טרם השימוש בחוקי ARIA בעת תהליך של הנגשת אתרים, חשוב לוודא מספר דברים עיקריים:

  1. כל אזור שמשתמשים בו בעזרת חוקי ARIA חייב להיות מונגש ומותאם לשימוש בקרב משתמשים המנווטים באתר באמצעות המקלדת בלבד. במידה ואנו מוסיפים מידע שאינו נגיש לאנשים המנווטים באמצעות המקלדת אנו בעצם מונעים מהם להגיע לאותו מידע וכך אין באפשרותם להשתמש או לצרוך את התוכן הרלוונטי לאותו אזור.
  2. נסו לא להעלים מידע בעזרת חוקי Aria. העלמת מידע תתבצע אך ורק אם זה הכרחי ואם זה מקל בצורה משמעותית על המשתמשים בתוכנות להקראת מסך.
  3. כל הרכיבים האינטראקטיביים (אשר מצריכים מהמשתמש לבצע פעולות כאלה או אחרות) חייבים להיות בעלי מאפיין NAME או LABEL.
  4. לכל תגית יכולה להיות רק פקודת ARIA אחת.
פקודת ה-aria הנפוצה ביותר היא פקודת aria-label.
פקודת aria-label היא פקודה שמטרתה העיקרית להסביר למשתמש המסתייע בקורא מסך מה מטרת הקישור או הכפתור שאליו הוא הגיע. הסיבה שפקודה זו היא הפקודה הנפוצה ביותר היא שלרוב מבנה האתר הינו אחיד ואינו ניתן לשינוי לכל קישור או כפתור המופיע בו. דוגמה קלאסית ניתן לראות במצב שבו יש בלוג מאמר שכל מאמר מכיל כפתור או קישור תחת צמד המילים "קרא עוד", כולם מסכימים כי שינוי הטקסט במסגרת כפתור או קישור זה הינו מסורבל ואינו אסתטי ולכן שימוש בפקודת aria-label במסגרת קוד האתר היא הפתרון האידיאלי והנוח ביותר. פקודת aria-label היא פקודה המופיעה במסגרת הקוד ומשתמש שאינו מסתייע בקורא מסך אינו מודע אליה, כלומר רק אדם המנווט ומשתמש באמצעות קורא מסך יוכל להיחשף אליה ולכן ניתן לכתוב בה את המידע בצורה המפורטת ביותר בהתאם לסוג הקישור ולמטרתו.


להלן מספר פקודות ARIA נפוצות הנמצאות בשימוש בקרב מפתחי אתרים בעת הנגשת האתר לאנשים עם מוגבלות:

  1. Role="main" – פקודה אשר מציגה כי מדובר במידע מרכזי וחשוב באתר. יש להשתמש בפקודה זו רק פעם אחת בדף.
  2. Role="contentinfo" – פקודה זו מאפשרת הוספת מידע נוסף אודות תוכן מרכזי שמופיע באתר. כלומר, במידע ויש אזור באתר שאתם מעוניינים לפרט מידע נוסף לאנשים עם מגבלת ראיה המסתייעים בתוכנה להקראת המסך, זה הפתרון עבורכם. חשוב לציין כי השימוש בפקודה משפיע ומוצג רק לאנשים המשתמשים בתוכנות להקראת מסך והמשתמש הרגיל לא נחשף אליו ולכן רק מידע ספציפי ורלוונטי לאותם משתמשים המסתייעים בתוכנה להקראת מסך יהיה כתוב שם.
  3. Navigationפקודת ARIA המציגה למשתמש כי הוא נמצא באזור שיש בו תפריט.
  4. Role="search" פקודה המציגה למשתמש כי באזור זה קיים מנוע לחיפוש מידע באתר.
  5. Role="form"מציג למשתמש כי הוא הגיע לאזור המכיל טפסים שונים המיועדים לעריכה.
  6. Role="hidden"מסתיר מהמשתמש אלמנט מסוים כדי שהתוכנה להקראת מסך תתעלם ממנו ותמשיך הלאה. פקודה מקבילה בשפת HTML היא  DISPLAY:NONE
  7. Role="application" – פקודה זו מנטרלת לגמרי את פעולת קורא המסך. משתמשים בפקודה זו בעת יישום WEB מורכב.
  8. Role="Alert" – חוק המתריע למשתמש ברגע שהוא מגיע לאזור זה. ההתרעה מתבצעת בכל מצב ובכל רגע נתון ברגע שהמשתמש מגיע לאזור. יש להשתמש רק במידה ואנו מעוניינים שבכל פעם תתבצע התרעה מסוימת בלי קשר לפעילות המשתמש או לנווט שלו.
  9. Role="dialog" – הקורא מסך לא יקריא את ה ARIA LABEL – שמופיע שם אלא רק אם המשתמש מגיע לדיאלוג מסוים.
  10. Role=" Presentation" – התוכנה להקראת מסך לא תקריא את הטבלה אלא רק את התוכן המופיע בפקודה זו.

לסיכום: חוקי ARIA הם חוקים ספציפיים וממוקדים שמאפשרים לאנשים המסתייעים בתוכנות להקראת מסך לצורך את המידע והשירות המופיע באתר. החוקים ניתנים לכתיבה ולהתאמה על ידי מפתח האתר וכך מאפשרים לכם להתאים בצורה מלאה את האזורים "הבעייתים" או המורכבים יותר לאותם משתמשים. חשוב להוסיף כי השימוש בחוקי ARIA לא חייב להתבצע במידה ומערכת האתר בנויה בצורה תקינה ולאחר בדיקת נגישות מקיפה לא נתקלתם באזורים או בתוכן חשוב שאינו מוצג למשתמש.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

האם ניתן להנגיש אתר וויקס

האם ניתן להנגיש אתר וויקס

במערכות הדיגיטליות המתקדמות של ימינו, ההכרח להבטיח נגישות באתרי אינטרנט הינו בעל חשיבות עליונה עבור עסקים, חברות וארגונים המחויבים להגיע

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת