fbpx

תפריט

העקרונות לנגישות אתרים ותכנים ברשת האינטרנט

ארגון התקינה הבינלאומי פרסם ארבעה עקרונות עיקריים שלשמם יש צורך להנגיש ולהתאים את התוכן המופיע באתר האינטרנט כדי שלאנשים עם מוגבלות תהיה האפשרות לגלוש, לנווט ולצרוך את השירותים בצורה טובה וברורה.

התקן הישראלי מבוסס בעיקר על התקן העולמי WCAG 2.0  אם זאת יש מספר שינויים קלים שבוצעו בתקן הישראלי והם  מפורטים בהמשך לתקן העולמי, כלומר בהתחלת התקן הישראלי ישנה הנחייה ברורה להיצמד לתקן העולמי ולקראת סופו ישנם שינויים ותוספות שמפורסמות בתקן הישראלי.

מטרתם העיקרית של העקרונות נגישות לאתרים המהווים את הבסיס להנגשת מבנה האתר והתוכן המופיע בו היא לאפשר לכל אדם בצורה הטובה ביותר לגשת לתוכן, להציג אותו ולהשתמש בו בהתאם לצרכיו.

כל בעל עסק או נותן שירות שמעוניין להשתמש ברשת האינטרנט כדי להציע את שירותיו או להעביר מידע מסוים לגולש חייב להתמקד בארבעת העקרונות וליישם את כולם בצורה הטובה ביותר.

העקרונות לנגישות תכנים באינטרנט המפורסמות על ידי ארגון התקינה הבינלאומי מתייחסות לנושאים הבאים:

  1. ניתן להבחנה ולתפיסת המידע בצוררה ברורה ומובנת למשתמש. הכוונה בעקרון זה שהמידע המפורסם באתר לחייב להיתפס בחושיהם, כלומר שהמידע חייב להיות מוצג כדי שתהיה להם האפשרות לצפות בו. מתחילים מההתחלה, קודם כל שהמשתמש יוכל בכלל להבחין במידע המפורסם באתר או במסמך.
  2. הפעלה ושימוש בממשק או באתר האינטרנט. רכיבי הממשק צריכים להיות ניתנים להפעלה ולשימוש. הכוונה בעקרון זה שלכל משתמש צריכה להיות האפשרות לתפעל ולהשתמש במידע. לאחר שבעקרון הקודם נחשפו אליו, כעת צריכה להיות האפשרות להשתמש בו
  3. אופן הפעלת הממשק והמידע המפורסם בו חייב להיות מובן – הכוונה בעקרון זה שהמידע או האפשרויות השונות הקיימות בממשק חייבות להיות מובנות לגולש כך שהוא יהיה מסוגל להבין בצורה מלאה את המידע ואת פעולת הממשק. משמעות העיקרון היא להדגיש שבעל האתר או המפרסם אינו יכול להשתמש בתוכן או בממשק שאינו מובן או מהווה חסם לגולשים רבים בעת צריכת השירות.
  4. יציב מבחינה טכנולוגית וניתן לשימוש בקרב טכנולוגיות מסייעות – התוכן והממשק המפורסם חייב להיות יציב וחזק כדי שניתן להשתמש בו באופן רציף במגוון דפדפנים וטכנולוגיות מסייעות שונות המאפשרות לאנשים עם מוגבלות לצרוך את המידע לאורך זמן ובלי הפרעות טכניות לאורך כל הגלישה. נושא היציבות הוא קריטי וחשוב מכיוון שלעיתים קרובות טכנולוגיות רבות משתנות ולא תמיד חושבים על נושא הנגישות באינטרנט. נושא הנגישות באתרי אינטרנט או בממשקים שונים הוא הכרחי וחשוב במיוחד לכלל הגולשים ולא רק לאנשים עם מוגבלות. אנשים מבוגרים למשל שצורכים את המידע ברשת חייבים להיות מסוגלים לצרוך בצורה יציבה וללא חסמים. לסיכום המשמעות העיקרית של עקרון זה שהמשתמשים יהיו מסוגלים לגשת לתוכן בלי קשר להתקדמות ולשדרוג הטכנולוגי.
 
מטרתם העיקרי של עקרונות אלה זה לאפשר למשתמש עם מוגבלות לצרוך את המידע והשירות המוצע דרך האתר בצורה שווה כמו משתמש ללא מוגבלות. עקרונות אלו קיבלו חשיפה רבה בקרב האכלוסייה ומדינות רבות משתמשות בהן כהנחיה ליישום מלא בעת שימוש באתר אינטרנט עסקי ובכלל.

העקרונות הם בעצם השלב הראשון בהבנת נושא נגישות האתרים, הנגשת תוכן באתרי אינטרנט והנגשת מסמכים. לאחר הבנת עקרונות נגישות אלה ישנן הנחיות שימושיות לכל נושא ונושא שעל בעל הממשק להיצמד אליהם ולתכנן את המערכת שלו בצורה תקינה ונגישה למשתמשים עם מוגבלות. אותן הנחיות מפורסמות באתר של ארגון התקינה הבינלאומי. מי שמעוניין לחקור את נושא זה אני מזמין אותו לחפש בגוגל את תקן ישראלי 5568 המתייחס בצורה מפורטת לנושא נגישות אתרים ותכנים המפורסמים ברשת האינטרנט או במסגרת מסמך.

זכרו – אנשים עם מוגבלות משתמשים רבות באינטרנט כדי לצרוך מידע ושירותים מהסיבה שזה יותר נוח להם ומצריך מהם פחות התניידות מחוץ לבית שלעיתים קרובות מהווה מכשול יומיומי.

חשוב לציין כי התקן העולמי WCAG 2.0 לא מתייחס בצורה מפורשת רק לאנשים עם מוגבלות, אלא הוא מציין את העקרונות הכללים שכל בעל עסק צריך להבין וליישם כדי לאפשר לאנשים רבים לצרוך את שירותיו.

שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים,

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא משפר את ההתמצאות באתר האינטרנט בעת ניווט באמצעות המקלדת

מהו מנגנון למעקף בלוקים?

מהו מנגנון למעקף בלוקים? וכיצד הוא מסייע לניווט והתמצאות טובה יותר באתר אינטרנט? בהתפתחות המטורפת שאנו חווים בשנים האחרונות בנושא

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת