fbpx

תפריט

הכלים הנפוצים בהם משתמשים עיוורים בעת גלישה באינטרנט

את המאמר הבא הכנתי במיוחד לשאלה שמעסיקה חברים, מכרים ולקוחות שלי. השאלה היא: איך אדם עיוור גולש באתר אינטרנט? הרי זה נראה לרוב האנשים מוזר שאדם עיוור אכן מצליח לגלוש באתר ולרכוש את השירותים או המוצרים המוצעים בו.

חלק מרכזי בתהליך הנגשת אתר אינטרנט זה ההתאמה שלו לשימוש בקרב אנשים עם לקות ראייה.

ההתאמה שאנו מבצעים כחלק מהתהליך זו התאמה חזותית ופונקציונלית.

אסביר בקצרה מהי כל התאמה ואז אצלול ישירות לכלים הנפוצים ביותר (הרי זה מה שמסקרן אתכם, לא?)

התאמת חזותית בהנגשת אתר אינטרנט

התאמה חזותית כוללת ביצוע שינויים והתאמות בנראות של האתר. לדוגמה שינוי צבעים, הגדלת גופן, הוספת טקסט אלטרנטיבי לתמונות, הוספת שמות (לייבלים) גדולים וברורים לשדות המופיעים באתר ועוד..

התאמה פונקציונלית בעת הנגשת אתר אינטרנט

התאמה זו משפיעה על אופן הניווט והשימוש באתר. אנשים עיוורים אינם יכולים להשתמש בעכבר ולרוב הם משתמשים במקלדת רגילה או מותאמת אישית לצרכיהם. בעת ניווט באמצעות המקלדת ישנה חובה מוסרית וחוקית לאפשר למשתמש להגיע לכל אזור באתר ולאפשר לו לתפעל אותו בצורה תקינה ושווה למשתמש באמצעות העכבר. התאמות הללו מנגישות את האתר לאנשים עיוורים ולאנשים עם מוגבלות פיזית שאינם יכולים לאחוז בעכבר בעת השימוש במחשב וגלישה באתר האינטרנט.

שלושת הכלים הנפוצים ביותר בקרב אנשים עיוורים בעת גלישה באתר אינטרנט:

  1. תוכנה להקראת מסך או בשמם המוכר מנועי דיבור

תוכנות להקראת מסך הן בעצם תוכנות הממירות טקסט או התוכן הקיים באתר לשמע וכך מאפשרות למשתמשים להבין מהו המידע שרשום באתר או בעמוד שבו הם נמצאים. המידע עובר למשתמש בצורה ווקלית. במסגרת השימוש בתוכנות להקראת מסך המשתמשים יכולים לאפשר למכשיר זה לקרוא את כל העמוד מלמעלה למטה, שורה אחת בכל פעם, להתמקד בכותרת בהתאם לסדר שהם מופיעות, להתמקד בקישורים ובאלמנטים קליקבילים ועוד..

קוראי המסך הנפוצים ביותר בקרב אנשים עיוורים הם NVDA ו – JAWS. חשוב לי להדגיש שלאורך השנים חל שיפור רב בתוכנות עצמם והשימוש בהם הופך לקל ופשוט יותר גם בקרב משתמשים צעירים ומבוגרים. בטח אתם שואלים מה קורה לגבי אלה המשתמשים בטלפון החכם (הרי הרוב שגולשים לאתר שלכם משתמשים במובייל), לאותם טלפונים חכמים יש קוראי מסך מובנים המאפשרים השמעת המידע באתר באמצעות תנועות מגע של האצבע על גבי המסך של הטלפון החכם.

  1. שימוש בדפדפני גלישה המותאמים במיוחד לאנשים עם לקות ראיה

ישנם דפדפנים מיוחדים הבנויים בצורה פשוטה וקלה לשימוש שבמסגרתם ניתן לבצע את ההתאמות העיקריות והבסיסיות ביותר במסגרת הגלישה באתר האינטרנט. אותם דפדפנים יכולים לזהות את מבנה העמוד שאליו הגיע המשתמש ולהעביר את המידע הכתוב בו בהתאם ליכולות ולצרכי המשתמש.  החיסרון של הדפדפנים המיוחדים הללו שהם אינם מפותחים כמו שאר הדפדפנים פופולריים ולכן הם עשויים שלא לתמוך בתכונות וברכיבים חדשים שמתכנתים רבים משתמשים בהם בעת בניית אתר אינטרנט.

  1. כלי ייחודי המשמש כזכוכית מגדלת להגדלת המידע המופיע בעמוד

זה נכון שהשימוש בזכוכית מגדלת אינו מתאים לאנשים עיוורים אלא לאנשים שיש להם לקות ראיה חמורה או לאנשים מבוגרים שלא מצליחים לקרוא את המידע הכתוב באתר האינטרנט. זכוכית מגדלת זו מאפשרת להם לבחור את האזור שהם רוצים להגדיל ולהציג להם בצורה ברורה יותר. זכוכית מגדלת מאפשרת להם שליטה מלאה והתאמה של המידע הוויזואלי בהתאם לרמת הראיה שלהם.
בדפדפן הנפוץ ביותר – גוגל כרום ניתן לבצע הגדלה והקטנה של הטקסט המופיע באתר על ידי לחיצה ממושכת על הכפתור CTRL והזזת גלגלת העכבר מעלה ומטה.

רוצים לקבל טיפים נוספים בעת הנגשת האתר שלכם לעיוורים? הכנסו למאמר מקיף שבמסגרתו תוכלו להיחשף להמון טיפים חשובים ושימושיים בעת הנגשת אתר האינטרנט שלכם לאנשים עיוורים ולאנשים עם לקות ראיה: מהם הטיפים החשובים ביותר בעת הנגשת אתר האינטרנט שלכם לעיוורים.

האם נגישות האתר משפיעה על היכולת של הכלים להציג את המידע למשתמש?

התשובה היא חד משמעית כן!

ברגע שאתם מנגישים את האתר שלכם בהתאם לדרישות התקן אתם בעצים מתאימים אותו לכלים השונים שהזכרתי במאמר. כאשר אתם מבצעים שינויים במבנה האתר, אתם מנגישים את הרכיבים והמידע שבו לכלים כגון תוכנות להקראת מסך או לדפדפנים הנגישים. אותם כלים יכולים להגיע לכל אזור באתר ולהציג למשתמש את המידע בצורה ברורה ופשוטה. ברגע שאתם לא מבצעים את ההתאמות הנדרשות ישנו סיכוי גבוה כי המשתמש לא יצליח להגיע לאזור הספציפי באתר האינטרנט או שהמידע שהיה כתוב באותו אזור אינו ברור לו. התאמה נוספת ומרכזית בעת הנגשת אתר היא שיפור הנראות החזותית והקונטרס בין הצבעים של הטקסט והרקע שלו. שיפור זה מעניק למשתמש עם לקות ראיה לקרוא את המידע בצורה ברורה ומובנת יותר.

להנגשת האתר ישנה חשיבות ערכית, חברתית וחוקית. אני ממליץ לכל בעלי העסקים ובעלי האתרים להנגיש את האתר שלהם לאנשים עם מוגבלות המסתייעים בכלים השונים כדי שיוכלו לצרוך את השירותים והמידע המפורסם באתר.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא משפר את ההתמצאות באתר האינטרנט בעת ניווט באמצעות המקלדת

מהו מנגנון למעקף בלוקים?

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא מסייע לניווט והתמצאות טובה יותר באתר אינטרנט? בהתפתחות המטורפת שאנו חווים בשנים האחרונות בנושא

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת