fbpx

תפריט

הנגשת מסמך סרוק

כיועץ נגישות בעולם הדיגיטלי המלווה פרויקטים רבים בארץ ובחו"ל נחשפתי לאלפי מסמכים מסוגים שונים.

כדי לפשט את נושא הנגשת המסמכים, אחלק את סוגי המסמכים לשני סוגים עיקריים:

  1. מסמך אשר נשמר מקובץ וורד והמידע שבו זמין לקורא מסך.
  2. מסמך אשר נסרק או צולם והמידע הכתוב בו אינו זמין כלל לקורא מסך.

במקרה שהמסמך הנוכחי נשמר מקובץ וורד ישנם מספר אלמנטים ותגיות המופיעות במסמך (עוד מעצם השמירה והתיוג של המידע במסמך המקורי). במסגרת תהליך של הנגשת מסמך מסוג זה, אני עובר על כל האלמנטים והמידע הכתוב במסמך, מנגיש אותם ומבצע בדיקה מקיפה כי אכן המסמך זמין לקורא מסך ולאנשים המסתייעים באמצעות טכנולוגיות מסייעות וכמובן עומד בכל דרישות התקן.

במקרה שהמסמך הינו מסמך סרוק או מסמך שצולם באמצעות מצלמה (גם מצלמת הטלפון כמובן) אין שום אפשרות שהמשתמש המסתייע בקורא מסך יוכל להבין מה כתוב בו מכיוון שכל המסמך בעצם מורכב מתמונה ללא טקסט כלל. במקרה זה המסמך עצמו אינו נגיש כלל (אפילו לא ברמה הבסיסית ביותר) ויש צורך לבצע הנגשה ידנית.

הנגשת מסמך PDF סרוק בצורה ידנית דורשת מאיתנו לעבור על כל המסמך להעתיק את המידע הכתוב בו לתוך תוכנת הוורד, להנגיש אותו ולשמור אותו כ-PDF  נגיש. ברור לכולנו שהתהליך הידני הוא ארוך המצריך מיומנות גם בכתיבת המידע וגם בשמירת הקובץ בתצורה נגישה.

חשוב לי להדגיש כי בארגונים רבים ישנו שימוש רב במסמכים סרוקים אשר מועלים לאתר האינטרנט שלהם. שימוש במסמך סרוק פוגע ביכולת של אדם עם מוגבלות המסתייע בטכנולוגיות מסייעות כגון קורא מסך להבין מה כתוב במסמך. מעבר לפגיעה באותו משתמש, אותו ארגון המעלה מסמכים סרוקים אינו עומד בדרישות התקנות משמע חשוף לתביעה אזרחית ולאכיפה מנהלית.

איך אפשר לדעת האם המסמך שברשותי נשמר כקובץ PDF או נסרק?

הבדיקה שאני מציע לכם היא הבדיקה הכי מהירה והכי פשוטה הקיימת היום. חשוב לציין שברוב המקרים הבדיקה המהירה הזאת תאפשר לכם לדעת האם התוכן של המסמך שלכם זמין לקורא מסך או לא. חשוב להדגיש שזה התוכן זמין לקורא מסך לא אומר שהוא נגיש או שהמסמך עומד בכל דרישות התקן.

כל שעליכם לעשות זה לפתוח את מסמך ה-PDF ולנסות לסמן עם העכבר את הטקסט המופיע בו. במידה והצלחתם לסמן את הטקסט עצמו קרוב לוודאי שהמסמך הוכן בתוכנת וורד ונשמר כקובץ PDF.

במידה ולא הצלחתם כלל לסמן את התוכן מדובר במסמך סרוק או מסמך שצולם באמצעות מצלמה.

מצרף לכם תמונה להמחשת נושא הדגשת התוכן במסגרת מסמך שאינו סרוק או מצולם:

תמונה המציגה מה הכוונה בתוכן המופיע במסמך נגיש שנשמר כקובץ PDF

תמונה זו נחתכה מקובץ PDF שהכנתי, שימו לב לסמן הכחול שנגרם עקב לחיצה על כפתור הימיני בעכבר וסימון המידע במסגרת המסמך.

ברגע שהמידע מסומן כפי שמופיע בתמונה מעלה ניתן להבין כי המסמך עצמו נשמר כקובץ PDF ולא נסרק או צולם.

חשוב להדגיש שלא מדובר בתמונה המעבירה תוכן מסוים אלא רק לצרכי המחשת הסמן הכחול בעת ביצוע הבדיקה המצוינת מעלה.

שיפור תהליך והזמן הדרוש בהנגשת מסמך סרוק בהתאם לדרישת התקן

בחודשים האחרונים, יצרתי קשר עם חברה המתמחה בעולמות ה-PDF כדי למצוא דרך מהירה יותר שבאמצעותה נוכל להנגיש מסמך סרוק או מסמך מצולם שהמידע הכתוב בו אינו זמין לקורא מסך.

אני שמח לבשר לכם שהצלחנו להגיע למערכת מתקדמת המאפשרת "הוצאת" המידע מהמסמך הסרוק והפיכתו לתוכן ברור הזמין לקורא מסך. חשוב לציין כי התהליך מדויק ברמה גבוהה מאוד אך יתכנו עוד מספר שגיאות בהמרת התוכן, משמע המערכת מוציאה את רוב התוכן בצורה תקינה אלא אם הצילום ממש גרוע או התוכן עצמו המופיע בעמוד מחובר ואינו קריא כלל.

זה נכון שעדיין לא הגענו ל-100% התאמה מלאה לתוכן שבמסמך (למרות שאנחנו מבטיחים להמשיך ולשפר את עבודת המערכת), התהליך מקצר לנו בצורה משמעותית את העברת המידע לעמוד תוכן לצורך ביצוע תהליך ההנגשה.

כחלק משירותנו אנו עוברים על כל המידע שהצלחנו להוציא ומוודאים כי הכל תקין וזהה לחלוטין בין שני המסמכים (המסמך הסרוק והמסמך החדש לאחר השימוש באותה מערכת). לאחר שעברנו וראינו שכל המידע זהה לחלוטין אנו מתחילים בתהליך הנגשת המסמך והתאמת כל האלמנטים הקיימים בו לדרישות התקן.

צוות WEB-A הינו הצוות המתקדם בישראל בעולמות הדיגיטל, בין שירותינו ניתן למצוא: נגישות אתרים, הנגשת מסמכים, הנגשת אפליקציות ומערכות מתקדמות ועוד.

אנו מבטיחים להמשיך לשפר, לשדרג ולתת את השירות הטוב ביותר בעולמות הנגישות בדיגיטל וכל זה כדי לשפר את המידע והשירותים המוצעים באמצעות רשת האינטרנט לכלל האוכלוסייה.

מעוניינים לקבל הצעת מחיר בנושא הנגשת מסמך סרוק?

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא משפר את ההתמצאות באתר האינטרנט בעת ניווט באמצעות המקלדת

מהו מנגנון למעקף בלוקים?

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא מסייע לניווט והתמצאות טובה יותר באתר אינטרנט? בהתפתחות המטורפת שאנו חווים בשנים האחרונות בנושא

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת