fbpx

תפריט

איך מנגישים אתר לאנשים עם מוגבלות

הגישה הרחבה והזמינה לחיפוש שירותים או מוצרים ברשת האינטרנט הפכה לחיונית בכל בית ובכל מקום בישראל. בעידן הדיגיטלי האפשרויות צריכה ופרסום הן בלתי מוגבלות, כלומר כל אדם יכול לבדוק, לקרוא, לחקור וללמוד אודות הדברים שמעניינים אותו או המוצרים שהוא מעוניין לרכוש.  אנשים רבים, בניהם אנשים עם מוגבלות מוצאים את רשת האינטרנט כמקור מידע עיקרי ויחידי שמאפשר להם לצרוך את המידע והשירותים הנחוצים להם ברמה היומיומית.

בעלי עסקים רבים, שאינם מנגישים את האתר שלהם לאנשים עם מוגבלות מונעים מיותר ממיליארד אנשים ברחבי העולם לצרוך את השירותים שהעסק או המידע שהם מציעים וכך סוגרים בפניהם את אפשרות התקשרות העיקרית(ולעיתים אף היחידה) עם הסביבה החיצונית.

בדומה לבניית תשתיות ציבוריות בעולם הפיזי, העולם הווירטואלי צריך להיות מתוכנן כך שיהיה נגיש ומכיל עבור קהילות נכים ומצוקה. אמנת האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלות מכירה בגישה לטכנולוגיות מידע ותקשורת (תקשוב) כזכות אדם.

חשוב לי להדגיש שנית, אתרי אינטרנט, אפליקציות או מערכות אינטרנטיות שונות שאינן נגישות ואינן בנויות בצורה נכונה יכולים לעתים קרובות ליצור חסמים רבים בקרב אנשים עם מוגבלות וכך למנוע מהם הזדמנויות רבות להשתלב בחברה.

לאחר שהסברתי את החשיבות הרבה בהנגשת האתר שלכם לאנשים עם מוגבלות, אמשיך לנושא העיקרי של המאמר שהוא איך מנגישים אתר אינטרנט ומהם הכלים שעומדים בפניכם לצורך הנגשת האתר בצורה הטובה והמהירה ביותר.

איך מתבצע תהליך הנגשת אתר

תהליך הנגשת אתר הוא תהליך שחייב להתבצע בצורה מלאה ומקיפה באמצעות יועץ נגישות לאתרי אינטרנט. אם זאת, חשוב להבין וליישם מספר פרמטרים חשובים באתר לצורך התאמתו לגלישה נגישה וידידותית למשתמש.

לפני תהליך ההנגשה חשוב להבהיר כי על פי נתוני ארגון התקינה הבינלאומי W3C המגדיר את ההנחיות הקשורות בתחום הנגישות הדיגיטלי בכלל ואת תחום הנגשת האתרים בפרט, ניתן לראות כי הורדת החסמים הקיימים באתרי אינטרנט לאחר תהליך של הנגשת אתרים מביא למיקומים טובים יותר בתוצאות חיפוש, הוזלת עלויות פרסום בפלטפורמות השונות וחשיפה רבה לקהל רחב יותר.

להלן מספר דוגמאות שיתנו לכם מענה בסיסי לשאלה איך מנגישים אתר אינטרנט לאנשים עם מוגבלות. את הדוגמאות הבאות כל אחד יכול לבצע באתר שלו כדי לשפר את רמת הנגישות שבו ולהתאים ככל שניתן לטכנולוגיות המסייעות שנמצאות בשימוש בקרב אנשים עם מוגבלות

הוספת טקסט אלטרנטיבי לתמונות – כל אדם או מנהל אתר חייב לדעת שמידע חזותי כמו תמונה, ציור, אנימציה או כל מידע ויזואלי שאינו טקסט, אינו נגיש לאנשים עם מוגבלות. למשל אנשים עם לקות בראיה צריכים להסתמך על תוכנה להקראת מסך שמטרתה להקריא את המידע המופיע באתר ולהנגיש אותו עבור המשתמש. על ידי מתן טקסט אלטרנטיבי לתמונה או מידע כתוב אחר בסמוך אליה אתם מנגישים את התמונה באמצעות התוכן הנלווה מה שהופך את המידע החזותי לזמין ונגיש יותר. במסגרת הוספת הטקסט לתמונות אני ממליץ לעבור על כל התמונות באתר ולוודא שלא קיים טקסט המוטמע על גבי התמונה. התקן מחייב שלא יהיה טקסט מוטמע בתמונה מכיוון שהמידע המופיע אינו נגיש לתוכנה להקראת מסך וכך מונעת מהמשתמש לדעת מה המידע המפורסם בהם. למעבר למאמר חשוב ומקיף בנושא הנגשת התמונות: איך מנגישים תמונות באתר אינטרנט.

הוספת כתוביות נגישות לסרטונים – אנשים חרשים או כבדי שמיעה שאין ביכולתם לשמוע את המידע הנשמע מסרטון הוידאו או מסרטון התדמית שלכם יעזרו בכתוביות הנגישות שהוספתם בצורה אחידה לאורך כל הסרטון.  הוספת כתוביות לסרטון שלכם הוא תהליך חשוב והכרחי בעת פרסום סרטון וידאו באתר או בכל מדיה אחרת כגון יוטיוב, רשתות החברתיות ועוד.

שימוש נכון בצבעי טקסט באתר – שימוש תקין ביחס ניגודיות העולה מ-4.5 בין צבע הטקסט לרקע שלו מאפשר לאנשים עם מגבלת ראיה להבין מה כתוב שם ולהתאים עבורם את המידע. יצירת ניגודיות תקינה תשפר את נראות האתר שלכם ותעניק חווית משתמש טובה יותר מבעבר.

קישורים מפורטים המתאימים למידע המפורסם – קישורים הם גורמי מפתח למנהלי תוכן ומנהלי אתרים המעלים מידע מפורט אודות המוצרים או השירותים שהם מציעים. קישור הכתוב בצורה תקינה צריך להיות ברור ומפורט כך שהמשתמש ידע בדיוק לאן הוא מגיע בעת לחיצה עליו. לצורך קבלת מידע מקיף בנושא הנגשת קישורים באתר אינטרנט כנסו למאמר הבא: איך מנגישים קישורים באתר אינטרנט.

שימוש נכון בכותרות במסגרת כתיבת תוכן באתר או מאמר – שימוש נכון בכותרות יאפשר לאנשים המנווטים באמצעות המקלדת לנווט בקלות ובמהירות בין הנושאים השונים הקיימים באתר. כאשר הניווט מתבצע בקלות המשתמש נהנה יותר להשתמש באתר. ברגע שאתם מכינים מאמר או מעלים מוצר למכירה חשוב שיהיה לו כותרת ראשית וכותרות משניות בהתאם לסוג המידע המפורסם באתר.

היתרונות בהנגשת אתר לאנשים עם מוגבלות

ארבע הדוגמאות הנזכרות מעלה מציגות לכם בבירור איך מנגישים את האתר בצורה חלקית לאנשים עם מוגבלות. הפרמטרים הללו ניתנים לביצוע באמצעות על מערכת הניהול הסטנדרטיות המאפשרות שימוש בתמונות, סרטונים ותוכן.

מעבר למענה על השאלה איך מנגישים את האתר, חשוב להוסיף שלאחר שבצעתם את תהליך ההנגשה ואפילו חלק ממנו, אתם נהנים משלל יתרונות רבים, בניהם:

  1. אתרי אינטרנט נגיש ממתג את העסק והשירות בצורה טובה יותר.

אתרי אינטרנט של נותני שירותים או חברות נועדו להיות פשוטים, קלים ושימושיים בקרב כלל האוכלוסייה. ברגע שאותם אתרים מוצגים היטב במגוון מכשירים ודפדפנים אתם נהנים מחשיפה טובה יותר למוצג שלכם בקרב האוכלוסייה. אתר שהוא נגיש יותר משפיע בצורה רבה על המשתמשים שלו שיכולים לרכוש את השירותים בקלות ולהמליץ עליו לחברים בקהילה שלהם.

  1. אתרים נגישים מותאמים יותר לקידום אורגני בגוגל

בעת ביצוע הנגשת אתר אתם משפרים את היכולת של מנועי החיפוש לסרוק את המידע המופיע באתר ולמקם אותו במקום גבוה יותר במנועי החיפוש. ברגע שביצעתם את כל תהליכי הנגישות אתם מגישים את האתר בצורה טובה יותר לשאילתות במנועי החיפוש, כך שהציון איכות של האתר שלכם עולה והחשיפה עליו עולה גם כן.

  1. אתרי אינטרנט נגישים מגיעים לקהל רב ורחב יותר

חברות או עסקים אינם יכולים להרשות לעצמן להתעלם או לא לספק את השירותים שלהם לאנשים עם מוגבלות שמהווים כמעט 15% מכלל אוכלוסיית העולם. בעת ביצוע התאמות נגישות באתר אתם נהנים מחשיפה רבה יותר לקהל רחב אשר נהנה מהשימוש באתר ומצליח לקבל את המידע בצורה הטובה ביותר. הנגישות באתר לא רק משפיעה על צריכת השירותים בקרב אנשים עם מוגבלות אלא היא משפיעה גם על השימוש באתר בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

  1. אתרי אינטרנט נגישים מקטינים את הסיכוי לקבלת תלונות או תביעות משפטיות.

התקנה הישראלית מחייבת אתכם להנגיש את האתר לאנשים עם מוגבלות (במידה ואתם לא נכללים בפטורים המפורסמים במסגרת התקנה). זה נכון שלא ניתן להנגיש ב-100% את האתר לאנשים עם מוגבלות מכיוון שיש אינספור סוגי מוגבלויות, אם זאת חשוב להבין שברגע שביצעתם וטיפלתם במרב ליקויי הנגישות הקיימים באתר שלכם, הקטנתם את הסיכוי לתלונות ותביעות משפטיות.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת