fbpx

תפריט

אישור שהאתר נגיש, האם יש דבר כזה?

שאלה שחוזרת על עצמה בכל שיחה עם לקוח או מתעניין בנושא הנגשת האתר שלו, האם הוא מקבל אישור שהאתר שלו אכן נגיש בהתאם לתקן? האם קיים בכלל אישור שיכול להעיד בצורה אחת ברורה כי האתר עומד בתקנים ונגיש לאנשים עם מוגבלות? במאמר הבא אני אסביר ואפרט האם קיים אישור כזה שמצהיר שהאתר אכן נגיש ומהם הפעולות שצריך לבצע כדי להקטין את הסיכוי לתלונות או את הפיצוי הכספי שבעלי עסקים עלולים לשלם עקב אי הנגשת אתר אינטרנט.

אני אתחיל בסיפור קצר לגבי לקוח שהגיע אליי לא מזמן לגבי אתר אינטרנט שברשותו. חשוב לציין שמדובר בחברה מאוד מוכרת וגדולה שבבעלותה מספר רב של סניפים בארץ ובחו"ל.

פנתה עליי אשת השיווק לגבי כתב תביעה שקיבלה לגבי הנגשת האתר שלה, כתב התביעה היה מפורט מאוד וכלל את כל האלמנטים השונים שאינם היו נגישים לאותו אדם עם מוגבלות מוטורית. התביעה כללה חוות דעת של יועץ נגישות לאתרי אינטרנט שעבר בקפידה על כל האתר ובדק האם האתר שלה אכן נגיש לאנשים עם מוגבלות. לאחר שעברתי על הדוח היועץ ראיתי מספר תקלות קריטיות וחשובות אשר לא מאפשרות לאדם עם מוגבלות לצרוך את השירותים ברמה הבסיסית ביותר. מה שיותר הפתיע אותי שאותה מנהלת שיווק שלחה לי במייל גם אישור שהאתר שלה נגיש שהיא קיבלה באמצעות חברה חיצונית המתעסקת בבנייה והנגשת אתרים.

רגע, פה העניין מתחיל טיפה להסתבך. איך יכול להיות שחברה שקיבלה אישור שהאתר נגיש מקבלת כתב תביעה וחוות דעת ממומחה בתחום שהאתר שלה לא נגיש? יש פה משהו שלא מסתדר לי.

קודם כל האישור שהאתר נגיש נראה באמת טוב, מעוצב יפה וכולל תקנים רלוונטיים שונים וכמובן את תאריך הבדיקה שבה האישור שהאתר נגיש נכתב ואומת. אתם בטח שואלים איך זה יכול להיות? שימו לב למה שקרה.

במקביל לאישור נשלח לאותה חברה (כנספח) סייגים רבים שמכסים באופן גורף את החברה שהנגישה האתר. זה נכון שהם הנפיקו אישור שהאתר של החברה נגיש אבל (ויש אבל גדול) הם ציינו כל כך הרבה סייגים שהסיכוי שהחברה תיקח אחריות או תאלץ לתקן שוב את האתר הוא אפסי.

הסייגים היו כל כך ארוכים ומסורבלים שרק אנשים עם ידע משפטי יכלו לקרוא אותם ולהבין שמדובר במסמך משפטי אשר מעניק לאותה חברה שהמציאה את אישור הנגישות לאתר מרחב תמרון רב והתחמקות מאחריות. כל שינוי הכי קטן שמתבצע באתר בעצם מסיר את האחריות מהחברה והאישור כבר לא תקף. למה יש כל כך הרבה סייגים באישור שהאתר שלהם הוא נגיש? האם אפשר להוציא אישור אחד גורף שאחר מאשר את נושא נגישות האתר, התשובה היא פשוטה וקצרה: לא!

הרי חשבו על זה כך, ישנם מספר עצום של סוגי מוגבלויות שונות. מוגבלויות פיזית, מוטוריות, קוגניטיביות ועוד. איך אפשר להנגיש את האתר לכולם בצורה שווה? זה לא אפשרי. נקודה.

הטיפ הראשון שאני רוצה לתת לכם כמוסר השכל מהפוסט הוא בדקו טוב טוב מה האישור שאתם מקבלים מאותה חברה להנגשת אתרים, מהם הסייגים שקיימים בו והאם האישור אכן עונה על הצורך שלכם.

אז מה עושים? איך מוודאים שהאתר שלנו אכן נגיש?

בכל תהליך של בדיקה או הנגשת אתר אינטרנט צריך להשתמש בקובץ אקסל מפורט שבו רשומים כל הליקויים או התקלות הקיימות באתר במועד הבדיקה. הקובץ כולל את תחום הליקוי, דרכי טיפול בו, הסברים נוספים ואישור שאכן הנושא טופל על ידי צוות המתכנתים. אותו הדוח ישמש אותו גם בביצוע הבדיקה וגם לאחר מכן במקרה שנצטרך להציג אותו לגורם מוסמך או לבעלי האתר. אותו הדוח נגישות צריך להתייחס לכל הבדיקות הנדרשות בתקן ולהציג בצורה ברורה ופשוטה כולל צילומי מסך את המידע המצוין ואופן הטיפול בו. דוח כזה יכול להחליף אישור שהאתר שלכם אכן נגיש. הרי חשבו על זה כך האם יש להם דוח מסודר שהאתר נגיש, זה אומר שכל הפרמטרים העיקריים וגם הפחות עיקריים נבדקו וטופלו בהתאם לתקנות הנגישות. במידה ותאלצו להגיע לבית המשפט או להסכם פשרה עם התובעים תוכלו להציג את הדוח ולהראות את הנכונות הרבה והמקצועית שהייתה לכם בכל תהליך ההנגשה, כלומר שלא הקלתם ראש כלל בכל נושא הנגשת האתר ושכרתם יועץ נגישות אתרים באינטרנט בתחום שעבר על האתר, כתב את דבריו ואישר כי כל התקלות שהיו אכן טופלו.

דוח כזה מגיע לרוב בצורה מסודרת וברורה, כולל את כל התבניות שנבדקו והתייחסות לכל חלק וחלק באתר.

לאחר מספר שנים בתחום, הבנתי שדוח מסודר ותהליך הנגשה מבוקר יכול לשמש כמסמך איכותי שאכן מעיד שהאתר שלכם נגיש בהתאם לתקן וברמה הטובה ביותר לאנשים עם מוגבלות. כמו שציינתי קודם, אין דבר כזה נגיש לגמרי.

האם כדאי לי לבקש מהחברה שבנתה לי את האתר אישור שהאתר שלי נגיש?

רוב החברות לבניית אתרים לא יסכימו לתת אישור או הצהרה כזו שהאתר הוא נגיש מכיוון שלרוב הם לא מבינות בנושא ההנגשה ואין להם את הכלים לבדוק את רמת הנגישות באתר. אם הם יסכימו לתת לכם אישור זה בהחלט יבוא לטובתכם, רק בדקו טוב טוב מהם הסייגים והאם אותם סייגים הם הגיוניים או שהוא מוגזמים.

זכרו, מטרת הנגשת האתר הוא לאפשר לאנשים עם מוגבלות לצרוך את השירותים שלכם בצורה הטובה והנוחה ביותר ובמקביל להקטין את הסיכוי בצורה משמעותית שתקבלו תלונה או מכתב שהאתר שלכם לא עומד בתקנות הנגישות.

רוצים לדעת עוד בנוגע לאישור שהאתר נגיש? השאירו את הפרטים שלכם ואנו נדאג לחזור אליכם עם כל המידע הרלוונטי לגבי סוגי האישורים ונראות הדוח נגישות לאתר.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים,

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת