fbpx

תפריט

תוכנה להקראת מסך

תוכנה להקראת מסך היא תוכנה שמטרתה העיקרית להקריא את המידע הכתוב המופיע על גבי המסך

התוכנה להקראת מסך יודעת לפרש את המידע או התוכן הוויזואלי הקיים במסך וכך להקריא אותו בצורה ברורה למשתמש. התוכן שהתוכנה להקראת מסך יודעת לקרוא הוא טקסט, תמונות (שעברו התאמה לקוראי מסך), קישורים ועוד. התוכנה בעצם מגיע למידע או לתוכן הרלוונטי וממירה אותם לפורמט שמיעתי, כלומר שאנשים לקויי ראייה או אנשים עם לקות ראיה חמורה יהיו מסוגלים לצרוך ולהבין בצורה הטובה ביותר מה נמצא באתר ומהם השירותים המוצעים בו. רוב המשתמשים בתוכנות לקריאת מסך בוחרים בדיבור מתאים ובשפה המתאימה כפלט, כלומר הם מתאימים את אותו קורא מסך לדרישות שלהם ומכאן ואילך המידע נשמר ומשרת אותם בכל אתר או מסמך.

 

היכן ניתן להשתמש בתוכנות להקראת מסך

ניתן להשתמש בקוראי מסך עם תוכנות כמו כתבן, מעבדי תמלילים, קריאה וכתיבה דואר אלקטרוני ודפדפני אינטרנט שונים בעת הגלישה ברשת. הם פועלים על ידי מיפוי התוכן הנמצא על גבי המשך והתאמתו לקריאה על ידי קורא המסך.

לסיכום, קוראי המסכים נועדו לעשות דבר אחד: לקרוא את מה שמופיע על המסך. זו הסיבה שגם קוראים להם קוראי מסך.

לצערנו, קוראי המסכים לא תמיד קוראים את מה שמופיע על המסך בצורה הטובה והברורה ביותר במיוחד בשפה העברית. ההתאמה לשפה העברית צריכה לעבור עוד שיפורים, כמו למשל כל הנושא של טקסט הכתוב בעברית ובאנגלית יחד, קריאה מימין לשמאל, קריאת ראשי תיבות, קיצורים ועוד.

כיום, ישנה חובה לבצע תהליך של הנגשת מסמכים לכל תוכן או מידע המפורסם לקהל הרב. אנשים רבים משתמשים במידע שאינו מלא וברור במסגרת כתיבת מסמכים, מיילים או במידע המפורסם באתר שלהם מה שמקשה על התוכנה להקראת מסך להבין את מה שכתוב באתר או במסמך וכך למנוע מאותם משתמשים שמשתמשים בה להבין מה המידע המפורסם שם. שימו לב -אם קורא מסך לא מצליח לקרוא טקסט חשוב, המשתמש לא יצליח להבין אותו וכך עלול להיגרם לו חסם רציני בצריכת המידע המופיע. ההתאמות השונות של קוראי המסך הם כמובן שלא באשמת המשתמש אלא באשמת כותב התוכן או מפתח האתר שלא ביצע את זה בצורה הטובה והמותאמת לשימוש בקרב קוראי המסך. בשנים האחרונות אנו רואים דרישה שעולה וגוברת כי אתר אינטרנט צריך להיות נגיש לטכנולוגיות מסייעות לאנשים עם מוגבלות ביניהם שימוש בתוכנות להקראת מסך. לאורך הזמן אני מזז יותר יותר אתרים או תוכן שהוא נגיש לאנשים עם מוגבלות בכלל ולמשתמשים בתוכנות להקראת מסך בפרט.

 

פיסוק, קיצורים וראשי תיבות הנקראים על ידי תוכנות להקראת מסך

האופן בו קוראי המסך מתייחסים לפיסוק אינם עקביים ולרוב אינם נכונים. אין קורא מסך אחד שיכול להתמודד באופן מלא עם כל סימני פיסוק, ראשי תיבות וקיצורים שאנשים רבים משתמשים בהם בעת כתיבת מסמך או טקסט באתר שלהם. תעשו בדיקה למשל: תכניסו תוכן המכיל את כל סימני הפיסוק הזמינים במקלדת ותאזינו להם באמצעות קורא מסך. הקורא מסך יעבור על כל המידע המופיע מולו אך לצערו הפיסוק או התווים יקראו לו בצורה מלאה ולא תמיד בצורה מובנת.
מסקנה- כתבו את הטקסט שלכם בצורה הטובה והברורה ביותר, בלי קיצורים, מילים מורכבות, ראשי תיבות ועוד. כתבו פשוט, קל וברור שהמשתמש שיושב מעבר למסך ידע לצרוך את המידע בצורה הטובה ביותר.

רק כדי שיהיה מובן, לא רק בגלל שקורא מסך לא קורא מידע מסוים בצורה ברורה לא תמיד אומר שאתה לא יכול להשתמש באותו מידע. זה רק אומר שמשמעותו של אותו סמל לא תועבר בצורה מפורשת וברורה. אם משמעות הסמל או הקיצור חיוני וחשוב להודעה שלך הקפד להשתמש בו בצורה זהירה ומפורטת. במידה והמשמעות של הסמל היא רק ויזואלית או לא מעבירה מסר חשוב במהלך הטקסט אתה בהחלט רשאי להשתמש בה.

 

תכונות נוספות הקיימות בתוכנות להקראת מסך:

התאמת הקול לשמיעת המשתמש

התוכנה להקראת מסך כוללת אפשרות דיבור באיכות גבוהה הנשמעת אנושית ובקול רם וברור.

ניתן לשנות את העדפות הקוליות כך שתתאים כמה שיותר למשתמש. ניתן לכוונן את עוצמת הקול, מהירות הקריאה ומהירות האיות לכל הקולות באופן גורף.

ישנם גם תוכנות להקראת מסך המאפשרות יצירת קולות מותאמים אישית למשתמש.

אפשרות הקראה בזמן הקלדה

ניתן להגדיר שהתוכנה להקראת מסך תדע לקרוא את המידע שאתה מקליד במסמך וכך תוכל לדעת שאתה רושם בצורה נכונה וללא שגיאות. האופציה הוא זמינה כמעט בכל התוכנות להקראת מסך ואפילו מופעלת כברירת מחדל.

אפשרות ניווט והתאמה לקריאה ממקום ספציפי

אפשרות קרא מכאן נועדה מאפשרת לכם לשמוע את המסמך מחלקו המרכזי ולדלג על כל המידע המופיע בו שאינו רלוונטי או אינו חלק עיקרי המופיע בו.

אפשרות ניווט מהיר באמצעות קיצורי מקלדת

  • קפיצה מהירה בין עוגן לעוגן המופיע במסמך
  • הגעה ישירות לטופס או שדה פתוח לכתיבה
  • הגעה מהירה לתמונה ויזואלית או גרף המופיע בטקסט
  • הגעה לכותרות מתאימות לפי סדרם ההיררכי
  • אפשרות קפיצה בין כל הקישורים הקיימים באתר
  • ניווט נכון בין הרשימות הממוספרות או המובלטות הקיימות במסמך
  • מציאת פריטים מתאימים במסמך
שתפו מאמר זה ברשתות החברתיות

מאמרים נוספים בנושא הנגשת אתרים

מאמרים נוספים בנושא
הנגשת אתרים

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות

נגישות אפליקציות והתאמת יישומים דיגיטליים למשתמשים עם מוגבלות בעולם המתקדם שלנו, שבו יישומים דיגיטליים חוללו מהפכה בדרך שבה אנחנו חיים,

מעוניין שנבדוק עבורך האם האתר שלך נגיש?

השאר פרטים ואנו מבטיחים לחזור אליך בשעות הקרובות
web-a הנגשת אתרים

חזרו אליי בבקשה לגבי
נגישות באינטרנט

מוזמנים גם לפנות אלינו בנייד שמספרו: 053-2711171 ואנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת