fbpx

תפריט

הנגשת אתרי ג'ומלה

מפתחי מערכת הניהול של ג'ומלה עובדים במרץ על שחרור הגרסה השנייה הסופית של ג'ומלה 4 שבמסגרתה ישנה התייחסות רבה לנושא הנגשת האתר וביצוע התאמות ויזואליות לאנשים מוגבלות.

במערכת זו ישנה תוסף נגישות מובנה המאפשר עבודה טובה על הנראות הוויזואלית שלו וביצוע ההתאמות הנדרשות (חוזר ואומר מבחינה ויזואלית) לאתר.

זכרו כי הנושא הוויזואלי מהווה כ-30% מסך הנגשת האתר ויש צורך לבצע גם בדיקות והתאמות נוספות כגון התאמת האתר לשימוש באמצעות טכנולוגיות מסייעות, תוכנות להקראת מסך וניווט באמצעות המקלדת.

לאורך "האבולוציה" והפיתוח של מערכת ניהול האתרים ג'ומלה אנו מבינים כי התאמות הנגישות הרבות מאיטות את קצב הפיתוח אך החשיבות להתאמת האתר לדרישות התקן עולה על משך זמן הפיתוח וצוות המתכנתים עובד על זה בצורה אינטנסיבית ומקיפה כדי לאפשר (ככל שניתן) שימוש קל וביצוע ההתאמות באופן עצמאי וללא שימוש בשירותיו של מתכנת.

מהי נגישות באתרי אינטרנט ובאתרים מבוססי ג'ומלה?

מטרתה העיקרית של הנגישות באינטרנט היא לוודא שהאתר בנוי בצורה תקינה המאפשרת גלישה נעימה ורציפה לאנשים עם מוגבלות. התאמת האתר חייבת להתבצע לכל האוכלוסייה מבלי יוצא מן הכלל.

ישנם אנשים המתייחסים לאנשים עם מוגבלות בצורה שונה, מה שאינו הוגן ואינו שיווני. חשוב להבין שהמילה "מוגבלות" היא מילה רחבה ומונה מספר בלתי מובטל של אנשים הסובלים ממוגבלות קלה או מוגבלות חמורה ולכן יש להתייחס לכולם בצורה שווה ולהתאים את אתר הג'ומלה שלכם ככל שניתן.

לצורך ביצוע ההתאמות הנדרשות בהנחיות שפורסמו על ידי ארגון התקינה הבינלאומי WCAG יש ללמוד ולהבין את התקן וליישם אותו באתר בצורה הטובה ביותר. זה נכון שישנם מערכות מאוד מסורבלות שביצוע ההתאמות עלול לארוך זמן רב ובעלות כספית יקרה, למזלנו במערכת הג'ומלה נושא הנגישות באינטרנט אינו כזה מסובך עקב ההתאמות הרבות שבוצעו לאורך השנים על ידי צוות מתכנתים מנוסה בתחום הנגשת אתרים.

במידה ואתה בעל אתר אינטרנט ג'ומלה חשוב שתבצע את הבחירה וההתאמות הנדרשות כבר מתחילת הדרך ולא לחכות שתסיים את שדרוג אתה ורק לאחר מכן תתפנה לנושא הנגישות. ככל שתעשה זאת מוקדם יותר כך הסיכוי שלך לאתר נגיש בזמן קצר ובעלות נמוכה גבוה יותר.

זכור – בחרת לבנות אתר חדש? מעולה! תוודא כי בונה האתרים בוחר עבורך את מערכת הניהול הטובה והנגישה ביותר שג'ומלה היא בהחלט עומדת בקריטריונים הנדרשים.

ג'ומלה היא בין המערכות היחידות גם דאגה לסדר ולהתאים את הנראות הוויזואלית ואת הצבעים של מערכת הניהול כדי שאנשים עם לקות ראיה יוכלו להשתמש באתר ולנהל אותו בצורה הטובה ביותר.

ביצוע התאמות נגישות באתרי ג'ומלה למשתמשים באמצעות המקלדת

התקן אומר כי ישנה חשיבות עליונה לוודא כי ניתן להגיע לכל האלמנטים המרכזיים באתר באמצעות ניווט במקלדת. במסגרת הנגשת האתר והתאמתו לטכנולוגיות המסייעות. נושא חשוב שיש לוודא הוא שכל הקישורים והתוכן באתר שלכם בולט, נגיש וכולל אפשרות לאינטראקציה תקינה עם הגולש.

מלבד הסדר הנכון והשימוש בתגיות מתאימות יש לוודא כי הנראות הוויזואלית של התוכן, הקישורים והכפתורים עומד בתקנות הנגישות.

שאלה מרכזית במסגרת המאמר, האם בעת פיתוח מערכת הג'ומלה המתכנתים שמו דגש על הנגשת האתר והתאמתו לאנשים עם מוגבלות?

כבר בראשית הדרך, המפתחים של אתרי ג'ומלה שמו דגש וישמו סטנדרטים מקיפים בתחום הנגישות.

שימו לב ששום מערכת לניהול אתרים אינה ביצעה ממשק נגיש כברירת מחדל ובמידה ומעוניינים להנגיש את מערכת הניהול יש להשתמש בשירותיו של מתכנת או בהתקנת תוספי נגישות המאיטים את האתר ואת אופן השימוש בו. לעומת זאת, מפתחי מערכת הג'ומלה כבר מראש ביצעו את התאמות הנגישות מבחינה ויזואלית וסיפקו מערכת ניהול מותאמת ונגישה יותר כברירת מחדל לשימוש כלל האוכלוסיה.

לאחר שהם ביצוע את ההתאמות הבסיסיות הנדרשות בשלד האתר האחריות מועברת לבעלי האתרים, למעצבים ולמתכנתים לוודא שהאתר שלהם נגיש גם מבחינת הקוד שלו וגם מבחינת הנראות והעיצוב שלו.

האם לנו כמנהלי אתרי ג'ומלה יש גם אחריות לתחזוקת אתר נגיש?

כמובן! מלבד המבנה של האתר שחייב להיות נגיש ישנה דרישות בתקן גם שהתוכן שלו יהיה נגיש. כלומר כל תוכן, קובץ, מידע המפורסם ומועלה לאתר חייב לעבור התאמות נגישות בצורה מלאה ומקיפה. גם במידה והאתר שלכם נגיש בצורה הטובה ביותר ובהתאם לתקן, במידה והעלאתם תוכן שאינו נגיש אתם גורמים למשתמש לצרוך את המידע בצורה שאינה תקינה ובמקביל את חשופים לתביעות ותלונות בנושא הנגישות.

שימוש נכון בתגיות HTML במסגרת פיתוח האתר.

כותרת תייגו ככותרת, כפתור ככפתור וקישור כקישור. רק במידה ותעשו את זה בצורה מלאה ותקינה אתם תאפשרו לגולשי האתר לצרוך את המידע המופיע באתר בצורה טובה ומקיפה יותר וכך תנגישו את אתר הג'ומלה שלכם לכלל האוכלוסייה.

העלאת תמונות בצורה נגישה לאתר שלכם.

בעת העלאת תמונה שמטרתה להעביר מסר או מידע ספציפי לגולש ישנה חשיבות להוספת טקסט אלטרנטיבי שיהיה נגיש לאנשים המשתמשים באמצעות תוכנה להקראת מסך. מלבד הנגשת התמונה לאנשים עם לקות ראייה אתם מעניקים גם לגוגל ולשאר מנועי החיפוש לצרוך את המידע באתר שלכם בצורה טובה ומקיפה יותר.

אתרי הג'ומלה משולבים תוסף נגישות מובנה לשיפור הנראות הוויזואלית של האתר.

לג'ומלה בגרסה האחרונה (הרביעית במספר) קיים תוסף נגישות מובנה הניתן להפעלה בקלות על ידי חיפוש התוסף בחנות התוספים של המערכת. התוסף מאפשר הפעלת תכונת נגישות באתר.

תוסף הנגישות המובנה במערכת מאפשר למשתמש לבצע מגוון פעולות הכוללות ניהול ושינוי גודל הטקסט בהתאם לדרישתו, ניהול המרווחים בין טקסט לטקסט, שינוי והתאמת הצבעים והניגוד החזותי הקיים באתר וכן הלאה.

חשוב להבהיר כי השימוש בתוסף הנגישות אינו מחליף את תהליך הנגישות המלא שיש לבצע באתר, אלא הוא מספק תהליך חלקי ובסיסי לשיפור הנגישות וחווית המשתמש.

שימו לב – אין ברצוני להמליץ על שימוש במערכת זו או אחרת. הנושא שאני מתייחס בפוסט זה הוא התאמת הנגישות של מערכת הניהול מבוססת ג'ומלה תוך כדי התייחסות לאנשים המשתמשים בטכנולוגיות המסייעות הנפוצות ביותר בארץ ובעולם.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא משפר את ההתמצאות באתר האינטרנט בעת ניווט באמצעות המקלדת

מהו מנגנון למעקף בלוקים?

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא מסייע לניווט והתמצאות טובה יותר באתר אינטרנט? בהתפתחות המטורפת שאנו חווים בשנים האחרונות בנושא

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת