fbpx

תפריט

הנגשת אתרים ללמידה מרחוק

בחודשים האחרונים אנו נמצאים בשיאה של מגפה הגורמת לאנשים רבים לשבת בבית וללמוד באמצעים טכנולוגיים שונים ובאפליקציות המותאמות ללמידה מרחוק.

החברות שפיתחו את אותם אתרים ללמידה מרחוק לא תמיד שמו דגש או ראו את הצורך הרב בבניית אתר נגיש בהתאם לתקנות לצורך התאמתו בצורה הטובה ביותר לאנשים עם מוגבלות.

הלמידה באוניברסיטאות, מכללות, בתי ספר וכל מוסד לימודי כזה או אחר משתמשים בשירותים שונים להעברת השיעור בצורה מקוונת אך לרוב אותם אנשים עם מוגבלות אינם מצליחים לצרוך את המידע הדרוש להם ועקב כך הם נפגעים בצורה משמעותית מבחינת ההשכלה והלמידה בכל תקופה זו.

זה נכון שרק בשנים האחרונות אנו מזהים עלייה משמעותית בצריכת המידע בצורה מקוונת ולכן כל אתר או מערכת אינטרנטית המספקת שיעורים או שירותי למידה מרחוק צריכה להיות נגישה ברמה הטובה ביותר לצורך העברת המידע באופן ברור ומובן לאנשים עם מוגבלות, אנשים מבוגרים ולכלל האוכלוסייה.

ככל שיותר ויותר מוסדות לימוד סוגרים את הדלתות ומבטלות את השיעורים הפרונטליים עקב החשש מהדבקה הדרישה ללימודים דרך וידאו, מדריכים כתובים ושאר כלי האינטרנט המקובלים ללמידה מרחוק עולה ולכן התאמת הנגישות צריכה להתבצע בצורה המהירה והמדויקת ביותר.

למרות הניסיונות הרבים של החברות הגדולות להתאים את הפלטפורמות שלהם לאנשים עם מוגבלות, עולה שאלה שהאם כל התלמידים מסוגלים להשתמש וללמוד בעזרת הכלים המקוונים הללו?


להלן כמה מהנושאים שתלמידים עם מוגבלות עשויים להתמודד בעת למידה מרחוק כלומר למידה בצורה מקוונת:

  • תלמיד חירש אינו יכול להבין את המידע המוצג בסרטון וידאו או הדרכת שמע המפורסמת ללא כתוביות או תמלול מתאים.
  • לכל כל התמונות או האלמנטים הוויזואליים כגון גרפים מגיעים עם טקסט אלטרנטיבי מתאים מה שמונע ממשתמשים המסתייעים בקוראי מסך לצרוך ולהבין את המידע המופיע בתמונה. תוכנה להקראת מסך לא יכולה לקרוא את התוכן או המידע המופיע על גבי התמונה ולכן ישנה חשיבות עליונה להוסיף טקסט אלטרנטיבי מתאים ומדויק בצורה מבוקרת.
  • ממשק הלמידה מרחוק חייב להיות נקי, מובן, מסודר ונוח לנווט באמצעות המקלדת. ממשק עמוס המשולב פרסומים שונים ואלמנטים קליקבליים (לחיצים) שאינם הכרחיים מקשים בצורה משמעותית על המשתמש לנווט באתר וכך מונעים מהם לצרוך את השירות שהם זכאים לו בצורה שווה כמו כלל המשתמשים.
  • דיונים או תוכן המפורסם בצורה כתובה שזז מהר מדיי וללא אפשרות עצירה עלול למנוע מהמשתמש לקרוא אותו. כל המידע הכתוב שזז על המסך חייב להתבצע בצורה איטית ומובנת עם אפשרות של כפתור עצירה והמשך כך שכל אדם יוכל לקרוא אותו בהתאם לקצב הקריאה שלו ובצורה מסודרת ומובנת.

מספר רב של חברות המפתחות ומשווקות כלים מקוונים משתמשים בכלים אוטומטיים כמו תוספי נגישות להנגשת המידע שלהם. השימוש בתוספי נגישות הוא בעייתי מכיוון שלא תמיד התוסף ניתן להפעלה בכל סוגי הדפדפנים וגרסאותיהם, חוסר התאמה במובייל, חוסר ידע של המשתמש בתפעול התוסף וכן הלאה. מעבר לכל הבעיות שעלולות להיגרם עקב שימוש בתוסף נגישות יש להבין כי תוסף הנגישות פוטר רק את הנושא הוויזואלי באתר מבחינה חיצונית כלומר הוא מולבש על האתר ונמצא כתוכנה נוספת שסורקת אותו ולכן אין לו אפשרות לשנות את הקוד או לבצע את התאמות הנדרשות בהתאם לתקן ובהתאמה מלאה לטכנולוגיות המסייעות השונות כמו התוכנות להקראת מסך.

ברור שהצורך באתרים נגישים ללמידה מרחוק הוא דחוף עקב המשבר שפוקד אותנו, אם זאת חשוב לציין שגם לאחר שהמשבר יחלוף, אנשים רבים ימשיכו להשתמש באותם אתרים ואפליקציות מכיוון שהנושא הפך לנורמלי ופשוט לשימוש (ככל שניתן) בחודשים האחרונים. כל התכנים והאתרים המאפשרים למידה מרחוק צריכים לעמוד באופן מלא ומתמיד בהנחיות התקן הישראלי להנגשת אתרים, כך שתלמידים ולסטודנטים עם מוגבלות לעולם לא תישלל הזכות ללמוד בצורה שיוונית ומתאימה לצרכיהם האישיים.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים,

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת